Chevrolet Trans Sport

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja jukkanum, 25.10.2006.

  1. TransAmSport

    TransAmSport 3rd gear

    Tässä tapauksessa ainakin korjaus auttoi.Paikkakunnalta löytyi asiansa osaava alumiinihitsari joka veti kiinnityskorvakkeeseen sauman kokonaan ympäri.Eilen käytin täytössä ja ainakin vielä on pitänyt.Mukavasti puhaltaa kylmää.

    Aikaa meni n.4 tuntia purkamisessa ja pudonneiden pulttien ja lootaöljyn putken kiinnityssokan ym.etsimisessä.Sisäkautta sen joutui ottamaan mutta nesteitä ei tarvinnut syyläristä pois laskea,yläletkun vaan irrotti ja välistä mahtui tulemaan.Kasaamisessa menikin sitten enää 2,5 tuntia.Säästö oli huikea,korjaushitsaus maksoi 50e ja täyttö 96e plus eka vuototarkastus 20e.
    Toivotaan että kestää...
     
  2. Chevy350

    Chevy350 1st gear

    Onko jotain tyyppivian tynkää bensamittarissa taikka anturissa ? Mittari on ollut kuolleena jo varmaan useamman vuoden...
     
  3. tojota?

    tojota? 1st gear

    Moninapaliitin auton alla, takaoven kohdalla, kuskin puolella, hapettunut.
    Tai vaihtoehtoisesti ite anturi rikki, tankin sisällä, pumppu yksikön yhteydessä, niinkun meillä oli. (tuli uus pumpun mukana ja nyt toimii).
    Tai sitte jotain ihan muuta mutta nuo kai ne yleisimmät.
     
  4. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Onko muuten tuttu ilmiö porukalle semmonen että esim.ohittaessa maantienopeuksilla auto puutuu johonkin n.4000 kierroksen paikkeille,ja kiihtyy vasta kun nostaa hiukan kaasua tai vaihtoehtosesti painaa tallan pohjaan? Tyhjä kohta kaasussa,noissa perinteisemmissä vehkeissä olis 90 prosentin varmuudella tps-vika..Ootteko näihin vaihdellu kyseistä osaa? Ja onhan se siinä läppäakselin toisessa päässä kuten normaalisti? Aika helvetin ahdas paikka mutta joku muovilaippa siellä näkyis olevan ja piuha tulee päähän..
     
  5. 4deeSdn

    4deeSdn 1st gear

    Vähän tolleen on meidänkin transu oireillut, en ole katsonu mitä kierroksia näyttää mutta joskus ylämäissä loppuu puhti eli ei ota kierroksia vaikkaa painaa kaasun pohjaan vaan pitää nostaa kokonaan ylös ja polkasta uudelleen pohjaan. Joskus jumittaa myös tyhjäkäynnin 1500-2300 kierrokseen. Asentaja meinas että olis "tyhjäkäyntimoottorissa" vikaa, mikä tuo lieneekään... Kertokaapas muut jos on ollut vastaavaa, missä vika ja miten korjattu.
     
  6. JP-350

    JP-350 Gearhead

    En tiedä miltä "asentajalta" oot kysyny mutta tyhjäkäyntimoottori ei vaikuta mitenkään kierroksiin..Se on tps eikä mikään muu.On jo työn alla.. Ja sehän on siis tämmönen laite joka antaa boxille voltteja sitä mukaan kun kaasua painaa,eli sovittaa bensansyötön ilmaläpiltä tulevan ilmamäärän mukaan....
     
  7. rokkitane

    rokkitane 1st gear

    Mulla oli just tuollasia oireita, että puutu ja toimi muutenkin huonosti. Otin sitten ilmamäärämittarin irti ja putsasin sen jarrukliinerillä, sinne meni ongelmat ja check engine valot lopetti pelleilyn.
     
  8. transport01

    transport01 3rd gear

    Halvalla selvisit. Toivotavasti kestää.

    Mullakin kenno pehmeni. Ajan puutteen takia piti alunperin hoitaa koko paketti ilmastointikorjaamolla. Menivät kuitenkin puihin työn osalta. Taistelivat aikansa, luovuttivat ja kasasivat takaisin.

    Otin sitten korjaamolta kennon ja vaihdoin itse. Töistä tuli pelkkä tiiviystarkistys+täyttö heiltä.

    Vaihtotyöhön meni reilu 2 tuntia (purku&kasaus yhteensä). Työkaluina normi työkalut+tätä varten hankittu pieni 1/4 tuuman paineilmaräikkä biltemasta 30€.

    Tässä työn sisältö pääpiirteittäin:
    tieltä purettavat osat:
    vinoraudat
    moottorin kiinnikeet
    konepellin lukko
    sulakerasia
    akku
    paisuntasäiliö
    ilmanputsarin & moottorinohjausyksikön kotelo
    syylärin tai laatikon letkuihin en koskenut.
    Tilaa oli aika mukavasti jopa mun isoille nyrkeille kun noi purki pois tieltä.

    Nätisti tuon sai ujutettua raosta pois, kun painoi moorin ja syylärin mahdolliman tiukkaan nippuun rintapeltiä vasten.

    paineilmaräikällä purkaen sai kennon irti ja ulos 1/2 tunnissa, toinen puolikas meni kun askartelin uuden kuivaimen kiinni uuteen kennoon. Hiukan piti kiinnityspannan reikiä porailla, että sai kiinni. Ilmeisesti valmistus tai mitoitusvika pannassa.

    Kasaamiseen meni tunti kun piti hosumatta ja rauhallisesti väänellä käsin herkimpien paikkojen pultit (kaikki kennoon/syyläriin liittyvät) kiinni.

    Ei mennyt mulla jakeluun, että mikä tuossa nyt muka niin vaikeaa oli, että eka paikka meni puihin taisteltuaan aikansa ja merkkiliike olisi veloittanut pelkästä työstä 600...700€. Oikeastaan hyvä vaan, että meni puihin. Säästimpähän vaihtotyöstä sovitun 300-400€. Itse tehden nettopalkaksi yli 150€/h ja kaupanpäälle työkaluvalikoimaan täydennyksenä pieni paineilmaräikkä. :)
     
  9. jouni82

    jouni82 1st gear

    Tietääkös joku mihin kireyteen toi "napamutteri" tulee... Tuli tommonen neliveto hommattua ja kaks napaa saa vaihtaa.. Toinen välyksellinen (tkana) ja abs anturi eessä sökönä, kun ei anna minkäänlaista ohmia :)
     
  10. Chevy350

    Chevy350 1st gear

    Mitähän mahtaa maksaa uusi virta-avain, siis näissähän on sirullinen ?
     
  11. jouni82

    jouni82 1st gear

    Joo eli tänään rojektia eteenpäin. Taakse tilailin uuden navan usa varaosat koskiselta. Ja sen vaihdoin paikalleen. Ja sit otin etunavan käteen ja tarkistin että johdoissa ei ole vikaa eli täytyy olla anturi sökö. No sit tuli mieleen että onko takanapa samanlainen ja onhan se. No sit rupesin miettiin että saakos sen anturin siitä vanhasta takanavasta irti... No sehän irtos aikas helposti (se sininen "kuori") On ohutta alumiiniä eli VAROVASTI väännellen irti. Ensiks tosin keskeltä täytyy väännellä se metallinen suojarengas irti.

    Sit etunavan kimppuun ja siitä vanha rikkinäinen anturikotelo irti. Otin vielä vanhasta takanavasta trikkerikehänkin tähän etunapaan, kun oli paljo paremman näköinen.

    Ja nyt on abs viat korjattu. Eli jos joutuu joskus vaihtaan väljyyden takia navan niin ei kannata heittää sitä meneen, jos siinä on ehjä anturi! Siitä saa hyvä varaosia ;) Enhän nyt osaa sanoo kauvanko tuo oma korjaus kestää, mutta katsotaan. Nyt säästin 140€ kun sekottelin osia. 8)

    ps. Vieläkin kaipailisin sitä napamutterin kiristysmomenttia ja vois joku kertoo niiden navankiinnitysruuvien momentin. :)
     
  12. ludwig

    ludwig 3rd gear

    etuvetoversiossa ainakin seuraavat:

    ETUPYÖRÄ:
    *napamutteri ft lbs
    vm 1997 151 (205 Nm)
    vm 1998-> 118 (160 Nm)

    *navan kiinnitysruuvit ft lbs 96 (130 Nm)

    Haynesin korjauskirja sanoo vielä että nuo navan kiinnitysruuvit pitäisi vaihtaa uusiin aina kun niitä irrotellaan, omaani panin kyllä ihan ne vanhat takaisin.

    TAKAPYÖRÄ:
    *navan kiinnitysruuvit ft lbs 63 (85 Nm)

    Rockautosta tilasin osien kanssa aikanaan tuon kirjan, se on hyvä olla.

    L
     
  13. pena

    pena 1st gear

  14. Chevy350

    Chevy350 1st gear

    Uusi avain hommattu, mutta ei käynnisty auto vieläkään...

    Virrat tulee päälle, mittaristossa vilkkuu mm lukon kuva eli olisko ajonesto mennyt päälle ? Onko tietoa mitä tuolle voisi tehdä ?

    Chevroletti verstaalle on matkaa muutama kilometri, mutta pystyykö tuota automaatti hinaamaan senttiäkään ?
     
  15. El C

    El C 3rd gear

    En tiedä auttaako sua, mutta tarkista, että akussa on täydet virrat.
    Itse kinasin juuri oman Transsporttini kanssa käynnistämisen kanssa, on varsin tarkka virran määrälle. Vajaa akku aiheutti täysin outoja oireita.

    Eikös tuota tuon muutaman kilsan uskalla hinata, mutta älkää nostako nopeutta yli 40kmh. Näin olen kuullut, oikaiskaa jos oon väärässä.


    Sitten oma kysymys.
    Keskikonsolin käyttöpaneli on mennyt osin toimettomaksi. Ei toimi napit takalasin lämppärille, ilmastoinnille jne.
    Lämppärin rullat toimii kyllä. Sulakkeet on ehjät.
    Ideoita?
     
  16. RapajalakA

    RapajalakA 1st gear

    Uusi "onnellinen" Transun omistaja. 250t ajettu ´2001 tuli ostettua liikkeestä. ilmastointi ei toimi, bensamittari pohjassa kokoajan, kierrokset 2900/100km/h, vikavalon takia menee takas liikkeeseen tutkittavaksi. Irrotettava koukku kolisee ja heiluu. Ja tais olla jotain muutaki siihen päälle.

    Tuli mieleen jo kerran, että puran kaupan, mutta entinen meni tähän vaihdossa ja tälläistä olen jo katellu viimeisen vuoden. Auto on sinäänsä juuri niin loistava omaan tarkoitukseen ja muutenki, mutta ilmeisesti jos ei liike suostu korjaan kaikkea niin itselle aika korkurssin paikka?
     
  17. El C

    El C 3rd gear

    Älä vielä masennu, ei nuo välttämättä kovin pahoja ole.
    Ilmastointi saattaa korjaantua kylmäainetta lisäämällä, voi myöskin olla katkaisijavika (kokemuksen syvähköllä rintaäänellä). Bensamittari luultavasti maadoitusvika.
    Vikavalon syyn tutkiminen toki kannattaa jättää liikkeen huoleksi, muita en suuremmin surisi.
     
  18. RapajalakA

    RapajalakA 1st gear

    Toivotaan näin. Takapuhaltimen moottoriki kuullostaa kovasti huutavan, kun päälle laittaa. mutta taka suuttimista ei tule pihalle mitään. Onkos tuohon sähköoveen mahdollista saada kaukosäätimellä toimiin. Autossa ilmeisesti ei alunperin semmoista ole ollut, mutta turhauttavan tuntusta mennä ensin toisesta ovesta sisälle, että sen saa auki.
     
  19. El C

    El C 3rd gear

    Mulla ainakin sivuovi toimii kaken kautta.
    Vielä kun sais tuon kuskinpuoleisenkin sähkölle...
     
  20. RapajalakA

    RapajalakA 1st gear

    Meinasin tuota, että onkohan noissa valmiiks vastaanottimet jos ebaystä tilaa kaukosäätimen ja koodailee noitten ohjeiden mukaan. Vai puuttuuko noista autoista jossa ei säädintä ole se olennainen itse autosta?
     

Kerro tästä muillekin!