Katkenneen pultin irroitus kannesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja linhorn, 9.4.2005.

  1. linhorn

    linhorn 1st gear

    Eli hyviä vinkkejä kaivataan katkenneen pakosarjan pultin irroittamiseksi kannesta. On muuten aika tiukassa.... :mad:
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Nämä perinteiset:

    -Hitsaa siihen tynkään(?) mutteri ja koita aukaista siitä.
    -Pieni reikä keskelle ruuvin jämää ja vastakierretapilla auki, jos onnistuu.. :odroll:

    -Poraa koko reikä auki ja uudet isommat kierteet, tai mielummin helicoilit.

    Ikävä juttu joka tapauksessa...
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kannatan viimeistä uusi reikä ja uudet kierteet.
    Jos kokeilet vastakierrejuttua. Tee itte tai teetä karkaistu neliskulmainen kartio jonka lyöt reikään, levittää pulttia vähemmän kuin kaupan vastakierretapit. Lämpö on ihan hyvä kaveri näissä tapauksissa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä "erittäin hyvä" konsti on että migillä vetää aika isollavirralla mutterin siihen päälle.
    lyö sitten kun se on täynnä se mutterinreikä hitsiä ja punaisena niin vasaralla siihen pari kertaa.
    odota että jähtyy vähän ja väännä auki.
     
  5. linhorn

    linhorn 1st gear

    Joo...unohdin mainita että pultti on katkennut niin syvältä ettei hitsaaminen onnistu. Reikäkin on jo porattu ja yritetty tapilla yms. vekottimilla, lisää hyviä ideoita, pliis...Vai onko ainoa järkevä vaihtoehto irroittaa kannet ja viedä koneistamolle? ....keles kun tuo kesäkin alkaa lähestyä :mad:
     
  6. -TH-

    -TH- Gearhead

    ota kansi suosiolla irti tai jos ympäriltä voi purkaa lokarin ym. jotta pääsee poraamaan.

    poraa ensin pienellä terällä, ja sitten hiukan isommalla kasvattaen terän halkaisijaa lähelle pultin jenkan pohjan halkaisijaa...tajusitko?
    poraus on syytä tehdä varovasti ja keskelle katkennutta pulttia.
    kun olet porannut ns. pultin pois, mutta jenkaosa on vielä ehjää, viilaa esim. moottorisahan viilalla reikää siten että jenkoissa on hiuksenhieno osa rautaa joka pitää "jenkat"nipussa. tässä vaiheessa metalli on niin höttöä,että jenkat saa kaiveltua esim. hammaslääkärin piikillä tai teroteulla ja taivutetulla pikkuruuvarilla pois, yleensä jenkanpalat lähtee varttikierroksina pois.

    tällä tavalla olen onkinut katkenneita pultteja useista pakosarjoista, joissa pakoputkisto pultataan suoraan valussa olevaan jenkaan....ja yleensä viisi kuudesta pultista on poikki.
    kannattaa pakata ne pakosarjan jenkat kuparitahnalla, niin lähtee auki sitten kun on tarvis.....ellei ole mopari :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!