Käyttökokemuksia työvankkureista.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Driver81, 22.8.2006.

  1. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Lähinnä umpipakut on mielenkiinnon aiheena. Itselle tuttuja Transport kromisella ii kirjaimella, Hiacen D4D ja jossain määrin Transit.

    Transportilla ei jää jalkoihin ja kun on täysi lasti kyydissä niin vielä jaksaa mennä. Mutta nyt on viime aikoina valitettavan paljon on ollut pajalla työautoja. Tänään ilmamäärä mittari huomenna jotain muuta. 3kk aikana ollut 4 kertaa korjattavana 2päivää / kerta(siis sama auto). Ei kovinkaan houkutteleva jos joutuisi itse maksamaan vara-auton / korjauksen. On mahdollista, että on sattunut vastaan maanantai kappaleet mutta turhan kummallinen sattuma olisi kun ei ole kyse yhdestä yksilöstä. Kulutus noin 7,8l/100 Lastattuna litran enemmän.

    Hiace. Huomattavasti laiskempi kuin edellinen, mutta ei työautossa kovinkaan määräävä asia. Kone on yllättävän sitkeä jo tyhjäkäynnillä ja ei lastattunakaan pahemmin nikottele. Ominaisuuksia(omituisuuksia). Ne eturenkaat, ei varmasti mene murrokset vaikka 1 500 000km ajaisi, ne kun ei käänny(oppii kyllä käyttämään autoa ahtaimmissakin paikoissa, mutta on hankala piirre monen kilometrin jälkeenkin). Melu, kuuluu sisälle todella selkeästi eikä voi kokonais äänimäärästä syyttää renkaitakaan. Ja sitten se etupään "klappi" mikä ilmenee esim soralla ajaessa. Etupäästä kuuluu kummallinen kolina, mihin ei maahantuojakaan osannut muuta sanoa kuin että ei siellä välystä ole vaan tuo on ominaisuus. Kulutus noin 9l/100km. Lastattuna tullut ajettua liian vähän kerrallaan että voisin heittää lukeman. Vikoja erittäin vähän, ainoa ehkä kun työkaveri oli Kuopion nopein sähköasentaja kun jarrut katosivat kesken ajon yksi kerta. Oli ABS jarruantureissa jotain häikkää, joka tämän kuulemma aiheutti???

    Transit. Ylivoimaisesti suuntavakain ja mukavimmat penkit porukasta. Mutta ei ole tullut ajettua kuin ehkä noin 10 tkm tällä niin en osaa oikein varmoja kokemuksia heittää. Kulmat oppii kuitenkin nopeasti ja kääntyy yllättävän pienessä tilassa isoksi autoksi.

    Noista kolmesta en itseasissa osaisi päättää, voisi kallistua Hiacen suuntaan tällä hetkellä. Mutta nyt jos porukalla on käytössään ollut:

    Mersun vitoa tai pientä sprinteriä.

    Fiat Ducatoja(tai sisarmalleja pösön boxeria, citroenin jumperia tai rellun Masteria)

    Opelin Vivaroa(tai sisarmalleja nissan Primastar tai Rellun Trafic)

    Varmasti on porukka joutunut tai päässyt ajelemaan hyvinkin vaikka kaikillla tässä mainituilla autoilla. Vankkureiden hankinta tulisi ehkä noin 2 vuoden vanhana ja noin 60 - 80 000 ajettuna. Myöskin näin ollen kiinnostaisi pitokustannukset eli nokkahihnan vaihto ja mitä "pientä" kuluvaa osaa autoon tulee myös vaihtaa joka 30 000 tkm välein. Sekä sellaiset mukavuudet, että voiko noihin mihinkään itse vaihtaa edes poltinta vai onko kaikki pienemmätkin käytävä teetättämässä liikkeessä.
     
  2. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Vähintään 30tkm välein Vivaro/Primastar/Trafic ALapallot..:)
    Tukivarsi Maksaa 75€ kpl. eikä palloniveliä saa erikseen..
    Tiedän koska vaihdan niitä työkseni..
     
  3. Elevator

    Elevator 1st gear

    Mulla on työautona vuoden 2000 310d sprintteri, sellanen keskipitkä. Nyt sillä oon rullannut itte noin 40000km ja mittaríssa alkaa olla toi 220000. Musta tuntuu et toi on mulla viel pitkään. Yksi pusla vaihdettiin viime talvena, ja akku takalaitanostimelle. Mitään muuta ei oo tarvinnu tehdä ku tankata.

    Noista uudemmista cdi facelift malleista oon kanssa kuullut hyvää kokemusta. Mukavia ajaa, hyvinkin transitmaisia jos se kerran sanoo jotai. Kääntyyvät tosi pienessä tilassa kokoonsanähden, paremmin ku moni henkilöauto tai vaikkapas toi joku 90-luvun lopun pitkä transporter.

    KUlutus tossa mun autossa mahtaa olla jotain 10l/100 keskimäärin vuositasolla kun ajan kilometrini about 40/60 kaupunki/maantie.

    Kannattaa ainakin harkita noita sprittereitä, jotain tyyppivikojahan on mutta ovat helppoja ja halpoja korjata. Esim. oma auto pitää kauheeta narinaa kovilla pakkasilla, kun se etupäänjousitus on toteutettu poikittaisella lehtijousella, ja se hankaa vasteisiin ikävän kuuloisesti. Kaveri on Salossa töissä mersun/citikan liikkeessä huoltohommissa ja manailee aina että sille tulee kaikki paskat hommat, ei koskaan sprinttereitä, olis kuulemma yksinkertaisempaa tehdä näihin ihan mitä vaan.
     
  4. v80

    v80 Gearhead

    Mulla on kakkosautona -96 208d Sprintteri. Ajettu 315000 km. Ei muita vikoja ollut reilun vuoden aikana muuta kuin katsastukseen piti vaihtaa kallistuksenvakaajan kumit.

    Kone on vielä vanhan mallinen eli ei mitään ylimääräisiä bokseja eikä sähköjä, kuten näissä CDI koneissa on.

    Onhan se laiska, mut jaksaa vetää kyllä täydellä kuormalla kohtuu hyvin ja tavaraa mahtuu kyytiin paljon, vaikka on lyhyt malli.

    Oon ajanut myös jonkin verran -03 ja -05 Vitoa joista jälkimmäinen oli tää uus takavetoinen. Molemmat oli melkein kuin olis henkilöautoa ajanut.
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Juu, kaikenmoisilla (melkein) pakuilla on tullut veivattua... Alotetaan vaikka Sprinteristä, kokemukset 0-3 vuoden ikäisistä CDI-malleista joita työnantajalla on useampia. Tosiaan hyvä ajaa, jaksaa ajaa pidempiäkin reissuja ilman että paikat puutuu. En ostais autoa pienimmällä koneella (208 CDI), on maantievauhdeissa aika ponneton ja lyhyempi perävälitys kun isompikoneisissa, eli huutaa v-mäisesti. Manuaalia en ole ajanu, kaikki firman autot on sprintshiftejä, ovat toimineet yllättävän hyvin (siihen nähden että autoilla ajetaan 100000km/vuosi, kaupunkiajoa...), mitä nyt välillä aski miettii vähän minkä pykälän laittais ja kytkimen toiminta vois olla tasasempaakin. Ja niinkun Elevator sanokin etupää tahtoo narista, onpa etujousi joskus katkennutkin. Sisustan materiaalit vois olla myös paljon laadukkampia, kitinöitä ja natinoita riittää plus että muoviosat hajoaa herkästi. Ovien rajottimet on Sprinterissä sanalla sanoen perseestä, ovi aukeaa 90 asteen kulmaan ja pienikin tuulenpuuska riittää kääntämään oven "yli", seurauksena vääntynyt etureuna. Sprinter on mun mielestä aika herkkä jäämään talvella jumiin tyhjänä, varsinkin kitkarenkailla.

    Etuveto-Vitolla on myös tullu joskus ajettua ja on hyvinkin henkilöautomainen ajaa, automaattivaihteiston toiminta tosin oli usa-tomaattiin tottuneelle outoa, vaihtokohdat jotenkin ihmeellisiä. Sähkövikoja noissa vissiin jonkin verran on, ainakin mittaristoja on vissiin vaihdettu...?

    Transitia tuli ajettua edellisessä työpaikassa, vuosimalli tais olla -01 tai -02. Ihan hyvä ajaa joskin aika laiska, en muista millä koneella oli (joku Duratorq, mutta sillä nimellä taitaa kulkea kaikki Hopan dieselit nykyään?). Vaihteisto oli MB:n Sprintshiftiä vastaava, aivan paska keksintö, ei toiminut edes uutena. Muuten ei ollu juuri vikoja, eli varmaan manuaalilla ihan hyvä keksintö. Penkit oli meikäläisen makuun vähän turhan pehmeät, varsinkin ristiselkä jäi kaipaamaan lisätukea.

    Ducatoa on tullu ajettua aika vähän, mutta ei oikein iske. Työkalumainen sisältä ja jotenkin traktori ajaa, ei osaa perustella paremmin... Tosin onhan noita myyty aika pirusti ja ilmeisesti ihan toimivia ja luotettavia laitteita. Pohjamuoveja noihin on mennyt paljon, on ilmeisesti aika matalalla ja pikku kontakti lumikinokseen riittä niin halkeaa.

    Meikäläisen valinta olis Transporter, varsinkin jos ei Sprinterin kokoista autoa tarvitse. Hyviä ajaa ja uudemmissa 5-pyttysissä TDI-koneissa on ruutia ihan kivasti, vanhemmat on aika mopoja. Sisusta tuntuu laadukkaammalta kun kilpailijoissa, varsinkin uudemmissa malleissa. Ohjaamo on tosin aika ahdas, varsinkin kun vaihdekeppi on lattialla (uuskoppasessa jo kojelaudassa, ja ohjaamo muutenkin tilavampi), eli keskipaikalla ei kyllä viihdy. Eikä noissa mun käsittääkseni ole mitenkään mielettömästi vikojakaan.
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    TyöAutoina ollut Chevy Vaneja... G20:siä bensalla ja diisselillä.
    Ei mikään paha kumpikaan vaihtoehto... Bensaa kuluu noin 1,2-2,0 ämpärillistä /100 kilometriä, ja diisselinä tasaisesti noin 12-14 litraa samalla matkalla (ajotapa ei mitään taloudellisuus-ajoa).
    G30 diisselillä kulutus kasvaa noin pari litraa, mutta tuntuu jotenkin "jämerämmältä" ajaa (varsinkin talvella).

    Eli onneksi saan itse päättää millä ajan... Eikä ole tarvinnut asennevammaa muokata että voi "virka-ajot" ajaa kiinalaisilla 8) .
     
  7. vette73

    vette73 Gearhead

    Mulla on työautoina ollut Chevy Vaneja 6,5d ja 6,5td, ne oli molemmat Autoja.
    Vaihdoin ton uudemman -04 Vitoon (jossain mielenhäiriössä) ja oon katunut kauppaa vaihdosta lähtien.

    Viton hyvät puolet: pieni kääntösäde, halvat huollot.

    Huonot puolet: meluisa, ahdas,huonot penkit, tehoton, talvella kylmä, huono etenemiskyky pehmeässä tai liukkaalla,kulutus n12l/100km(kuinka näin tehoton voi kuluttaa näin paljon).
    Mulla on kuormaa kyydissä n.500kg(työkaluja), iskarit lopussa( ajettu 50000km).
    Ei ikinä enää työautoksi tollasta rimpulaa!
     
  8. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Meillä on 2002 mallin sprinter, ylikorkea ja liian pitkä 311 cdi koneella, ja on ihan mukavan tuntuinen peli. Joskin tyhjillään aavistuksen levoton ohjastettava, vaikka alapallot on uudet. Voi johtua kyllä renkaistakin. Kuormaa kun saa niin rauhottuu. Mersut on kai suht pehmeitä juositukseltaan, 1000-1500kg kun on tavaraa niin etupää lyö töyssyissä toppareihin, mutta niihin saa lisälehtiä, ainakin taakse ja miksei eteenkin.

    Volkkari on ihan samanlainen ajatteva, 5pyttynen kone vetää musta alaalta vähän paremmin kuin mersu. ei ole kokemusta kuin koeajoina,
    tarina meni niin että etsittiin Peugeottia,tai sitikkaa tai fiiattia, mut jotenkin ne on vähän ahtaan oloisia sisätiloiltaan , tavaratiloissa muutamat lisäsentit on joskus tärkeitä, mutta kun jotenkin on kuin jäniksen selässä istuis. Niissä on
    eturipustuksen yläpäässä joku laakerointi, mitkä aina
    kulahtaa ja ohjaus menee jäykäksi, jää puoltamaan sinne minne on viimeksi kääntänyt. Rasvanippoja ei tietenkään ole. ja etuvetoisena kääntösäde on järkyttävän iso.

    Kaupungissa minä tykkään että ohjaus saisi olla aina jenkkityyliin tehostettu. Mersussa sais olla pikkusen enemmän tehostusta, varsinkiin kun veivailee ahtaassa paikassa, tai kärryn kanssa.

    Nyt kun mersu on talossa, kaduttaa ettei tullut automaattia, se kävis cdi koneen perään varmasti hyvin 311(110hv:n saa viritettyä 150 heppaiseksi, ja sitten automaatti ois vielä parempi. Luistonesto ja ABS ovat ehdottomia, ja webasto on uudemmissa lähes aina. Minun mielipide on että, mersu tai volkkari on työjuhtia, muut on enemmän terveisten viemistä varten.

    Vielä ääni vanhalle vanille, ei tommonen 83mallinen GMC tuntunut yhtään huonolta, varsinkaan citikoitten ym. härvelien jälkeen. Gmc oli tosi jämäkkä ajettava, ja voimaa riittää.
     
  9. Tupis

    Tupis 3rd gear

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=87858
    Tässä yksi keskustelu hiukan samasta aiheesta.
    Onkos kellään muuten kokemusta Jumper/Ducato/Boxerin 2.8 litraisen lastutuksesta. Olen kuullut väittämän, että pudottaisi polttoaineen kulutusta. Jos noin on vaikka 1l per 100km , niin silloin tulisi jo aika hyvin säästöä nykyisellä ajolla.
    Tehokäyrät kyseisestä koneesta
     
  10. stw307

    stw307 1st gear

    Käyttiksenä mulla puol metriä korotettu G30 vani. Allekirjoitan jämäkkyyden verrattuna G10/20, kokemusta on niistäkin. En vaan ymmärrä miten G30 kuluttaa enemmän? Mitattu kuuskakkosella alle 500kg kuormilla tai tyhjänä 13-14 litraa. Sitte kun repii yli tonnin kuormia, 1000-1500kg, kulutus on mitattu 17-18 litran paikkeille. Ajotapani on lisäksi erittäin epätaloudellinen... Suosittelen lämpimästi kelle vaan vanhaa vania jos ei ole pakko ostaa uutta autoa. Ja saahan niihinkin uusia koneita 8)
     
  11. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Lisääntynyt kulutus lienee selitetävissä peränvälityksillä...
    6,5 koneella kiihtyykin kuin laiskemmalla bensakoneella oleva henkilöAuto...
    Ja ainakin sillä 30:sellä(6,5D) siirtyminen on nopeampaa kuin loppuunajetuilla 6,2d tai 305cid bensa Vaneilla.
    30:nen kun kulkee kevyesti (tiellä jossa epäilen ettei ole tutkaa) 150-160 km/h, kun nuo 20:set tahtoo lopettaa kiihtymisen jo 140 paikkeilla...

    Enhän tietenkän näin kovaa aja,sillä se on laitonta...
    Mutta näin luulen olevan :D
     
  12. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Ducatossa oli tullut vastaan työkaverille etuakselistossa oleva "kynkkä" mikä vanhemmiten aiheuttaa etupään vetelyä suuntaan tai toiseen. On kuluva osa ja ei ilmainen laittaa. Nyt pitää muistaa tässä kohdin että on kyse yksilöstä, kun ei liikoja ducatoja ole tullut vastaan.

    transportterissa on omalle mutkaselälle liian tehokkaan saksalaisen penkki. Kipeytyi jo tässä pari viikkoa sitten kun samalla viikolla ajoin 1000km 4 päivän aikana, ei pitäisi vielä noilla kilometreillä paljoa säikähtää mihinkään suuntaan :eek: . Mutta jokaiselle omansa, ja saahan siihen tilalle vaikka recaron jos muutoin toimii. Noista tosiaan on viime aikoina hieman huonompaa kokemusta. Vuoden 2000-2001 malleilla tullut ajettua noin 40000 huoletonta kilometriä, mutta sitten nyt tänä kesänä työkavereilla luvattoman paljon autot(2003 ja 2004) pajalla ollut. Voi kyllä olla todellakin maanantai kappaleet kyseessä.

    Mersuja on kyllä moni käyttäjä kehunut eikä varmasti huonompi lainkaan. Pitää kysästä kaverilta lainaan, kunhan sattuu kohdille vitonsa kanssa. Metsäkoneyrittäjä ja 2 kappaletta noita vitoja on sillä.

    Chevyt yleensä tehty väliseinällä 2+3 paikkaisia ja näin ollen kuorma tila jää pieneksi. Harkintaan tulee ottaa sitten, kun tulee auton hankinta virallisesti pakolliseksi ja kokeilla etsiä käsiinsä ilman väliseinää oleva 2 - paikkainen. Varmaankin tulee seuraavakin työauto kyllä olemaan reilusti käytetty, mutta ehkä jonain päivänä vara uudempaankin mahdollista.
     
  13. Topi71

    Topi71 1st gear

    Mulla on omana "autona viellä" -87 vw LT
    Siinä ei oo ohjaustehostinta,alkanu hieman
    käydä toi ratinpöritys käsivoimille... 8)
    Naftaa vie n.10-15litraa/100km riippuu
    miten ajaa..
     
  14. napa

    napa 3rd gear

    itse valitsin ducaton, lähinnä siksi että se on etuveto ja isot 16" pyörät (työmaa talvisin auraamattomien teiden takana :p ) 4 vetoon ei ollut rahaa, siis sellaiseen jossa on yli 10 m3 tavaratila ja alle 5 v. vanha, takavedot karsiutui pois heti kättelyssä noiden talviominaisuuksien takia, muuten olis autona ehkä sprinter mersu.

    itse olen ollut tyytyväinen tuohon ducatoon, 2.5 tdi kone (sitä vanhempaa mallia jossa voi itse säätää syöttöä ruuvimeisselillä :wink: ) kulutus n. 10 ltr/100 km raskaalla kaasujalalla...

    onhan tuo hieman työkonemainen ajaa, mutta muuten hyvät tilat kuskille (ja miksei myös apukuskille) itse olen n. 195 cm pitkä ja +100 kg, ei ole tullut ahtaanpaikan kammoakaan...

    ja onhan nuo vielä halpojakin :D (remonttiakaan ei ole ollut, norm. huollot vain...)
     
  15. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Väliseinät ja liiat penkit helposti poistettavissa 8)
    Ja onpa muuten joku joskus väittänyt että on muutenkin (mitoiltaan) vähän isompia nämä vanhemmat...
    Ja eipähän ole niin sääli alkaa tavaraa kuljettamaan kun on jo plyyssit ja muut "pling-pling" kimalteet kärsineet ja karsiutuneet...
     

Kerro tästä muillekin!