SBC rullakeinut ja mekaaniset nostimet.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rover v8, 17.3.2013.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kertokaas viisaammat SBC tietäjät.
    Olen nyt ihan hukassa noiden studikiinnitteisten keinujen kanssa kun semmosia ei ole ikinä tarvinut käyttää. Mutta nyt mahdollisesti tulee tarve.
    Katselin googlella kotimaista rullakeinu tarjontaa.
    Trade parts tarjoaa cranen kulta keinuja.
    http://www.tradeparts.info/components.a ... ls&ID=3476

    Tämä pisti silmään ilmotuksessa.
    - ei voi käyttää mekaanisella nokalla/nostajilla eikä työntötankojen ohjainlevyillä.
    - automaattinen välyksen säätö
    Itselläni on juurikin mekaaninen nokka, ja ohjainlevylle ei ole tarvetta.
    Mimmoset sitten pitää ostaa että ne sopii mekaaniselle nokalle? Onko noitakin nytten olemassa miljoonaa sorttia joka sopii hydraulikepille, rullakepille, mekaaniselle kepille, yms?? Valaiskaas pikkusen tyhmää että mihin kiinnitän huomiota rullakeinuja ostaessa.??

    Racers place tarjoaa vissiin hyllystä scorpion performancen rullakeinuja. Onko noissakin olemassa jotain erikoista huomioitavaa että sopii mekaaniselle nokalle?
     
  2. Väne

    Väne Gearhead

    Nuo self aligning keinut ottaa ohjauksen venttiilin päästä eli keinun runko menee venttiilin pään yli.
    Välyksen säätö on tietenkin vaikeampaa noilla ja ehkä vaarana että isolla välyksellä pääsee kääntymään pois venttiilin päältä(siis ilman muuta ohjausta)..

    Jos roveriin meinasit ja tönäri hoitaa ohjauksen niin hommaa sellaiset keinut jotka on tarkoitettu käytettäväksi ohjarilevyjen kanssa.
     
  3. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kyllä ne oli roveriin tarkotus sovittaa.
    Tossahan on vakiona kannessa ohjari kolot tönäreille, että noita levyjä tuskin tarvii hommata.. Ja noi ohjarilevyt on hankala kiinnittää kun studit pitäs asentaa kulmaan kiinnityslevyssä. Pitäs koneistaa sitten paljon enemmän tavaraa pois kun oli alkujaan tarve..
    + Sitten tulee ongelmaksi toi studikiinnityslevyn kiinnitys kanteen. Kun levyn pääkiinnitys pultti tulisi olemaan juuri tuon ohjarilevyn alla. Päälle se ei tule mahtumaan.

    Viritys tulee olemaan tämän näkönen.
    http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... to_13.html
     
  4. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Ei riitä ne roverin kansissa olevat reijät ohjureiksi, on aivan liian väljät. Ne chevyn ohjainlevyt on aika timmit siihen tönäriin, ts ei siis purista mutta ei oo turhia välyksiäkään.

    Cranen keinuissa on surkea säätöruuvi, en suosittele. Scorpionit on ihan jees.

    Vaan eikai tuossa systeemissä pitäs olla mitään ongelmaa laittaa niitä ohjainlevyjä? Nehän tulee vaan ton studin alle kiinni.
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    Cranet aukaa jos aukaa, hurjimmat laittaa ruuvilukitetta. Mä oon ite vaan kiristäny kun alkaa rallattamaan.
     
  6. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Senhän tietää että chevyn ohjarilevy ei voi olla samalla jaolla kuin rooverissa on keinut/tönärit ja nostajat. Noita virityksiä on tehty ilman ohjarilevyjä ja ne toimii ongelmitta. Mää en näe syytä miksei se toimisi? Vissiin keinuvalinnallakin on merkitys?
    Myös ongelmaksi epäilen ohjarilevyn asennuksessa tuon alumiinilevyn kiinnityspultin sijaintia, että se osuu sopivasti ohjarilevyyn. En tiedä onko semmosia ohjarilevyjä olemassa jotka tulevat yksittäisten studien alle?

    Ja Ilkka, eikös toi väljyys riipu siitä kuinka paksu tönäri sulla on. Mää jouduin suurentamaan orkkis reikiä jotta sain sopimaan chevyn tönärit tonne. Ovat paksummat kuin alkuperäiset.
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulla on chevy 305:ssa atm cranen automaattilöystyvät rullakeinut ilman tönärilevyjä eikä ykskään oo karannu.
     
  8. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kaveri mittasi SBC kannesta että venttiileiden keskeltä keskelle on n:5mm pitemmästi kuin Roverin kansissa. Eli jos tonne haluaa ohjarilevyt. Ne pitäis olla mallia omatekemä/custom modattu.
     
  9. mxu

    mxu 3rd gear

    Miks noita ei saa käyttää mekaanisen nokan kanssa?
     
  10. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Jaa niin tälläset? Mun mielestä ihan kohtuu hintasetkin.

    http://www.summitracing.com/search/prod ... ne-type/v8


    Edit:

    Nyt kun ehin tonne myydään race osia osastolle niin tossahan olis ihan suomessa ja puoleen hintaan:

    viewtopic.php?f=50&t=248699
     
  11. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Eihän tossa estä kukaan ajamasta tohon adapterilevyyn kiinteitä koloja tikuille. Valitsee vaan leveemmän materiaalin aihioksi.

    Ja voisko joku viisaampi valaista miksi noita ohjarilevyjä tarvitaan? Eikö se keinu lukita studilla/mutterilla kiinteesti paikalleen? Ja mielestäni samalla tapaa se tikku pääsee hyppäämään tuolta pois sinne avonaiseen aukkoon päin tossa ohjarilevyssä.. Vai estetäänkö tolla ohjarilevyllä vain keinun kääntyminen jos se löystyy?

    Tämä viritys on Suomessa toiminut ongelmitta. Toki tönäreiden reijät on kaivettu isommaksi virityspajassa..
    http://www.flickr.com/photos/63974869@N ... otostream/
     
  12. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Ei sitä keinua lukita, vain se välyksen säätömutteri lukitaan. Keinut pääsee kääntymään studien ympärillä aika paljon, on ne sitten löysällä tai ei, just sen estämiseks niitä ohjarilevyjä tarvitaan.
     

Kerro tästä muillekin!