Amerikan rosteri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HELL2, 30.1.2010.

  1. HELL2

    HELL2 Gearhead

    Jos Jenkki mainostaa 100% stainless steel ja Suomessa samaa myydään ruostumattomana niin mitähän se sit on? Hitsailin tuossa ao tuotetta ja käytin näytillä ammattihitsarilla joka heti sano et tavan rautaa..normimigillä vaan..magneetilla vielä testattiin ja tarttuvuus hyvä. Testailin tänään magnetilla erilaisia rosterina pitämiäni tuotteita ja Usa osissa vm 51-96 magneetti tarttuu kuin tauti..Suomalaisessa rosterissa taas tarttuvuus on olematon..
    Todennäköisesti seoksia on erilaisia ja tein nyt hitsaukset rosterilla mutta tietoisena musta/rosteri hitsauksen ainakin tärinän aiheuttamista murtumista asia jäi kaivelemaan.
    Onko näissä selvä maaero??
     
  2. 370

    370 Gearhead

    Seoksia riittää, moniin tarttuu magneettikin. Itseasiassa stainless tarkoittaa tahraantumatonta.
     
  3. Kiertäväkanki

    Kiertäväkanki 1st gear

    Rostereita on erillasiii erillasiin käyttötarkotuksiin. Yleisinpään eli austeniitiseen rosteriin ei ota magneetti, mut austeniittis-ferriitiseen, ferrittiseen ja martensiittiseen pitäs vähän ottaa. Eroja sitkeydessä, lujuudessa ja korrosio kestävyydessä.
     
  4. rehveli

    rehveli 1st gear

    Ja sit on niinsanottua kromipeltiä, kiiltää kuin papin kulli mut ei oo ominaisuuksiltaan ihan rst:n veroista. Tosta kromiseosteisesta tehdään mm. osa pesukoneen rummuista on tehty tästä värkistä, romumiehet tunnistaa ne kyl heti.
     
  5. tippa77

    tippa77 Gearhead

    jep,toi kromipelti on aisi 403
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kun Suomessa ostat ruostumattomia niin asiantuntiat rupee höpisemään austeniittisista ja martesiittisitä semmoista jargonia ettei siitä ymmärrä hevon kukkua mutta eipä tavallisen harrastajan tarvitsekaan.

    Yleensä näillä seuraavilla tiedoilla pystyy valitsemaan oikeat materiaalit tai ainakin minä olen tähän mennessä pystynyt:

    Ruostumaton teräs
    - AISI 304
    - pulteissa ja muttereissa merkintä A2
    - tarttuu magneetti
    - ruostuu merivedessä


    Haponkestävä teräs:
    - AISI 316
    - pulteissa ja muttereissa merkintä A4
    - ei tartu magneetti
    - ei ruostu merivedessä

    :odroll:
    - Jani -
     
  7. arska82

    arska82 1st gear

    Oliko AISI 329 sitä ns. akselikamaa?! Omasta mielestä hyvää matskua kaikkiin sitkeyttä vaativiin kohteisiin. Semmoinen mielikuva, että pystyy hitsaamaan yhteen normiraudan kanssa ilman isompia haittavaikutuksia?!
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    En mistään mitään tier mut magneetti on ottan kiinni kaikeen mun käyttämiin rosteripalikoihin... :odroll: Mitä sil on välii? :eek:
    Teettekö kelloja??? :rotfl:
     
  9. Sassabian

    Sassabian 1st gear

    hapon kestävään ei ainakaan magneetti ota kiinni, ainakaan siihen tavaraan mitä töissä käytetään. Tiedä sitte mitä ainetta hän on, saksasta tulee suoraan. Ja jos pultin päässä on A4 niin ei magneetti varren päässä auta koloon tippuneen pyydystämisessä.
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Nii ja kattokaa tekemääni valorautaa blogissani. Siin olen hitsannu kolmea eri materiaalia tavallisella mikkilangalla.
    Rosteria, happaria sekä mustaa rautaa ilman mitään hyljeksintää... :lol: Hionnan jälkeen eroa ei ole havaittavissa materiaalien välissä. Aion vielä kromata sen valoraudan ilman havaittavaa materiaalien vaihtumisen rajaa... jos ymmärsitte mun sanankäänteet...
     
  11. bootsi

    bootsi Gearhead

    Esim. tavallisia tiskipöydänkansia on sellaisia joihin magneetti tarttuu ja sellaisia joihin ei tartu...

    Silmällä et eroa huomaa, etkä tietty käytössäkään. :odroll:
     
  12. laakkius

    laakkius Gearhead

    ei muuten ota magneetti kiinni 304L...
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

  14. Skinny Puppy

    Skinny Puppy 1st gear

    Rosteri on seostettu kromilla ja nikkelillä, haponkestävässä lisäksi molybdeeniä. Parhaiten kestää kotioloissa vaikka hitsaisi kaikki yliseostetulla langalla.
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kumpaakaan ei tartu magneetti, koska molemmat sen "jargonin" mukaista austeniittista ruostumatonta. Noihin tarttuu magneetti vasta kun ne saa karkenemaan esim. taivuttelemalla.
     
  16. laakkius

    laakkius Gearhead

    no enpä ole moisesta ennen kuullu, ekana tulee mieleen että taivutuksessa rautalestistä jää rautaa putkeen jolloin siihen voi magneetti tarttuakin... :odroll:
     
  17. Azur

    Azur 1st gear

    Kyllähän se austeniittinen teräs muokkaamalla muuttuu magneettiseksi. Wikipediassa aiheesta näin:
    Kylmämuokkauksessa metastabiilista austeniittista syntyy α´-martensiittia, joka lujittaa voimakkaasti ja on magneettinen faasi. Martensiittia muodostuu myös venytysmuovauksessa kuten pesualtaan valmistuksessa.
     
  18. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Tästä kinattu ennenkin täällä. Vaikka rosteri (A304L) on magneettinen, ei sitä tiimarin jääkaappimagneetilla välttämättä huomaa ja sitäkään ei voi varmuudella magneetin kanssa sanoa onko rosteria vai ei. Numerot on hieman hakusessa mutta werkstohvelin numerot 1.4301 ja 1.4304, toiseen ottaa ja toiseen ei ja jossain tapauksissa molemmat numerot on merkattu rosterin kylkeen joten se joko ottaa tai ei ota. Haponkestäväänkin ottaa magneetti sahattuun päätyyn!
    Itse kyssään, vesissä on eroja. Metso käyttää C8FM?? valua venuissa jotka tulevat kiinasta, toiseen ottaa magneetti toiseen ei joten riippuu paljon myös jälkikäsittelystä jääkö svaiko eikö
     
  19. Buddy

    Buddy 1st gear

    Nii... Mitä sil magneettisuudella olikaan merkitystä? :odroll:
    Kyl mä ymmärrän teidän metallituntemuksen välillä olevan kilpailun mutta onko sillä väliä ottaako rosteriin magneetti kiinni?
     
  20. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei sillä olekkaan mitään merkitystä, magneettia vaan ei voi käyttää erottamaan tavallista ruostumatonta 304 ja nk. haponkestävää ruostumatonta 316 toisistaan kun kumpaakaan ei tartu magneetti. Mm. pakoputkissa, katalysaattoreissa ja lämminvesivaraajissa käytetään ruostumatonta johon magneetti tarttuu.
     

Kerro tästä muillekin!