bmw harrastajat kysymyksiä teille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja MR Speed, 29.8.2011.

  1. MR Speed

    MR Speed 1st gear

    kysyn täältä koska en ala joka foorumille kirjautuun.

    elikkäs onkos noi 90 luvunpuolivälin 518 ja 520 bemut kuinka persoja bensalle.
    onkos koneet kuinka kaliita ylläpitää? onko ne muuten ketjulla vai remmillä?

    kiitos vastauksista jo etukäteen :D
     
  2. JayJay

    JayJay 3rd gear

    Vanhoja koneitahan nuo jo ovat, joten tuurissahan se koneiden kestävyys aina on. Ja tietty riippuu millaista huoltoa ja hoivanpitoa ovat saanneet edellisiltä omistajilta. Itselläni on nyt ollut -91 mallinen 520 käyttiksenä nelisen vuotta, kilometrejä tullut sinä aikana noin 80tuhatta, eikä koneeseen ole tarvinut vaihtaa kuin öljyt pari kertaa vuodessa ja tulpat, moniurahihna ja vesipumppu kerran...sis omistusaikan, ei vuodessa. Ketjulla nuo koneet ovat. Ehkä mulla on ollut vain hullun tuuria, tiedä häntä, mut toi oma on ainaskin osoittautunut luotettavaksi peliksi tekniikan puolesta, eikä bensankulutuskaan ole ainakaan vielä viennyt työtöntä konkurssiin. :D
    Ainoa miinus on ollut noi etupään nivelet...niitä kului vähän turhankin tiuhaan, ennenkuin tajusin olla ostamatta niitä Mätänetistä...niiden myymät nivelet kun kuluivat loppuun alle puolenvuoden :rotfl:
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    90luvun puolenvälin kutoskoneet e34 korissa, mm. 2litrainen, on jo 24v "m50" moottoreita jotka on nähneet välillä hyvin huollettuina yli puolta miljoonaakin kilometriä. Moottorin+tekniikan kunnon kyllä huomaa kunnon koeajolla kun tarkasti kuuntelee ja ihmettelee. Vanoksethan noissa yleensä rallattaa jos ei huollettu, sekä hydraulinostajat saattaa olla pilattu mm. öljynvaihtojen laiminlyönnillä tai älyttömällä revittämisellä ajossa. Molemmat kuulee kyllä koneen käyntiäänestä selvästi jos lopussa.

    Tuon ikäisessä 1,8:ssa on jo uudempi m43 ketjukone, sikäli ihan järkevä ja huollettuna&oikein käytettynä kestävä moottori. Aivan liian pienihän se on kuitenkin tuohon koppaan, ja kuluttaa varmasti lähes saman kuin 20i tai 25i.

    Itse ottaisin ehdottomasti tuon 525i:n. Kulutus ei eroa 2 litraisesta juuri ollenkaan, joissain olosuhteissa uskallan väittää että menee samaan ellei vielä vähemmällä(!). Lisäksi potkua on ihan mukavasti liikuttamaan tuonkin kokoista autoa.

    Viimeisin oma käyttis oli 525i, tosin vanhemmalla m20 12v koneella. Kulutus pyöri aika tarkkaan kympissä yhdistetyssä työmatka+kauppamatka-ajossa. Ja ajotyyli välillä melko reipasta. Ehjä uudemman mallin 2,5 vanoskone ei ainakaan enempää kuluta. Tosin saahan ne viemään vaikka mitä jos kokoajan lappu lattiassa rallattaa.

    nimim. mm. jokaisen em. moottorin omistanut
     
  4. jan13

    jan13 2nd gear

    Noi moottorit M20 pohjaiset eli 2.0 ja 2.5 12 tappisena on aina hihnakoneita. tehoa 130 ja 170hp. Näissä tyyppiviat yleensä kierot kannet sekä katkeilevat keinuvivut.

    M50 ja M52 on samankokoiset kuin edelliset mutta 24 tappisena, näissä on ketjulla jakopää. Tyyppivikoja en näistä tiedä. Tehoa parikyt heppaa enemmän kuin edellisissä.

    Sit noissa 500srj. löytyy myös varteenotettavia malleja isoilla M30 sarjan kutosilla. 3.0 ja 3.5 (3.4) litraiset 12 tappiset. Tehoa 190 ja 211 hp. Näissäkin tyyppiviat samat kuin M20 koneissa.

    Ylläpidosta sen verran että bmw merkki osissa maksaa... Yleisesti ottaen kaikkiin yllä oleviin moottoreihin pelkät tulpanjohdot, jakajan kansi sekä pyörijä maksaa uutena yli 200e muiden kulutusosien hintojen ollessa "normaalilla" tasolla.
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    M50 ja 52 koneissa ei ole perinteistä jakajasytytystä vaan suorasytkä ollessaan jokaiselle tulpalle oma tietokoneohjattu puolansa.

    Tosin nämä puolat maksaa n. 50€ kappale ja tuppaavat meneen/oleen rikki noista vanhemmista aina välillä.
     
  6. JayJay

    JayJay 3rd gear

    heh, kuten tuolla aijemmin sanoinkin, niin mulla on vissiin ollut hullun tuuria, kun ei oo vieä yhtään puolaakaan mennyt...jännityksellä odottelen koska tulee eteen sekin.. :odroll: Nii, tosiaan, mulla on tuo M50 kone, mut niitä ekoja, missä ei viel oo tuota Vanosta.
     
  7. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    M50 ja M52 on hyviä motteja, niitä ei tartte pelätä. Viime vuonna katsoin yhden M52:n tulpat niin kaikki puolat oli alkuperäisiä vm. 96. Eiköhän tuokin ratkaisu ole pätevämpi kuin perinteinen puola-jakaja-pyörijä-jakajankansi-tulpanjohto -hässäkkä.
     
  8. MR Speed

    MR Speed 1st gear

    vastauksia tulikin mukavasti, kiitos kaikille vastanneille. mitenkäs noi bemun automaatit onkos ne kuinka kestäviä? kaikenhan saa tietysti polkemalla rikki jos haluaa...
     
  9. Griffon

    Griffon 1st gear

    Joo, BTCF on ihan perseestä.

    ;)
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Tää on kyllä ihan totta... Siellä tiedon hankkiminen on vielä vaikeampaa kuin täällä :wink:
     
  11. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Kysytäänpä tässä samalla että onko kellään tarkempaa tietoa tai kokemusta noista bmw:n kasikoneista? Eli M60 moteista.
     
  12. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Ammatikäytössä olleesta vm 2004 BMW 525 mallisesta autosta hajosi vaihdelaatikko niin että peruutusvaihde ei toiminut enää. Kyseiseen autoon vaihdettiin uusi vaihdelaatikko takuuseen. Kyseessä siis BMW 525 6 sylinterinen diesel ja automaatti taksikäytössä.

    Tuollainen kokemus ainakin.
     
  13. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Väittää moni että jos menet vaihtaa Öljyt laatikkoon niin hetken päästä hajoaa.... Ja on myös kaverin kautta kokemus tästä. Mut liekö sitten sattumaa että hajos melkein heti öljyn vaihdon jälkeen..... :odroll: Faijalla taas pelannut hyvin samanlainen ja myös vetänyt asunto vaunua kiinteillä vaihteilla. Niin Ja autona milemmissa tapauksissa 530d noin 2000vm.
     
  14. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Onkos se e34 kopan 3.0 V8 tuota mallisarjaa? Monta kuskinreissua heitetty tuollaisella koneella olevalla bemulla... Voimaa on tarpeeksi (200+jotaki heppaa), ja kulutus ei päätä huimaa. Maantieajossa 8-9 litraa satkulle oli kulutus.
     
  15. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Huollot tuohon kyseiseen 525 Bemariin tehtiin merkkiliikkeessä huolto ohjelman mukaan. En tiedä kuuluuko huolto ohjelmaan vaihteiston öljynvaihto ja jos kuuluu niin missä kilometrilukemassa? Autolla oli ajettu 80.000km silloin kuin vaihdelaatikko hajosi.
     
  16. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Yleensä automaattien öljynvaihdot eivät kuulu monillakaan merkeillä huolto-ohjelmiin vaan ne on erikseen älyttävä kysyä moisista. Automaattilootien järjettömän öljyn hinnan takia eivät kauheasti mainosta asiaa.Volvokin suosittaa 80-120tkm välein vaihtoa mutta "huuhtelu"menetelmällä tehtynä vaihto kustantaa yli 300e joten monella jäävät nämä hommat väliin. Lisäksi nämä uudehkot lootat ovat hyvin tarkkoja öljyistään joten budjettivaihtajat ovat näitä särkeneet lukuisija kun on laitettu vaan sitä halvinta atf-öljyä mitä löyty. Öljykanavat ovat älyttömän pieniä joten kunnon öljyt sisään(merkkikamaa siis). Vaihdossa voi lähteä liikenteeseen paskaa jolloin laatikko myös hajoaa.Yleensä jos autolla ajettu paljon niin parempi vain tarkistaa ölpän taso kuin lähteä vaihtamaan.Jos siis vaihdot jätetty väliin..
     
  17. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Ja ne automaattilaatikot ei ole mitään BMW-merkkisiä vaan bensakoneissa on ZF:n loota ja dieseleissä ainakin E39-korimallin osalta General Motorsin. Eniten haukkuja olen kuullut noista GM:n laatikoista, joka oli myös e.m. taksikäytössä poksahtaneessa taksissa.
    Luulen että jos verrokiksi laitetaan joku GM TH-700 niin ei noita Bemarien lootia voi luotettavuudelta(kaan) huonoksi haukkua.
    Itsellä kokemusta kahdesta ZF:n lootasta Bemarissa, vanhempi on ZF4HP22, ajettu nyt jotain 380+ tkm. Toinen oli '97 ZF5HP?? "ikiöljyillä" 245+ tkm. Kummassakaan ei ollut eikä tullut mitään vikaa, tuohon jälkimmäiseen vaihdettiin öljyt + suodatin eka kerran jossain 210 tkm. paikkeilla. Vanhempaan öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan ja niitä on vaihdeltu useammin.
     
  18. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    automaattilaatikko

    Mulle kävi juurikin näin eräässä s60 volvossa...Laatikko toimi ja öljyt oli vaihdettu ties milloin. Vaihdossa ilmeisesti lähti jotain paskaa liikkeelle ja laatikko rupes temppuilemaan vaikka oli oikeet öölit...
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: automaattilaatikko

    Moottorissa tuon vielä jotenkin ymmärtää, mutta mistä se paska sinne laatikkoon tulisi, kun siellä ei jauha männät eestaas tunkemassa palojätteitä, vaan ainoa kakka tulee kuluvista osista? Joita ei hirveästi pitäisi olla moisissa vehkeissä...
     
  20. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kyllä siellä paskaa muodostuu.. Miksi ,en tiedä. Mutta liikkuvissa osissa sitä tuppaa aina tulemaan ajan myötä. Öljynvaihto auttaisi mutta tosiaan harvassa näin on. Lisäksi nämä "uudenajan" lootat on täynnä kaikenlaista elektroonista sälää niin ongelmat on taattu. Välillä kyllä kuulee että jollain lootat kestää,taitaa olla henkimaailman asioita. :lol: Varmasti ensimmäinen käyttäjä vaikuttaa kestoon.
     

Kerro tästä muillekin!