Tig-hitsauskone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja samip, 7.6.2006.

  1. samip

    samip 1st gear

    No niin, Mig on hankittu... nälkä kasvaa syödessä ja mieleen tuli että olisiko tuollaisella Tig-hitsauskoneella mitään käyttöä aloittelijalle joka osaa Mig:illä rätkiä peltiä kiinni. Tig:iä kehuvat että se on ylivertainen ohutlevytöissä mut mitäs täällä raati tuumaa... kannattaako säästää rahat muuhun käyttöön?

    Saisin vaan sellaisen aika mukavasti... mut oppisikohan sitä käyttämään? Toinen mikä tuli mieleen että se vaatisi seoskaasun ja ehdin juuri ostaa Co2-pullon... seoskaasut on niin pirun kalliita ja hitsikoneen käyttö todellä vähäistä.

    Mutku mutku... kaikkeehan pitäis kokeilla... koritinaustakin olis tarkoitus harjoitella vaikka pakkeleilla sama homma hoituisi PALJON helpommalla.
     
  2. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    tallista löytyy mig (mag) ja tig,,,autopelti hommiin ei kannata tiggiä hommata,,ellei autosi kori ole alumiinia ,,alumiinin hitsauksessa tig on hyvä laite
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead


    hmmm, miksi ei?
     
  4. B1

    B1 1st gear

    Samaa mieltä kuin p.levonen. Turhaa bulevardi brassailua kuin migillä tekee yhtä hyvin jos ei paremmin
     
  5. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Tig on omalla tavallaan vaikea ja haasteellinen. Toisaalta sitten taas hiton hieno. Kempiltä saa pieniä (leivänpaahtimen kokoisia) 140A valovirta inverttereitä (käyvät puikkokoneesta) ja niihin saa tig vehkeet kanssa. Tosin tämä ei ole automaatti tig eli ei käy alumiiniin -> ei saa syttymään. Mutta autoharrastajalle oiva peli kaiken laiseen pieneen kikkailuun :) Tosin jos hitsaa vaan ruostepaikkoja niin ei sillä nätillä saumalla sit ehkä ole niin paljon tekoa ja ruoste muutenkin haittaa tig:ä aika paljon -> Toisaalta esim rosterista saa tehtyä kaikkea kivaa tolla.

    Ittelläni on tollanen pieni kemppi ja en antais pois :)
     
  6. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Alumiinin tig-hitsaus vaatii vaihtovirtakoneen, ei automaatttigiä.

    Ohuilla pelleillä on saatu alumiinin tig-hitsaus onnistumaan kokeiluissa myös tasavirralla ja helium suojakaasuna. Itse olen huvikseni kokeillut tasavirtatigillä, tuloksena se että alumiini on ihan lötkönä oksidikalvon sisällä. Vaihtovirran ideahan on just se että virran vaihtelu saa oksidikalvon rikki.

    Jos on noviisi migin kanssa niin tigin voi huoletta unohtaa. Ai niin, Woikosken 20 kg pullo argonia maksoi 72 euroa. Onko muualla yhtä kallista kuin Helsingissä ?
     
  7. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Ei se raumalla paljon halvempaa ole...
     
  8. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    ainakin omasta mielestäni liian arvokasta hitsata peltejä TIGillä , itse olen hitsannut auton pellit migillä (magilla) , tietysti harrastajalla löytyy paljonkin hitsattavaa mihin TIG on oiva laite, mutta itse en peltitöitä varten TIGiä ostaisi,
     
  9. SRV

    SRV 1st gear

    Vetääkö "eyetech" tigillä esim. uudet lokasuojan kaaret kiinni kärryyn...? :eek:
     
  10. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Ei vedä.

    Kyllä Maggi on käytössä, mutta Tigillä on omat hyvät puolensa....

    Se on selvää, etttä ensimmäiseksi koneeksi (eikä välttämättä koskaan) Tiggiä ei kannata ostaa, Migillä pärjää vallan hyvin.

    Ajatus "p.levosellakin" lienee ollut juuri tämä (?) Käsitin vaan vastauksen: "autopeltihommiin ei kannata tiggiä hommata" siten, että siinä olisi joku erityinen syy.
     
  11. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mulla on molemmat masiinat tallissa ja nykyään tulee käytettyä tiggiä 99,5 % kaikesta hitsauksesta. Etuina pitäisin mm. mahdollisuutta hitsata hyvin eri paksuisia hiluja toisiinsa, mm. pakosarjan laippa putkeen (10 mm / 1,5 mm), jälkihionnan olematon tarve jos ei puhuta pintapelleistä ja kipinättömyys etenkin kun talli on asunnon kellarissa. Osaavissa käsissä laadukas hitsi.

    "Huonoja" puolia on sitten se, että esivalmistelut ja peltien sovitukset pitää tehdä vielä huolellisemmin kuin migillä, moneen paikkaan pitäisi olla 3 kättä, armoton herkkyys kaikelle lialle pinnoilla, isoilla pinnoilla peltien vetely ja se ehkä kaikkein tärkein asia, vaatii pirusti harjoittelua että homma alkaa sujua. Sitten kun noissa autohommissa hitsasasento on usein hankala niin siinä tulee hieman vaikeusastetta saada kädet pysymään vakaana...

    Ja jos ajattelee tehdä semmoisia metsäremontteja että lappu ruosteisen kohdan päälle niin siihen tig on varmaan yksi surkeimmista vaihtoehdoista.
     
  12. samip

    samip 1st gear

    Joo, taidanpa unohtaa vielä tällä haavaa tuon tigin... on tullut vissiin vaan katteltua liikaa American Chopperia... se näyttää siinä niin helpolle tuo tigillä hienon sauman saanti. :)

    Ajattelin että se olisi yhtä helppoa kuin tinakolvilla juottaminen... :wink:
     
  13. VooDoo_

    VooDoo_ 1st gear

    mutta on taas tigissä autopeltihommiin hyviäkin puolia, pistehitsaus tigissa on ylivoimanen.. Nykyään monet käyttää tiggiä pistehitsin sijaan.

    virta johonkin luokkaa 200A spotti päälle ja ajaks joku yks millisekuntti. Kyllä rävähtää pellit kii toisiinsa, eikä tule reikää.

    tolla ne nykyää esim hagmanin tehtaalla kattiloitten kahvoja kiinnittelee :)
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  15. rysty

    rysty 1st gear

    Autopelti hommiin, sen lisäksi että kustannukset on paljon isommat, TIG ei ole hyvä, koska lämmön tuotto on ihan eri luokkaa. Ensiksikin tigillä hitsatessa itse hitsaustapahtuma kestää kauemmin. Eli lämpöä ehtii siirtyä
    peltiin enemmän. Ja tärkeimpänä on kaasu. Hiilidioksidi ja seoskaasut, jotka yleensä sisältävät CO2 paljon, jäähdyttävät hitsiä voimakkaasti.
    Tästä samasta syystä niitä ei taas käytetä TIGin suojakaasuna. Eli jäähdyttävät liikaa.
     

Kerro tästä muillekin!