Car Culture Online

Overdrive.fi

Amerikan rosteri?

Yleisesti rakentelusta ja aiheita, jotka eivät sovi muihin tekniikka- ja rakenteluryhmiin.

27 viestiä

Edell. 1, 2

Sivu 2/2

Skinny Puppy 31.01.2010 11:33
Tulokas, Nousiainen, Rekisteröitynyt: 01.01.2008 22:56, Viestit: 35

Rosteri on seostettu kromilla ja nikkelillä, haponkestävässä lisäksi molybdeeniä. Parhaiten kestää kotioloissa vaikka hitsaisi kaikki yliseostetulla langalla.

Dodge Ram SLT Laramie -95, fuel plate #100, 3k gov.springs,AFC spring, K&N, 4" rosteriputki.

Mopuristi 31.01.2010 12:53 (Re: Amerikan rosteri?)
Aktiivijäsen, Joutseno, Rekisteröitynyt: 11.12.2002 01:00, Viestit: 2454

janiluo kirjoitti:
HELL2 kirjoitti:Jos Jenkki mainostaa 100% stainless steel ja Suomessa samaa myydään ruostumattomana niin mitähän se sit on? Hitsailin tuossa ao tuotetta ja käytin näytillä ammattihitsarilla joka heti sano et tavan rautaa..normimigillä vaan..magneetilla vielä testattiin ja tarttuvuus hyvä. Testailin tänään magnetilla erilaisia rosterina pitämiäni tuotteita ja Usa osissa vm 51-96 magneetti tarttuu kuin tauti..Suomalaisessa rosterissa taas tarttuvuus on olematon..
Todennäköisesti seoksia on erilaisia ja tein nyt hitsaukset rosterilla mutta tietoisena musta/rosteri hitsauksen ainakin tärinän aiheuttamista murtumista asia jäi kaivelemaan.
Onko näissä selvä maaero??

Kun Suomessa ostat ruostumattomia niin asiantuntiat rupee höpisemään austeniittisista ja martesiittisitä semmoista jargonia ettei siitä ymmärrä hevon kukkua mutta eipä tavallisen harrastajan tarvitsekaan.

Yleensä näillä seuraavilla tiedoilla pystyy valitsemaan oikeat materiaalit tai ainakin minä olen tähän mennessä pystynyt:

Ruostumaton teräs
- AISI 304
- pulteissa ja muttereissa merkintä A2
- tarttuu magneetti
- ruostuu merivedessä

Haponkestävä teräs:
- AISI 316
- pulteissa ja muttereissa merkintä A4
- ei tartu magneetti
- ei ruostu merivedessä

:roll:
- Jani -

Kumpaakaan ei tartu magneetti, koska molemmat sen "jargonin" mukaista austeniittista ruostumatonta. Noihin tarttuu magneetti vasta kun ne saa karkenemaan esim. taivuttelemalla.

laakkius 31.01.2010 17:15 (Re: Amerikan rosteri?)
Aktiivijäsen, Mänttilä, Rekisteröitynyt: 10.09.2004 00:43, Viestit: 1255

Mopuristi kirjoitti:
janiluo kirjoitti:
HELL2 kirjoitti:Jos Jenkki mainostaa 100% stainless steel ja Suomessa samaa myydään ruostumattomana niin mitähän se sit on? Hitsailin tuossa ao tuotetta ja käytin näytillä ammattihitsarilla joka heti sano et tavan rautaa..normimigillä vaan..magneetilla vielä testattiin ja tarttuvuus hyvä. Testailin tänään magnetilla erilaisia rosterina pitämiäni tuotteita ja Usa osissa vm 51-96 magneetti tarttuu kuin tauti..Suomalaisessa rosterissa taas tarttuvuus on olematon..
Todennäköisesti seoksia on erilaisia ja tein nyt hitsaukset rosterilla mutta tietoisena musta/rosteri hitsauksen ainakin tärinän aiheuttamista murtumista asia jäi kaivelemaan.
Onko näissä selvä maaero??

Kun Suomessa ostat ruostumattomia niin asiantuntiat rupee höpisemään austeniittisista ja martesiittisitä semmoista jargonia ettei siitä ymmärrä hevon kukkua mutta eipä tavallisen harrastajan tarvitsekaan.

Yleensä näillä seuraavilla tiedoilla pystyy valitsemaan oikeat materiaalit tai ainakin minä olen tähän mennessä pystynyt:

Ruostumaton teräs
- AISI 304
- pulteissa ja muttereissa merkintä A2
- tarttuu magneetti
- ruostuu merivedessä

Haponkestävä teräs:
- AISI 316
- pulteissa ja muttereissa merkintä A4
- ei tartu magneetti
- ei ruostu merivedessä

:roll:
- Jani -

Kumpaakaan ei tartu magneetti, koska molemmat sen "jargonin" mukaista austeniittista ruostumatonta. Noihin tarttuu magneetti vasta kun ne saa karkenemaan esim. taivuttelemalla.

no enpä ole moisesta ennen kuullu, ekana tulee mieleen että taivutuksessa rautalestistä jää rautaa putkeen jolloin siihen voi magneetti tarttuakin... :roll:

Pontiac Grand Le Mans 1979
Ford Mustang Fastback 1972
Dodge B150 "shorty" 1984
Datsun 260Z 1974

http://photobucket.com/lakesteel
http://photobucket.com/PontiacGrandLeMans
http://photobucket.com/MustangSportroof1972

Azur 31.01.2010 17:40
Tulokasjostain, Rekisteröitynyt: 08.12.2005 22:17, Viestit: 3

no enpä ole moisesta ennen kuullu, ekana tulee mieleen että taivutuksessa rautalestistä jää rautaa putkeen jolloin siihen voi magneetti tarttuakin...

Kyllähän se austeniittinen teräs muokkaamalla muuttuu magneettiseksi. Wikipediassa aiheesta näin:
Kylmämuokkauksessa metastabiilista austeniittista syntyy α´-martensiittia, joka lujittaa voimakkaasti ja on magneettinen faasi. Martensiittia muodostuu myös venytysmuovauksessa kuten pesualtaan valmistuksessa.

mpjaprotopaja 01.02.2010 19:07
Satunnainen kävijä, ASKOLA, Rekisteröitynyt: 22.12.2002 01:00, Viestit: 380

Azur kirjoitti:

no enpä ole moisesta ennen kuullu, ekana tulee mieleen että taivutuksessa rautalestistä jää rautaa putkeen jolloin siihen voi magneetti tarttuakin...

Tästä kinattu ennenkin täällä. Vaikka rosteri (A304L) on magneettinen, ei sitä tiimarin jääkaappimagneetilla välttämättä huomaa ja sitäkään ei voi varmuudella magneetin kanssa sanoa onko rosteria vai ei. Numerot on hieman hakusessa mutta werkstohvelin numerot 1.4301 ja 1.4304, toiseen ottaa ja toiseen ei ja jossain tapauksissa molemmat numerot on merkattu rosterin kylkeen joten se joko ottaa tai ei ota. Haponkestäväänkin ottaa magneetti sahattuun päätyyn!
Itse kyssään, vesissä on eroja. Metso käyttää C8FM?? valua venuissa jotka tulevat kiinasta, toiseen ottaa magneetti toiseen ei joten riippuu paljon myös jälkikäsittelystä jääkö svaiko eikö

Suomen tarkin vesipyssy, 4100bar. *edit, ei ole enää, nyt niitä tarkkoja koneita on jo kaksi Suomessa...

Buddy 01.02.2010 19:42
Aktiivijäsen, pertteli, Rekisteröitynyt: 10.06.2005 13:58, Viestit: 2749

Nii... Mitä sil magneettisuudella olikaan merkitystä? :roll:
Kyl mä ymmärrän teidän metallituntemuksen välillä olevan kilpailun mutta onko sillä väliä ottaako rosteriin magneetti kiinni?

Mopuristi 02.02.2010 09:49

Buddy kirjoitti:Nii... Mitä sil magneettisuudella olikaan merkitystä? :roll:
Kyl mä ymmärrän teidän metallituntemuksen välillä olevan kilpailun mutta onko sillä väliä ottaako rosteriin magneetti kiinni?

Ei sillä olekkaan mitään merkitystä, magneettia vaan ei voi käyttää erottamaan tavallista ruostumatonta 304 ja nk. haponkestävää ruostumatonta 316 toisistaan kun kumpaakaan ei tartu magneetti. Mm. pakoputkissa, katalysaattoreissa ja lämminvesivaraajissa käytetään ruostumatonta johon magneetti tarttuu.

Buddy 02.02.2010 09:59

Ai jaa... :roll:

HELL2 02.02.2010 13:13
Satunnainen kävijä, joensuu, Rekisteröitynyt: 20.08.2002 00:00, Viestit: 473

Kyllä noihin taulukoihin ja asioihin tutustumalla sai huomata rosterien monipuolisuuden...tuo magneettitesti on perinteikäs hitsarin testaustapa mutta heillä monesti tavara tulee aluksi muokkaamattomana kankena jossa ei ole tarttuvuutta. Mulle riittää tuo tieto et voin hitsata rosterilla "rosterisia" tuotteita ilman murtumispelkoa. Thänks

Buddy 02.02.2010 13:33

HELL2 kirjoitti:Kyllä noihin taulukoihin ja asioihin tutustumalla sai huomata rosterien monipuolisuuden...tuo magneettitesti on perinteikäs hitsarin testaustapa mutta heillä monesti tavara tulee aluksi muokkaamattomana kankena jossa ei ole tarttuvuutta. Mulle riittää tuo tieto et voin hitsata rosterilla "rosterisia" tuotteita ilman murtumispelkoa. Thänks

Mä tein ton Bedfordin valoraudan vanhoista putkenpätkistä joihin hitsasin valojen mukana tulleet rosteriset aluset sekä niiden alle ikeasta ostamani rosterikupit joidenka sisään mutterit jäävät piiloon. Teinkö virheen kun liitin yhteen mustaa rautaa sekä rosteria? :rotfl:
Olen taaskin lähes varma ettei kukaan huomaa virhettäni kromauksen jälkeen. :wink:

Tässä: http://kuvablogi.com/nayta/2439437/

Jza 02.02.2010 14:12
Näppäimistöjen suurkuluttaja?, Turku, Rekisteröitynyt: 24.05.2003 00:00, Viestit: 12660

Buddy kirjoitti:Teinkö virheen kun liitin yhteen mustaa rautaa sekä rosteria? :rotfl:
Olen taaskin lähes varma ettei kukaan huomaa virhettäni kromauksen jälkeen. :wink:

No jos olisit hepannut vaikkapa ydinvoimalan laudeputkia, niin saattaisin harkita muuttoa johonkin vähän kauemmaksi :rotfl:

Mopuristi 02.02.2010 14:18

Jza kirjoitti:
Buddy kirjoitti:Teinkö virheen kun liitin yhteen mustaa rautaa sekä rosteria? :rotfl:

No jos olisit hepannut vaikkapa ydinvoimalan laudeputkia, niin saattaisin harkita muuttoa johonkin vähän kauemmaksi :rotfl:

Kyllähän se on prosessiteollisuudessa aika yleistä, että "mustaa" vuorataan ruostumattomalla, joko hitsaamalla tai muilla tavoilla.

27 viestiä
Edell.   1, 2  

Sivu 2/2

Jos haluat mainostaa tässä, soita 0405773939
tai meilaa marika(a)overdrive.fi