Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja saresks, 6.8.2013.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Akku takakontissa ja Ford-tyyppinen solenoidi sisälokarin päällä konehuoneessa syöttämässä virtaa välitysstartille. Nyt se solkku jäi päälle vähän pidempään startatessa (kuuma kone ja startti, pyöri vähän vaikeasti). Vapautui vasta kopauttaessa solkkuun.

    Onko sellaista solenoidia myynnissä, mikä ei jumittaisi? Ulkomaan foorumeista totesin, että tuon solkkutyypin tarvikemallit on vähä ongelmallisia, jumivat...

    Siis saa olla vaikka mistä peräisin ja minkä näköinen, kunhan ei hitsaudu helposti kiinni.
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Laita kaksi rinnakkain niin lämpiävät vähemmän.Olihan sulla päävirtakytkin asennettu, olihan? Se ja sammutin estävät suurimmat vitutukset.
     
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Itse paininut saman ongelman kanssa pitkään. Tällä hetkellä autossa oleva on muistaakseni Delcon valmistama ja tietysti Chiinassa. Jumittaa silloin tällöin ja pieni kopautus avaa sen heti. Viimeksi aiheutti startin rikkumisen sen jäädessä pyörimään moottorin lähtiessä käyntiin. Oli kyllä jo kulunut starttikin. Tiedä sitten jos viitsis porata ne niitit auki ja tunkee vaikkaa jotain rasvaa sinne sisään. Mulla jumitti jo melkein heti uudesta asti tuo solenoidi..
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuolla pickup-Ford ukkojen topikissa on mainittu "telisolenoidi" eli 150A rele (50€) jota käytetään alkuperäisen hehkureleen sijasta, hehkurelehän on samanlainen kuin starttirele periaatteessa eli sopinee siihenkin sovellukseen.

    Mutta mitä virtaa sen solenoidin läpi painetaan? Ei kai sentään startin päävirtaa, eihän Fordeissakaan sillä konehuoneen starttireleellä ("solenoidilla") ohjata kuin startin solenoidin vaatima virtaa, ja kyllä se sen kestää? Joku ei nyt täsmää.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Itellä tulee akulta paksu piuha tämän solenoidin kylkeen ja siitä lähtee paksu piuha startin kylkeen, kirjaimellisesti.
    Muita piuhoja ei startile tule ja solenoidille kun syöttää herätteen niin se puskee sen virran suoraan siitä startille.
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    [​IMG]

    En ole osannut edes kyseenalaistaa ylläolevan mukaista kytkentää. Tuota noudatin, ja vastaavia ohjeita on netti puolillaan, jopa RobbMc:n startin mukana olevassa asennusohjeessa. Muhun upposi perustelut, että yksinkertaistaa johdotusta ja paksu kaapeli solkulta startille on kylmä ajossa. En arvannut, että solkku ei ole tarkoitettu tuon aiheuttamiin läpimenovirtoihin.

    Palaan siis ruotuun ja teen Foorttin orggis tyyliin..
     
  7. sbf

    sbf Gearhead

    Kyllä se nimenomaan on tarkoitettu starttivirroille.
    Sun kannattaa vetä heräte myös startin kylkeen niin sitten on tuplavarmistus.
    Missään 60 lukua vanhemmissa fordeissa ei edes ole startin kyljessä erillistä solenoidia.
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kyllä se vaan niin on, että startin päävirta kulkee tämän solenoidin kautta. Vaihdoin bensa-Econolineen uuden kiinalaisen tarvikesolenoidin ja se ei varmaan kymmentäkään starttia kestänyt, kun jo jäi jumiin. Kaiken lisäksi kone lähti käymään, enkä heti tajunnut kummallisen äänen tulevan startista. Sitten sain käännettyä virran pois, mutta startti jäi pyörimään edelleen, ennenkuin sain sisältä lukkojen takaa haettua avaimen, jolla sain akunkengän irti. Vähän jäi hirvittämään, vaurioituiko startti, kun sekin oli ihan uusi. Otin solenoidin irti ja koputtelin sitä rautaa vasten, mutta oikosulku ei auennut millään. Laitoin tilalle yleismallisen Lucas-tyyppisen traktorisolenoidin, kun ei muutakaan siihen hätään ollut. Hyvin se on toistaiseksi pelannut. On kyllä hyvin perusteltua laittaa akunkengän väliin semmoinen vihreänuppinen pääkytkinvälikappale, että saa starttivirran äkkiä poikki tämmöisessä tapauksessa. Itse en tosin ole vieläkään laittanut... :odroll:
    Jos laittaa kaksi erillissolenoidia rinnan, saattaa tämän tapauksen mahdollisuus vain kaksinkertaisua... mitä jos laittaisi kaksi solenoidia sarjaan?
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Eikös tämän näköiseen Fordin starttiin koko käynnitysvirta mene solenoidin läpi?
    http://www.panix.com/~alvinj/file12/starters351w.jpg
    Tällaisen tilalle on ymmärtääkseni saatavana modernimpaa versiota, missä startin kyljessä on solenoidi. Tässä mallissa kenttäkäämi magnetisoituessaan vetää vipujen välityksellä rattaan hammaskehälle.
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tosiaan ottamalla tuo kuvan hyppylanka pois startin solenoidin päävirta- ja herätenapojen välistä ja yhdistämällä S-navat vain johdolla toisiinsa pitäisi tämän ongelman olla epätodennäköisempi.
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

    Rinnankytkettynä virta puolittuu.Jumittuminenhan johtuu suuresta virrasta joka aiheuttaa massiivisen lämpöpiikin ja solenoidin kärkien hitsautumisen yhteen.
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei ole kyllä takeita kiinalaissolenoidin kestämisestä puolellakaan virralla. Sanoisin kärkien kiinnijuuttumisen johtuneen lähinnä huonosta laadusta. Sain kyllä uuden takuuseen, mutta en uskalla laittaa sitä enää kiinni.
     
  13. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Osien nykylaatu on niin paskaa,siinäpä luultavasti suurin vika.Traktorikaupoista vois löytyy parempia vaihtoehtoja kinkisolenoidille,ainaskin mulla on toiminu hyvin AMC-laitteessa.Ja startti juurikin mallia Ford.
     
  14. grantorino

    grantorino Gearhead

    Laita Motorcraftin valmistama starttisolenoidi niin toimii.
    Tarvike valmistajien solenoideja saat vaihtaa joka vuosi.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No joha ootte, mulla menee kaikissa diesel pickupeissa startin päävirtakaapeli suoraan akusta starttiin solenoidille, ja tämä on taivahan tosi. Crown victoriassa samaten. F-150 bensassa menee päävirta releen kautta, sen olin unohtanut :oops:

    Ja justiinsa viikonloppuna kasasin alkuperäisistä johdoista, releestä ja kaapeleista Econolinen 6.9 diesel koneen startin virtapiirit että sai startilla pyöriteltyä pukissa olevaa konetta :eek: . Luulisin tietäväni miten ne menee... Aku(i)sta menee mahottoman paksu kaapeli, sellainen lämppärin letkun paksuinen, suoraan kiinni startin solenoidiin. Startin solenoidia ohjaamaan starttirele; virta akusta releen kautta solenoidille, releen heräte akusta starttikapulalla. Startin solenoidissa on vain kaksi napaa, iso ja pieni.

    Nyt Sami menes katsomaan miten sun Econolinessä on kaapelit ja tulet sitten uudestaan kertomaan muillekin :lol:

    Tilasin viime viikolla myös ebaystä kaksi uutta sarjaa noita kaapeleita F-sarjan dieseleihin. Ja ne EI todellakaan mene sen releen kautta...

    Tälläsellä systeemillä ei ole ikuna ollut ongelmia sen suht pienen starttireleen kanssa, koska se tosiaan hoitelee vain startin solenoidin virtoja, ei koko startin. Ei taatusti kestäis yhtään starttia jos menis...
    Jos haetaan kestävyyttä/luotettavuutta niin dieselien systeemi on varmempi, ja jos tyhjästä tekisin autoon systeemiä niin noin sen tekisin, on aika helppo.

    Tosiaan kiinanreleet on aivan paskaa, eivät kestä hehkuissakaan. Vain ja ainoastaan made in USA vermeitä autoon.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Juuri tuollanen startti on itelläkin ja hyvin on pelannut ilman jumituksia tuo solenoidi, liekkö vielä alkuperänen kun toimii eikä mikään kiinan ihme? :rotfl:
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    no sepä se, tuossa em bensa-äffäsessä oli joku vaihtanut turhanpäiten starttireleen (vika oli latauksessa) mikä sitten simahti alta vuoden, kaivoin ruosteisen alkuperäisen hanskalokerosta, pelannu taas jo pari vuotta... Startti on tuo sama malli, luultavasti orkkis sekin, siitä kannattaa tuo koppa tiivistää silikonilla niin pysyy kärjet paremmin kunnossa.
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei se katsomisesta muuksi muutu. Edelleenkin akulta menee plussassta paksu johto starttireleelle ja sieltä toisesta navasta startille, kuten kuuluukin. Puhehan on siis edelleen bensa-Econolinesta. Tai no, Club Wagonhan se on, mutta se ei muuta asiaa. Sama kytkentä on tyttären 1974 LTD:ssä ja niin se oli aikoinaan omassa Fairlanessakin ja bensavehkeestähän taisi alkuperäinen kysyjäkin puhua? Diesel-Econolinessa kytkentä on toki erilainen. Siinä menee sormenpaksuinen kaapeli akulta startille. Että :lol: vaan ;)
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Noh, alkuperäinen kysymys oli miten päästä eroon simahtavista starttireleistä, ei siitä mikä systeemi -74 ltd:hen, tai mihinkään muuhunkaan, "kuuluu". Tästähän onkin hyvä jatkaa, kysyisin että tietääkö startti millä polttoaineella kone käy, ja kumpi systeemi kestää isompia kuormia simahtamatta?
    Kumpi on yksinkertaisempi, kumpi halvempi? Kumman laittaisit?
    Entä kuinka monta relettä sulta on jäänyt jumiin kun päävirta ei mene sen kautta?

    Johan tossa totesin että minullakin on molempia.
     
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mitäs mun Fordille ('62) tapahtui kun jouduin tänään starttaamaan vähän pidempään niin yhtäkkiä ei enää startannutkaan. Solenoidi vaan napsahtaa mutta mitään muuta ei tapahdu. Mittasin että virtaa on kyllä riittävästi.
     

Kerro tästä muillekin!