Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Dodii, Eberi on pellin alla, joskin kytkemättä, ilmanotto ja pakoputki paikallaan. Kaverin neuvo oli paikallaan eli
    Ota kuppi kahvia ja pyörittele lämppäriä avonaisen konehuoneen edessä. Hae toinen kupillinen ja katsele konehuoneesta mahdollista sijoituspaikkaa. Jatka seuraavana päivänä katselua ja vasta kolmantena päivänä ala asentaan parhaaksi katsomaasi paikkaan.
    No näin tein, onneksi, koska olisi taas hätäpäissään tullut tehtyä typeriä ratkaisuja, ohessa muutama kuva tämän päivän aikaansaannoksista...


    Kuva 1
    Lattarautaa taivuteltuna muotoonsa, väriä selkään...
    [​IMG]


    Kuva 2
    Maalattu teline paikallaan akkutelineessä...
    [​IMG]


    Kuva 3
    Lämppäri ja akku paikallaan...
    [​IMG]


    Kuva 4
    Pakoputken ulostulo kohti öljypohjaa...
    [​IMG]

    Eli vääntelin latasta oheisen telineen lämppärille ja sijoitin sen akkutelineeseen siten ettei reikiä tarvinnut porailla vaan se pysyy akun alla. Tää nyt oli sellainen laiskan miehen versio (6 tunnin homma!) mutt tuntuis olevan piukassa, pysyy siis kaiketi matkassa mukana... :)
     
  2. Nestori

    Nestori 1st gear

    Valojen ongelmia

    Joo nyt alkoi ajovalot vilkkumaan ja pitkien merkkivalo palaa koko ajan. Jos vaihtaa pitkät päälle niin lyhdyt himmenee suunnilleen öljylampun tehoisiksi. Valokatkaisijan vaihto ei auttanut himmenemiseen joten ilmeisesti maadoitusvika??? Jos olen oikein ymmärtänyt niin valoille ei ole omaan relettä joten kannattais varmaankin laittaa. Mutta mihin väliin se/ne kannattaa piuhoittaa? Tuplapolttimoisille umpioille sain rälläköityä tilaa mutta jos kaikki polttimot kytkee niin taitaa kytkin sulaa.
    Mistäköhän löytyis valojen kytkentäkaavio?

    Mäxän neuvoma diodiviritys toimii loistavasti lohkolämppärissä. Samoin öljypohjien vastukset. Kyl on mukava lähtee jos vaan on sähköö saatavilla. Webasto tai Eberi ois tietenkin namu ja toimis joka paikassa...
     
  3. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Re: Valojen ongelmia

    Kannattaa aloittaa vian etsiminen purkamalla muovit rattipylvään ympäriltä. Samalla ota se ala-paneli (joka on kuskin säärien yläpuolella) pois. Nätti homma.
    Sieltä rattipylvään alapuolelta paljastuu kaapelinippu jossa menee sähköt mm. virtalukolle, valoviikselle, lasinpyhkijöille jne. HUOM myös airbägille.
    Kaapelinippu on kiinni pylväässä sellaisella lättänällä muovikourun pätkällä jonka voi naksauttaa auki. Tarkista onko hiestymiä, mulla oli mm. airbagin kaapeli kulahtanut ikävästi vaikka siinä on parempi suoja mekaanista kulutusta vastaan kuin muissa piuhoissa.

    Samoin sieltä löytyy paksu (muistaakseni) punainen johto joka on virtalukon syöttö. Jos autoon on tehty kaikki safety recallit, on abaut tuon muovikourun kohdilla pätkä kutistesukkaa, jonka sisällä tuo em johto on liitetty uuteen päivitettyyn paksumpaan piuhaan.
    Syynä moiseen recalliin on se että sattui tapauksia joissa lämppäriä huudatettiin täysillä pitkään ja seurauksena tuo (alimitoitettu) virtalukon syöttökaapeli kuumesi niin että ympärillä olevat kaapelit sulasivat yhteen saatan´s klimppiin. Oireita voi olla vaikka mitä. mm. tuo valojen sekoilu.

    Siihen asti että pääset asian tutkimaan, vältä ajamista, tai pidä ainakin puhallinta pienellä JOS sattuu olemaan juuri tuo vika. Ei sula piuha enempää eikä kärähdä koko rotke.

    Muistithan tarkistaa lopuksi turvallisuusjutut?
    Suojamaan (reunaliuskat pistotulpassa) kautta pitää ehdottomasti olla suora kontakti auton koriin. (0.1-1ohm vastusta)
    Jos näin ei ole, laitteen tai kaapelin sopivasti vikaantuessa auton koriin koskettaminen tappaa lähes varmasti joko sinut tai jonkin satunnaisen ohikulkijan.
    Samoin, yleismittarilla mitattaessa täytyy vaiheen tai nollan vastusarvon koria vasten olla ääretön. Eli siis ei pienintäkään kontaktia.
     
  4. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Re: Valojen ongelmia

    Helppohan se on neuvoa ja räpsiä kuvia kun on selkeät ohjeet, kiitos siitä taas kerran Mussemaanille, Dodge-tietämyksen despootille 8)
     
  5. Nestori

    Nestori 1st gear

    Re: Valojen ongelmia

    Muistithan tarkistaa lopuksi turvallisuusjutut?
    Suojamaan (reunaliuskat pistotulpassa) kautta pitää ehdottomasti olla suora kontakti auton koriin. (0.1-1ohm vastusta)
    Jos näin ei ole, laitteen tai kaapelin sopivasti vikaantuessa auton koriin koskettaminen tappaa lähes varmasti joko sinut tai jonkin satunnaisen ohikulkijan.
    Samoin, yleismittarilla mitattaessa täytyy vaiheen tai nollan vastusarvon koria vasten olla ääretön. Eli siis ei pienintäkään kontaktia.[/quote]


    Joo kiitos vaan taas neuvoista. Mittailin moneen kertaan kaikki kontaktit runkoon sekä myös vastuksen resistanssin. Ainoa mikä jäi ihmetyttämään oli se, että kun mittasin diodien jälkeisen jännitteen ( eli lämppärille menevän ) niin mittari näytti nollaa. Epäilin laitteen toimivuutta mutta hyvin on pelittänyt. Taitaa löytyä siniaalloista selitys tollekin merkillisyydelle. Toisaalta olishan se jännite rungossa aika hyvä varkaudenestolaite...hehheh

    Mulla on kaikki recallit tehty ja se potkusuojakin oli jo irti ( turhaan ) kun vaihdoin valokytkimen. Eipä tullut vaan kiinnitettyä huomiota piuhanippuun. Meneeköhän valokytkimeltä "täysi" virta valonvaihtajalle eli toimiiko pitkät ja lyhyet suoraan viiksen kautta??
    Tää on aina tällaista hakemista "uuden" auton kanssa vaikka mullakin on ollut vajaa kymmenen jenkkiä 25v aikana. Voivoi kun olis kaheksankytluvulla ollut tällanen palsta mistä voi lukea toisten vaivalla tekemiä selkeitä ohjeita. Ja vielä SUOMEKSI.
    Iso käsi kaikille...
     
  6. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Joo, joukossa viisaus tiivistyy...vai miten se ny meni :poff:

    Sen 63mm termarin osanumero on 3928499 ja kulkee nimellä "T-Stat".


    Ymmärrän allaolevan niin että numero 3934373 on korvannut vanhan termarin?
    Tämä on siis TSB:n mukaan korjaus konelämpöjen isoon vaihteluväliin.
    Silti tuolla vanhalla(?) osanumerolla oli Machinery ainakin yhden myynyt n. vuosi sitten hepulle jolta numeron sain. hmm.
    Machinery tarjosi siis vissiin mullekkin tuota "vanhaa" kun tänään soittelin, lämpöarvoakin on saatavana vain yhtä eli 180F/82C.
    Lainauksesta tosin pääsee siihen käsitykseen että bensakoneisiin tarkoitettu 192F/89C numero 3418459 passaisi kyllä muuten...mene ja tiedä.

    Tämmöistä löytyi dodgeram.orgista:

    "Wide fluctuations of the temperature gauge"

    * the result of a large radiator, it is relatively harmless and normal
    * Cummins has released a revised T-stat that does fix the "problem".
    The revised T-stat Cummins part number is 3934373. (The old T-stat Cummins Part number is 3928499. )
    * This solution has been reported by Gerry Willomtzer <dax@yukon.net>: 195 degree t-stat Dodge PN 3418459 intended for a 1973 or so gas engine (From Gene's Chrysler in Fairbanks)
     
  7. Kammins

    Kammins 1st gear

    Niin kyllä ne mullekkin 3 kpl myi tuolla vanhalla 3928499 numerolla, viikonloppuna laitoin paikoilleen ja kyllä lämmöt soutaa. Ns. ohivuotoletkuun on laitettuna sorvattu messinkiholkki sisämitaltaan 3mm... Pitänee soitella Machinerylle...
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tuo lämpöjen soutaminen voi johtua tai jopa todennäköisesti johtuu järjestelmässä olevasta ilmasta. Korjaantunee itsekseen.
     
  9. Kammins

    Kammins 1st gear

    Tarkemmin ajatellen asiahan voisikin olla noin, varsinkin kun päästin alapropusta kaikki nesteet pihalle :wink:

    Eipäs nostetakkaan kissaa heti pöydälle... :rotfl:
     
  10. karjalai

    karjalai Gearhead

    Kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä on normaalia että lämmöt hieman aluksi soutavat. Se johtuu allamainitusta:

    Termari on kylmällä koneella kiinni jolloin koneen vedet kuumenevat normaaliin käyntilämpötilaan (ja jostain syystä hieman ylikin). Samaan aikaan syylärissä on melko kylmää vettä (ainoastaan ohikieroletkusta/kanavasta kulkeva vesi hieman lämmittää syylärin nesteitä). Kun sitten termari avautuu, koneeseen pääsee runsaasti viileää jäähdytysnestettä jolloin kone hetkellisesti jäähtyy. Tämä sama ilmiö tapahtuu vielä uudestaan muutaman kerran hieman lievempänä jonka jälkeen pääosin tasoittuu.

    Toivottavasti joku tuosta minun sepustuksesta jotain ymmärti :D

    Ja itseasiassa ohikiertoletkun ahdistaminen vielä korostaa ilmiötä joskin tosiaan nopeuttaa moottorin lämpenemistä.

    Ja yksi keino moottorin nopempaan lämpenemiseen: Hommatkaa pakokaasujarru johon rakentelee säädettävän ahdistuksen. Sitten säätää hieman kylmänä ahdistusta/kuormitusta moottorille. Tuommoista käytetään vakiona ilmeisesti Fordin Powerstrokessa.
     
  11. jylppy

    jylppy Gearhead

    Mullakin alkoi keväästä lämmöt soutelemaan. Syynä oli vuotava kanspaffi. :oops:
     
  12. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Muistanko väärin, oliko jollakin karjapuskuri ylimääräisenä?
    Voisi kiinnostaa
     
  13. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Otan täyden vastuun Mussemaanin mahdollisesta alkoholisoitumisesta, sen verran monta bisseä oon jo velkaa ja lisää seuraa. Nimittäin, vieläkö löytisi tietoa sen Eberin sähköasennuksista, lähinnä, mistä päin autoa mikäkin piuha löytyy ja minkä värisenä. Toki itekin ne hakemalla löydän mutt aikaa on aina rajallisesti ja auto täytyis pitää koko ajan ajokunnossa... :eek:
     
  14. jylppy

    jylppy Gearhead

  15. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear


    Maksa huutaa "hoosianna, hoooosianna" mutta ei se mitään :D
    Eikö ne nykyään vaihda niitäkin?

    Auton systeemiinhän ei tartte kytkeä muuta kuin tuo puhaltimen ohjaus siltä eberin lisäreleeltä.
    Kaikki muu hoituu sen mukanatulleen sulakerasian (3kpl) piuhoilla. Se paksu punainen syöttää sitä rasiaa, siihen vaan suoraan akulta hönkä.
    Muuten, valmiiksi siinä rasiassa on 25A sulake puhaltimelle joka kannattaa vaihtaa 30A versioon, niin se on autossakin. En tosin mitannut virtoja puhaltimelta, saattaisi se 25A riittääkin nippa nappa.

    Tutki eberin kuvista, kaksi karvaa on varattu sen lämmityslaitteen lisäreleen ohjaukseen. (ohjaus ja maa)
    Niihin pitää puristaa liittimet jotka naksahtaa relepohjaan kiinni. Toisessa niistä karvoista oli muistaakseni valmiina eberin oma abiko joka katkaistaan pois. nämä ovat ruskea (rele 85) ja musta/puna (rele 86)

    Relepohjasta lähtee 3 paksua johtoa, joista yksi (puna/valko) haarautuu nipusta pois.
    Tämä tulee apureleen pohjaan kiinni numeroon 87, johdossa on pohjaan naksautettava liitinkin valmiina.
    Kaksi jäljellejäävää (musta ja musta/violetti) pidempää paksua vedetään kabiiniin, ja ne kytketään auton sulakerasialta lämppärinmoottorille menevän plussan väliin.

    Kick panel pois ja sulakerasia tulee näkyviin
    Yläosassa on "blower motor" 30A sulake johon tulee paksut johdot. Vihreä lähtee moottorille päin.
    Tässä kohtaa tuli mulla pokloomi, shop manuaalin sähkökuvien mukaan ne 2 eberin apureleen johtoa kytkettäisin tämän johdon väliin.
    Näinhän se meni täälläkin kirjoittelevista jollakin. Erskalla?

    Mulla tuo vihreä ei kuitenkaan mennyt suoraan moottorille niin kuin piti, vaan kiersi jonkin kummallisen rattiputken vänkärinpuolen kylkeen kiinnitetyn mötikän läpi.

    Mötikkä muistuttaa relettä, mutta on vähän isompi. Johtoja siinen menee 5-6 kpl, kaikki paksuja. Irti niitä ei saa, ne päättyvät mötikän epoksivaluun.
    Mötikästä lähtevä vihreä/valkoraita oli mun autossa se joka katkaistiin ja joka kierrätettiin sen eberin releen läpi.

    Ajatus hommassa on siis se, että kun eber ei käy, kiertää auton puhaltimen käyttösähkö silti releen läpi.
    Kun eber käy, rele vaihtaa tilaansa ja sähkö puhaltimelle tulee suoraan akulta sen eberin sulakerasian kautta apureleelle, josta se lähtee toista paksua johtoa pitkin puhaltimen moottorille. En muista kumpaa, kuvista selviää.

    Kannattaa huomata että lisäreleeltä lähtevien karvojen järjestyksellä on väliä.
    Kun eber ei käy, toimii auton puhallin kyllä vaikka piuhat olisivatkin ristissä, mutta kun rele vaihtaa tilaansa ja eber astuu peliin työntää apurele sähköä vain toiseen kabiiniin tulevista paksuista johdoista. Tämän johdon tulee olla auton originellin katkaistun puhaltimenjohdon moottorinpuolella, ei sulakerasian/virtalukon puolella.
    Eli, musta tulee katkaistun johdon virtalukon/sulakerasian puolelle, ja musta/violetti puhaltimen moottorille päin menevään johtoon.


    Huh. Olipa siinä sepustus. kysy vaan jos jäi jotain.

    P.S.
    Jos kaipaa autoon valaistua sisäkelloa, on kellokytkimellä karva kellolaitteen valaistuksen "pakko-ohjausta" varten. Siihen "panel lights" (tai jotain) vaan +12V parkeilta. tämä on kellolaitteen harmaa/musta piuha.
    Näin kellolaitteessa palaa aina valot kun parkit on päällä.
    Muutenhan siinä palaa valo vain kun nappuloita painelee.


    EDIT:
    Se germaaniassa 25e maksava lisälaite-lämpösensori näytti silmällä olevan sangen yksinkertainen lämpötilan mukaan säätyvä PT -vastus.
    Peijooni, pitäis mitata sen resistanssi jossain lämpötilassa niin sais selville tarkan tyypin ja kukin vois vaikka päivittää eberiinsä lämpötilanäytön simppelillä 10c komponentilla.
    Tää kytketään muuten kellolaitteen karvoihin ruskea/valko ja harmaa.
    Aika näppärä optio mun mielestä, ei tarvi erillistä ulkolämpömittaria ollenkaan.
     
  16. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Jumaleissön! :eek: Viiltävää analyyziä tulee rivin täydeltä! Seuraavien kokkareiden jälkeen Kalajoen sokeetkin kävelee punasia päin Mussemaanin maksan viheltäessä, siitä pidän huolen :lol:


    Again, iso käsi ja kumarrus... 8)
     
  17. Erska

    Erska Gearhead

    Itse en ole tainnut vielä puhua mitään Eberin asennukseta, varmaan oli Dorset taikka sitten joku harvemmin kirjoitteleva, joka ei tilannut Eberiä samasta paikasta kuin me.

    Jylppy muuten, jos sulla on tuo keulilla, et sattunut ajamaan Porissa poliisilaitoksen ympyrässä Lauantai iltana, vai oliko Sunnuntaina. Itse olin omalla silloin liikkeellä ja pisti väri ja rauta silmään. 8)
     
  18. RAM4x4

    RAM4x4 1st gear

    No kyllä naapurin pojilla menee hyvin, Tukholmasta ajelin Helsinborgiin päin niin matkalla tuli vastaan rameja mun laskujen mukaan 13 ja niistäkin V10 SRT malleja ( siipi lavalla ) 4 kipaletta tietysti kaikki uutta mallia.
    Virittelin maskin taakse 3mm:n PE levystä suojat, jotta ilmaa ei menisi jäähdyttäjän läpi niin paljoa, jotta lämpenis motti nopeemmin. 5-8 astetta lämmintä ja ei maantieajossa sähkötuulettimet kertaakaan päälle ja ainoastaan kaupunkiliikenteessä tuulettimet pyörii välillä, eli kyllä saa talvella olla nokka tukossa.
    Olispa hieno homma jos Mussemaan viittis mitata sen PT-vastuksen arvon, niin sais sisätilan lämpötilan kytkettyä Eeberiin, vaikka onhan se jo nyt ilmankin aika hyvä peli.
     
  19. jylppy

    jylppy Gearhead

    En ollu minä, kun on ollu jakoaski 0,5 kg:n kappaleina kohta puoltoista viikkoa verstaan lattialla...
    ...Eikä mulla ole kyllä tota rautaakaan paikallaan...
     
  20. Erska

    Erska Gearhead

    Ok.

    Menee väkisinkin sekasin kun nämä Ramit rupeaa olemaan jo sellaista tusinatavaraa että niitä näkee joka päivä ajellessa vähintään 2-5kappaletta.
    Tosin yhtäkään nelivetoista taikka diesel 3500 ei ole tullut vielä vastaan.

    Mutta 2wd V10 Magnumin kyydissä ollaan oltu, aika kokemus,täysin erillainen humina hytissä, matkan keskytti vain polttoainevalon syttyminen. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!