Roadsport V8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja ThunderRacing, 11.6.2006.

  1. Tuliko joku escorttikuski sulle itkemään 2000-luvun taitteen tienoilla kun Manne Aaltonen veti A+ V8 Roadsport-lähtöjen kärjessä Camarolla ? Siis näillä samoilla rengassäännöillä millä nyt paahdetaan...

    Pitäisikö jotain vituttaa, että 8-litran kasilla menee lujempaa kuin 1300sella ?
     
  2. garagektc

    garagektc Gearhead

    mitenkäs tiukasti tämmöset hommat muuten on akk:n monopolin takana? eikös periaatteessa kisoja saa järjestää kuka vaan mutta virallista sm-arvoa ei sitten saa ilman akk:n siunausta, vai...??

    kun alkaa kuulostamaan että autoja olis viivalle aika paljon jos vaan sais tulla. tokihan se järjestäminen ja joku tolkku pitää olla jos sinne meinaa lippuja myydä...saati sitten makkaraa!!! :D
    luulis että porukkaa sen verta vituttaa antaa autojen mädäntyä että sais lyötyä päitä yhteen siinä peräänkuuluttamassaan hyvässä hengessä ja sovittua jotain konreettista.
    veturilla on tietysti se huono puoli että sen pitää mennä edellä ja sitä tuijotetaan.

    ei millään pahalla nyt taas ketään kohtaan, mutta voisko kuvitella että tämmöstä jalostettaisiin??
     
  3. attes

    attes 1st gear

    AKK:llahan on määräävä asema suomalaisessa moottoriurheilussa.

    Kisoja saa järjestää vain AKK:n luvalla. Koska jos järjestät ilman, kaikki joilla AKK:n lisenssi menettävät sen jos osallistuvat kilpailuusi.

    Näin ollen jos menettää lisenssin ei pysty osallistumaan mihinkään kilpailuun mikä on AKK:n tai FIA:n jäsen liiton järjestämä...eli periaatteessa et mihinkään kisoihin kuin niihin minkä takia lisenssisi menetit.

    Eikös tässä männä vuonna yritetty perustaa sitä vaihtoehtoa AKK:lle. Ongelmaksihan tuli se, että AKK eväsi lisenssit jos osallistuu tuon toisen liiton kisoihin, jolloin kaikki AKK lisenssin omaavat jättäisivät kisat väliin.

    Hyvä puoli AKK:lla on, että sen valvojat ylläpitävät ja tarkkailevat kisojen tasoa sekä turvallisuus puolta jolloin ei voi järjestää ihan mitä tahansa romuralleja ilman lippumiehia ja turvakalustoa.
     
  4. garagektc

    garagektc Gearhead

    no jotain tommosia rajoituksia arvelinkin olevan.
    turvapuolihan pitää olla kunnosa, se on ihan ehdoton edellytys. etenkin kun jos säännöt on kovinkin avoimet niin varmuudella tapahtuu ja kun sliksit on alla niin kovaahan sitä mennään.
    enkä väitä etten itse olisi riski radalla jos vapailla säännöillä saa rakentaa...
    eli kerhoperusteista ratatapahtumaa sitten vaan, ei kait tommoseen open v8 luokkaan suostu akk:ssa saati fia:ssa kukaan. ei oo muodikasta kun radalla ei ole miljoonavehkeitä tai uusia taksikoreja.
    pah.
     
  5. T.N

    T.N Gearhead

     
  6. HEMI

    HEMI 1st gear

    Toki ymmärrän tuonkin :odroll:
     
  7. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    Ohessa kierrosaikoja satunnais otoksella, joten voitte käydä ajamassa omilla autoilla, omilla säännöillä, ja verrata kerkiäisittekö V8-roadsport kisassa.


    huom. osassa sadekeli yms. aikoja

    Pos Name Best Tm
    Class: Roadsport V8
    Historic Grand Race 2004
    Aug 28, 2004 10:00:00 AM
    1 Kari Juvonen Porsche 928 1:36.481
    2 Juha Liukkonen Camaro 71 1:36.594
    3 Tomi Naaramo Buick -64 1:37.390
    4 Marko Hauhtonen Pontiac 1:39.327
    5 Harri Viitanen Mustang 65 1:41.521
    6 Janne Valtari Malibu 64 1:42.153
    7 Marko Ala-Nisula Mustang 1:45.596
    8 Tommi Akkanen Duster 1:47.823

    Historic Grand Race 2005
    Aug 20, 2005 11:00:00 AM
    1 Juha Liukkonen Camaro 71 1:37.040
    2 Tomi Naaramo Buick -64 1:38.130
    3 Harri Viitanen Mustang 65 1:40.321
    4 Mikko Keränen Camaro 70 1:42.148
    5 Janne Valtari Malibu 64 1:43.565
    6 Tommi Akkanen Duster 1:44.161

    Historic Race Kemora
    Jul 17, 2004 1:10:00 PM
    1 Kari Juvonen Porsche 928 1:26.564
    2 Tomi Naaramo Buick -64 1:27.595
    3 Harri Viitanen Mustang 65 1:29.569
    4 Tommi Akkanen Duster 1:32.126

    Gulf Historic Race Cup Kemora
    Jun 11, 2005 2:40:00 PM
    Kari Juvonen Porsche 928 1:24.030
    2 Tomi Naaramo Buick -64 1:25.487
    3 Harri Viitanen Mustang 65 1:27.315
    4 Mikko Keränen Camaro 70 1:28.091
    5 Tommi Akkanen Duster 1:32.049

    Gulf Historic Race Cup Kemora 06
    May 27, 2006 2:40:00 PM
    1 Tomi Naaramo 1:38.199
    2 Marko Ala-Nisula 1:46.602

    Historic Race Cup Alastaro
    Sep 11, 2004 9:45:00 AM
    1 Kari Juvonen Porsche 928 1:31.914
    2 Janne Valtari Malibu 64 1:33.687
    3 Tomi Naaramo Buick -64 1:33.995
    4 Marko Ala-Nisula Mustang 1:39.508
    5 Marko Hauhtonen Pontiac --:--:--.---

    Gulf Historic Race Cup Alastaro
    Sep 10, 2005 10:45:00 AM
    1 Kari Isotalo Camaro 75 1:32.441
    2 Janne Valtari Malibu 64 1:34.390
    3 Juha Liukkonen Camaro 71 1:34.477
    4 Mikko Keränen Camaro 70 1:36.067

    Gulf Historic Race Cup Botniaring
    Jul 16, 2005 1:45:00 PM
    1 Tomi Naaramo Buick -64 1:36.819
    2 Kari Juvonen Porsche 928 1:39.816
    3 Mikko Keränen Camaro 70 1:40.912

    Gulf Historic Race Cup Botniaring ´06
    Jul 9, 2006 9:30:00 AM
    1 Kari Juvonen Porsche 928 1:23.513
    2 Marko Ala-Nisula Mustang 1:27.582
    3 Jarno Laitinen 1:31.449
    4 Jari Nikkanen 1:31.507


    dokumentit löytyy :
    http://www.mylaps.com/results/showevent ... &org=10577

    rg pekka v

    ps henk. koht toivon, että säännöt ei muutu, koska auto tekeillä ko. luokkaan kaudelle 2007.
    Olen itsekin vähän eri mieltä järjestäjien kanssa rengas-säännöstä, mutta niillä mennään, mitä on.
     
  8. garagektc

    garagektc Gearhead

    jos en väärin muista niin hetki sitten kun oli botniaringillä camaroiden ja mustangien yhteinen ratapäivä niin nopeimmat ajeli 1.26.jotain...???
    voipi olla että erittäin helteinen keli sulatti ajatuselimeni, mutta näin olin ymmärtävinäni.

    silloin kyllä taisi olla käsiajanotto vai??

    sliksejä ei ollut nähdäkseni kellään alla ja autot ihan "normaaleja" kilvitettyjä rasseja.
     
  9. attes

    attes 1st gear

    Botniaring sivuilta voi käydä katsoa rata-ennätykset radalle. V8 luokan enkka on 1.22 joten 1.26:sta on siihen vielä matkaa. Tosin 1.26 on hyvä aika ei siinä mitään.

    Ja taasen, tässä vertailussa siviiliautot voivat taasen olla paremmilla (leveämmillä) renkailla ja tehopainosuhteella kuin jonkun roadsport luokan autot.

    Suora vertailu on vaikeaa. siviili pelin saa helposti kulkemaan kovaa koska ei ole sääntöjä rajoittamassa (muita sääntöjä kuin ilkeiden katsastus setien säännöt siis). Samoin nopean kilpa-auton tai muunkaan auton rakentaminen ei ole ihan helppoa, saatikka pitäisi osata ajaa, näin ollen ei kaikki kilpa-autot mene kovaa...
     
  10. garagektc

    garagektc Gearhead

    ja sitten kun tehtäis se omatoimi vapaaluokka jossa ei edes kilpiä tarvis olla niin vois joku ruveta suosiolla opettelemaan lentämistä ja hommata personal medihelin radan varteen kun vuosikymmenien patoutumat purkautuu kaiteisiin :D

    ei sillä että epäilisin kenenkään muun tämmöistä vapaaluokan härveliä rakentavan olevan ratatouhuissa amatööri. no, itse ainakin olen...
     
  11. T.N

    T.N Gearhead

    Noi kierros ajat on muutenkin aika ihme juttu kun on ite tullu joskus esim ahvenistolla harjoiteltua ja käsi ajanotolla on aikoja otettu (2:lla kellolla samaan aikaan )niin ajat on ollu yli sekunnin nopeampia kun sitte taas kisassa virallisella ajan otolla. Kaipa ne muut kilpailijat häiritsee keskittymistä olemassa-olollaan..... :eek:
     
  12. valtope

    valtope Gearhead

    Vähän ohi, mutta asiaan liittyvää.

    Jos sääntöjä ei olisi rajattu, tuloksena olisi todella hurjia härveleitä.

    mm. ystäväni Timo Lehtimäki laittoi samanlaisen moottorin ( Toyota , + 1000 hv) Super Saloon keskimoottori Renaut 5:een, hoystettynä Hevlan:din F1 vaihdelaatikolla, ja hiilikuitujarruilla, lopetti ajan puutteessa, ja keskittyi Drag-race:en.

    Auto Timolla on kokonaisena jemmassa.

    Olkoon tämä esimerkkinä, mitä mielikuvitus teettää.

    Saman tyyppisiä oivalluksia olisi odotettavissa myös Roadsport V8:aan.

    Jos intoa riittää, on olemassa vapaa luokka, mutta on sielläkin sääntönsä.

    rg pekka v
     
  13. garagektc

    garagektc Gearhead

    juu tuo lehtimäen rellu oli kuulemma aika eksoottinen muutakin kuin tekniikaltaan...meinaan ei vissiin ihan ollu samanlainen lähteä mutkasta kuin ajonestohallintalaittein rajoitettu uustuotantokatiska.

    no dragstripillä on mennyt kyllä kans aika vinhasti.

    mutta tommosia kotitekoisia autoja olis tosi hieno nähdä radalla, vaikkei kaseja oliskaan. onhan roadsport toki metrisesti mielekkäämpi luokka harrastajan katsoa kun vaikka sport2000, mutta kyllä semmoinen jytinäluokka tällä hetkellä puuttuu.
    itellä ei ole tarvetta saada miljoonan euron tehdaskilpureita näkösälle vaikka onhan niitäkin kiva katsella. kuitenkin kun vielä saloonit ajo niin olihan sielä tosi hienoja pelejä. tietysti joku imsa audi on sillai siisti että meneehän se, mutta menee kyllä sitten budjettikin yli hilseen.
     
  14. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    "v8 luokkaan sais vielä enemminkin meinikiä jos vaan sallittas

    Toisaalta kun säännöt on nyt tämmöset ja osallistumis kynnys on aika
    matalalla niin se mahdollistaa kaikkien kädettömien puusilmien mahdollisuuden osallistua kisoihin ja tuoda sitä kautta sitä meininkiä. "

    Ei o kaunista nimitellä mua kädettömäksi puusilmäksi.....Totta kyllä mut kuten iskä aina sano ni ei kaikkea tarvii sanoa ääneen vaik totta olisikin...

    No harrasteajoneuvo paraati kutsuu......
     
  15. T.N

    T.N Gearhead

    :D herneen palko pois käkättimestä ja keskity duuneihis...... :D :D
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    No samaa mieltä rengaslistasta ja muusta oli Viime viikonloppuna Anderstorpissa Camaro Cuppilaiset esim Tony Bryntesson (ex T/F kuski muuten...) kun kerroin millaisilla säännöillä Suomessa ajetaan..tokaisivat että Cupperin 420hv pysyy juuri ja juuri kurissa 265 SLICKSEILLÄ.
    Ja olen muuten tervetullut tosiaan ajamaan Ruotsiin Camaro Cuppia kun haluavat suomalaisia sekaan jotta sarjasta tulee PM tasoinen. Toivottavasti se idea toteutuu erään huomattavasti nopeamman kuskin kera myös eli kahden auton tiimi suomesta OLISI NANNAA.
    Eli luit hyvin ajatukseni tähyän tosiaan Ruotsiin ajamaan kierreltyäni Svea maata ja niiden ratoja viime aikoina...ymmärrän nyt ulkomailla ajavia ENTISTÄ paremmin meidän puitteet kun ovat enemmän kuin retuperällä.

    Rattimiehiä en ole HRFn riveissä nähnyt missään luokassa ( itseni lasken ei rattimiehiksi myös) kyllä ne ajaa ihan muualla olen huomannut.

    Ja taasen luulen että suurimmat ajohalut tulee tyydytettyä kun ajaa yli 3000km viidessä päivässä ammatikseen....
     
  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    mikä on se hilseen yli menevä budjetti on suhteellista...Camarocupperi voi olla monelle syvä uni puhumattakaan jostain "kovemmasta luokasta"
    Fakta on että alle 10th euroa ei saa minkäänlaista kalustoa kasaan millä voisi ajaa suuremmitta suruitta.
     
  18. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Jep, nopein oli eräs fox rallimiehen ajamana, ajoi ekaa kertaa sillä autolla ne kolme ajanottokierrosta ja 1.26,15 oli aika, kännykkäkellolla mitattuna ja toinen joku normi ajanottokello ja suunnilleen sama aika siinäkin. Kuulemma auto olis menny vielä kovempaakin :wink: Katurenkailla ajettiin, siinä oli muistaakseni kumhot alla, 245/45/17 kokoa. Toiseksi nopein oli 1.26,26, early mussella, roadsport/historic kilpurilla, jolla mennään varmaan ens viikonloppuna vielä kovempaa jos sää sallii?
    Kaikkihan tuolla on pääosin katuautoja, taitaa jyrin autot olla ainoita oikeita kilpureita, mutta niilläkin ajetaan paikan päälle, ajetaan rataa ja ajetaan vielä takaskin.
     
  19. garagektc

    garagektc Gearhead

    jepjep, toivottavasti pääsee lauantaina katteleen jurvaan, josko keli olis suosiollinen.
    mukava havaita että radallakaan ei ole tosimies jossei pese porukkaa kilvitetyllä autolla jolla kulkee kisoissa. no, enpä ole tosimieheksi itteäni kuvitellutkaan, laitamma suosiolla bussin jossa voi leiriä pitää ja autoon ei tule kilpiä vaikkei varmasti tule nopein pirssi olemaankaan.

    mites mad mike, eikös tuo liukkosen juha nyt jonkinmoinen rattimies ole...kuitenkin kokemusta ja jonkinlaista menestystäkin aika erilaisilla härveleillä.
    enkä ihan tarkoittanut yli hilseen menevällä budjetilla camaro cupin autoja kun puhuin imsa audista, ymmärtänet varmaan pointin.
    totta toki joka sana että budjetti on henkilökohtainen, enkä kyllä kuvittele että 10t€ riittäis mihinkään. ei ainakaan meidän auto olis tuolla rahalla valmis etenkään jos omalle ja muiden työlle laskis yhtään arvoa...

    toivottavasti maamme puitteiden saaminen kohdalleen ei tarkoita sitä että harrastajatason kuskien täytyy ajaa x-boxilla kotona että kovat jätkät saa esiintyä parrasvaloissa jakamattomalla huomiolla.
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    Garagelle..Liukkosen Juha on keskitason harrastaja ihan kuten Roslundin Kalle ja Helge Snabbikin mielestäni, he kun eivät esim SM sarjoissa vauhtiaan ole väläytelleet vaikka jotkut on mukanakin ollut.

    Kun aletaan puhumaan rattimiehistä nimet Jokke Kallio, Mikko Lempinen,Ilmari Ullakko (ja identtisen nopea Markus Palttala) tulevat esiin ja muutama muu.

    Huomattavaa tässä kaartissa on että esim Mikko Lempinen sopisi suomalaisena kuskina kuin nyrkki silmään Camaro Cupperin ohjaamoon ja on nöyryttänyt Euroopassa koppiautolla Ruotsin kovimmat STCC kuskitkin.
    Lähtökohta että sinusta tulee hyvä kuski vaatii vähnitään 7vuotta aktiiviharrastusta 5 kertaa viikossa lajiharjoittelua , jaa se suomen kesän ajomahdollisuuksiin niin selviää kuinka nuorena olisi liukkosenkin pitänyt aloittaa jos mielii esim ajamaan Touring Car luokkien kärkikahinoissa.
    It ain´t gonna happen.

    Fakta on että me muut emme vaan osaa...
     

Kerro tästä muillekin!