Keimolan menneisyys ja tulevaisuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tinppa, 23.11.2004.

  1. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Arppa tarkoittaa Quick Silver Corvettea? Olin 75 kattomas ja 76 punttasin intistä et pääsis kattoo. En jääny ees kiinni. Vähä myöhäs, mut nähtii Autoja. Täälläkin vaikuttava rakentelija omaa tallin tuolta vanhalta varikkopilttuusta.Vanhaa hörhöä niiku minä rupee aina ku siel käy ni pumppu jyskäämään. Sad but true, mitään ei ole enää tehtävissä?
     
  2. Arppa

    Arppa 1st gear

    427 ja kaaauhia torvi konepeiton(ei konepellin)läpi.Näin se on.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä taisin olla '76 siellä kattomassa, liftasin kisoihin Puotilasta enkä ollut ikinä edes käynyt siellä päin maailmaa. Kaikkee sitä saa aikaseks just toisellakymmenellä olevan päättäväisyydellä. Mieleen jäi itähelsingin sankarien lisäks Aholan hieno farmari, tietysti Leinon Polara sekä toi uskomaton quick silver vette. Siihen aikaan, ja dragin alkuaikoina täällä muutenkin huomattavan suuri osa autoista oli manuaaleja. Nykyään niitä ei oo just lainkaan.
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Vai että harrastaja Keimolan FKn tiloissa...ei uskois että siellä jotain on on se senverran hjuonossa hapessa koko tönö.
    Piha tosin antaa ymmärtää että jotain jokkis/ralliautoja siellä duunaillaan.

    *Quick Silver on Aito 427 manuali 66 Vette ja viettää alkuperäiseksi entisöitynä eläkepäiviään Ruotsissa...olishan se ollut hieno nähdä kisa-asuun talletettuna...kuten myös perheen 62 vette.

    Missähän tuo vanhempi mahtaa majailla?
     
  5. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    EU:han tosiaan jakaa rahaa ihan huolella kaikkiin turhanaikaisiin museokohteisiin kunhan käsittää pyytää, kannattaiskohan väsätä joku kannanotto sinnepäin...
     
  6. Toke

    Toke Gearhead

    Re: keimola

    Valitettavasti esim yökisat loppuivat täysin yhden ihmisen takia, juuri sen jonka talo on lähimpänä moottorirataa, ja joka siis asuu siellä joka päivä!
    Jokainen mökin omistaja tästä radan viereiseltä mökkikylä alueelta on velvollinen vuokraamaan mökkiä tietyn osan vuodesta, ja uskoisin että he ovat hyvin tietoisia meluhaitoista, ja kyseinen virttaan kylä on sen verran pieni, että uskoakseni lähes jokainen kylässä asuva on valmis puolustamaan rataa, koska senj ansiosta esim. liikkeet kylässsä ja viereisissä kunnissa tienaavat huomattavasti enemmän esim em- kilpailu viikonloppuina.... Kuulin myös että joka vuotisia em- truck race kilpailuja ei välttämättä järjestetä tänä vuonna koska FIA vaatii todella suuria panostuksia kilpailun läpi viemiseksi, esim. leikkauksia tekevän sairaalan lähes radan viereen....
     
  7. äijjä

    äijjä 1st gear

    Eikö noi bomber miehet juuri järjestäneet itselleen harjoittelu paikan ruskeasannalta... siis stunttisuoran.

    ne on kuitenkin aika pieni porukka, niin luulisi että automiehiä kun on kymmenkeraisesti, olisi vain puuhamiehestä kiinni radan järjestyminen...

    Toimintaa tarvitaan...
     
  8. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Nostetaas ylös..

    Vastikään pääkaupunkiseudulle muuttaneena kävin tutustumassa hiljattain Keimolan rataan ja kävelin sen lävitse. Hitto, siinä paikassa on jotain historiallista ja hienoa tunnelmaa. Sitä alkoi rataa kävellessä väkisinkin miettimään että mitä pelejä asfalttia on jyristänyt (ennen kaivinkoneita) puhumattakaan kisojen soundimaailmasta.

    Olettekos huomanneet, että 18.6. on päivämäärä jolloin tulee 30 vuotta Suomen ensimmäisistä kiihdytyskisoista jotka järjestettiin juurikin Keimolassa (18.6.1975). Olisipa hienoa kun harrastajia kokoontuisi harrastepeleineen vaikkapa Keimolan Nesteelle ja kävisi pistäytymässä radalla (luonnollisesti kävellen). Vaikkapa ihan epävirallisissa merkeissä vain...periaatehan on kuitenkin tärkein.
     
  9. Futurage

    Futurage Gearhead

    Pieni pala nostalgiaa: onnistuin viime syksyllä löytämään käytännössä täysin räpeltämättömän 1966 Fairlane GTA:n.Kyseessä on aito suomiauto 390 GT moottorilla, c6 laatikolla ja 9" lukkoperällä. Auton kaikki vaiheet on nyt selvitetty: Ford toimi uutena Valli-Auton Jouko Vallin henkilökohtaisena ajokkina ja Jouko ajoi sillä 66 vuonna joitakin ratakisoja Keimolassa. Muuten pärjäs kuulemma ihan ookoo mutta jarruilla ei parin kierroksen jälkeen tehnyt paljon mitään..rummut tuli Fairlaneihin vasta -67. Yksi kommentti jäi vielä Joukon kanssa kaymästäni puhelinkeskustelusta mieleeni: " eihän sillä niille Wihurin vehkeille ( Porsche?)pärjännyt kun jarrut häipy heti parin kierroksen jälkeen."
    Joukon jälkeinen omistaja kertoi( omisti auton 1,5 vuotta 66-67) että " 60-luvulla sitä Fordia oli viritetty, kaasuttimen suuttimet oli porattu suuremmiksi". Ja toden totta, kun avasin alkuperäisen 600 Vac Holleyn niin siellähän ne jumaliste ne poratut suuttimet oli paikoillaan!
     
  10. Futurage

    Futurage Gearhead

    Huomaatteko mikä on tämän viestin kellonaika ja päiväys: Keimola avattiin täsmälleen 30 v sitten.
     
  11. Futurage

    Futurage Gearhead

    Kello on kyllä nyt oikeasti 0:00 18.6.2005...
     
  12. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Milläs sitä ennen rumpujen tuloa jarruteltiin??

    Ymmärsin kyllä, oli vain ihan pakko viilata pilkkua!!
    :lol: :lol: :eek:
     
  13. Robot Riot

    Robot Riot Gearhead


    Just tultiin Kessalta kahveelta,ei jaksanut lähtee yöllä rämpimään sinne metikköön/radalle.
    Ei mulla muuta :D
     
  14. Futurage

    Futurage Gearhead

    Taisin olla hieman väsynyt viime kerralla kirjoitellessani...niin kyllä ne levyt taisivat tulla -67 ja nopea laskutoimitus 2005-1975 välillä antaa tulokseksi 30 vuotta: jos GTA:lla ajettiin jo 1966 siellä kilpaa niin eiköhän rata ollut jo silloin kuvioissa... :wink:
     
  15. FordGt

    FordGt 1st gear

    Kävin itse tänään tai tarkemmin eilen kiertämässä historiallisen keimolan radan,tuli sellanen olo että minkä takia valtio/kautta kaupunki tukee kaiken maailman viherpiipertäjiä mutta ei tälläista paikkaa!Sääli että kyseinen paikka on päässyt tähän kuntoon..Tuli itelle sellainen olo kun katsoi vanhoja lähtöruudukon paikkoja että radalla on joskus ajettu tosissaan :) Sääli radan kohtalo jokatapauksessa :(
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eihän tossa radassa ollut kyse mistään tuen puutteesta, vaan suorasta haittaamisesta. Ajat ja poliittinen ilmapiiri oli toiset, yksityisomistukseen sossutkin suhtautu kovasti toisella lailla kun vaikkapa tänään, ja toi ratahan oli yksityishenkilön omistama. Mutta mennyt mikä mennyttä, meillä on tällä hetkellä pari rataa suomessa ja josko niistä sais pidettyä kiinni. Motoparkki kuulemma ainakin olis silviämässä siihen kohdistetusta terrorista, mutta Alastaro, Ahvenisto ja muut; who knows?
     
  17. GTO cab69

    GTO cab69 1st gear

    Kemora Vetelissä voi ainakin aikas hyvin. Ovat vetäneet uuden asvaltin keväällä ja pito siellä on ainaskin kohillaan. :)
    Voi sitä juhlaa kun sai raahata polvipaloja asvalttiin. :p
    Tosin tänään palattuani reissulta niin alkoipa Ducatin öljyvalo vilkkumaan tallin portilla. :x Piti siis vaihtaa varmaan kulkineeseen ku kelitkin oli kohillaan. Riepu alas ja menoksi.... 8)
    Nyt kuitenkin känni päälle ja Hesan humuun... ku maanantaina pitää töihinki palata. :eek:
     
  18. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Nono!
    Nostetaas taasen.
    Mihinkäs on kaikki ideat, aktivismit ,haaveilut ja unelmat kuopattu?
    Ilmeisesti mitään Eu hakemuksia ei laitettu vetämään eikä mielenosoituksestakaan kuulunut mitään?
    Onko asialle tapahtunut parin vuoden sisään ylipäätänsä mitään muuta kun netti höpinöitä?
    Jos on joku taho joka asiaa ajaa niin mikä ja voiko asian tiimoilta olla avuksi?
    Mitään nettisivuakaan ei perustettu vaikka kovat oli lupaukset.

    Itse kävin vihdoin ja viimein kiertämässä radan ja olihan siellä sellanen kunnon nostalgia tunne pläjäys kun näki tornin, lähtö ruudukot ym.
    Paikka on tosiaan paikka paikoin pahoin kaivettu auki ettei sinne millään moottori vekottimella ole asiaa ai8nakaa ennen lumia.
    Onko Vantaan kaupunki kaavoittanut alueelle asutusta, siis radan päälle?
    Kyllähän se on aikas pusikoitunut muttakyllähän yhdeksän metriä leveästä radasta ainakin 3,5metriä on jäljellä.
    Lähto suora oli kyllä jotenkin uskomattoman pitkä.

    Siis tottakai asia on hyvin pitkälti niin ettei tuosta koira puistoa kummempaa koskaan tule paitsi ehkä torni restauroituna pakolais asutuksen keskellä.
    Mutta jos siitä jotain joskus saataisiin niin luulis että nykypäivänä olisi kova kysyntä kun paikalle pääsee seutulipun hinnalla, ja nykyäänhän on vaikka mitä ajoharjoittelu päiviä kesät pullollaan syksylle asti , on xtreme festivaalia(ei kauaa ainakaan malmin kentällä), gti päivää,radalle.com,kovaa.com ja kaiken maailman kerhojen pitämiä rata tapahtumia vaikka kuinka paljon.
    paikka olisi hyvien yhteyksien päässä ja teinitkin pääsisi kisoihin joilla ei ole autoja(läheppä bussilla Alastaroon).
    Eikös se ole ollut se radioaseman tie(tjsp.) se sisään käynti ennen?

    Luulis kai että jos tohon sais kaikki auto harrastajat + prätkä hiiret iskostettua talkoo hommiin olis aikas paljon porukkaa että ton voisi saada kuntoonkin kumminkin nykyään harrastajia on niin hemmetin paljon että jo jonkin näköistä vaikutus valtaa asiaan voisi olla ..ja sitten jos vaikka saisi esim katto järjestön kiinnostumaan asiasta ja muitakin kerhoja järjestöjä + ja/tai Eu rahoitus.
    Museo virasto.
    Lehdet kirjoittamaan asiasta, mielenosoitus, nettiadressi...............................................................................................................ja sitten mä heräsin :-?


    Hehhe ilmiselvää ativisti ainesta :rotfl:
    Käykää edes ne jotka eivät vielä ole käyneet ko. historiallista paikkaa katsomassa, vielä kun edes jotain on nähtävillä.

    http://personal.inet.fi/urheilu/keimola/

    http://personal.inet.fi/private/kaskia/keimola/

    http://www.huvipuisto.net/seikkail/keimola2.htm

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Keimolan_moottorirata
     
  19. Dalkey

    Dalkey 1st gear

    Dream out loud! Jotain asialle pitää tehdä, mutta millä keinoin? Tulee väistämättä avuton olo, vaikka haluaisi auttaa. Keimola on vielä pelastettavissa.

    Jos olisin itse ajanut nuoruudessa siellä ja sitä kautta noussut F1 miljonääriksi, laittaisin kyllä tarvittavat miljoonat radan pelastamiseksi. Meillä on 3-4 F1 miljonääriä, jotka kaikki ovat aloittaneet uransa Keimolassa. Yksikään näistä rahamiehistä ei ole antanut mitään osviittaa siitä, että olisi edes millään tavalla kiinnostunut pelastamaan tämän historiallisen radan. Sitä sopii ihmetellä.
     
  20. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Hmm mutta onko yhdellekkään vihjaistu asian tiimolita?

    lainaus
    On suuri sääli, että näin legendaarisen paikan on annettu rapautua. Oopperatalon tai Kiasman hinnalla Keimolan rataa voitaisiin ylläpitää vuosikymmeniä. Viimeinen kilpailu radalla ajettiin vuonna 1978. Jos olisin silloin tajunnut ostaa Microsoftin osakkeita, niin Keimolassa ajettaisiin kilpaa vielä tänäkin päivänä.Keimolan ensimmäinen kilpailu ajettiin keväällä 1966. Formula ykkösiä siellä ei koskaan nähty, vaikka radan profiili hakkaa monet nykyiset radat mennen tullen. Sen sijaan F2-kilpailuja Keimolassa järjestettiin. Tuohon aikaan F1-kuljettajat kilpailivat myös F2-tason kilpailuissa, ja niinpä Keimolassa onkin nähty monta kuuluisaa F1-nimeä: Jim Clark, Graham Hill, Jack Brabham, Jochen Rindt, David Hulme...


    http://gpl.tainio.net/rataimg/keimola.page0.jpg
     

Kerro tästä muillekin!