Työkaluja made by myself

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 63impala, 30.11.2003.

  1. rallikuski

    rallikuski Gearhead


    Saiskos tuosta teknistä infoa/rakennusohjetta. Olisi monesti tuollaiselle käyttöä.
    Lähinnä tuo toteutus kiinnostaisi, kanavien koko ja kuristimen koko.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kuristin on tollasessa 1mm, ja mulla se on toteutettu migin 0,8 suuttimella jonka porasin varovasti 1mm terällä. Senhän vois tehä vaikka kaasarin suuttimestakin kyllä.
    Suutin on upotettuna noiden kahden mittarin väliin ja niiden lukemaa sit vertaillaan toisiinsa, ja ohivuoto on se prosentti mikä noiden kahen mittarin lukeman ero on.
    Muutoin kanavat on isot, olikohan 11,8mm kun se sopii suoraan R1/4"-kierteelle jolla mittarit ja muut nipat on kiinni :odroll:
    Tulpanreikään tulevassa adapterissa on O-renkaat että sormin kiristys riittää, ja liitin on sellanen "tökättävä" tuolle 6mm paineilmaletkulle.

    Eihän noi kaupallisena sovelluksena paljoo maksa mutta ei noin ite tehtynäkään, olisko luokkaa 3-40€.
     
  3. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Amerikkalaiset ohivuotomittarit tehdään käyttämällä 0.040" reikää.
    Mittauspaine on 100psi.
    Mittari kalibroidaan mittaamalla 0.080" reiän "ohivuoto", esim ruuvaamalla tuon kokoinen suutin mittalaitteen letkun purkauspäähän. Tällöin mittarin tulisi näyttää 80% ohivuotoa (toinen mittari näyttää 100psi ja toinen 20psi).
    Tätä kutsuvat 80@80 kalibroinniksi...

    0.040" on muuten 1.016mm, joten varsin lähellä mennään!
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, just muistin että porasinkin reijän kuristimesta sen verran vituilleen nimellisestä 1mm koosta että siitä tulikin 1,01590mm, 21asteen lämmössä :poff:
    No oikeesti, aika yhdentekevä tuo parin prosentin heitto. Omasta koneesta mitattuna löyty 7bar paineella 6-8% väliltä eri mukeista sillä tarkkuudella mitä viisarimittarista pystyy lukeen, päässäni pyöristin ohivuotoprosentiksi 7%.
     
  5. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Rallikuskille kerroit ohivuotomittarin rakenteesta oikein hyvin. Täydensin sitä omilla tiedoillani. Tarkoitus ei ollut n*ssia pilkkuja, vaan todeta mittalaitteen kuristimen mitoituksen alkuperä.
    Tärkeintä lienee verrata samalla mittarilla mitattuja arvoja. Mittareissa kun on eroja...
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Juu, suuntaa antava mittaushan toi periaatteessa on, näytti ne mittarit sit kuinka lähelle vaan absoluuttista totuutta.
    Vähän sit voi suunnitella fressauksia ym. hommia lukemien perusteella jne...
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    oukkei..ymmärsin kyl et o sun. mut aatteli jos se "kaveri"tekis toise satsi, ja myis....ols voinu taas kimppaan kysellä...
    ..ja sit oisinki kyselly ohjelmaa, ni ols voinu faijalle viiä...hää ky ei kauhees enää jaksa noita ohjelmointei...koneet olis...
    ..oukkei, kiitokse vastauksest..
     
  8. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    :eek:

    Kallista.
     
  9. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  10. teepee

    teepee Gearhead

    Monikäyttörocla :D

    Toimii tavallisina pumppukärrryinä, trukkipiikkeinä traktorin takanostolaitteessa ja moottoripukkina.

    Vaatii vielä pientä tuotekehitystä mut toimii se jo noinkin.

    [​IMG]

    [​IMG][/img]
     
  11. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tuolla jossain muualla kyselin höyrynkehittimen putkesta. Peruskorjauksesta tuli niin kattava, että lopputulos sopii mielestäni itse tehtyihin työkaluihin.. kyseessä siis Kocoverk -höyrynkehitin jostain -60 -70 -luvun taitteesta. Toimii vähän öljylämmityskattilan tapaan ja sopii rakennustöissä sulatukseen ja autoharrastetöissä tietysti pesemiseen. Kierukka oli tullut tiensä päähän, siis tuommoinen:

    [​IMG]

    Päädyin ihan tavan 1/2" vesijohtoputkeen kun paine ei ole kuitenkaan kovin korkea (noin 10 bar kumpaakin puolta). Alkuperäisessä kierukassa on sisäkkäisiä aksiaalisia spiraaleita, ja semmoisessa rakenteessa on se lievästi epälooginen piirre, että joka toisella spiraalilla vesi menee kohti kuumempia palokaasuja ja joka toisella taas kohti savupiipun puolta. Tehokkaampi on sellainen, joka on koottu tasospiraaleista jolloin vesi virtaa aina kuumempia palokaasuja kohti. Esim Claytonin vehkeet ovat tietääkseni tällaisia. Taivutusta varten tein prässiin työkalun, jolla saa painettua mutkalle:

    [​IMG]

    Pumpata sai yhden jos toisenkin kerran, putkea on kaikkiaan 60 metriä: :odroll:

    [​IMG]

    Lopuksi lähtevää vettä varten vielä kiekura liekin ympärille, että saadaan lähtövesi mahdollisimman kuumaksi:

    [​IMG]

    Kierukkaelementit on liitetty toisiinsa kartioliittimillä niin että saa irrotettua ja korjattua jos tulee vuoto jonnekin.Tuommoinen kierukasta tuli. Tarkkasilmäiset erottavat blinipannusta tehdyn päätylevyn "tulistusspiraalin" toisessa päässä, tarkoituksena suojata tulipesän verhouspeltiä, on käynyt joskus aika kuumana::-?

    [​IMG]

    Lisäksi uusin vielä höyrykuvun ja venttiilistön. Mietin mistä saisin lämpömittarin, lämpötila on maksimissaan jotain 180 asteen luokkaa ja höyrykäyttöön tehdyt lämpömittarit ovat aika kalliita. Vastaus löytyi K-Marketin keittiötarvikeosastolta, digitaalinen uunilämpömittari 300 asteeseen saakka 19,90 eur:

    [​IMG]

    Tänään sitten koekäytettiin ja hyvin toimii, ei vuoda mistään. Koeponnistuksia tosin tein vähän joka välissä.. nyt saa lika kyytiä!

    [​IMG]
     
  12. juppeli

    juppeli 1st gear

    Jousenpuristimia, öljynsuodattimenavaimia, kytkimenkeskittimiä, "autonosturi" parista tuommosesta trukkipiikkimasiinasta :D Yleensä tulee keksittyä kaikenlaista kun kunnon työkalut on aina hukassa

    Olen jo vähän aikaa pähkäilly jos alkais väsäilemään kunnon autonosturia vaikka traktorin etukuormaajasta, tai sitten aivan kiintee ja traktorista hydrauliikka. Metalli vaan maksaa vielä 40% kanta-asiakasalennuksellakin niin helvetisti että ei kannata oikein tehdä enää mitään itse, kiinalaiset imee ilmeisesti kaiken metallin niin tuntuu täälä asti :( Ja en nyt tiedä saisko mitään sellasta aikaiseksi jonka alle uskaltaisi mennä ja ettei auto tuu heti alas katonrajasta
     
  13. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Tee puusta
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hienot kiekurat on Juko tehnyt. Onko toi höyry hyvä minkä tyyppiseen puhdistukseen, siis mitä sillä aiot putsata? Kai sillä kaikki rasvat ja öljyt lähtee, mutta pureeko se johonkin pinttyneempäänkin shittiin?
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Menikös se sanonta niin että kyllä se puustakin kestää kun tekee tarpeeksi vahvan?
     
  16. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Alusta- ja moottoripesuun ensisijaisesti.. höyryn kylläisyyttä voi säätää niin että on lähes tulistettua kuivaa höyryä, sopii sulatukseen ja pinttyneeseen jankkiin taikka sitten melkein vettä, sopii huuhteluun ym.. tuotekehityksessä seuraavaksi märkähiekkapuhallussuutin.

    Niin tuo siis vastaa lähinnä kuumavesi/höyrypainepesuria, saisihan sellaisia kaupastakin mutta kun tuo tuli halvalla saatua :poff:
     
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Kiinalaiset jalostaa ulkomailta ostettua rautaa silleen että siihen lisätään kuonaa, sinkkiä ja sahanpuruja ja sitten se myydään meille takaisin :odroll:
     
  18. brassi

    brassi 2nd gear

    Englanninpyörä

    Just kun kerkesin värkkäämään ittellenienglanninpyörän, niin kaveri kävi hallillani ja kertoi tehneensä kerralla 2 kpl, joista toinen myytävissä. Tais olla kolmen alarullan satsi, ja kitakin aika hulppea. Lupasin et vinkkaan josko olis semmoiselle tarvitsijoita. Hinta 600. Ja kaiken lisäksi kaveri osaa käyttää sitä. lupas antaa oppitunnin ja vinkkejä ostajalle. Paiskakkaa yyveetä tai 0407670409 jos kiinnostaa, annan yhteystiedot. Siksikin laitan tän viestin, koska en saanut ainuttakaan vastausta tarjolla olevista kun ilmoittelin haluni ostaa.
     
  19. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tynnyreitä jalostettu. tein tuommoiset raaka-aineensäilytystynnyrit, kannen puoliskoaukosta voi laittaa isompaa tavaraa ja levyjä sisään ja jäljelle jääneeseen kannenpuoliskoon tein erikokoisia reikiä tanko- ja putkitavaraa varten. Sivussa alhaalla aukko että pääsee pohjaankin käsiksi. Pyörät alle että on helppo liikutella ja vaahtomuovikerros pohjalla estää tavaroita liikkumasta; pystyyn laitetut raudat pysyvät pystyssä eivätkä luistele pohjaa pitkin -> helpompi ottaa tavaraa eikä ala näyttää risukasalta.

    Muovinen tulee puu- ja muovitavaralle ja peltitynnyri raudoille; peltiseen tuli lisäksi "kromi" -listat isoimpiin aukkoihin suojaamaan käsiä ja tuomaan tuning -vaikutelmaa:

    [​IMG][/url]
     
  20. julpero

    julpero 1st gear

Kerro tästä muillekin!