Rataleima kuntoon 22.4. / Roadsport

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja turboman1, 10.4.2010.

  1. turboman1

    turboman1 3rd gear

    American Car Show:ssa kävi muutama henkilö (mm. MikkoV) Historic Race Finlandin osastolla, ja he olivat kiinnostuneita ajamaan rataleiman, joka on edellytys, jos aikoo osallistua kilpailijana Gulf Historic Race Cup:in kisoihin kaudella 2010. (Muista myös ilmoittautua sarjaan 23.4. mennessä ja liity jäseneksi HRF:ään, jos haluat kerätä pisteitä...)

    http://www.historicrace.fi/KILPAAN.HTM
    http://www.historicrace.fi/cup10.htm
    http://www.historicrace.fi/cup10kisat.htm
    http://personal.inet.fi/cool/hrf/lomake12010.htm

    Nyt on viimeiset hetket ilmoittautua kevään viimeiseen teoriaan ja ajo-osuuteen (varsinainen ajopäivä määräytyy teorian suorituksen yhteydessä).

    Mainittakoon, että ajo-osuuden voi suorittaa myös siviiliautolla, jos sinulla ei ole vielä kilpuria tai se ei ole vielä valmistunut. Lisättäköön myös, että automaatti-Cherry ei ole se paras vaihtoehto kisa-ajokiksi...yleensä vaaditaan kovalla laatikolla oleva auto rataleiman suoritukseen, jollei kilpurisi, jolla ajat leiman, ole juuri automaatilla varustettu.

    Huomattavaa on, että tarkistat auton kunnon ennen ajo-osuutta. Kaikkien nesteiden pitää pysyä sisällä, jarrunesteet kannattaa vaihtaa mielellään lämpöä kestäviin racing-nesteisiin (Esim. Motul Racing Brake Fluid 600 tai vastaava). Paloissa pitää olla reilusti pintaa tai vaihda uudet. Bensaa palaa reilusti radalla, joten varaudu siihen! Renkaisiin n. +0.5 baaria lisäilmaa, kun menet radalle, niin renkaiden sivut eivät kulu nahkoille ja ajotuntuma on parempi.

    Jäähdytysjärjestelmä kannattaa puhdistaa ja huuhtoa (yleensä termostaatti poistettuna), koska lämpöongelmat voivat tulla esille siviiliautolla radalla ajettaessa. Tsekkaa tai vaihda öljyt, jos tarvetta. Tarkista jarrujen toiminta ja alustan kunto - keskeyttäminen ajokokeessa ei ole se paras näyttö asian sisäistämisestä ja auton on oltava kunnossa oman ja muiden turvallisuuden kannalta.

    Muistaakseni kokeessa vaaditaan kypärä ja normaaliturvavyöt - tarkistakaa tutkintoon ilmoittautuessanne.

    Rataleimalähtö ei ole kilpailu, vaikka yleensä se siihen meneekin...
    Älä aja hampaat irvessä, vaan hae oikeat ja nätit ajolinjat kuitenkaan mummovauhtia ajamatta... :D

    Älä pyörähdä, kolaroi, estä tai muuten tumpeloi radalla. Lähtöruutuun sammuttaminen ei kanssa oikein auta leiman saamisessa...Lisäksi oikea poistuminen varikolle, varikkokäyttäytyminen ja varovaisuus on plussaa.

    Tää on vähän niinkuin autokoulu radalle, joten sillä mielellä suorittamaan! Tuossa yhteystietoa ja infoa - jos ajat leiman nyt, niin se on voimassa muistaakseni 2 vuotta (tarkista AKK:n yhteyshenkilöltä...) eli vaikka kilpuri ei olisikaan valmis nyt, niin tässä on esimerkiksi aikaa vaikka 21.-22.8. Historic Grand Raceen Ahvenistolla runsaasti ja senkin jälkeen on vielä kisa Alastarossa syyskuussa.

    http://www.autourheilu.fi/koulutus/tutk ... 25772.aspx

    http://www.autourheilu.fi/koulutus/tutk ... 24673.aspx

    Rataleimatutkinnon teoriaosuus, 22.4.10
    Alastaron moottorirata

    Alue: 7 Länsi-Suomi
    Laji: Rata, Tutkintokoulutus

    Tilaisuus järjestetään Alastaron moottoriradan ylävarikon kokoustilassa (tornilla).
    Tilaisuus alkaa klo 15.00.

    Tutkintokokonaisuus maksaa 210e/osallistuja, hinta sisältää teoriakoulutuksen ja ajokoulutuksen (23-25.4. Alastarolla) ruokailuineen.
    Maksu tulee suorittaa AKK:n tilille 145430-102635, VIITE numerolla 990.
    Maksukuitti tulee esittää kouluttajille teoriakoulutukseen tulessa.

    Järjestäjä: AKK-Motorsport

    Ilmoittautuminen ainoastaan sähköpostilla mika.heinonen@autourheilu.fi 20.4.2010 mennessä.
    Rataleimatutkinnon ajo-osuus, 23.-25.4.10
    Alastaron moottorirata

    Alue: 7 Länsi-Suomi
    Laji: Rata, Tutkintokoulutus

    Rataleimatutkinnon ajo-osuus järjestetään Alastaron moottoriradalla teoriakokeessa määrättyjen ryhmien mukaan 23-25.4.

    Tutkintokokonaisuus maksaa 210e/osallistuja, hinta sisältää teoriakoulutuksen ja ajokoulutuksen ruokailuineen.
    Maksu tulee suorittaa AKK:n tilille 145430-102635, VIITE numerolla 990.
    Maksukuitti tulee esittää kouluttajille koulutukseen tulessa.

    Järjestäjä: AKK-Motorsport

    lisätiedot mika.heinonen@autourheilu.fi p.0207219443

    HUOM! Kokonaisuuden hinta on siis 210e per lärvi koko hommasta...!

    Tuossa muutamia linkkejä, joissa rakennellaan kilpureita ja töristään aiheeseen liittyvästä:

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=185615

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=185566

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=185492

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0

    Itse ajoin toisen kerran leiman faijan Camry 2.0 GLi:llä - tosin unohdin kertoa ukolle, että minkä takia tarvitsin autoa lainaan - virallinen syy oli vetokoukku... :D

    Ensimmäisen leiman vetelin tuolla punaisella ja matalalla:
    http://www.historicrace.fi/G913.JPG

    Kaikki ne, joita kilvanajo kutkuttaa, ajamaan nyt leima valmiiksi. Kilpurin saa parsittua kokoon syksyyn mennessä, jos sellaista ei ole jo tallissa!

    MikkoV on menossa Camarolla Alastarolle ajamaan leiman, joten em. ajopäivinä siellä voi nähdä ihan mielenkiintoista toimintaa radalla...
     
  2. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Jos kilpuria ei vielä ole ja haluaa nopeasti siirtyä rahantuhlaukseen rataolosuhteissa, niin tuossa muutama vaihtoehto (valitettavasti en löytänyt sopivia V8-versioita...joku aika oli myynnissä ainakin keltainen Porsche 928 Roadsport V8-luokkaan - lieneekö löytänyt ostajan?)

    Tuossa rata-ajeluun sopivia, valmiita kilpureita, jos lompakko on kunnossa ja ratatouhut kiinnostaa:

    http://www.nettiauto.com/volvo/amazon/3148957
    (Rallipeli Amazon, mutta helposti radalle muutettavissa Historic-luokkaan)

    http://www.nettiauto.com/ford/de-luxe/3166620
    (Miikka Honkasen vanha Formula Ford 1984)

    http://www.nettiauto.com/ford/cortina/3157904
    (Historic-Cortina)

    http://www.nettiauto.com/opel/ascona/3155594
    (Historic-Ascona)

    http://www.nettiauto.com/opel/manta/3139196
    (kuvankaunis A-Manta Historikkiin)

    http://www.nettiauto.com/volkswagen/kupla/3094911
    (Roadsport-Kupla)

    http://www.nettiauto.com/mini/cooper/3050776
    (Mini 1000 –luokkaan sopiva kilpuri – niillä ajetaan myös kilpailuissamme)

    http://www.nettiauto.com/volvo/142/2920818
    (En tiedä, että saisiko tuon HRF:n erikoisluvalla ja kilpakumppaneiden suostumuksella SS1300:iin, jos koneeksi laittaa max 1.3-litraisen...on sillä ainakin kilpailuhistoria, mutta isompien Super Saloonien puolelta...)

    http://www.nettiauto.com/isuzu/bellett/2616688
    (Historikkiin)

    http://www.nettiauto.com/opel/kadett/2206484
    (Historikkiin)

    http://www.nettiauto.com/opel/kadett/1372887
    (Näitä Ooppeleita tuntuu olevan myynnissä vähän joka lähtöön...) :D
     
  3. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Löyhästi edelliseen liittyen, ohessa linkki Roadsport- ja Historic-sarjassa ajavan kaluston kuviin ja kesän tuleviin kisapäiviin:

    http://www.ralli.net/rnet/index.php?op= ... e&sid=5341

    Mainittakoon, että kuvissa näkyvä Sunbeam Tiger V8 on jo eläkkeellä kisatouhuista, mutta aito Suomi-auto (Ex Taru Ketonen ja kiihdytyspuolen kisoja myöhemmällä iällä...) valmistunee joskus mahdollisesti ratatarkoituksiin...
     

Kerro tästä muillekin!