Uudet poorit vanhaan sektorivarteen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja eekoo, 17.9.2006.

  1. eekoo

    eekoo Gearhead

    Aiheesta on käyty keskustelua toisaallakin mutta... jos löytyy ulkomitoiltaan sopiva simpukka risan tilalle niin ainakin sektorivarren pooriakseli ( simpukan akseli ) on väärän kokoinen. Missä on firmoja jotka tekisi uuden sisäpoorin alkuperäiseen sektorivarteen... Ehkä vähän laiton mutta toimiva(ko).
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kerran tuon jumpan läpivieneenä.

    Meillä oli 1964 Valiantti ja siihen laitettiin uudemman moparin paksumpi akselinen simpukka. Poorit meni uusiks, koska oikean laista sektorivartta ei isolle aklselille löytynyt.

    Homma meni niin, että sorvasin itse akselin pään oikeaan halkaisijaan ja kulmaan ja paikallinen konepaja teki uudet poorit.
    Hommaan pystyy mikä paja vaan jolla on edes vaakakarainen jyrsin ja jakolaite.
    Teräkiekkoja meni viimeksi jonkun verran.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sorry ymmärsin väärin päin.
    Meillä tehtiin toisinpäin.
    Sisäpoorit onkin vaikeempi.
    Tarvitaan pistokone ja siihen senmukainen jakolaite.
    Meneekin paljon vaativammaksi.
     
  4. eekoo

    eekoo Gearhead

    ei mittää sorryja, käyhän se muutos tosiaan noinkin päin kun vaan ajattelee loppuun saakka.... Meneekö varren tai akselin materiaali pilalle jos lisää ainetta hitsaamalla...?
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Löytyy useitakin alan yrityksiä, mutta mistähän löytyisi sellainen, joka suostuu tekemään yhden kappaleen yksityiselle.

    Pitäisi olla oikeat hitsauslisäaineet ja -menentelmät. Jos akseli on esim.nuorrutusterästä niin vaikeaksi menee. Molemmat vaatisi vielä tarkoituksenmukaiset lämpökäsittelyt.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ite tullut josksu tehtyä sellanen viritys, missä vaihdettiin kahden auton simpukat päittäin, vedettiin vaan kylmästi noi sektoriakselit poikki kummastakin, ja hitsattiin varret takas kiinni. Vähän hiontaa saumaan, eikä kukaan huomannu ikinä mitään vilppiä ja vilunkia. :rotfl: Näinhän siis ei sais tehdä, mutta tuo ratkaisu kuitenkin toimi.
     
  7. timppa

    timppa Gearhead

    Mitähän evästä tuo moparin kääntövarsi on? (valurautaa vai mustaa vai seostettua...) Pitäisi saada isolla reijällä pallonivel ylöspäin kääntövarsi (Vai löytyykö jostain vuosimallista suoraan tuollainen?) Tai löytyykö tehostajia pienellä akselilla? Minä vuonna vaihtuu? (-72 raidetanko on pienireikäisellä kääntövarrella ja Aspenin tehostaja isolla akselilla....)
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Niinkun tuolla alkupäässä kertoilin, tuli kymmenen vuotta sitten tehtyä toi mopen simpukan akselin muutos iso->pieni sorvaamalla ja poorit tekemällä. Kun sopivaa sektorivartta ei ole.
    On olemassa kyllä tehostettuja simpukoita pienellä akselilla, mutta ovat harvinaisempia.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Niemnomaan mopsin sektorivartta me muutettiin, ja hitsaantu kyllä puikolla ihan nätisti. tosta on kuitenkin jo reilu 20 vuotta aikaa, joten en enää muista millasella puikolla noi vedettiin.
     
  10. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Toi hitsaaminen ohjauslaitteissa on sellainen juttu, mitä ei saa tehdä, jos ei tiedä tarkalleen mikä materiaali on kyseessä. ENKÄ TARKOITA TÄSSÄ ETTÄ ON LAITONTA VAAN VAARALLISTA! :soosoo: Nuorrutusteräkseen saattaa saada ihan nätin hitsin, mutta itse perusaineen sitkeys on muutosvuöhykkeellä lasin luokkaa. Toi on oikeesti fiksuin tapa (no okei on sekin laitonta, mutta sen saa oikein tehtynä kestämään, eikä oo vaaraksi muille itselleen) tehdä, et koneistaa akselin ohuemmaksi ja tekee siihen uudet boorit. Jos akselia pitää täyttää, on esim. Esabin OK 68.81 hyvä ja turvallinen valinta jousi- ja nuorrutusterästen ym. huonosti hitsattavien terästen hitsaukseen.

    Sektorivarren silmukan suurentamisessa on myös omat riskinsä, koska se seinämävahvuus perustuu lujuuslaskentaan, eikä sinne oo jätetty juurikaan työvaroja.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä oon aina noihin suhtautunut sillee, ettei niihin nyt kauheen kovia voimia kohdistu jos renkaan pito asettaa sille rajansa. Pysyy räkäsaumallakin. :rotfl:
    Joo, noin siis ei saa tehdä, mutta ei kyllä mua haitannu yhtään.
     
  12. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Ei sen tarvii haitatakkaan kuin kerran. Riittää et yhessä nopeessa väistöliikkeessä käy naks, nii siinä voi olla kyseessä useemmat hautajaiset. Ja pahimmassa tapauksessa ne ei oo ees sun omat.

    Tosissaan, niin martensiitiksi muuttunut nuorrutusteräs on oikeesti verrattavissa iskusitkeydeltään lasiin, jolloin sen saa poikki paljain käsin. Lapisikin ymmärtää, ettei se silloin voi olla enää liikenneturvallinen. Taotut sektorivarret kestää hitsaamisen, kun se tehdään oikein, mut "räkäsauma" ei oo sielläkää se oikee vaihtoehto.

    Nää ei oo mitään leikinasioita!!! :soosoo:
     
  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Valuterästä ja sauman leveydestä päätellen muottiin taottua.

    '73 tuli Mopareihin paksummat sektoriakselit. Samana vuonna A-koppaisissa sektorivarren ja apusimpukan "pallonivelet" siirtyivät center linkin alapuolelta päälipuolelta asennettaviksi. Jos sulla on '68-'72 A-koppanen ja uudempi paksuakselinen ohjausvaihde, niin yksi vaihtoehto voisi olla laittaa '73-'76 A-koppasen sektorivarsi, apusimpukka ja centerlink.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    .....ja multa saattais tollaset osat löytyäkin, ainakin toi center link.
     
  15. timppa

    timppa Gearhead

    No tuo on -63:n laite mihin tehostaja pitäisi kehittää. Tosin etukelkan iästä ei ole ihan täyttä varmuutta, kun apusimpukka näytti saman malliselta, kuin 72:n. Ainoastaan että 72 on puslalla ja tuo nykyinen kartiolla(?) etukelkassa kiinni.


    Onko muuten Aspen/Mirada simpukassa eroa 73-> A-bodyyn? Öljyn menoliitin tulee aikas lähelle pakosarjaa, tuossa aspen mallissa...
     
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Apusimpukka puslalla tuli '68. Etukelkka on '67> malleissa leveämpi kuin vanhemmissa "pikkukoppaisissa", joten tuskin on vaihdettu. Järkevin ratkaisu olisi löytää sopiva ohjausvaihde, tai sitten koneistaa uudemman sektoriakseli ohuemmaksi niin kuin Hai kertoi.


    Eikös ne letku ja putki tule siihen säätöyksikköön (venttiilikoneisto) sen pumpun päällä? Noita säätöyksiköitä on erilaisia automallien mukaan. Esim. vuonna '69 6-syl. A-koppasen venttiilikoneisto löytyy B- ja C korisista, paitsi B-koppa Hemimalleissa on käytetty 8-sylinterisen A-bodyn yksikköä. Saattaa niissä olla myös yhteiden paikat eri kohdissa.
     

Kerro tästä muillekin!