Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Häh, kai näitä asiota oikeasti saa julkisesti miettiä, ei todellakaan alenna topicin tasoa, päinvastoin. Voittehan tehdä talonne ja tallinne miettimättäkin, mutta siitä on ihan tarpeeks esimerkkejä olemassa (hometaloja) Kyllä mutu-kommentit nyky ihmisen steriiliyden rinnastamsesta osoittavat täydellistä tiedon puutetta. Ei ole mistään allergiasta kysymys, jos ihminen ei siedä kovan luokan hermomyrkkyä, päinvastoin altistuminen noille aiheuttaa yliherkkyyssairauksia.
     
  2. pile

    pile Gearhead

    Höpö höpö. Jos oikeesti tallin rakentaminen tuottaa näin paljon pään vaivaa ku tää topiikki näyttää niin kannattaa olla rakentamatta.
    Edelleenkin tuo home mikä nykyään on koko ajan esillä,niin sitä on ollut ja tulee olemaan edelleen aina teet mitä hyvänsä.kannattaa vaan palata hygeiiniassa muutama vuosikymmen taaksepäin ja ajatella asioita sieltä päin.Ihmisen luotainen vastustuskyky on noilla saakurin tehokkailla ja hyvän hajuisilla pesuaineilla pesty pois.Home se vaan jyllää.
     
  3. MKultala

    MKultala 3rd gear

    No nyt alkaa olla suoli24 tasoa, vahva mielipide ilman mitään oikeaa tietoa asiasta.
    Suosittelen oikeasti perehtymistä aiheeseen, ennen kuin alat selittämään tuota tuubaa ihmisen vastustuskyvystä.
     
  4. No H2O

    No H2O Gearhead

    Ai tää ei ollutkaan sananmuunnos... (hiukan huumoria...) :lol:
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Mun mielestä tää on ollut yksi overdriven parhaita osioita.

    Kaikki, minä mukaan lukien eivät ole olleet ammattilaisia aloittaessaan talliprojektia joten täältä on voinut hakea apua kulloinkin askarruttaviin kysymyksiin ja yleensä sitä jeesiä on täältä myös saanut.

    siinä mielessä erityis kiitos alan ammattilaisille ja niille jotka ovat jakaneet pitkäaikaista kokemustaan meidän tumpeloiden iloksi.
     
  6. umpio

    umpio 3rd gear

    Topicci on hyvä, ja ihan asiaakin on moni kirjoittanut. Oma mielipiteeni vain on, että joillakin on tallista hieman eri käsitys kuin allekirjoittaneella :eek:

    Itse asun tilakeskuksessa, jonka vanhin rakennus on pykäisty 1948, ja uusin 1972. Mallia uusiinkiin rakennuksiin otetaan mieluummin tuolta vanhimmasta päästä rakennustekniikkaa kuin näitä uusia rakennustekniikoita ja -trendejä seuraamalla. Tulee rakennettua halvemmin, ja ilman suurempia murheita rakennus porskuttaa terveenä vielä 50 v:n päästäkin, jos vain omistaja/käyttäjä ei omilla toimillaan mokaile. Asuinrakennuksen sisäilma on mallia erittäinkin hyvä, ulkorakennukset on edullisesti tehty ja kestävärakenteisia. Tuleva tallikin tulee rakennettua vanhan kaavan mukaan; tuskin tulee vilu vaikka en uudenmallisesti rakennakaan.

    Sinänsä en noita uusia tekniikoita käyttäviä sen kummemmin mollaile; kukin rakentaa miten tykkää ja aivan niin kalliisti kuin haluaa. Tulee vain tätä(kin) rakennusaiheista topiccia seuratessa vain välillä mieleen, että miksi ihminen, varsinkaan suomalainen, halua ottaa oppia vanhasta, vaan väkisin koettaa keksiä pyörää (ja helevetin kallista sellaista) uudelleen... :(
     
  7. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    Suurin osa esim. paljon puhutuista sisäilmaongelmista johtunee siitä että rakennetta muutetaan, jonka jälkeen esim.korvausilma tuleekin erikautta kuin alun perin. Mä en näistä asioista juurikaan ymmärrä, mutta tässä ja monessa muussakin asiassa ns.maalaisjärjen käytölle ois paikkansa.
    Esim.jos rakennetta muutetaan lisäeristyksellä tiivimmäksi saattaa joissain tapauksissa korvausilma alkaa nostaa rakenteisiin kosteutta mukanaan.

    Eli rakentaessa kun uhrataan hetki miettimiselle miten rakenne toimii käytännössä, päästään tilanteeseen ettei muutaman vuoden päästä tarvii alkaa muokkamaan rakennetta ja aiheuttamaan uusia ongelmia (koska jotain ongelmaahan sillä muokkauksella korjataan).

    Itse laittaisin riittävästi valolähteitä lattianrajaan jottei tarviis roikkavalon kanssa pelleillä kun ne aina killittää silmään.
     
  8. umpio

    umpio 3rd gear

    Juu, lattiaan upotettavat häikäisemättömät ja kulutusta kestävät valonlähteet olisivat pop ja jees... Yhdessä tallissa näin mielenkiintoisen valaisuratkaisun; katossa oli harvakseltaan loisteputkivalaisimia, joilla hoidettiin talliin ns. perusvalaistus. Seinillä oli asennettu kummallekin puolelle vaakaan toiset loisteputkivalaisimet, jotka oli asennettu pystysuuntaisiin kiskoihin. Valoja pystyi nostamaan ja laskemaan näitä kiskoja pitkin ns. lennossa; valoille tuleva johto oli sen verran pitkä.
     
  9. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    Itse olen nähnyt loisteputkin toteutetun valaistuksen siten että ns. perusvalojen lisäksi oli oman katkaisijan takana lattiarajaan sijoitetut valot. Tuo korkeussäätöinen kuulostaa tosi fiksulle idealle
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    samaa oon ihmetelly itsekkin tätä nyky menoa,itse aloteltiin 70 luvun lopulla pihalla laittelut ,ei ollu kompuroita,nyt pitäisi tallit olla kuin jonkun firman hallit,kompuraksi ei kelpuuteta kuin 15 donan tai kalliimmmat ruuvikompurat,nosturit samanlaista tasoa,taitaa nyky harrastajilla olla rahaa kuin roskaa,itse kun tavis työläinen tuntuu 2 donan nosturikin riittävältä investoinnilta muiden pakollisten kulujen lisäksi,ja vielä pitäisi jäädä siihen auton laittoonkin rahaa,maailma muuttuu,ennen ajettiin ja nakki paloi,nyt kaasutellaan ilmastoidussa tallissa tuijotellen dynolappua,sitten passatilla mäkkäriin. :odroll:
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Onneksi Suomeesa on vapaus laittaa omat rahansa mihin lystää.

    Pelaa, ryyppää, ostaa hienon auton, hommaa kesämökin tai purjeveneen jne jne, mutta jotkut saattaa sen käyttää jopa autotalliin, eikä senkään pitäisi mun ymmärtääkseni olla keneltäkään muulta pois.
     
  12. No H2O

    No H2O Gearhead

    Niin kyllähän sitä itsekin muistan ajan kun -30 asteen pakkasessa väännettiin roikkalampun alla, jotta ajamaan päästiin... Välillä käytiin pannuhuoneessa lämpiämässä ja taas jatkettiin...

    Mutta niistä ajoista onneksi on päästy eteenpäin, ihan oman mukavuuden, lisääntyneen kaluston yms. seikkojen vuoksi tallista haluaa hieman "paremman" ja itselle sopivamman paikan. Sen vuoksi tämäkin threadi elää ja voi hyvin.

    Itselleni teen jossain vaiheessa autotallin johon olen suunnitellut pannuhuonetta, puuvarastoa, lämmintä varastoa erilaisille kodin irtaimille ja sitten tietysti se "napruu puoli"... Napruu puolesta ei tule kuin vajaan 70 neliön kokoinen, ei mikään alytön mutta piisaa minulle. Autojen, tms. säilytystä varten on sitten eri paikat kuin tuo napruu tila...
     
  13. hlappis

    hlappis Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    kuvat ovat vähän vanhoja,mutta tuollaista elementtitallia pykällän itselleni harrastetilaksi.
    n.100neliötä tilaa,vielä puuttuu puhallusvillat ja kyprokin mättöä sekä sähköjen kytkennät.
    ovet sais jo ehkä ensi viikolla paikalleen.
    kyllähän tuollaisessa kopissa hommaa riittää ku kerkee vaan illat ja viikonloput väsäämään.
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Sen verran korjaan, että ei sitä höyrysulkua tarvita kosteuden kulkusuunnan takia, vaan mineraalivillaeristeitä käytettäessä niiden kosteusfysikaalisten ominaisuuksien vuoksi. Nämä uudet selluloosaeristeet ja pellavakuitueristeet sekä hirsirakenteet ja vanha kutterinlastueristys eivät tarvitse höyrysulkua ominaisuuksiensa johdosta. Lisäksi ne ovat ainoita rakenteita, joita uskallan altistaa sisätilan jäähdytykselle (esim. ilmalämpöpumppu), jolloin ilmankosteuden kulkusuunta on ulkoa sisäänpäin.

    Tuosta energian kalleudesta ja energiahävikeistä. On arvioitu, että seinien kautta karkaa alle 20% lämmitysenergiasta. Suurempi osa karkaa yläpohjan kautta ja suurin osa ilmanvaihdon mukana harakoille. Jos on käyttämättä höyrynsulkumuoveja ja valitsee em. orgaaniset eristeet, ei tarvitse tinkiä yhtään eristyksen tehosta.

    Isover mineraalieristeiden valmistajana paikkaa tilkkutäkkimäisesti omien tuotteidensa heikkouksia näillä puoliläpäisevillä höyrysuluilla. Ja rahat näistäkin tilkuista kilahtavat heidän osoitteeseensa. Win-win -tilanne, paitsi että ostaja ei voita muuta kuin huonon eristeen käyttämisen mahdollisuuden. Miksi siitä pitäisi maksaa?

    Ja niiden, jotka eivät ymmärtäneet, ei tarvitse ottaa hepuleita. Maailmaan mahtuu kaikenlaista - niin myös rakentajiin.
     
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Sorry toi mun edellisen viesti kimmahdus.

    Ei pitäisi mihinkään viesteihin koskaan vastata kärkevästi, mutta ehkä mä en aamulla ollut vielä parhaimmillani.

    Mut tosiaan, jokainen meistä on joskus ollut nuori ja vaihdelaatikkoa on irroiteltu talvipakkasessa kun lapsuuden kodissa autotalli oli sen kokoinen, että just sinne sai mahtumaan 100A Datsunin.

    Tai no; Eka oikee auto tuli hommattua armeijan jälkeen ja sen sai kun saikin mahtumaan talliin kun keula apurunkoineen purettiin pois ja suunnilleen silloin syntyi päätös, että sitten kun mä kasvan joskus isoksi niin mä hommaan kunnollisen autotallin.

    No siihen isoksi (mut ei aikuiseksi) kasvamiseksi meni vielä kolkyt vuotta, mutta tossa se nyt pihalla on.

    Eikä siihen alkuun ollut suinkaan tarkoitus upottaa 20- vuoden velkavankeutta mutta jossain kohtaa oli vaan myönnyttävä, että jos mä aion pitää kiinni suunnitelmistani niin se valitettavasti myös maksaa.

    Toki kaikki mahdollinen mitä pystyi itse tekemään se myös tehtiin mutta maanvaihtoineen, paalutuksineen melkoinen pino euroja oli mennyt jo siinä vaiheessa kun muutama harkkokerros pilkisti vasta maan pinnalla, vaikka siinäkin kohtaa perustusten muotit,raudoitukset, harkkojen muuraaminen tehtiin omalla porukalla.
     
  16. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    Keskustelun tarkoitus on mielestäni herättää ajatuksia ja jakaa ideoita ettei jokaisen tarvitse välttämättä keksiä pyörää uudestaan. Jos siitä joku vetää palkokasvin klyvariinsa niin kyynel. Jokainen saa tehdä ihan niinkuin haluaa. Itsellä autotallin rakentaminen ei oo tiedossa, jospa sitä joskus pääsis pois näistä betonipunkkereista.
     
  17. umpio

    umpio 3rd gear

    Juu, ideoita/kokemuksia nimenomaan saa/PITÄÄ jakaa, jottei samoihin sudenkuoppiin tipahtaisi joku muu. Itse vain kommentoin omalla tavallani tätä ketjua, kun alkoi olla aika hifiä ja rahakasta puhetta; halusin tuoda esille sen toisen vaihtoehdon -> edullisesti ja vanhalla tyylilläkin _voi_ rakentaa. Ihan vaan sen takia että jos joku nyt on suunnittelemassa tallin rakentamista, niin osaisi pistää rinnakkain eri rakennusvaihtoehdot eikä heti rynnätä sen uusimman/kalleimman vaihtoehdon perään...
    Rahavarat, rakennuspaikka, käytettävä työvoima (itse/palkattu väki) jne. painavat kaikki vaakakupissa, kun alkaa uutta rakentaa.
    Yksi asia mielestäni on vakio, rakentipa millä tyylillä tahansa: sähköpistorasioita/voimavirtarasioita tulee aina laitettua liian vähän ja ne ovat väärissä paikoissa ;DD
     
  18. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Itsellä vähän samat fiilikset. Ensimmäinen oma talli valmistui pihaan edellisvuonna. Maksoi pirusti, joka tosin oli tiedossa jo hommaan ruvetessa. Välillä sitä miettii että onko tässä nyt järkeä ruuvata muutaman tonnin autoja moninkertaisen hintaisessa tallissa, mitä maksetaan vuosikausia. Ja ajaa arkiajot kahden tonnin miinalla kun tallin kuukausilyhennyksellä olisi saanut vaikka kuinka hyvän käyttöauton. Mutta asiallinen talli on myös sijoitus, kyllä se kiinteistön arvoa nostaa. Nämähän on valintakysymyksiä.

    Mutta tapoja on monia ja jokainen tekee mikä parhaalta tuntuu. Kyllä niitä autoja edelleen pihoissa ja kylmissä talleissa rakennetaan, eikä kaikissa lämpimissä talleissa ole ammattilaistyökaluja. Mieli tekis mullakin vaikka mitä, mutta rajallisen budjetin laitan tällä hetkellä itse autojen rakentamiseen. Tallin lisävarustelu sitten joskus.
     
  19. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    Joo kaapelihyllyt tai niin kutsutut tikkaat oli tarkoitus laittaa , mutta vetivät pintana(säjköfirman) ja siihen päälle suojaputken. Noita tikkaita saa aina välillä halavalla. Mun tikkaat meni kaverille vadelmien tueksi....
     
  20. kapa

    kapa 3rd gear

    Jos mietityttää ruuvinkärkien puhkomat muovit ni kannattanee olla miettimättä mitä hiiret tekee kun ne kiipee vintiltä syksyntullen hakeen kämppää.
     

Kerro tästä muillekin!