Lämmin talviauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 13.12.2013.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Eikös ton ikäsissä Ducatoissa ole se automaattinen persegrilli, jota ei saa kytkettyä pois päältä. Muuten kylmä koppi, mutta perse palaa.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei tossa edes perse palanut :lol:
     
  3. daimleri

    daimleri Gearhead

    ääni keskimoottorille, 2. talvi lähtee nyt enkä ihan helposti kaipaa mitään muuta, snadi koppi ja "iso" kattila => lämpenee hetkessä, jos joku puute pitäisi keksiä niin myös etupää sais vetää ja "täydellinen" talviauto olis siinä ....
     
  4. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Akalla on tollai Fordin Crown Victoria Kyttäauto.
    Lämpenee käynnistyksen jälkeen tollain tupakin verran ko oottelee.
    Lasit on sulana.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllöä niitä oli lämpimiäkin Kuplia, mutta silloin oli kyllä vaunussa oltava kaikki paikat kunnossa. Oma Kupla oli todella kylmä, mutta samaan aikaan kaverilla oli lämmin Kupla, jossa ikkunat takaikkunaa lukuunottamatta pysyivät ajossa huuruttomina ja jäättöminä.
     
  6. Lintzi

    Lintzi 3rd gear

    Sepä ei ole mikään ongelma, jos omistaa ranteet. Ja mulla niitä ääritilanteita on tullu enemmän etuvedolla ku takavedolla.
     
  7. ktech

    ktech 3rd gear

    kaikkein kamalimpia ajettavia talvikelissä on kyllä etuvedot ja varsinkin kevyet semmoset. mutkassa puskee ja kun nostat kaasun pois niin tarjoaa sattumanvaraisesti perää sivulle. mitenkä semmosta sitten ajat??
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Nyt kyllä melkein alotan tappelun etu vs takaveto :D

    Kun ei oo talvisin edes kolmoskoppasilla pikkueskorteilla ollu ongelmia ja sopii varmasti kyseisen kevyen auton piiriin.

    Pöpperössä toki jos ajaa uralta ohi niin vähän vetelee mutta lienee monen pikkuauton ongelma vetotavasta riippumatta.

    Tuollakin vehkeellä voi umpipöperössä painaa kaasu pohjassa hullua suttua ja rattia kääntelemällä "aurata" tietä. Jos edes lähelle samaa kaasumäärää antaa takavedolle niin ollaan pitkittäin poikittain jossain muualla kun tiellä.


    Raskaammat etuvedot ne vasta on hyvin menneetkin talvella. Toki ne puskee mutta ei liikenneympyrään tarvi kovalla kaasulla tulla, saa siinä takavedonkin linkkuun.

    Maantiellä ei moisia puskemisia ole ollut vaikka on tullut paljon ajettua eikä aina niin hyvillä renkaillakaan. Etuveto tuntuu huonommat renkaatkin kestävän kuin takaveto.

    Okei kerran pari on perä lähtenyt mutkassa mutta palautunut säikähdyksellä.

    Jo tänä talvena on takavedolla ollut enemmän vaaratilanteita kun etuvedoilla yhteensä.


    Mutkaiset liukkaat varsinkin mäkiset tiet ajan todellakin mieluummin etuvedolla kuin takavedolla. Vai miten käy kun liukasta mäkeä painelet takavedolla ylös?


    Löytyy täältäkin jotkut ranteet ja vähäinen ajokokemus eikä takavedossa mitään vikaa onhan se hauska ja ketterämpi jne jne mutta en sitä kyllä talviauton parhaana vetotapana pidä.



    Turbosaabillakin pystyi talvikelissä painamaan runtua 100km/h vauhdissa ja pyörät ne vaan suti ja vähän keula haki. Ei olis sama onnistunut takavedolla. Kunnon kickdowniakaan viitsi ottaa.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lisätään vielä että takavedoilla varsinkin amerikkalaisilla on tullut monesti jäätyä ihan risteykseen, liikennevaloihin ym liukkaalla kelillä vaikka renkaatkin on olleet hyvät. Näin tapahtuu aniharvoin etuvedolla.
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    kuplissahan oli yleisesti ebereitä, mädännytti kopan tosipaljon nopeammin kuin ilman...
     
  11. sami

    sami Gearhead

    Meillä ajossa 2007 BMW 330XDa farmari neliveto turbodiesel automaatilla.
    Aivan hemmetin lämmin kärry ja lähtee liukkaallakin ku rusakko makuulta. etupenkit lämpee ensimmäisen kahden kilometrin aikana niin että perse meinaa palaa ja lämmintä tulee -15 asteen pakkasella ykkösminuuttien aikana vaikka ei ole ollut piuhan päässä.
    Joku jossain väitti että tuollaisessa olisi vastus mikä lämmittää kylmänä vesiä.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Eikös kaikissa nykydieseleissä ole lisälämmitin avustamassa sisätilan lämpenemistä.
     
  13. Lintzi

    Lintzi 3rd gear

    Aika monta talvea menty takaveto-japseilla, en oo kyllä ikinä saanu niitä jumiin missään yleisillä teillä. :odroll: Nii juu, ja hyvin on niissäki tarennu! :D
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tosta omat kokemukset on kyllä ihan päinvastasia, monellakin täyskokosella ameriikkalaisella on tullu ajeltua talvikeleissä nastattomilla mukamas talvikumeillakin eli millä lie M+S:llä ja hyvin on pärjätty.
    Tässä noin esimerkiks linkkinä yks foto takavuosilta yhden semmosen eka koeajosta konerempan jäljiltä, ilman mitään ongelmia nous mm. ton mäenkin takas kotipihaan ja tossa tapauksessa alla oli jopa vaan vanhat kesärenkaat :p
    Kuvassa näkyvästä kutakuinkin samanjyrkkysestä vastamäestä näkee hyvin sen kuinka jyrkkä toikin mäki oli tulla ylös.

    Lämmin toi belairi ei tosin juuri tuolla ajelulla ollu kun silloin siinä ei puhallin vielä toiminu ollenkaan :rotfl:

    http://jmd.suntuubi.com/datafiles/galle ... G_1064.JPG
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    On kyllä kumma juttu :D En epäile silti.

    Omat talvijenkkikokemukset:

    79 bronco = nappulakumit eikä mitään holttia

    79 cutlass = hyvät nastarenkaat, meni ku juna ja pysäskin hyvin mutta oli hankala oli päästä liikkeelle.

    81 cutlass = nypityt nastat, meni ihan ok kun oli raskas kaasupolkikin ja lukkoperä, tosin ääritilanteissa vähän hapuili.

    79 electra = lukkoperä ja vanhat m+s, meni kylki edellä kaikki lievätkin mäet kun oli vähänkin liukasta, pysäs silti suht hyvin kaupunkiolosuhteissa.

    94 ezplorer = nappuloilla sai nelivetoa lyyä risteyksiin aina, ylämäet linkussa. Nyt hyvillä nastoilla menee ihan hyvin mutta liukkaalla vieläkin perä kevyt.

    Ei noita nyt haukkua voi mutta paremmin se on mennyt muilla vehkeillä, volvot ja etuvedot.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tosin muilla kun explolla ei tuu ajettua niin paljon kun vielä kaupungissa asustelin tuolloin. Nyt tulee se 4000km kk vähintään niin huomaa jotain jo.
     
  17. ktech

    ktech 3rd gear

    niin se hyvä talviauto, itsekin kallistun fullsize-jenkin puoleen, hyvillä nastarenkailla ja lukkoperällä ampuu risteyksistäkin liikkeelle ihan siinä missä noi vag-miesten haldex-"nelivedotkin". kaasulla taittuu kivasti mutkiin mutta muutoin jopa lievästi aliohjaava eli helppo ajettava kokemattomallekin.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Empä ole minäkään saanut yhtään autoa jumiin niin, etten omis avuin olisi irti päässyt, enkä ole ikinä omistanut etuvetoista ajoneuvoa. Mielestäni etuvetoista ei saisi edes autoksi kutsua, vaan sille hevosajoneuvon seuraajalla pitäsi keksiä joku oma nimensä. :poff:
     
  19. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    näin on,,mutta älytöntä että ihmiset ei oo rastinnut lähes aina lukkoperää :) mulla 3 sierraa ja lukkoperä ihan erilailla menee,,eikä jää jumiin kyllä...
    kamalin on ollut farkku caprice liukkailla m+s kumeilla ilman lukkoperää,,se jäi kyllä valoihin :))
     
  20. Quest

    Quest Gearhead

    Ot, mutta avolava mossella ei päässyt liikeelle edes kesällä, jos sen pysäköi märälle nurmelle.
     

Kerro tästä muillekin!