Röyhkeä -71 SS Chevelle 454 alkoi härnäämään.....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 12.6.2007.

  1. studio57

    studio57 Gearhead

    juuri tuolta ? mistä kyse?
     
  2. A.McBill

    A.McBill Gearhead


    Mulla ei oo mitään hajua mistä syystä toi jälki tullu. Jos sulle selviää niin kerro mullekkin...

    Tuolla oli tosta mun koneesta vähän juttua:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight=
     
  3. studio57

    studio57 Gearhead

    juu... mulle tuli mieleen karkasu.. muuta en keksi, pitää näyttää viisaammille... .
     
  4. Eppu

    Eppu 1st gear

  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jatketaas eräästä toisesta ketjusta saadun innoituksen voimalla. Eli tässäpä tulee näitä LSx-kokemuksia.

    LSx:ää ohjaava vakiotietsikka olettaa että bensasystemissä ei ole regua. Jos kuitenkin on, niin sitten tarttee muuttaa suuttimien virtaavuusarvo riippumattomaksi ilmusarjan alipaineesta. Samoin tietty pitää olla tarkkana, että millä bensanpaineilla tietyn suuttimen arvot on ilmoitettu. Tyypillinen bensanpaine GM:n LSx:llä on 58 psi kun esimerkiksi Fordilla paine lienee neljänneksen pienempi eli 3 baaria. Ja jos laitat 3 baarin parametrit tietsikkaan joka odottaa 4 baarin arvoja niin pipariksi menee. Tai ainakin homma hankaloituu.

    Onneksi mulle ei käynyt näin. Ihan juniorisäätäjätkin osaa sentään tämän.

    Vaan on niitä muitakin taulukoita joita pitää ottaa huomioon kun bensasysteemi muuttuu ali/ylipaineen mukaan reguloiduksi. Yksi taulukoista on suuttimien tuottokyvyn suhde akku/latausjännitteeseen suhteessa alipaineeseen. Siis tämä:

    [​IMG]

    Tietysti toikin oli päin persettä ja huomasin asian vasta viime viikolla.

    Niin. Tähän mennessä Veten säätöjä on konsultoinut viisi ulkomaalaista ja yksi kotimainen mutta tätä asiaa ei ollut vielä korjattu. Toki edellisellä säätökeikalla Suomessa jäi homma kesken, joten eipäs tehdä mitään johtopäätöksiä siitä.

    Onneksi päätin aikanaan että otan itsekin selvää näistä säätöasioista vaikka aiempaa kokemusta ei olekaan. Nyt huomaa että kannatti, todellakin.

    Toi taulukko on nyt kunnossa, mutta toki tarkoitti sitä että perussäädöt piti hakea taas uudelleen. No sen mä jo osaan. On tullut harjoiteltua.

    Starttauksestakin opin uutta. Pääsin asiassa selvästi eteenpäin, vaikken olekaan ihan varma että mikä aina liittyy mihinkäkin. Mutta aavistus on.

    Starttaaminen koostuu useammasta asiasta. Ensin startti pyörittää moottoria. Ja sille on oma VE-taulu. Ja sille sitten kertoimet. VE-taulua ei voi oikein mitata mitenkään esimerkiksi laajakaistalambdallla koska kuten tunnettua, moottorihan ei käy silloin kun sitä startataan. Kertoimiakin on vaikea mitata ihan samasta syystä.

    No sitten jos ja kun moottori lopulta käynnistyy, niin ollaan ryyppyvaiheessa. Rikastusta siis. Jonka alkuviivettä, varsinaista kestoa ja voimakkuutta voi tietysti säätää vapaasti.

    Heti ryypin jälkeen ollaankin OLFA:ssa eli open loopissa olevassa tilassa jonka kesto riippuu mm. moottorin lämpötilasta. Ja OLFA:ta voi tietysti säätää vapaasti. (OLFA = Open Loop Fuel Adder)

    Lopuksi vaivutaan closed looppiin. Jota muuten sitäkin voi säätää.

    Yksinkertaista?

    Ei ole.

    Tässä esimerkki Veten säätöprojektista:

    Kokeilin startata. Tietyt asetukset olivat voimassa. Ei startannut ekan kolmen sekunnin aikana. Lopetin starttaamisen.

    Kokeilin startata uudelleen. Moottori käynnistyi samantien. Miksi?

    No esimerkiksi siksi, että auton tietsikka seuraa miten pitkä aika on kulunut edellisestä startista, miten siinä kävi ja säätää parametreja sen mukaan eli esimerkiksi laihentaa seosta. Näin tietsikka tekee kymmeneen minuuttiin asti. Jonka jälkeen ajan perusteella tietsikka ei enää muuta säätöjä. Toki tietty moottorin lämpötila vaikuttaa säätöihin edelleen, eli riippuen siitä mikä on jäähdytysveden lämpötila rikastusta on tietty määrä. Jota voi vapaasti säätää.

    No mites mulla oli säädöt?

    Joo. Kauan ihmettelin ennenkuin valkeni. Starttivaiheessa ennenkuin moottori käynnistyi säätö oli liian laihalla. Sitten kun moottori käynnistyi niin säätö oli tietyissä moottorin lämpötiloissa liian laihalla ja tietyissä liian rikkaalla. Lyhyen "ryyppyvaiheen" jälkeen säätö meni taas vähän rikkaalle open loopissa ja lopulta closed loopissa oli ihan kohtuullinen kun sain "switching point":it kohdalleen.

    Helppoa kuin heinänteko. Vaan jos ei ole pakko niin älkää tähän tietsikkaan sekaantuko.
     
  6. studio57

    studio57 Gearhead

    Talleissa tapahtuu:
    onhan siellä tullut vietettyä melkein joka päivä jokunen tunti ja chevelle alkaa olla murusina. Soodapuhallusta on alustavasti tilailtu lokakuulle ja sitten chevelle suuntaa itsensä Seinäjoelle maalattavaksi.

    Ajatuksetkin tekniikan valinnasta 406 twin turbo vaiko 632 EFI mammuttimotti ovat tehneet öistä levottomia varsinkin kun meidän poika on alkanut tekemään ensimmäisiä hampaitaan. Olisikin kiva kuulla muiden ajatuksia siitä kumpaa siellä kone huoneessa ois kivempi nähdä...
     
  7. sbf

    sbf Gearhead

    Järki sanoo 406tt ja fiilispohjalta 632efi. :odroll:
     
  8. studio57

    studio57 Gearhead

    mulle järki sanoo että lopeta ja pistä rahas johonkin viisaampaan kun näihin kosliin :rotfl:
     
  9. sbf

    sbf Gearhead

    Ja perkele!Rauras ei oo raha hukas.Siinon järkevä toteemus.
    Oliko teilläpäin tarvetta e85 plitkulle?olis tutul 500ltr jouten,tarkemmin voi kysellä vaikka yv:nä
     
  10. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    öö ei kumpaakaan :odroll: johan sen otsikkokin sanoo 454 (LS6) :wink:
     
  11. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    Pidä se 406 tuplaturpo siellä kilparadoilla vipottajan kiusaksi GM voimalla ja isolohko chevellen keulalla.

    Suomen kadut tarvitsevat räimettä ja rämpätystä. viheltäjämoottoreita kun tuntuu olevan jokapojalla ?

    8)
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    komppaan Jonimac:ia :D ehdottomasti se isolohko keulille ja ne suhisijat olkoon oma kastinsa :D
     
  13. osaase

    osaase 3rd gear

    studio57 ,laitoin yv:tä 8)
     
  14. studio57

    studio57 Gearhead

    laitoin sulle viestiä :)
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Mihis muuhun laittasit?
    Sit tylsistyisit vaan jonnekin sisätiloihin :lol:

    Oisko ideaa pysyä siinä suunnitelmassa et laitat sen twin turbon siihen Novaan ja tuo "sikamoottori" Chevelleen,niin säilyy Chevelle nautinnollisena cruising-kärrynä :wink:
     
  16. Macho

    Macho Gearhead

    Käsittääkseni karkaisuviat ei ole kovin yleisiä vaikka niihin monesti viitataankin kun jokin menee pieleen. Sen sijaan ensin katsoisin niiden rullien asemointia, jos rulla pääsee kääntymään esim välysten takia vähänkin vinoon tai on jo valmiiksi vinossa nokkaan nähden niin jälki on tuollaista kuin linkissä. Miltä ongelma kohtien nostajat näyttävät, onko niiden rungoissa kiinnityspisteissä mitään kiilloittumia mitkä viittaisivat sivulle kääntymisen yrittämiseen?

    Toinen asia mitä voi katsoa on venajouset. Onko kaikki vielä samoissa arvoissa?
    Entä ne muut, ehjät nokat, olivatko vielä hyvät vaiko oliko niihin tullut painaumaa?

    Kuvat ei olis pahitteeks.
     
  17. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Pistä se isolohko chevelleen, se on siihen melkein laillinen, mitä nyt vähän iso mutta ei sitä kukaan huomaa. Max iskutilavuus 454+25% =567,5cid

    Ton turbopaban kanssa sulla täytyy olla leimalla teholappu jossa lukee käytetyn ahtopaineen lisäksi teholukema joka saa olla max 378hv, JOS leimamies ei puutu tohon 7kg/kw rajaan.
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    ***********

    - Onko toi Corvette sun
    - joo on
    - tuota, tuli vähän ongelmia tuon sun auton kanssa
    - aha
    - joo tuutko tänne hallin puolelle
    - no, kait se on tultava

    ***********


    On se ristus niin väärin, että mun tallillakäyntireissu on aina sellaiset 800 kilsaa.

    No, tallireissua varten pitää tietysti olla ns. siirtolaput. Katsastamatonta autoa kun ei saa oikein muuten siirrellä. Kävin tutulla katsastuskonttorilla Hesassa ja virkailija on näköjään jo oppinut tunnistamaan mut kun kysyi heti että tulinko hakemaan siirtolappuja. Sanoin että tulin. Rouva vastasi että älä vielä vaivaudu kirjoittamaan sitä kaavaketta, hän vähän tarkistaa papereita. Muistelin että jokusen kerran olen täältä laput hakenut, joskus just kuukauden ekana perjantaina vaikken koskaan olekaan käynyt tsadin kruisingissa siirtolapuilla tai muutenkaan. No enivei, hetken plaraamisen jälkeen rouva ilmoitti että se olisi nyt sitten kuudes kerta tälle kesälle. Jatkoi sanomalla että viime kerralla mulla oli reittinä Helsinki-Kauhava-Valkeakoski-Kauhava ja ihmetteli että miten auto on jotenkin mysteerinomaisesti taas takaisin täällä Helsingissä.

    Niinhän se oli joo. Tännehän se oli "siirtynyt". Ajattelin samantien selittää jotain puppua, eli että auto hajosi sinne Valkeakoskelle ja se tuotiin tänne koska Hesa on Kauhavaa lähempänä. Päätin kuitenkin olla kertomatta mitään, kait mun naamastakin olisi näkynyt että miten asia oikeasti oli...

    No sain sitten vielä kerran laput auton siirtoon maalle. Ja kovasti ohjeistusta että jos vielä tarvitsee siirtää niin sitten ensin vaikka soitto AKEen. Kiitin neuvoista ja poistuin.

    Viikonloppuna vein auton maalle. Palasin maanantaiaamuna junalla takaisin töihin Helsinkiin.

    Alkuviikon käytin sotasuunnitelman tekemiseen. Suunnitelma oli, että Pendolinolla tietysti Hesasta takaisin maalle kun Vette kerran oli siellä jo, mutta miten Vetellä takaisin? Hetken pohdiskelun jälkeen tajusin että mun virallinen osoitehan on Helsingissä. Joten tietysti mä myös katsastan auton Helsingissä. Ja sitä varten saa autoa ajaa ilman mitään erikoislappuja.

    Miten "sattuikaan", Valkeakoski on matkan varrella Kauhavalta Hesaan saavuttaessa. Joten tänään tuodessani Vetteä maalta katsastukseen Helsinkiin, poikkesin säätöpajalle tekemään hienosäätöjä. Dynovetojakin oli tarkoitus tehdä, mutta ei tällä kertaa ehditty. Etukäteen varattu katsastusaika kun painoi päälle.

    Katsastusaika oli varattuna kolmeksi. Pääsin lähtemään Valkeakoskelta puoltatoista tuntia aiemmin, joten navigaattorista oli apua. Tai siis olisi ollut, eli tietysti se meni jumiin. En alkanut etsimään sopivaa työkalua laitteen resetointia varten, vaan suunnistin tähtien ja auringonvalon avulla. Lopulta päädyinkin moottoritielle ja Helsinkiin. Ja katsastusasemalle. Jonka hallissa mä sitten havahduin siihen että Corvettessa on ongelma.


    **************

    Elämä antaa, elämä ottaa. Joskus se potkii päähän. Joskus se kurittaa.

    Niin nytkin.

    **************

    - ei sitten saatu tuota sun autoa ajettua tänne katsastushalliin
    - aijaa, no ei se kuule haittaa vaikka etuspoileri raahaa maata, se on ihan normaalia!
    - eh, ei se spoileri mitään haittaa, auto tarrasi kiinni tuolta keskeltä mahan alta
    - aijaa?
    - joo, onneksi saatiin auto sentään ulos täältä
    - (en keksinyt mitä vastata)
    - joo tää keskeytyi nyt sitten tähän, kahdeksan senttiähän on se minimi joten käännä se pakoputkiklemmari toiseen asentoon niin johan mahtuu


    Just. Se klemmari. Kyllä mä sitä vähän katsoin viimeksi kiristäessäni, että vähän alas se jäi. Mutten hoksannut kylmällä asfaltilla selälläni maatessa että se tosiaan jäi niin alas...

    Katsuri teki paperit ja lähdin siirtämään autoa talliin...


    **************


    .....siis työpaikalle. Oli nimittäin kiire. Mulla oli alkamassa tärkeä työpalaveri jossa oli etäyhteyksien kautta osallistujia niin jenkkilästä, Saksasta kuin Suomestakin. Palaveri oli jo alkanut kun olin vielä Mannerheimintiellä ja työkaveri soitti ja kysyi että tulenko vaiko en. Vastasin että anna mulle 10 minuuttia aikaa. Onneksi liikenne veti hyvin ja pääsin konttorin eteen jossa oli onneksi vapaa parkkipaikka. Juoksin portaat ylös neljäänteen kerrokseen ja painelin suoraan neukkariin....jossa ei ollut ketään muita kuin yksi ainoa työkaveri.

    - missä kaikki ovat, voi saakelin saakeli!
    - noo, ne meni kaffille, keskeytettiin palaveri viideksi minuutiksi joka maassa kun sä et ollu vielä saapunut paikalle

    Minuuttia myöhemmin kollegat pasahtivat paikalle, palaveri alkoi ja samantien sainkin puheenvuoron. Pyysin heti alkuun anteeksi kuulijoilta että en ollut ehtinyt kunnolla valmistautua esityksiin. Jatkoin sitten itse aiheilla. Tarkoitus oli maustaa esityksiä vielä muutamalla powerpointilla mutta mun läppärin "kaatuessa" mausteet jäivät jakamatta joten tein pääosin suullisen selonteon. Homma meni onneksi ihan putkeen ja koko hässäkän jälkeen oli aika kuningasolo. Vette on melkein katsastettu ja töistäkin selvittiin. Ainakin yhden päivän verran.
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^ Miten ihmeessä nää sivujen mittaiset vettepakinat liittyy tohon seitenykköseen Chevelleen?
     
  20. 63S88

    63S88 Gearhead

    Aloitappa sieltä ihan alusta, niin tiedät!
     

Kerro tästä muillekin!