Kielletäänkö koritina?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 1purehell, 19.2.2005.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Luin tuossa jostain, että elektroniikka-alalla käytettävä lyijyllinen tina poistuu käytöstä piakkoin. Siis kielletään, kun siinä on lyijyä, joka kuumennettaessa höyrystyy ja muuttuupi päästöiksi.

    Sen korvaavaksi on kehitetty joku "vastaava", mikä ei sitten olekkaan niin hyvää kuin tuo lyijytina. Sen uuden lisäaineen höyryt kuulema lyhentävät mm. elektroniikkakomponenttien käyttöikää huomattavasti. (voiko ne vielä tuosta lyhentyä?)

    Sisältäähän koritinakin lyijyä ja vieläpä varsin paljon. Eli perinteisen kaavan mukaan senkin myynnistä tulee kohta kiellettyä... Mitäs sitten käytetään!?

    Tämä oli huhuna kuultua, enkä tiedä mitään tosifaktoja, mutta jos joku muu tietää niin vastatkoon.
     
  2. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Olen perehtynyt jonkin verran noihin ympäristöjuttuihin. Elektroniikkateollisuuden on tosiaan siirryttävä pois tinalyijyn käytöstä, tarkkaa ajankohtaa en nyt tähän hätään muista. Käsittääkseni tinalyijyn käytön rajoittamisessa keskitytään mieluumminkin noihin oikeasti todella paljon tinalyijyä kuluttaviin käyttäjiin, eli juuri elektroniikkateollisuuteen. Korvaavan materiaalin löytäminen on tosiaan ollut aika haasteellista.

    Noissa ympäristöjutuissa (kuten ISO 14001) kartoitetaan yrityksissä ensin merkittävät ympäristötekijät ja pyritään keskittymään jatkuvaan parannukseen niiden kohdalla. Enpä usko, että autojen korihommissa käytettävä tinalyijy olisi niin merkittävä ympäristötekijä, että sen myyntiä ainakaan nyt ihan pian kielletään. Vai onko joku kuullut muuta? Nuo ympäristöjutut ovat sen verran mutkikkaita ja niissä tapahtuu jatkuvasti sen verran uutta, ettei noissa tahdo pysyä perässä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Testien mukaan ihan yhtähyvää ellei parempaa.

    Ei siitä mitään höyryjä lähde. Juotoslämpötila on vaan korkeampi.

    Jep, ja auton akut.

    Elektroniikkateollisuudessa esim hopea-tinaseosta, mutta tuskin koritinassa.
     
  4. asperiini

    asperiini Gearhead

    Direktiivi tulee voimaan kesäkuun alusta 2006.
    Koskee lähinnä elektroniikkateollisuutta ja massatuotettuja laitteita kuten viihde-elektroniikka mutta toki myös esim autoissa käytettäviä elektroniikkakomponentteja myös (esim ECU eli moottorinohjausyksiköt).
    Suurin osa valmistajista lienee jo ottanut tämän huomioon valmistusprosessissa.
    Kyseinen direktiivi ei tietääkseni koske koritinan käyttöä mutta eikös jo työturvallisuusmääräykset muutenkin kohta kiellä tuon käytön ainakin ammattikäytössä. Sitä mitä harrasteja turaa autonsa kylkiin ei kai mikään direktiivi voi kieltää?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, mutta lyijyllistä tinaa ei myydä kesäkuun 2006 jälkeen. Joten täytyy
    hakea tinat Pietarista, sieltä sitä saa senkin jälkeen...
     
  6. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Kyllähän tuo lyijytön juotostina näyttäisi toimivan tavalliseen tapaan. Juotos muuttuu jäähtyessään himmeäksi kun se lyijyllisellä jää kirkkaaksi.

    Mutta silti taidan ostaa pari puolen kilon rullaa lyijyllistä jemmaan.

    Komponentit taas kestää pitkään, jos ovat sopivan mallisia ja oikein mitoitettuja. Ei niihin taida höyryt vaikuttaa. Jos se juotos pettää, niin siitä sitten tulee vika ja joku osa saattaa hajota.
     
  7. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Kyllä on tuo lyijymopo lähtenyt käsistä. Uusiin autoihin ei enää saa laittaa lyijytasapainoja vanteisiin, ja jälkimarkkinoiltakin kielletään kesän aikoihin. On vaan ne sinkki ja tina -jutut kalliimpia. Arvaa kuka maksaa?
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Artisti?
     
  9. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Saako lyijyllistä koritinaa enää mistään Suomesta? Jenkkilässä näyttäis olevan tutun Old School -peltisepän vaatimaa 30%/70% -tina/lyijykampetta, mutta ainakin täällä meidän tuppukylän tarvikeliikkeet myyvät ei oota moisen kaman kohdalla.
     
  10. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Jaahas, itse itselleni vastaten. Mobitivellä näyttäis olevan. Vai onko...eli mahtaako tuo 70 % olla ehtaa lyijyä eikä mitään nykyhömpötyksiä.

    http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=569

    Miten tätä nyt saiskin myydä vaikka piti olla EU -kiellossa?
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Bera super LT ainakin toimii, Fixus-kauppiaat ja Motonet myy
     
  12. transport01

    transport01 3rd gear

    koskiko tuo kielto tosiaan myös koritinoja vai oliko vain elekroniikasta kyse? Just vähän aikaa sitten meni romuksi yli 100 kg lyijyllistä juotostinaa, kun heivättiin kierrätykseen vanha aaltojuotoskone. En tiedä olisiko käynyt koritinana, vai olisko tinapitoisuus ollut liian suuri. Ei käynyt mielessä tarjota sitä tänne. Romun hinnalla olisi saanut loppuiäksi hyvälaatuiset lyijytinat.
     
  13. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kymmenen vuotta höpisty jo koritinan kiellosta.Ei ole tapahtunut. Beran tina parasta.Olen sitä kymmenessä vuodessa jokusen kangen sulatellut. :D Ei ole parempaa tuotetta vieläkään ammattikäytössä. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!