Aakkosen takajousitus ja etutuenta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Ilari, 10.12.2009.

  1. Ilari

    Ilari Gearhead

    Pitäisi alkaa työstämään aakkosen runkoa ja arvonta on käynnissä takajousen suhteen. Mulla on 37 taka-akseli tulossa autoon ja vaihtoehtoina on käyttää vm37 jousta aakkosen runkoa pidentämällä, jousen kiinnikkeiden siirtäminen 37-akselin kuoressa ja aakkosen omalla jousella ja zetaamalla runkoa. Yksi vaihtoehto on ehkä aakkosen oma jousi vm37 kiinnikkeissä, en ole mittaillut sopiiko pienillä muutoksilla. Mites jousien ajettavuus, auto on fordor? Olis kiva kuulla kokemuksia ennen kuin alkaa tekemään sutta. Sama etutuennan suhteen, kannattaako mun suosiolla hommata nelilinkki, vai laitanko hairpinnit kun ne jo tuli ostettua?
     
  2. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Luin ainakin kolme kertaa ton viestin enkä kyllä vieläkään tajunnu puolikaan noista jutuista! mutta.

    aakkosen jousi toimii kyllä 37 taka akselissa ja siinä aakkosen takapalkissa. 37 jousi ei taas käy suoraan aakkosen takapalkkiin.

    Se mikä kannattaa en ota mitään kantaa! Tältä foorumilta löytyy kyllä viisaampia harrastajia siihen.
     
  3. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Käyttökokemusta ei oo. Mulla on kuitenkin A:n perä ja A:n jousi. Madallusta suunnitellessa mietin myös rungon jatkamista ja jousen siirtämistä perän takapuolelle, mutta päädyin kuitenkin 3" "zetaan" jousen pysyessä paikoillaan.

    Jousitusmukavuuteen vaikuttaa varmaan enemmän se että putsasin lehdet ja rasvasin ne, tällöin se jousipakka muuttui kivikovasta joustavaksi... :lol:
    Otin myös pari lehteä pois, tällä hain pientä madallusta ja lisää mukavuutta. Jos meni liian löysäksi niin lisätään lehtiä. Kokeilemalla löytyy varmasti sopiva kombinaatio.
     
  4. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Käyttökokemuksesta sen verran kun noita 80 vuotta vanhoja jousia modaileen niin tähän mennessä ne on käytöstä meltyneet kaikki alle eli oon joutunut lisäämään poistettujen tilalle takaisin lehtiä! Aakkoseen uusi takajousi maksaa 150 taalaa ei oo paha hinta "jos" se kestää seuraavat 80 vuotta kuosissa!
     
  5. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Hyvä tietää ettei vanhoja lehtiä liian syvälle tallin kätköihin upota!
     
  6. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Alkuperäiseen kysymykseen viitaten.
    Jos käytetään alkuperäistä Aakkosen palkkia (alkuperäisellä paikallaan) ja jousta, niin eikös -37:n taka-akselissa olevat jousenkiinnikkeet ole pidemmät kuin Aakkosen akselissa olevat ?
    Koska 1928-34:n takajouset ovat eteenpäin kaartuvia, niin akseli tulee silloin koriin / runkoon verrattuna n. 5 cm eteenpäin ?
     
  7. Ilari

    Ilari Gearhead

    Joo, siinä kysymyksessä merkityksellistä oli vain se kumpi jousi on käytännössä sopivampi nykyisen kaltaisille teille(kunnossa ollessaan) ja alkuperäistä nopeammille nopeuksille. Ilmeisesti hommaa on kokeiltava, mutta runkomuutoksia ei viittis moneen kertaan tehdä.
    Joo, viimeiseen kommenttiin viitaten, eli akseli on tarkoitus säilyttää paikallaan, eli runkoa pidentää myös tapauksessa jossa perään 37-fordin jousen tilalle vaihtaisin aakkosen jousen.
     
  8. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    Aakkosen jousi

    Mulla on ja on ollut A:n mallinen jousi toistaiseksi kaikissa Aakkosissa. Jopa kokonaan ilman iskareitakin voi ajaa, kitka vaimentaa heilahduksia aikalailla.
    Nykyiskareita olen kuitenkin yleensä laittanut, kun en ole viitsinyt sammakoita kunnostaa
    Orgiskorkeuksilla on ajettu pariisa autossa ensin ja Punkalla madallettuna ekassa (suosittelen, toimi hyvin) ja Posies Superslide on nyt toisessa. (korkea, mutta toimiva)
    Nyt tekeillä olevassa on putsattu, hiottu ja rasvattu orgisjousi miinus yksi lehti, 9" perä ja jonkun vanhemman Corveten sopivuudella olevat iskarit
    hotrodtarvike korvakkeissa.
    Huomioitava kuitenkin on, etten ole tehnyt nykysuuntauksen mukaisia muka "ol'skool" matalia pienellä joustovaralla olevia autoja vaan enempi 60's persepystytyyliin.
     
  9. Ilari

    Ilari Gearhead

    Kiitos vastauksesta. Asiaa pohdittuani päädyn näillä näkymin pidentämään runkoa ja käyttämään 37 fordin jousta akselin takana. Neliovisessa korissa aakkosen jousi taitaisi nostaa takapenkin istuinosan turhan korkealle. Siis jos runkoa zetaa. Ihan älyttömän matalaa ei ole tarkoitus tehdä, mutta sen verran että lokarin kaareen ei jää tyhjää renkaan yläpuolelle.
     

Kerro tästä muillekin!