Verotaakkaisen auton romutus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja juha., 23.11.2009.

  1. juha.

    juha. 3rd gear

    Eli: hankinta-harkinta-hatussa auto, jossa verorästejä päällä. Tarkoitus olisi hyödyntää varaosina ja loppu laittaa paaliin, mutta autossa on veroja maksamati. Kyseleekös niitä kukaan perään paalatessa? Romutustodistuksen kun saapi niin silloinhan loppuu vastuu. Kellään omakohtaisia kokemuksia tästä?
     
  2. repecab

    repecab 1st gear

    Ei haittaa verorästit jos et halua liikenteeseen, kannattaa käydä konttorilla heti ostopäivänä, vaikka aluksi liikenteestä poistoon niin on sitten aikaa touhuta sen jälkeen mitä haluaa eikä ole vaaraa lisämaksuista.
     
  3. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Tähän vielä lisäks että kun haet sen nimilles ja poistat liikenteestä ja myöhemmin hävität romutustodistuksella niin ne verorästit ei kosketa sua mitenkään. Ne ulosmitataan siltä joka on ne jättäny maksamatta
     
  4. juha.

    juha. 3rd gear

    Just soitin k1-asemalle ja sanoivat, että viimeiselle rekisteriin merkitylle omistajalle jäävät verot maksuu ja ettei saisi romutettuakaan ennenkuin on verot maksettu...????

    Pitää vissiin koettaa soittaa toisellekkin asemalle ja kysya toinenkin mielipide asiaan.
     
  5. virta

    virta Gearhead

    Omituiselta tuntuu tuokin käytäntö.Niin voihan tuon osiksi ostaa mutta nimeään ei kannata mihinkään laittaa.Se jää kummittelemaan tuon verovelkaisen nimille sitten ikuisesti,se on se valtion kosto.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Toihan on mainio konsti museoida joku auto, kun sitä oikein lain voimalla suojellaan romuttamiselta :rotfl:
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Verot vanhenee viidessä vuodessa eli sen aikaa kun pitää "jemmassa", niin on taas veroista puhdas auto.
     
  8. human62

    human62 1st gear

    Suomen laissa on tämä vanhentumispykälä koskien VEROJAkin, olen aikoinaan ostanut sikahalvalla dieselin jossa veroja oli paljon rästissä. Ne olivat kuitenkin vanhentuneet joten sain sen rekisteriin ja se siitä
    Vanhentumisaika on myös rikoksilla mutta ei murhalla...

    Veroa ei koskaan peritä kun se 5 vuoden kuluttua on vanhentunut. VElkana sen sijaan se voi UUSIUTUA jos todistettavasti velalliselta on saatu esim:veronpalautuksista perittyä vaikkapa vain 1 euro.Tällöin itse velka on taas "uusi".
    Autokohtaisena mielenkiintoinen tilanne koska 5 vuotta on kuoleentumisaika monelle asialle.
    Lisäksi valtiolle tulee usein enemmän kuluja perinnästä kuin saatavia..
     
  9. HV

    HV Gearhead

    Mulle ainakin tulee liikenteestä poistetusta ajoneuvosta 14 € maksu pohjolasta. Ostin auton ja pistin pois heti liikenteestä ja kerran vuodessa tulee tämä maksu. Onko muut huomanneet samaa? Kuinkahan monelle tulee liikenteestä poistetuista ajoneuvoista maksuja, jotka on viety kierätykseen joku vuosi sitten kun romuraudan hinta oli kohdallaan ja niistä ei tullut romutustodistuksia?
     
  10. terence hill

    terence hill Gearhead

    Tuosta 14e maksusta oli Turun Sanomissa juttua et jos palauttaa liikenteestäpoiston yhteydessä myös kilvet ni ei pitäis tulla maksuja.
     
  11. Aako

    Aako 1st gear

    mää oon ruukannu tehä purkuun menevän auton kans nii että amman myyjälle kilvet ja paperit, ja myyjä käy poistaan käytöstä, en rekkaa omiin nimiin ollenkaan, ainoa pikkuseikka on että romutustodistusta ei anneta kuin rekisteriin merkitylle omistajalle, eli myyjän pitäs sitten olla luovuttamassa paaliin, on nuo kyllä aina saatu hoidettua sitten jotenkin pois päiväjärjestyksestä...
     
  12. Ämbee

    Ämbee 3rd gear

    Samaa mulle sanottiin konttorilla, kun kyselin tuosta maksusta.

    Jos on ostamassa varaosa-autoa, jossa paljon verorästejä, niin miksi edes ottaa sitä omiin nimiin? Osta auto ilman kilpiä ja papereita, ota tarvitsemasi osat ja vie loput romuttamolle. Jotkut jopa hakee näitä romuja ilmaiseksi pois. Rästit ja muut ongelmat jäävät edellisen omistajan murheeksi...

    Mitä hyötyä sellaisesta romutustodistuksesta edes on?
     
  13. ohc205

    ohc205 1st gear

    Romutustodistuksen hyöty on siinä, että verojen juokseminen loppuu.
    Saman asian ajaa se että vie kilvet konttorille.

    Voit myös pyytää edelliseltä omistajalta valtakirjan antaa auto romutettavaksi. Silloin ei tarvitse laittaa välissä omiin nimiin ja säästyy tuo 10,20+14e

    Ja se romutustodistus tulee verovelkaisestakin autosta.

    Joskus on romumies ruennut inisemään, ettei tämmöisestä puretusta autosta josta puuttuu mm. tekniikka voi antaa romutustodistusta, niin olen vaan sanonut, että soitan sitten toisen romumiehen paikalle, niin heti on muuttunut ääni kellossa.
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Tapiolasta tota maksua ei tuu kuin yhden kerran (siis ei tule joka vuosi...)!
    :pinup: :in käytöstä poistetusta mikrastakin tommonen tuli (myös ollut vakuutettuna pohjolassa), mutta minä kuvittelin sen olevan kasko-vakuutuksen maksu...???
     

Kerro tästä muillekin!