jarrujen ilmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja mikko69, 6.6.2006.

  1. mikko69

    mikko69 1st gear

    kyse on niistä -69 fairlanen jarruista, alkuperäiset palikat, pääsylkkyyn korjaussatsi laitettu, ja uudet jarruputket tietysti.
    mutta kun säiliöön laittaa nestettä ja polkee niin ei nestettä mee mihinkään, vaikka minkä ilmaus ruuvin aukasis?? :eek: miksi?
     
  2. Harri

    Harri 1st gear

    Otappa ne ilmausruuvit kokonaan pois ja katso josko ne olis tukkeessa, mulla ei Jeepissä meinannu lähteä nesteet liikkeelle mutta kun otin ruuvin pois ja hoonasin paskat pois sieltä rööristä niin johan rupes liikkuun... 8)
     
  3. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Pääsylinteri kannattaisi ilmata ensimmäiseksi. Irrallisena se on helpointa, laitat sen kiinni ruuvipuristimeen rungosta ja sormilla tukit yhteet. Sitten vain painelemaan mäntää, jolloin nesteen pitäisi tulla sormien ohi jotka toimivat takaiskuventtiileinä. Myös putket voisi tehdä jotka kierrättävät yhteistä nesteen takaisin säiliöön, mutta harvalla on tallilla tarvikkeita ja vehkeitä niiden tekemiseen.

    Myös sylinterin ollessa kiinni autossa tuon voi tehdä, mielellään vain iso astia jossa on riittävästi imukykyistä paperia sylinterin alle ja kaveri hitaasti polkemaan jarrua. Nopea polkaisu saa nesteet roiskumaan kaikkialle konehuoneeseen ja lokasuojankin päälle.
     
  4. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ota mamman pölynimuri. Pieni suulake. Jeesusteippiä. Läpinäkyvää muoviputkea metri, oliko 6mm halkaisija joka menee ilmaruuvin nippaan. Teippaa letku tiiviiksi suulakkeeseen. muoviletkun pää nippaan.

    Sitten vain se ilmaruuvi auki, jossa letku on, sylkkyyn jarrunestettä ja imuri käyntiin, lisää jarrunestettä sylinteriin ettei lopu. Kun läpinäkyvässä letkussa alkaa näkyä (pidä letkua "ylämäessä" jarrunestettä, ilmaruuvi kiinni. Tällä viisiin sama uusiksi jokaisesta jarrusta enimmät ilmat pois. Tämän jälkeen pitää tehdä tavallinen ilmaus usein vielä, mutta ei sieltä sitten enää paljon ilmaa tule, pikku kupla vaan.

    Ite keksin... :D
     
  5. AteV8

    AteV8 Gearhead

    En tiedä käsitinkö oikein, mutta oletko siis yrittänyt yksin tuota jarrujen ilmausta? Ei meinaaan onnistu ilman "viritelmiä".

    Kun en tiedä mitä tiedät, niin kerrompas tämmösen jutun:

    Ensin siis pumppaillaan jarrua, jätetään poljin pohjaan, huudetaan kaverille että avaa ilmaus ruuvin. Sit taas ilmausruuvi kiinni, ja tässä vaiheessa vasta saa nostaa jarrupolkimen. Lisää polkimen potkimista, jätetään pohjaan, ja taas ilmaus ruuvi auki, ilmaus ruuvi kiinni, jne...

    Voi kyllä tälläkin tavalla kestää jonkin aikaa, että lähtee nesteet liikkumaan, mutta kyllä se siitä...


    Yks tuttu helpottaa tuota hommaa niin, että se pistä illalla säiliön täyteen ja jättää ilmausruuvit auki. Aamulla on kuulemma jarrut ilmaantunut itsestään... En tiiä toimiiko oikeasti, mutta se onkin auto asennus puolen opettaja. :poff:
     
  6. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    paineilmaa pikku paineella säiliöö ja sit käy letku ja pullon kans nippoja aukoo. toimii
     
  7. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Ainakin helpottaa ilmausta. Kerran vaihdoin KorkeaÄssään takajarruille tulevan pitkän putken ja jotain jarrupainesäätimen putkia. Nestesäiliö täyteen, pyöräsylinterin ilmaruuvi auki ja kaffelle. Kahvilta tullessa ruuvin alla oli jo lätäkkö. Kaveri avuksi ja muutamalla polkaisulla homma oli redi. Jos ruuvit jättää yöksi auki, on aamulla säiliö tyhjä, kaikki nesteet auton alla ja jarruissa edelleen ilmaa...
     
  8. Wäiski

    Wäiski Gearhead

  9. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Korjaamollahan noita käytetään, kun ei niillä oo pölynimuria... :D

    Pitää toi kompuraan kytkettävä kauheeta suhinaa eikä oo sen tehokkaampi. Imuria voi suht hyvin käyttää yksin ilmatessa, potkasee vaan sammuksiin jalkakytkimestä kun on tarvis. Tosi helppo ja halpa laites.

    Takaan että kukaan eri kokeile. :lol:
     
  10. mikko69

    mikko69 1st gear

    no kiitoksia neuvoista, täytyy koittaa näillä 8)
     
  11. veekasi

    veekasi Gearhead

    Kuten ylempänä neuvottiin kannattaa pääsylkky ilmata erikseen. Loppu onnistuu yksinkin halvimmalla ostamalla apteekista joku 50cc(=iso) ruisku(maksaa ehkä euron) ja pätkä kumiletkuu(pari euroo), ja imee ruiskulla, ruiskun läpi näkee kun alkaa tuleen puhdasta kamaa! On toiminu jo vuosia! Ja puhumattakaan et ei roisku nesteet pitkin ja poikin, ruisku helppo tyhjätä suoraan purkkiin. Ja ruiskulla saa myös tyhjättyä säiliöstä vanhat nesteet+skeidat pois ekana, turha niitä skeidoja on vetää koko järjestelmän läpi!
     
  12. mikko69

    mikko69 1st gear

    tarkoitetaanko noilla yhteillä ihan niitä kahta erikokoista lähtöä, joista sitä nestettä olis sit tarkotus tulla? kun käskettiin ne tukkia, ja kyllä mää voin siihen putkenkin välillle tehdä :) mikä se ruuvi muuten siellä pääsylinterin pohjassa on? en keksi sille mitään tarkotusta :eek:
     
  13. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Olen aika varma, ettet kykene sormilla estämään nesteen tulemista niistä yhteistä, siis juuri ne kaksi lähtöä jotka ovat kaksipiirisessä pääsylinterissä ja joista putket lähtevät etu- ja takapiireihin, kun painat mäntää sylinterin sisään jollain tangolla tai pääsylinterin paikallaan ollessa jarrupolkimella. Sormien käytön tarkoitus on estää nesteen roiskuminen ympäriinsä, sekä ilman pääsyn takaisin sylinteriin. Jos teet putket ilmausta varten pääsylinterille, tee molempiin lähtöihin omat, jotka siirtävät nesteen takaisin säiliön omille puolille.

    Se ruuvi siellä pohjassa pitää männät sylinterin sisällä, koska jousivoima painaa mäntää ulospäin.
     
  14. mikko69

    mikko69 1st gear

    mutta eikös se sokka siinä sylinterin päässä pidä ne männät siellä sisällä?
     
  15. Aako

    Aako 1st gear

    jarrujen ilmaus yksin: ilmaruuvi auki, letku ilmaruuvista pulloon,jossa on jarrunestettä sillai että letkun pää on upoksissa, pumppaa jarrua muutamia kertoja ,ruuvi kiinni. Tämä toimenpide joka pyörälle aloittaen kauimmaisesta
    pääsylinteriin nähden helppoa vai mitä...
     
  16. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Täytyy tunnustaa, että voin kirjoittaa vain itselle eteen tulleista sylinterikombinaatioista. Jos se ruuvi mitä tarkoitit, on sylinterin "keskellä" säiliössä, se pitää etummaista mäntää, rengassokka taaempaa.

    Eteen vain on joskus tullut uusia pääsylintereitä, joita ei ole saanut ilmattua kuin irrallaan ruuviputistimeen kiinnitettynä. Nesteen painaminen järjestelmään pyörältäpäin olisi varmaan ollut hyvä vaihtoehto, mutta laitteita siihen ei silloin ollut.
     
  17. mikko69

    mikko69 1st gear

    mutta kun mun se ruuvi on just sillai että se on siinä keskellä, mutta kun katoin sitä niin se ei kyllä pidä mitään paikallaan koska siitä taitaa olla päästä se nipukka poikki, mitä tommonen käytännössä haittaa koska kyllä ne kalut siellä sisällä tuntuu pysyvän? :-?
     
  18. mikko69

    mikko69 1st gear

    mikä on kun ilmasin etujarrut ja hyvin pelittää, mutta takajarruista ei tule kuin omalla paineellaan (valumalla) :eek: vaikka kuinka sotkee?? jarrupolkimen liike kylläkin lyheni aikalailla!
     
  19. Harri

    Harri 1st gear

    Sullon se venttiili hiukan kökkönen, putsaa se niin rupee tuleen ( niinkus sanoin jo ekassa viestissä) :wink:
     
  20. mikko69

    mikko69 1st gear

    ei voi olla mahdollista, kaikki ilmausruuvit oon puhaltanu läpi paineilmalla, eikä siltikään! tai kyllä sieltäkin sitä valuu, mutta jarrun polkeminen ei tunnu vaikuttavan siihen mitään :eek:
     

Kerro tästä muillekin!