Omat happi ja asetyleenipullot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Geronimo, 1.7.2011.

  1. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Varmaan aiheesta on paljon aikasemminkin juteltu, mutta mistä nykyään halvimmalla sais omat pullot ostettua? Keltasessa pörssissä on aina rautalammelta yritysilmotus, oisko ollu 170e 5 litran happipullo, just katsastettu ja täysinäinen. Mitäs muita paikkoja on?

    edit : Kangasalalla IK-asennus Ilvonen Ari, 10 litran pullot, katsastettuna ja täysinä 600 euroa veroineen yhteensä happi + asetyleeni, 20 litran pullot 800 e yht
     
  2. Gutless

    Gutless Gearhead

    itteekin kiinnostaa, tosin täytteeksi tarttisin argoonin, 20l pullo tai sitten iso möhkö 50l, hmm... Turun sammutinhuolto huutaa noista 20l = 450eur ja 50l = 590eur, katsastettuina ja täytettyinä. Mä tykkään että ois tyyriitä sylintereitä. Sisältö eli argon on n. 85eur 20l ja 170eur 50l.
     
  3. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Minun mielestä varsin edullisia. Taitaa viiden vuoden vuokrapullo mennä samoihin joten puolta halvempia luulisin. Tarkkaa tietoa ei ole hinnoista mutta muistelisin et pienehkö Argon puteli woikoskelta olisi ollut viitisen sataa vuokra ja satasen vaihto.

    Täällä päin missä asun ei ole lähiseudulla yrityksiä jotka möisivät omia happi tai argon pulloja :(

    Jos olisi ja möisi samoihin hintoihin kuin Turussa juoksisin just heti ostamaan..

    Vihjeitä otetaan vastaan onko Kainuu-Pohjos-Karjala alueella liikkeitä jotka myyvät omia pulloja ja myös täyttävät niitä. Muitakin kuin hiilidioksidi.

    EDIT: Keltaisessa pörssissä ilmoittelee joku liike Tampereelta myös argon ja seoskaasuista. Jos en ihan väärin muista niin siellä saattoi muuten olla jotain 350e oma Argon pullo. Kokoa en kyllä muista mikä oli, varmaankin joku pienemmän puoleinen.
     
  4. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Porin Hitsauslaite, 399 euroa 11 _litran_ pullot (happi tai asetyleeni), omistusoikeuspullot. Pulloihin integroituna paineensäätimet. Täyttöhinnat, happi 30 euroa ja asetyleeni 55 euroa ja uudet pullot saa mukaan HETI, nykyään oman asetyleenipullon täyttö woikoskella 3-4 viikkoa noin. Tais löytyy paikka mistä itse haen ainakin
     
  5. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Woikoskella ja Agalla taisi olla vielä sellainen homma omien pullojen täytön kanssa ettei muiden tekemät koeponnistukset kelpaa. Samalla koeponnistavat kun ensimmäistä kertaa täytät omaa pulloa ja taksakaan ei ole ihan edullinen. Myös omien pullojen täyttökin taitaa olla hintavampaa.

    Näin muistelen, ihan 100% faktaa tämä ei ole.
     
  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    AGA ei täytä omia pulloja ollenkaan, Woikoski on ainakin mun sammutinhuoltoliikkeessä katsastuttamani CO2 pullon täyttänyt.
     
  7. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Happi ja asetyleeni oli mielestäni ainakin että woikoski koeponnistaisi itse. Oman CO2 putelini olen täyttänyt paikallisessa sammutinhuollossa ja luulisin että suurimmassa osassa sammutinhuoltoja onnistuu ihan suoraan täyttö.

    EDIT: Ihan mututuntumalta muistelen tuon koeponnistus homman siis, pitää tarkistaa faktat kun tulee seuraavan kerran asiaan woikoskelle.
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Re:

    kaverin iaä kuoli kun tuollnen hitsauskaasukehitin räjähti autopeltiä hitsates 60 luvul
     
  9. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Juuri hintoja kyselleenä Woikoskelta: happi 20l 390€, asetyleeni 20l 490€.
    Tohon sitten päälle tietty mittarit (vajaan satasen kpl), poltin/pilli setti (300-500?) ja letkut. Eiköhän se sinne 1500€ hujakoille mene alvin kanssa. Kärryt tietty puuttuu tohon rahaan, mutta nehän nyt näppärä mies tekee itekkin.

    Sen enempää mainostamatta kannattaa kysyä tuolta: http://www.sammutinpalvelusandvik.fi/ . Varsin asiallisen kuuloista palvelu ja hinnatkin ihan kohdillaan. Kulkeehan ne pullot sitten tarvittaessa rekan kyydissä.

    Itse ostin tällä viikolla omasta mielestäni happisahasarjan sopuhintaan, käytännössä käyttämätön sarja kyseessä. 20l happi & asetyleeni pullot, tollaset mittarit: http://www.jomatig.fi/store/hitsauskone ... ttari.html , tollanen poltinsarja: http://www.jomatig.fi/store/hitsauskone ... sarja.html , ja about 10m pitkät letkut. Pulloissa painetta vielä sellanen 120-130bar jäljellä, leikkaussuuttimia ei oo käytetty ikinä, kahta eri lämmityspilliä on pikkasen kokeiltu. 800€ näistä joutu köyhtymään, alvillisen kuitin sai mukaan kun firmalta ostin... Ja oli vieläpä ihan tässä omalla kotikylällä..

    Tuli tarpeeseen hankittua, isoimman polttosuuttimen ruuvasin samantien kiinni ja kohtahan ne pullot onkin jo tyhjät, ainakin happi 8). Eilenkin tuli pari tuntia poltettua 30mm peltiä.. :rotfl:. Nyt harkinnassa toisen happipullon osto.
     
  10. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Pullot, on kans sellanen aihe, missä hinnottelu on kans must karannu käsistä.Kattoo huutonettiä, tai nettikonetta, niin pullot aina melkein tyhjät, ja tietyst katsastamattomat, ja ulkonäkö sen näkönen et seisonu käyttämättä KAUAN, niin silti hinta on jotain 600-800 euroa, sitten siihen viel katsastus ja täyttö..niin hiphei..mutta joskus näkee musta asiallisiakin pyyntöjä.

    Itse ostin, omat 20L pullot, toisessa 6v ja toisessa 5v leimaa, ja olivat melkein täynnä, niin maksoin muistaakseni 600 euroa,en tiä oliko sit niin halpaa, ja letkut ja mittarit ja poltin tulivat mukana..pillit kun ei maksa kuin 20 e erikseen ostettuna, niin must ei kans tarvii joka ainoaa kokoa, eli maksaako 200-300 euroa aga x11 setistä, ja viel käytetystä..

    kaikista kalleimmat musta on takatulisuojat, ja takaiskusuojat..ne maksaa uutena aika paljon...

    Woikosken varikolla sanoivat,kun kyselin katsastuksesta, että asetissa on vaarana , että jos käytetty kyljellään, niin massa joka sitoo kaasun, on voinut lähteä liikkeelle, ja pullo on entinen...
     
  11. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Sit kannattaa myös tarkistaa, ettei ole pyöreäpohjainen pullo, niitä kun ei enää katsasteta eikä täytetä. Tossa keväällä kunnostettiin yli kymmenen vuotta sitten käyttämättä jäänyt pullosetti. Eli letkut meni uusiks, takatuli- ja takaiskusuojia ei ollut näissä ollenkaan. Ostin sellaiset toista takatulisuojaa lukuun ottamatta käytettynä. Nettikoneessa kun ilmoittelee sellainen kuin Tottimetal, niin siellä oli takaiskuja, pillisatseja ym. ainakin silloin vielä melkoinen kasa. Pari takaiskua ja toinen takatulisuoja maksoi muistaakseni 40 €, eli eipä ollut paha hinta. Tarvitsi muuten sitten täyttää ja katsastaa heti kärkeen toi happipullo. 40 l pullon katsastus ja täyttö 200 bar 120 € Iivosella Kangasalla, käyttävät Woikosken kaasuja. Kyselin myös hintoja jos olis vaihtanu noi isot pullot 10 l pulloihin, mutta setti täytenä olis maksanu, vanhat vaihdossa antaen 300 €, ei lompakko vaan antanu myöden vaihtaa :mad:
     
  12. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Mä olen kans joskus kattonu, tota Tottimetallia, mut en ole täältä Salosta, viittiny sit lähteä..muistaakseni nuo takatuli ja takaisku suojat, toinen maksaa olik se melkein 100 euroa kpl, ja tietyst kun menee kumpaakin letkuun, ja toiset jotain 50-60 euroa ja taas 2kpl..eli kyllä toi sun hinta on paljon edullisempi.. :)

    Mä halusin just nimenomaan nuo 20l pullot, kun käyttö on aika vähäistä, ja en paljoa leikkaa niillä..töissä on isot 40l ja 50l niin on aika kömpelöt.vaik kärrys ovatkin..

    Hiekkapuhalletaanko ja maalataanko?, pullot, aina kun ne katsastetaan?.

    Iivonen on katsastanut myös mun pullot, kun Sastamalasta ostin

    Eräs tuttu vaihtoi vanhat kaasupullonsa, katsastettuun 10v hiilaripulloon, woikosken varikolla...että ehkä niistä vanhoista pulloista voi jotain hyötyä.....kun parkusin tosta pullojen hinnottelusta, tekis mieli avautua vielä noista vanhoista 80 luvun miggien hinnoittelusta nettikone yms, mut se on jo eri narina.. :x
     
  13. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Mulla on mielikuva, että hiekkapuhallusta ei olisi tolle pullolle tehty, pelkkä maalaus. Vähän sitten vielä offtopicia, oot Trippensee kyllä ihan oikeessa noista vanhojen miggien hinnoittelusta, miten 80- luvun puolivälin, varsinkin Kempit voi pahimmillaan maksaa vielä 2/3 osaa uuden hinnasta :eek: Monen kuitenkin kuullut valittelevan noihin vanhempiin heikkoa varaosien saantia vaikka kestäviä koneita ovatkin. Mutta köyhän ongelmiahan nää... Kai niille koneille sitten ostajia löytyy, kun kerran niitä jatkuvasti myynnissä on.
     
  14. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Ku kyselette Woikosken pullo hintoja, suosittelen soittaa suoraa Woikoskelle myyntipisteeseen, ja tinkikää siitä hinnasta! Ei ne jälleenmyyjä pisteet mitään alennuksia antele, ku se on heiltä pois. Ite tosin rahtasin työkseni niitä pulloja silloin että hieman vaikutti sekin, mut 20l seko pullo makso täytenä ja katsastettuna 150e, tosin työn tekiätkään ei saannu siihen hintaa, mut se on heipän häpee jos ei osaa tinkii ;)
     
  15. umpio

    umpio 3rd gear

    Nostellaans ylös tätäkin aihetta, kun on vähän itselle ajankohtainen...

    AGAn X11 -sarja löytyi eräästä autotallista, ja nyt ei oikeastaan puuttuisi kuin letkut ja pullot. Letkukustannus ei kova ole, mutta nuo pullot... AGAlla löytyy tätä nykyä myös happi- ja asetyleeni omistuspulloina hintaan 650 e yht. 10 kg:n pullot siis. Tarve tuolle polttimelle ei kovin suuri ole, joten vuokrapullot tuskin ovat kannattavat. Onko mitään uutta ilmaantunut pullorintamalle, vai pitääkö vain yrittää kyttäillä käytettyjä jostain?
     
  16. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Nykyään löytyy esim Air Liquiden jälleenmyyjiltä kohtuuhintaisia omistuspulloja, jotka vaihdetaan täysiin samalla lailla kuin nestekaasu.
     
  17. barfly

    barfly Gearhead

  18. cdi

    cdi Double Gearhead

    Onkos tämän hintapolitiikata tietoa???
     
  19. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

  20. umpio

    umpio 3rd gear

Kerro tästä muillekin!