Lämmin talviauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 13.12.2013.

  1. Antti P

    Antti P Gearhead

    Moro. Meillä on nyt toista talvea Excursion 7.3 -00 ja on tähän mennessä lämpimin käyttis jota mulla on ollu. Tupla lämppärillä ja puhallusta saa takanakin jalkatilaan, auto on kuitenkin kolmella penkkirivillä varustettu ja ei tarvii olla lämmön säätö koskaan täysillä.
     
  2. golden rocket

    golden rocket Gearhead


    vittumainen on myös transiitti parkkeeraat sen vahingossa keski kesällä styroksi kasan viereen saatana siinä on ikkunatkin jäässä kun pitäs johkin lähtee käymään ei lähde vaikka olis johdon päässä kun luulee että talvi yllätti
     
  3. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    No sitten et oo kyllä missään kovissa keleissä ajanutkaan :rotfl: Sori yleistys mutta kyllä nyt perkele jokanen on autonsa jumiin ajanut oli mikä veto vaan?
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    En sanonut, etten jumiin olisi joskus jäänyt. Joka kerta kuitenkin omin avuin päässyt irti ja kyllä aikamonenlaisessa kelissä on tullut ajettua. Hiekassa ja lumessa muun muassa auton kumimatot ovat hyviä apuvälineitä.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    On sekin aika hyvin jos omin avuin on irti päästy.
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Lämppäreistä kuvittelin keskusteltavan, mutta nyt puhutaan jo etenemiskyvystä.

    En väitä, että vuoden 1979 Caprice on verrattavissa varmaan millään johonkin 2013 BMW D330 IX -malliin. Eiköhän jollain 70'000 eurolla varmasti saa hyvän ja turvallisen talviauton. Mutta vanhallakin pärjää eikä jää risteyksiin, vaikkei olisi hiekkasäkkejä kontissakaan.
    Päivä ajoharjoitteluradalla uusilla C-Mersuilla ajellen toi ehkä isoimpana "ahaa" -elämyksenä sen, että mutkassa pystyi iskemään jarrut pohjaan ja auto tosiaan ohjautui. Sitä en uskalla omillani tehdä, mutta muuten kai fysiikan lait koskevat uusiakin autoja. Ajovakautukset antavat kuvan, että hyvin menee ja varmasti 95% meneekin, mutta on sääli, etteivät ihmiset enää opettele ajamaan autoa talvella. Se 5% voi tulla sitten yllätyksiä. Autot lähtevät liikkelle paikaltaan, mutta kuski ei ymmärrä, etteivät ne sitten pysähdykään, koska on liukasta. Tarvitaan jotain kelitietoja radiosta ja varoituksia - tai jotain pirun GPS-hallintasysteemiä ohjaamaan auton tietotekniikkaa vuonna 2030 - tiputetaan paikallisesti nopeudet johonkin 40 km/h tasolle...

    Painojakauma vaikuttaa ihan takuulla. Itsellä yksi vertailukohta GM B-body: sedan Caprice menee pintakaasullakin nastarenkailla perä sivulla, mutta farmarikoppana riittää kitkarenkaat ja auto kulkee suht' koht' suoraan. Edelleen pienempi G-koppa El Camino, jossa painoa jotain 57% edessä kulki hyvinkin sivuluisussa jatkuvasti, mutta melko hallittavasti.
    Akseliväli pitää luisut hallinnassa; hyvällä ohjauksella pelastaa vielä asiaa lisää.
    Ohjaustunto on jotenkin yliarvostettu juttu, tai sitten jenkeissä sitä kuitenkin on tai itsellä hyvä näppituntuma, mutta ohjaus saisi olla suhteellisen nopea ja renkaat kääntyä riittävästi.

    Mitä tuohon erinomaiseen etuvetoon tulee, mielestäni - ainakin vanhoissa - ilmiö, jossa perä tulee sivulle kaasua höllätessä, voi aiheuttaa yllätyksen, koska monestihan juuri kuski saattaa jotain säikähtää ja siksi heittää ensiksi kaasun pois. Toisaalta sohjovallissa on kiva tulla etuvedolla kaistalta toiselle, kun taas takavedolla kaistanvaihdossa on koko ajan aikamoinen riski mukana - eipä tule välttämättä lähdettyä itsekään ohituskaistalle pahalla kelillä, mikä ehkä sinänsä on jo fiksun ajotavan opettelua.
     
  8. Jupe

    Jupe Gearhead

    Oon täysin samaa mieltä! Mun ensimmäinen auto oli -75 Ascona 1.9S ja sillä sattuneissa tilanteissa ei aina tiennyt kumpi oli niskan päällä, mies vai auto. Mentiin pitkää liippiä jääradalla ja joskus kuski olikin vain ja ainoastaan matkustaja. Kokeiltiin niitä rajoja joskus hiekkateilläkin, mutta koskaan ei mitään pahempaa sattunut. Väittäisin kuitenkin että nekin tehot riittivät opettamaan ajamista ihan hyvin.
    Nyt sille "mamman pikku Matille" ostetaan ensimmäiseksi autoksi nelikko Audi tai vastaava, mielellään sieltä malliston yläpäästä ja sitten ihmetellään kun nuoriso ajaa itsensä hengiltä! Turvavarusteet on kehittyneet sellaisiksi että se vauhti mikä Asconalla oli jo melkein liikaa, ei nykyautoilla enää ole niin vaarallinen, valitettavasti kaikki turvavarusteet ulosmitataan ajamalla sitten huomattavasti entistä kovempaa.

    Tää oli täysin offtopic, mutta tulipahan avauduttua... sorry...
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Abs lienee ainoa hyvä varuste talveksi, toki ilmankin pärjää mutta helvetin mukava se on olemassa juuri tuon ohjattavuuden takia.


    Kova alusta tuntuu olevan myös yksi talviajoonkin vaikuttava asia mikä onneksi ei ole useimpien amerikkalaisten murhe.


    Explorerissa nyt joku vitun kuormaiskarialusta eli menee kuin normaaliauto maantiellä ja epätasasella hieman kovasti jo. Kun on vähänkin röykkyä ja pyykkilautamaisuutta tiellä olipa se sitten sora tai lumi niin huomaa järisyttävän eron miten perä pompottaa irti tiestä verraten vaikka lulla-alustaiseen peliin.

    Tämän oon huomannu myös kahdella samanlaisella escortilla eri alustoilla. Ei se bilsteinin kova alusta tehnyt kun harmia sorarallissakin...



    57% etupaino tuntuu caminolle aika oudolta, että 43% ois kuitenkin vielä takana?


    G bodyt silti ollu parhaita talvella jenkeistä. Akseli ja raideväli tuntuu olevan passelit yleisesti.
     
  10. Panze

    Panze 3rd gear

    Mun camino on ainakin 2 eri punnituksen perusteella just ton 57/43 painojakaumalla.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu no mulla ei näistä tietoja mutta tuntuu aika hyvältä?
     
  12. fudge85

    fudge85 Gearhead

    No nyt ko muutaman kerran ollu pakkasta kunnolla niin täytyy todeta että kyllä tuolla -05 Silverado 3500 Duramaxilla tarkenee -35 ilman mittään lisä pahveja tai muuta, lämmintä piisaa mukavasti. Ja on crew cab hytällinen eli 5 paikkanen. Se oli jännä juttu ko ajelin tuossa -35 kelissä niin ko lämmin hyttä niin pysty kääntään puhalluksen pois tuulilasilta nuihin "kojeluta" venttiileihin ja lasi ei edes huurtunu! Enkä puhu pikku ajasta vaan ajoin noin 150km eli ei yhtään puhaltanu tuulilasiin.. Jännä juttu.. Mutta kyllä kaipuu -89 Blazeriin on kova! Se Se on lämmin... Kylllä bensa auto on aina Bensa auto 8) 8)
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Herrasmies ei hehkuta.
     
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    herrasmies ei tee paljon muutakaan,istuu konjakkilasi kädessä ja sikke toisessa,autoihin se ei koske sillä kävelykepilläkään.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä autoharrastajakin voi olla herrasmies. Ei se, että on herrasmies, katso mitä tekee tai harrastaa. Toki konjakki ja sikari sopivat erittäin hyvin herrasmiehelle.
     
  16. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Ei Excursionissakaan kylmä ole tullut, vaikka alle 30 asteen elohopeissakin on tullut ajeltua. Eikä ole pahveja nokalla, joskin DEFA kaikilla herkuilla löytyy eli ennen ajoa lämpenee. Toki kun alle 25 elohopea laskee, niin lämpeneminen on hivenen hitaampaa.

    BMW E39 530d oli lämmin niin kauan, kun alkuperäinen Webasto toimi. Webaston kärähtämisen jälkeen ei k.o.pirssillä kannattanut ajella alle 20 pakkasasteessa, sen verran jääkaappi oli! Eikä auta nokkapahvit tai termostaatin vaihdot. :)
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mistäs tiedät? Joku herrasmies kävi kertomassa?
     
  18. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Mun mielestä paras talviauto on kyllä tommonen vanhempi takaveto Volvo.
    240 200k koneella meitin huushollissa talviautona, on lämmin ja lämpiää nopeasti. Hiekka loota perässä talvella, hyvin menee. Ja pysyy kyllä lapasessa, on se sen verran tuhnu :), eipä yllätä, menee hyvin lumessakin. Ja suht turvallinen, on se semmonen tiilsikivi
     
  19. Buickustom

    Buickustom Gearhead

    Työkaluna '08 Sprinteri kahdella eberillä. Sillon kun molemmat toimii niin -25 pakkasessa lähtee hyvin käyntiin ja t-paidassa tarkenee jos niin lämpimäks haluaa. Taka-eberi siis lämmittää matkustamon ilmaa.
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    onpa hyvä talvilaite,jos kaksi eberi toimii niin lähtee käyntiin ja tarkenee,eilen 23 miinusta ,ilman lämmitystä delvaceilla käyntiin -93 chevy diesel,10 min jälkeen lämppärin puhallus 1 lle,20 min niin lämpöjä alemmas vielä. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!