Car Culture Online

Overdrive.fi


lohko jäätyneenä?

Moottorit ja apulaitteet. Kysymyksiä ja vinkkejä.

25 viestiä

Edell. 1, 2

Sivu 2/2

 

BDF 07.02.2007 18:21
Vakiokävijä, Rötvälä(imatra), Rekisteröitynyt: 27.03.2006 18:50, Viestit: 527

toyopet kirjoitti:
Spitfire kirjoitti:
pölhö kirjoitti:En halua veistä heilutta kenenkään haavassa, mutta aina koneeseen se 50/50 seos jäähd.nestettä/vettä. Ei ole "pakkasnesteen" ainoa tehtävä vain suojata konetta pakkaselta. :lol: ei vain tule välttämätta lämpimillä ilmoilla mieleen :roll:


Kannattaa harkita tymäkämpääkin seosta. katoin just purkin kylestä, että 50/50 kestää -36astetta. No, jäähänhän se perkele aamulla meni :mad: . Sitten reipas kiehautus ja pääsee illalla tutkimaan mahdolliset vauriot.

Glykolin jähmepiste puhtaana ei taida olla edes pakkasen puolella.


takakontissa raakaa pakkasnestettä litran purkki aamulla 29 astetta pakkasta kyllä tuo valumalla tuolta purkista tuli kun syyläriin tuon kaavoin että ei se puhdas neste kyllä pakkasessa jähmety

vain dorka ajaa dodgella
293hp/5453rpm 424nm/2683rpm 360cid RYSSÄN BENSALLA
luoja loi miehen ja lepäsi.sitten luoja loi naisen ja siihen loppui lepäilyt

http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=54310

http://bdf.kuvablogi.com

eepe89 07.02.2007 19:02
Tulokasjostain, Rekisteröitynyt: 07.02.2007 12:02, Viestit: 9

joo täytyypä mennä huomenna kattoo uudestaa tilannetta ja miettii sit mitä tekee.
mut kiitoksia kaikille neuvoista :)

Tylsä Rautasaha 07.02.2007 19:55
Satunnainen kävijä, Saukonoja, Sydvästra Finland, Rekisteröitynyt: 06.08.2004 00:26, Viestit: 306

Beenari kirjoitti:Hmmm. auto on tallissa joten tätä suomalais-ugrilaista lohkolämppäriä ei voi käyttää:

Jarrurummun pohjalle ihan muutama grillihiili, maksimissaan pohja peittoon mutta ei yhtään enempää. Hieman sytytysnestettä peräänm ja hetken päästä tulille. Kun liekit on sammuneet ja hiilet vain hehkuu niin jollakin sopivalla lankunpätkällä työntää jarrurummun öljypohjan alle. Vahditaan alkusammutuskaluston kanssa vieressä kunnes hiilet lakkaavat savuttamasta ja kiskaistaan rumpu koneen alta pois. Tarkistetaan onko nesteet edelleen kiinteässä olomuodossa. Jos on, uusitaan käsittely.

Tietenkin tarkistetaan ensin että rummun ja öljypohjan väliin jää ilmarakoa ja että rumpu yleensä menee auton alle. Ja huolehditaan että lähettyvillä on alkusammutusvälineet. Ja proseduurin aikana pidetään konepelti kiinni jotta lämpö ei karkaa suoraan harakoille....


nimimerkillä 6.2 Dieseli lähti käyntiin kuin palmun alta -38 asteen pakkasessa


Aika hieno konsti...mutta ihan pakko pistää vähän ot:tä: Mul on ylpeilemistä tuon saarivaltakunnan tavarankuljettimen kanssa(Leyland Sherpa 1.8D), tärähti aamulla -28 asteesta tulille ilman mitään vippaskonsteja.

Romantiikkaa, Retoriikkaa ja Rochester-kaasuttimia

WSE 07.02.2007 20:20
Aktiivijäsen, Rovaniemi/Lohja, Rekisteröitynyt: 11.07.2003 00:00, Viestit: 1300

Joo sama homma oli käyny tuossa metrifoordille. Kesällä tuli lisättyä vettä kun ei nestettä ollut käsillä , ja homma tietenkin unohtui. No tuossa nyt kolmenkympin pakkasilla aloin tutkimaan niin mitä aivan jäässä. No talliin sulamaan ja tuhoja tarkistelemaan, ja mitään ei ollut tapahtunut! Lämmettyään käyntiin ja kaikki toimi aivan normaalisti ja nesteet pysyi sisällä, eikä sekoittuneet öljynkään kanssa eli homma kunnossa. Elikkä jos siellä kuitenkin on jotain kolmanneskin glykolia niin ei taida sitten laajeta niin että halkaisee, vaikka kiinteäksi meneekin? Vai onko colognen lohko niin lujaa rautaa ettei sitä jääkään murra, no luulis ainakin syylarin halkeavan... mutta nyt ei, onneksi, sitäkään.

RB-440 08.02.2007 11:24
Yliaktiivinen jäsen, Järvenpää, Rekisteröitynyt: 23.01.2004 01:00, Viestit: 4262

Pieni ja yksinkertaiselta tuntuva yksinkertaisen ihmisen vinkki on, että kannattaa kirjottaa aina siihen nestepurkin kylkeen, että onko siellä vielä 100% puhdasta glykoolia vai onko jo tullut lantrattua vaikkapa 50/50.

Kyllähän sen muistaa, jos viikottain nestettä lisäilee, mutta jos menee muutama kuukausikin, niin sitten on kiva talvipakkasessa ja kaamospimeessä koittaa päätellä, että onkohan se puhdas glykooli nyt noin notkeeta vai eikö se ole.

Sitten on vielä törmännyt nestekannuihin, jotka on olleet valmiiksi lantrattuja, eli joissa se fifti+fifit seos on jo valmiina. Toi on kiva ylläri, jos ei tule katsottua tuoteselostetta ja jatkaa omin päin nesteet semmoseksi 25 prosenttiseksi ja lähtee lappiin hiihtolomaretkelle.

toyopet 08.02.2007 11:32
Yliaktiivinen jäsen, Äijälä, Rekisteröitynyt: 26.04.2002 00:00, Viestit: 5683

BDF kirjoitti:
toyopet kirjoitti:
Spitfire kirjoitti:
pölhö kirjoitti:En halua veistä heilutta kenenkään haavassa, mutta aina koneeseen se 50/50 seos jäähd.nestettä/vettä. Ei ole "pakkasnesteen" ainoa tehtävä vain suojata konetta pakkaselta. :lol: ei vain tule välttämätta lämpimillä ilmoilla mieleen :roll:


Kannattaa harkita tymäkämpääkin seosta. katoin just purkin kylestä, että 50/50 kestää -36astetta. No, jäähänhän se perkele aamulla meni :mad: . Sitten reipas kiehautus ja pääsee illalla tutkimaan mahdolliset vauriot.

Glykolin jähmepiste puhtaana ei taida olla edes pakkasen puolella.


takakontissa raakaa pakkasnestettä litran purkki aamulla 29 astetta pakkasta kyllä tuo valumalla tuolta purkista tuli kun syyläriin tuon kaavoin että ei se puhdas neste kyllä pakkasessa jähmety

Joo, etyleeniglykolin sulamispiste on -12,9°C ja propyleeniglykolille en sitä löytänyt. Kuitenkin kestää pakkasta vähän pelkiltäänkin.

Taisi olla puhdas etikkahappo mikä "jäätyy" plussan puolella, tai sitten ihan joku muu aine. No kemistit tietää sen.

Koska en itse osaa, olen siirtynyt neuvomaan muita!
Kuva

Jasca 08.02.2007 11:43
Vakiokävijä, Espoo, Rekisteröitynyt: 20.01.2005 22:21, Viestit: 615

RockHQ kirjoitti:
Jasca kirjoitti:Vesihän tuppaa laajenemaan jäätyessään. Siks lohkossa on niit pakkasproppuja. Niiden pitäis plopsahdella ekana veks, mut kyl se lohkoki voi haljeta. Ei varmaan naurata juu.

[EDIT] Ei sit kannata täräyttää ainakaa tulille jos on jäässä. Jääklöntit ku lähtee liikkeelle ja menee vesipumppuun, ni taas voi tulla lisää romua.


Tämäkin urbaani legenda vaan jatkaa elämistään. Proput ovat lohkoissa valuprosessin takia, eivät siksi että niiden kautta neste mahtuu laajenemaan jäätyessään. Hiekkamuotit vaativat lohkoon aukot jotka muottien poistamisen jälkeen porataan tasamittaan ja tulpataan peltilätkillä. Usein (lähes aina) reiät ovat vielä siten sijoiteltuja että niiden kautta ei kaikki vesi edes valu ulos joten alapuolelle jäävä vesitila jäätyy kuitenkin. Sen lisäksi monessa moottorissa on kierteytetyt vesiproput.

Summa summarum: Jos lohko jäätyy, vesiproppu poksahtaa ulos ja estää halkeamisen olet juuri voittanut lotossa.

Aina voi näköjään oppii uutta :roll: Eli täytyy tuupata toi urbaanilegenda roskiksee. Siis pakkasproppujen osalt.

Ylli 08.02.2007 11:50
Vakiokävijä, Joutseno, Rekisteröitynyt: 19.04.2003 00:00, Viestit: 738

toyopet kirjoitti:Glykolilla ei auta vaikka laitat 60/40 glykoli/vesi suhteessa. Alkaa pakkasenkestävyys vaan huonontua. Normaalilla glykoli-vesiseoksella kun maksimi pakkaskestävyys on -37°C.

Vesi
jäätymispiste 0 C
kiehumispiste 100 C
50/50 seos glykoli/vesi
jäätymispiste -37 C
kiehumispiste 106 C
70/30 seos glykoli/vesi
jäätymispiste -55 C
kiehumispiste 113 C

Iteltä jäi tammikuussa pihalle ämpäri mihin olin laskenut 50/50 seoksen syylärin vaihdoin yhteydessä. Eilen oli pakkasta -32C ja neste oli hyhmässä mutta todellakin vielä "suhthyvin" juoksevaa....

kustom builder 08.02.2007 15:01 (.)
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 11.10.2004 13:07, Viestit: 149

Paisuntasäiliön sisältöä katsoen saa varmaan aika hyvän käsityksen siitä, millä mallilla litkut on. Aika rapeaa tuo näytti olevan minullakin, mutta ei sentään ihan jäälohkareena.

cb125twin 08.02.2007 15:15
Jätkä taitaa asua verkossa, Wehrmünd, Rekisteröitynyt: 28.11.2002 01:00, Viestit: 11952

Jasca kirjoitti:
RockHQ kirjoitti:
Jasca kirjoitti:Vesihän tuppaa laajenemaan jäätyessään. Siks lohkossa on niit pakkasproppuja. Niiden pitäis plopsahdella ekana veks, mut kyl se lohkoki voi haljeta. Ei varmaan naurata juu.

[EDIT] Ei sit kannata täräyttää ainakaa tulille jos on jäässä. Jääklöntit ku lähtee liikkeelle ja menee vesipumppuun, ni taas voi tulla lisää romua.


Tämäkin urbaani legenda vaan jatkaa elämistään. Proput ovat lohkoissa valuprosessin takia, eivät siksi että niiden kautta neste mahtuu laajenemaan jäätyessään. Hiekkamuotit vaativat lohkoon aukot jotka muottien poistamisen jälkeen porataan tasamittaan ja tulpataan peltilätkillä. Usein (lähes aina) reiät ovat vielä siten sijoiteltuja että niiden kautta ei kaikki vesi edes valu ulos joten alapuolelle jäävä vesitila jäätyy kuitenkin. Sen lisäksi monessa moottorissa on kierteytetyt vesiproput.

Summa summarum: Jos lohko jäätyy, vesiproppu poksahtaa ulos ja estää halkeamisen olet juuri voittanut lotossa.

Aina voi näköjään oppii uutta :roll: Eli täytyy tuupata toi urbaanilegenda roskiksee. Siis pakkasproppujen osalt.



mulla oli chevyn blueflame suora kutonen 18v sitten ja siinä ois ollu tyhjennyshana lohkossa mut syksyllä en huomannut tutkia niin tarkasti ja laskin alavesiletkusta niin paljo kun sieltä tuli, pelkkää vettä.

no keväällä lumien sulaessa ihmettelin mikä peltikorkki on maassa. Pakkasproppu oli poksahtanu.

No vesipumpun poksitiiviste poksahti ekalla ajoreissulla muttei heti.

Wovon man nicht sprechen kann, darüber muB man schweigen

25 viestiä
Edell.   1, 2  

Sivu 2/2

Jos haluat mainostaa tässä, soita 0405773939
tai meilaa marika(a)overdrive.fi