kalsiumia vai litiumpohjainen vaseliini

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja leksa, 22.10.2011.

  1. leksa

    leksa Gearhead

    Ammattikoulusta lähtien olen ollut tietävinään että palloniveliin pitäisi laittaa litiumpohjasta molybdeenisulfdi rasvaa eli "mustaa vaseliinia".

    Yleisrasva eli se keltaisen sävyinen vaseliini ei sisällä lainkaan kuulemma tarpeeksi kulumista estäviä ainesosia.

    Näin opettajat silloin puhuivat niin teoriatunnilla, kuin alhaall työpajallakin.

    Nyt olen alkanut miettimään kalsiumsaippuapohjaista vaihtoehtoa. Tämän "punaisen vaseliinin" erikoispiirre on ainakin hyvä veden kestävyys. Vaikka jos suojakumit on ehjät, ei vettä kaiketi pallonivelessä pitäisi olla, ainakaan jos rasvausta ei ole unohdettu.

    Mutta EP aineistettunahan tuo punainen vaseliini pitäisi olla sopiva vaihtoehto.

    punainen esimerkki

    musta esimerkki

    Hyvällä voitelulla on merkitystä, se ei ole epäselvää. Mutta kuis on?

    Onko arvoisalla raadilla mielipidettä asiasta?
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    itse suosin valkoista lithiumpohjaista eli se missä molbdeenisulfidia ole.
    koska lämmetessään molybdeenislufiidi paakkuuntuu.

    Ja jos sitä ei löydy "punaista"
     
  3. leksa

    leksa Gearhead

    Jotenkin uskoisin että pallonivelissä ei kuitenkaan olla niin suuren kuumuuden alueella. Jotenkin se valkoinen vaseliini on myös melko herkästi "karkaavaa" eli ohutta.

    Ollessani autosähköasentajana nuorena kollina, valkoista vaseliinia kutsuttiin starttimoottorivaseliiniksi. Paakkuutumattomuus on tärkeää solenoidin liikkeessä kuumana sekä pakkaskeleillä notkeus.

    Punainen vaseliini on luullakseni kalsiumsaippuapohjaista ja äärettömän sitkasta tavaraa. Veteeen liukenemattomuus ja metallipintaan tartunta omaa luokkaansa.
    Mutta vaikka noin onkin, vastaaako se molybdeenisulfidin liukkautta silloinkin kun metallipintoja eristävä kerros on ohentunut.

    Raskaiden koneiden tappirasvalta vaaditaan hyvää tarttuvuutta jottei rasva katoa heti pois.

    He kutsuvat molybdeenisulfidia "hiontatahnaksi" koska se häviää niin helposti kovan paineen alla metallipinnoilta, ja jäljelle jäävään sekoittuu metallihiukkasia.

    Samahan käy jos pallonivelten rasvausväli on liian pitkä, sekä voidellessa ei vanhaa likaista rasvaa poistu nivelestä.

    Mutta onkohan sellaista ammatillista näkemystä asiasta?
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ainakin jos mä valitsen johonkin koneeseen rasvaa, kiinnittyy ensiksi huomio perusöljyn viskositeettiin, se kun määrää vierintälaakerin kestoiän.

    Toiseksi ehkä se sakeutin, kalsiumsaippua, litiumsaippua, ptfe (muitakin taitaa olla).

    Kaikki rasvat eivät sekoitu keskenään.

    Mitä korkeampi NLGI sitä paremmin rasva pysyy pinnoilla.

    Lisäaineistus: raskaasti kuormitetuissa kohteissa käytetään kiinteitä lisäaineita. Sitten on toi EP-lisäaineistus, mitä kaikki liukulaakerivalmistajat ei suosittele.

    Sitten mitä tiivisteitä löytyy, suurin osa rasvoista pilaa esim. EPDM kumit, jolloin pitää käyttää ihan jotain muuta tai "EPDM-safe" rasvoja.

    Niveliin laittaisin ehkä synteettistä yleisrasvaa, jolloin voitelu toimii alhaisemmissakin lämpötiloissa (jos sillä nyt on mitään merkitystä). Kuormitus on niin alhainen että kaikki rasvat riittää kunhan sitä vaan on kokoajan.

    Tää tais olla jo off-topiccia, mutta kirjoitin kuiteskin.
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kyllä pallonivelet kuumenee rajustikin jos käskee... esim. rata-ajossa. Miksi rasva karkaa johtuu siitä että lämpoeron takia ilma ei pääse pois kun rasvaa tiivistää ja silloin rava tulee ulos.
    Tätä varten nivelien suojakumeihin laitetaan ilmaputki kilpureissa... jotkut laittaa siviileissä ja raskaassa kalustossakin.

    Siinähän s' ne haitat listasit mustalle rasvalle... plus että tuo paakkuuntuu kun lämpiää. Hyvinkin yleistä että nivelet paskana esim pikkuformuloissa joissa käytetty mustaa rasvaa, itse en tunge sitä enään mihinkään kun parempiakin on pikkuinvestoinnilla.
     
  6. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mä käytän jokapaikkaan sinistä vaseliiniä, mielestäni paras yleisvaseliini, tarttuu ja pysyy.
     
  7. Aako

    Aako 1st gear

    Mahtaapi olla niin, että soo iha se ja sama, mitä vassua normaali käyttökikkareen nivelissä on, kunhan sitä sielä on tarpeeks tiuhaan lisättynä... rallipelit sitte erikseen!
     
  8. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Kaapissa lojuu pari kiloa litiumpohjaista molybdenisulfidirasvaa (Teboil Universal M), joka ei ilmeisesti ole optimaalinen rasva oikein mihinkään käyttötarkoitukseen? Taidan syöttää anopille jonkun voileivän välissä.
     
  9. jart$u

    jart$u Gearhead

  10. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Mie oon käyttäny ohjesääntönä jotta rankasti EP-lisäainestettua litiumirasvaa koviin pintapaineisiin, joita ei yleensä esiinny automobiileissa.
    Molybdeenisulfidirasvaa helevetin nopeesti pyöriviin laakereihin, autoissa esim. pyöränlaakerit. Palloniveliin mitä tahansa yleisrasvaa tai aivan mitä vaan, riippuu miten usein rasvaa.
    Perkeleen paksua kellervää töhnää noissa tarvikenivelissä näyttäis olevan. Vähän ohkaasempaa kun työntää asennuksen jälkeen niin sitä tulee läpi mitä työntää.

    MoParin erikoisrasva on sitten ihan oma lukunsa palloniveliin.
     
  11. kuutio

    kuutio Gearhead

    joo täälähän taas mielenkiintosta tietoa

    muttä kai noissa tavan koneissa ja käyttiksissä tärkeintä olis että niihin nippoihin työnnettäs säännöllisesti EDES JOTAIN vassua mitä prässissä sattuu oleen.. :mad:

    kun noita vanhoja rysiä joskus joutunu laittaan, niin se huollon puute noin yleensäkin..
     
  12. leksa

    leksa Gearhead

    Tämähän on tosi. Kunhan siellä edes jotakin olisi on paljon parempi kuin ei mitään.

    Olen luonteeltani sellainen "perusteetikko" että haluan asoihin sen viimeisen sanan.

    Jos teoria pitäisi kokonaan paikkansa, eivät pallonivelet kuluisi lainkaan jos niissä on rasvaa. kas voiteluaineen tarkoitushan on nimenomaan pitää pinnat erillään toisistaan ja toimia liukuvana eristeenä metallipintojen välissä.

    Jos noin olisi, ei ikinä tarvitsisi vaihtaa niveliä, kunhan huolehtii että siellä on rasvaa.

    Kumma kyllä. Olen huomannut että se keltainen yleisvaseliinikin muuttuu pallonivelen sisällä mustaksi. Se musta väri paljastaa että onpahan metallipinnat silti osuneet toisiinsa ja näin ollen vaseliiniin sekoittuu metallia hiotuneena tahnana. Tämähän sitten kuluttaa nieveltä vielä enemmän.

    Jos se rasva... Ja kun sitä varmasti laitetaan, on siis sellaista että se kestää kovat pintapaineet ja pysyy metallipallon päällä tiukissakin iskuissa, ei kulumaa pitäisi tulla "ollenkaan" varsinkin jos huollossa rasvaa lisätään niin että vanha kulunut ja likaantunut vaseliini poistuu nivelestä.

    Mokoma asia loppujen lopuksi. Jos rasvaus alkaa maksamaan maltaita, niin ei yleisesti ottaen nuo niveletkään käyttökippoon niin paljon maksa. Mutta jos sillä hyvällä rasvauksella voisi vähentää työtä ja mieliharmia.

    Ala- ja yläpallokin + rpäät kun väljistyy saattaa pyörän asentokulmat muuttua pikkuhiljaa ja tuloksen näkee kuluneissa renkaissa ja epämukavana ajotuntumana. Vaikka ei vielä hoksaiskaan että pollukathan ne taas on väljät.

    Ei taida olle olemassa tilannetta milloin pollukat lakkais kulumasta. Mutta loppujen lopuksi ne voimat jotka niihin kohdistuvat ovat paljon suuremmat kuin osaa ajatellakaan. Hyvällä rasvalla on merkityksensä.

    Kokeilen sitä EP lisäaineistettua kalsiumpohjaista punaista vaseliinia seuraavat 20 vuotta, niin on sitten tasavertainen pohja kerrottavaksi. Onkelma on vaan ettei noissa käyttökipoissa enää ole nippoja valmiina.

    Ainakin nuo kaivurimiehet arvostavat että se pysyy pinnoissa tiukissakin tilainteissa.

    Se valkoinen litiumpohjainen rasva oli sähköasentajana ollessani yleinen starttimoottorirasva. Taisin jo kertoakin. kestää hyvin kylmiä olosuhteita ja ei mene kuumassa moottorin syleilyssä paksuksi töhnäksi. Voisi siis toimia pallonivelrasvanakin jos muistaa rasvauksen säännöllisyyden.

    Kiitos kommenteista
     
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Racinki hommissa ollut kova sana tuo redlinen vaseliini cv-2.
    Aika huomattava etu mokomalla rasvalla kun etuvetoisella ralli pelillä sai ennen vaihtaa joka kisan jälkeen murrokset ja redlinellä ajaa taasen koko kauden samoilla murroksilla.
    Itekin nyt työnnellyt tota joka vehkeen nippoihin ja laakereihin jokusen vuoden kun tota nyt on saannilla, traktoriin, maasturiin, kelkkaan ja tehokkaisiin autoihin, vielä ainakaan mitään sanomista ollut eikä ole tarvinnut remonttiakaan tehdä.
    Tuubin kyljestä katsoin että käyttölämpötila -74°C...+260°C ja tippumispiste yli +500°C .
    Suolasen hintastahan tuo vaan on marmoritiskiltä, että kyllähän niille halvemmillekkin rasvoille aina se oma käyttötarkoituksensa on mihin ne ovat täysin riittäviä.
     

Kerro tästä muillekin!