Car Culture Online

Overdrive.fi


Sähköinen bensapumppu

Moottorit ja apulaitteet. Kysymyksiä ja vinkkejä.

23 viestiä

1, 2 Seur.

Sivu 1/2

 

ViLU 06.02.2005 23:28 (Sähköinen bensapumppu)
Aktiivijäsen, Littoinen, Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 1165

En tiedä onko tätä kysytty aiemmin, mutta kysympä nyt kumminkin.

Onko säköisestä bensapumpusta mitään hyötyä? Moottorina 350cid, n. 300hp koneessa ja tällähetkellä mekaaninen bensapumppu.

Toinen kysymys vähän tyhmä, mutta mitä ne kaikki röönät siinä mekaanisessa pumpussa on? Mulla niitä on siinä kolme ja yksi on luonnollisesti kaasarille, loput on tukittu. :o

Impala 2D HT 1962
Suburban V1500 1989

If you're not breaking parts, you're not making enough power!
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

Tweek 07.02.2005 02:50
Aktiivijäsen, 51m², Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 1434

Onhan niistä aina se hyöty, että kun se pensa joskus lopulta loppuu sieltä tankista ja kun se varakannu on tyhjennetty täyttämään tätä tankkia, niin ei tarvitse startilla pumpata sitä pensaa kaasuttimelle :wink:

Omassa N.300hv sbc:ssäni on alkuperäinen mekaaninen pumppu pelannut ihan bra. (Ja arvioni moottorin tehosta perustuu autoani dynottaneen kaverin lausuntoon; "ku korjaat noi pakoputket, ni sitte on koneessa 300". Ja putket tuli korjattua melko nopeesti)

Hieman ihmettelin noita "rööniä" :oops: , mutta tarkoitit ilmeisesti ylimääräisiä letkunlähtöjä pumpussasi?

Voiskohan olla mahdollista että yksi niistä olisi pensan paluuta varten? Onko koneesi/pensapumppusi uudempi kuin autosi?
Samoin uskoisin loppujen "ylimääräisten" lähtöjen liittyvän joihinkin saasteenesto zydeemeihin joista mie en tiijä mitään.

Mutta antamasi lisätiedot varmaan houkuttelevat oikeat tietäjät piiloistaan :D

Vieras 07.02.2005 10:22
Käyttäjäjostain

300 hv moottori ei tarvitse sähköistä pumppua, eikä siitä oikeastaan mitään hyötyä ole mekaaniseen HD pumppuun verrattuna, mutta onpahan vaan yksi virrankuluttaja lisää ja ratsiassa aina ihmetellään, että mikä siellä perän alla sirkuttaa.

Vieras 07.02.2005 12:25
Käyttäjäjostain

Kuinkahan suuritehoiseen moottoriin toi mekaaninen HD pumppu sitten riittää? (Esim BBC 454 n.600 hp).
Ettei esim. varttimaili rykäisyssä ala soppa loppumaan ennen maaliviivaa...

Vieras 07.02.2005 13:00
Käyttäjäjostain

Jepulis jee minäkin tuota pohtinna, eikös kuitenni mekaaninen pumppu syö pari heppaa ainakin?? pitäähän sen ottaa voima nokalta yleensä, siinä se laahaa ja painaa hä?? teoria vastaan käytäntö...?? mitä ootte tietoisia asiasta??

Vieras 07.02.2005 13:13
Käyttäjäjostain

Eeipä se sähköinenkään aivan ilmaiseksi bensaa siirtele, ottaa vain voimansa eri akselilta :wink:

Jem77 07.02.2005 21:04
Satunnainen kävijä, Vaajakoski, Rekisteröitynyt: 22.05.2003 00:00, Viestit: 213

Nimetön kirjoitti:Kuinkahan suuritehoiseen moottoriin toi mekaaninen HD pumppu sitten riittää? (Esim BBC 454 n.600 hp).
Ettei esim. varttimaili rykäisyssä ala soppa loppumaan ennen maaliviivaa...


Onhan tuolla Summitin luettelossa ilmoitettu, mille tehoille nuo pumput riittää. Yllättävän pitkälle pärjää tuollaisella mekaanisella bensapumpullakin, esim. Chevy BB 172 gph

ViLU 08.02.2005 00:38
Aktiivijäsen, Littoinen, Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 1165

Tweek kirjoitti:Voiskohan olla mahdollista että yksi niistä olisi pensan paluuta varten? Onko koneesi/pensapumppusi uudempi kuin autosi?
Samoin uskoisin loppujen "ylimääräisten" lähtöjen liittyvän joihinkin saasteenesto zydeemeihin joista mie en tiijä mitään.


Kone on vuosmallia -72 ja auto -80 :) ja toi mekaaninen bensapumppu ei kyl varmaan oo alkuperäinen. Kiinnostais vaan tietää mitä ne lähdöt on? Oisko esim. bensan paluu hyvä olla kytkettynä? :o

Impala 2D HT 1962
Suburban V1500 1989

If you're not breaking parts, you're not making enough power!
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

Jojeli 08.02.2005 00:42
Satunnainen kävijä, Helsinki, Rekisteröitynyt: 30.08.2003 00:00, Viestit: 198

Pannaanpas tähän samaan ketjuun, kun samasta aiheesta olisi kysymys: autoon olisi tulossa sähköinen bensapumppu, kun sain sellaisen halvalla. Sähköpumppu suositellaan asentamaan mahdollisimman lähelle bensatankkia, mutta mitä käytännön haittaa siitä olisi jos asennan pumpun konehuoneen puolelle, lähimaastoon missä mekaaninenkin bensapumppu on ollut? Auto on kuitenkin katukäyttöön, eikä kilpakäyttöön, eikä siitä mitään älyttömiä tehojakaan revitä (300-400hp).

mjaa 08.02.2005 10:08
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 164

Jojeli kirjoitti: Sähköpumppu suositellaan asentamaan mahdollisimman lähelle bensatankkia, mutta mitä käytännön haittaa siitä olisi jos asennan pumpun konehuoneen puolelle, lähimaastoon missä mekaaninenkin bensapumppu on ollut?


Pumpussa on niin heikko imuteho, niin sen takia.

Vieras 08.02.2005 10:43
Käyttäjäjostain

Ilmoittaako summit moottorin teholuokkia mihin pumppu riittää?
mihin esim. tässä BBC tapauksessa?

Vieras 08.02.2005 11:09
Käyttäjäjostain

Nimetön kirjoitti:Eeipä se sähköinenkään aivan ilmaiseksi bensaa siirtele, ottaa vain voimansa eri akselilta :wink:


Niin sähköllähän se toimii, mutta aika pieni kuormitus, tuskin laturia paljoo kuormittaa kunhan Batteri kunnossa. eli kyllä se mekaanisen siinä päihittää.

Vieras 08.02.2005 12:06
Käyttäjäjostain

Nimetön kirjoitti:
Nimetön kirjoitti:Eeipä se sähköinenkään aivan ilmaiseksi bensaa siirtele, ottaa vain voimansa eri akselilta :wink:


Niin sähköllähän se toimii, mutta aika pieni kuormitus, tuskin laturia paljoo kuormittaa kunhan Batteri kunnossa. eli kyllä se mekaanisen siinä päihittää.


Juu ja usko siirtää vuoria..

Ihnmetyttää tuo lapsenusko noiden sähköisten lärpättimien "parempaan" hyötysuhteeseen. :roll: Jos tarve on siirtää x määrä bensaa ajassa x, palaa energiaa siihen siirtämiseen ihan sama määrä sähkö ja mekaanisella pumpulla..

Sähköpumppuun energia tulee sähkönä , joka on muunnettu mekaanisesta energiaksi sähköksi huonolla hyötysuhteella ja muunnetaan uudestaan mekaaniseksi energiaksi.. Vaikka uskomusten mukaan se energia "tuleekin akusta" jonne kuvitelmien ukko yli jumala sen on ilmaiseksi ladannut, eikä suuremman rasituksen alle jäävä laturi joka kehitää sitä paljon alle 100% hyötysuhteella..

No ihan miten vaan. Onneksi nämä keskustelut osoittavat, että TV-kanavalla myytävälle ylihintaiselle ihmetavaralle piisaa ostajakuntaa..

Siis mielestäni on ihan sama siirteletkö bensaa mekaanisella tai sähköpumpulla, mutta uskomus, että mekaaninen enregia > sähköinen energia > mekaaninen energia on hyöty suhteeltaan parempi kuin Mekaaninen > mekaaninen on samaa linjaa ydinvoiman vastustamisen kanssa perustellen kantaansa, että sähköä saa töpselistä :rotfl:


Eli noihin päihittämisiin en kovasti uskoisi. Mutta kiva että sinulla uskonkohteita piisaa vastoin fysiikan lakeja..

Jojeli 08.02.2005 13:54
Satunnainen kävijä, Helsinki, Rekisteröitynyt: 30.08.2003 00:00, Viestit: 198

Nimetön kirjoitti:Juu ja usko siirtää vuoria..

Ihnmetyttää tuo lapsenusko noiden sähköisten lärpättimien "parempaan" hyötysuhteeseen. :roll: Jos tarve on siirtää x määrä bensaa ajassa x, palaa energiaa siihen siirtämiseen ihan sama määrä sähkö ja mekaanisella pumpulla..

Sähköpumppuun energia tulee sähkönä , joka on muunnettu mekaanisesta energiaksi sähköksi huonolla hyötysuhteella ja muunnetaan uudestaan mekaaniseksi energiaksi.. Vaikka uskomusten mukaan se energia "tuleekin akusta" jonne kuvitelmien ukko yli jumala sen on ilmaiseksi ladannut, eikä suuremman rasituksen alle jäävä laturi joka kehitää sitä paljon alle 100% hyötysuhteella..

No ihan miten vaan. Onneksi nämä keskustelut osoittavat, että TV-kanavalla myytävälle ylihintaiselle ihmetavaralle piisaa ostajakuntaa..

Siis mielestäni on ihan sama siirteletkö bensaa mekaanisella tai sähköpumpulla, mutta uskomus, että mekaaninen enregia > sähköinen energia > mekaaninen energia on hyöty suhteeltaan parempi kuin Mekaaninen > mekaaninen on samaa linjaa ydinvoiman vastustamisen kanssa perustellen kantaansa, että sähköä saa töpselistä :rotfl:


Mutta akkuun saadaan ladattua virtaa seinästä -> sähköinen bensapumppu ei syö moottorin tehoja AJON AIKANA -> sähköinen bensapumppu on järkevämpi kiihdytysautossa kuin mekaaninen. Normaalikäytössä tuskin sähköisestä saa suurempaa etua, koska todellakin energian muuttamisessa muodosta toiseen tahtoo aina hukkaantua energiaa.

Vieras 08.02.2005 14:10
Käyttäjäjostain

Jojeli kirjoitti:Mutta akkuun saadaan ladattua virtaa seinästä -> sähköinen bensapumppu ei syö moottorin tehoja AJON AIKANA -> sähköinen bensapumppu on järkevämpi kiihdytysautossa kuin mekaaninen. Normaalikäytössä tuskin sähköisestä saa suurempaa etua, koska todellakin energian muuttamisessa muodosta toiseen tahtoo aina hukkaantua energiaa.



Joo mua eikös jutussa puhuttu ihan noin 300 hp tavallisesta "käyttö/harrasteautosta", jonka no1 prioriteetti ei ollut 400 m repäisy verkkovirtalatauksen välillä :)


Samalla tavoin usein perustellaan myös sähköflektin "erinomaisuutta" käyttöautossa verattuna toimivaan viskoon. Unohdetaan se, että kyllä sen sähkönkin normaaliajossa on jostain muaalta tultava kuin verkkovirtalaturista :roll:

No mutta ihmiset yleensä ovat uskovaisia ja helppouskoisuudessaan totisia. Ei ihme, että uskonsotia on historia täynnä ja faktoilla niissä ei ole mitään tekemistä :(

23 viestiä
  1, 2   Seur.

Sivu 1/2