Nettiautosta bongattua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Mikä tässä nyt on epäselvää? Tiesin jo peruskoulussa, että seuraavan vuoden mallisto tulee syksyllä myyntiin.

    Mullakin on auto käyttöönotettu 11/2002, mutta tehtaan mallivuosi on 2003, minkä erottaa tehtaan vuodesta 2002 kolmipuolaisesta ratista. Itselleni se on siis 2003, kuten huoltokirjan ensimmäiselle omistajalle tulostettu lappukin sanoo.

    Itsellä ilmoituksen luku stoppaa siihen kun ilmoitus alkaa epäsanalla "elikkäs".
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ei kai tuossakaan sulle ole mitään epäselvää että se auto on silti tehty sillon kun on,eli tuossa tapauksessa 2002..Eiköhän tämä vääntö riitä,helpompi olis vaan puhua valmistusvuodesta eikä vuosimalleista,mallivuosista..
     
  3. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Toki näin. Mekaaninen kuluminenhan lähtee käyntiin siitä kun tehdas on itselleluovutukset tehnyt ja auto siirtyy huolintaliikkeen vastuulle. Eli 1971 valmistettu, mutta vasta 1974 Suomessa kaupaksi saatu malliston yläpään Toyota Celica ei muutu 1974 vuosimalliksi vaikka ensirekisteröinti olisi tapahtunut silloin. Kun ei se seisottaminen hyvää tee, osa japanilaisistahan sai ensimmäiset ruostekukkansa tuohon aikaan jo laivamatkalla. Mutta silloin kun etsitään vaikkapa jotain puskurin käpyjä tähän kuvitteelliseen Celicaan, identifiointi tehdään valmistenumeron, ei rekisteriotteen perusteella.

    Vuosimalli on markkinointitermi, tosin sillä on käytännönkin merkitystä koska faceliftien tai kokonaan uuden mallin tullessa markkinoille, varaosien identifiointi kun menee tehtaan mallivuoden mukaan. Tammikuussa 1995 ja lokakuussa 1995 valmistettuihin autoihin ei välttämättä sama osa sovi, koska jälkimmäinen on mallivuoden 1996 auto ja voi olla ulkoisesti ja teknisesti täysin eri auto kuin 1995.

    Mutta ihan yleistietoa on, että seuraavan kalenterivuoden mallit tulevat de facto myyntiin syksyllä. Volvo vain vetää tämän överiksi aloittamalla seuraavan vuoden mallien myynnin jo kesällä.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mielestäni ei.
    Jos olisin etsimässä vaikka 1967 mallista Chargeria, niin en todellakaan haluaisi 1968 mallista Chargeria, vaikka se olisi valmistettu vuoden 1967 puolella.
    Ne kun on ihan eri oloiset autot.
    Ainoastaan tehtaan vuosimallit erottavat autot toisistaan. Kaikki muu seilaa miten sattuu ulkoisten muuttujien takia.
    Valmistusvuosi ei takaa mitään muuta varmaa (kuin sen vuoden milloin se syntyi). Se ei helpota auton huoltoa, osien valintaa, mallin määritystä.
     
  5. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Jep, tätä ajoin itsekin takaa.
     
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kyllä minun pitää esim. osia ostaessa ilmoittaa auton vm.2000 vaikka rekisteröinti on tehty -99. Auto on valmistunut kesäkuussa -99 ja jos myynti-ilmoa siitä tekisin niin kirjoittaisin "vuosimalli 2000, rekisteröity -99" Koska sillä on oikeasti väliä monien pikku eroavaisuuksien takia.
     
  7. erottaja+

    erottaja+ 1st gear




    Hah, joku muuki huomannu kyseisen asian. Kyllähän se niin on että hinta on se mitä myyjä siitä haluaa suoralla kaupalla ja vaihtokaupat katotaan sitte tapauskohtasesti, välirahalla tai ilman, mutta ei sitä tarvi mainita erikseen..
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joo tuossa oli kyse eräästä kasikoneisesta etuvetokäyttiksestä,meinasin ehdotella vaihtoa pikkariin kunnes luin ilmotuksen loppuun...Pitää kai se munkin laittaa jotta suora hinta 6500 ja "vaihtohinta" arvotaan hatusta,vaikkapa 13000...
     
  9. erottaja+

    erottaja+ 1st gear


    Mietin ite kans että onnistuuko se sitte jos myyn omaa autoa 2000€:lla ja vaihtohinta on 12000 euroa. Lyhyellä matikalla saattaa onnistua.
     
  10. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Se on vähän niinkun edellistä taloa myydessä hyvin kävi ilmi,ei sillä ole mitään väliä kiinnostaako ketään muuta,ei se tarvii kun sen yhden jota kiinnostaa niin se ottaa sen.Siinä mielessä tietenkin kannattaa se hinta pitää suht.korkealla jos ei itellä ole mikään kiire.Mut kyllä se on niinkin että noi tietyt vanhemmat jenkit on aivan täysin järjettömissä hinnoissa,kuten olen joskus aiemminkin sanonu niin ei noista peruskuntoisista mikään ole oikeasti monen kymmenen tonnin auto,piste. Ei joku a-body moparin rungolle väännetty sporttiversio peruskuntoisena ole kahdenkympin auto,ei mitenkään.Ja muitakin esimerkkejä piisaa...Aivan liikaa lasketaan jotain ihme legendaarisuuspisteitä,ja aivan liian vähän lasketaan niille autoille joihin on oikeasti pantu tonnikaupalla rahaa ja aikaa.
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead


    On tosiaan.
    Veikkaan että omistaja on vanha starbu, joka on ostanut tuon aikoinaan uutena, ja pitänyt siitä erittäin hyvää huolta.
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  16. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

  17. Jankon Betoni

    Jankon Betoni 1st gear

    On kyllä harvinaisen hienosti säilynyt Poloneesi :D
    Muistan, kun -89 sain ajokortin ja tuollaista, ukillani ollutta laitetta kokeilin, tuntui se kieltämättä aika laaduttomalta.
    Jokainen nippeli ja nappi tuntui jäävän heti käteen, jos niihin vähän koski.
    Ja se haju oli auton sisällä aikamoinen kuumana kesäpäivänä, liekö muoviosien ftalaatit haihtuneet tehokkaasti sisäilmaan.
    8)

    Kaikkinensa mielenkiintoisen oloinen harrasteauto joita ei todellakaan ole paljoa liikkeellä.

    :D
     
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Miksei ole? Se hinta on just se, mikä siitä maksetaan. Vanhalla autolla on tietty maailmanmarkkinahinta, joka sen myyntihinnan määrää. Jos seuraa autojen hintatasoa vähän laajemmaltikin kuin nettiautosta, niin huomaa että tietyt vanhat jenkit maksaa nykyään joka paikassa aika paljon. Jos malli ei ole haluttu, niin siitä ei kannata maksaa yleistä tasoa enemmän. Saahan joku pistää johonkin Aspenin kunnostukseen vaikka 30t. € rahaa, mutta ei semmoisesta kannata siltikään maksaa yhtään extraa. Kuitenkin jostain jenkkien kätköstä löytyy vastaava ajamaton Aspen, jota on säilytetty tyhjiössä ja se myydään 10000$:lla. Tuskin siitä enempää maksettais kuitenkaan. :rotfl:
     
  19. niclas

    niclas Gearhead

    http://www.youtube.com/watch?v=rhzxK0phlIo

    Venäjän customi, omasta mielestä törkeen makee. 8)
     
  20. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ferrarit ja rollsit on käsityötä,näistä jokainen on liukuhihnatuote,sen takia raakileen hinta ei saa olla noin älytön.Ei tästä silti jokapojan harrastusta tuu vaikka noita aihioita annettas vähän halvemmallakin,jenkkitouhu kunnolla toteutettuna vaatii niin paljon muita resursseja,omat tilat,rahaa laittoon,pitää olla ainakin 3 autoo jos molemmat käy töissä,puoliso joka jaksaa olla mukana ja katella tätä touhua...Eli ei tämä piiri laajenis liikaa vaikka otettais se järkikin käteen noitten vanhempien hinnoittelussa,ja korosta RAAKILEITTEN hinnoissa..kuten sanoin aiemmin niin rakennetuille pitääkin osata antaa arvostusta.
     

Kerro tästä muillekin!