Dodge Aspen SE -78

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Anonymous, 20.6.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Elikäs saattas olla moinen vehe tiedossa, onko kannattava ostos, leimaa loppuvuoteen ja jokin SE malli. sellaseksi puoli harraste autoksi. Onko paljon suomessa? muuta...
     
  2. harri60

    harri60 Gearhead

    Suomessa tehtiin maahantuojan toimestakin se malleja. Kato onko usa vai sf malli. Jossain listoituksissa on eroja. Kiva harrasteenakin, jos sattuu löytämään kunnoltaan hyvän. Kannattaa noi ruosteet katella tarkasti. Esim jarrukilvet ovat usein "paperia" ja yllätys rummun kanssa pyörivien jarrusylintereiden kanssa ei ole kivaa. Kokemusta on.
     
  3. pekosbill

    pekosbill 1st gear

    ite hommasin jokin aika sitten -80 aspenin. takakontin pohja takasisälokasuojat kannattaa tutkia hyvin. omassani ainakin pahasti ruostuneet... mutta eipä autokaan maksanut kuin 300 e...
     
  4. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Minulle oli uusi asia että maahantuoja olisi varustellut Aspeneita! Varmaan joku verotusjuttu... Mitenkäs nuo erottaa toisistaan, oliko Suomi-versioissa jotain "eksoottisia" Suomi-osia?
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En minäkään tiennyt, että SE malleja olis suomessa "customoitu". Halvempia versioita kylläkin. Dartista oli olemassa jotain SF mallia joka oli Suomessa muuteltu. Lähinnä kai sekä dartissa, että Aspeneissa muutokset kohdistui penkkeihin, ja ehkä kylkeen lätkäistiin jotain muovilistaa.
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Entisellä opettajalla oli hieno neliovinen Aspen SE. 360-kone, oranssinpunainen valkoisella vinyylikatolla ja valkoisella vinyylisisustuksella. ja moparin GT-ratti.
    Ja oli vielä musta/kromiset 5-puolavanteet.

    missäköhän kärry lienee tänäpäivänä?
     
  7. Matti

    Matti Gearhead

    kannattaa tarkistaa myös takaiskareiden alakiinnitys!
    itselläni ollut 78 vuoden aspen sekä 79 ja 80!
    80 ja 79 iskarien alakiinnitys oli mädäntynyt kokonaan irti. ei muuta mutta ettei laukea matkalla. mulla hajos mikelin välillä hesaan tultaessa,oli hauska kurvailla kun hieman pompotti:)
    kuutosella kulutus oli kohdallaan 12l satasella ja 2-kurkkuisella kaasarilla kuutonen antoi mukavaa kyytiä mutta kulutus oli sitten jo 8-koneen luokkaa 15l satasella.
    ihan mukava mutta hiukan aliarvostettu auto!
    osien saatavuus hyvä(paitsi peltiosien) ja aika halvat kulutus osat! Niitä kannattaa kysellä vielä Aro-Yhtymästä,siellä on vieläkin paljon poisto-osaa.
    Sain muuten Arolta uloskantohintaan talon viimeiset valiantin jarrurummut(4" jaolla)
     
  8. Moppe

    Moppe 1st gear

    Katso myös jousilehtien etupäät, usein niistä on "lenkki" poikki.
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ainakin SE:ssä on kotimainen verhoilu niin penkeissä kuin takahutlarissakin (kai).
    Omasta Aspenista oli muuten molemmista lehtijousista norrat poikki ostettaessa.
    Mutta eihän se maksanutkaan ku 3000 mk.....
     
  10. kcl

    kcl 1st gear

    Aspen SE on ihan oikea tehdasmalli, ei niitä ole täällä kötöstelty. Maahantuoja on vaan ruksinut SE-malleihin aika villejä varusteyhdistelmiä mutta kyllä kaikki aron maahantuomat Aspenit on olleet ihan tehtaan jäljiltä asiakkaalle mennessään, niin myös Custom- ja SE-mallit. Ihmeellistä, kuinka ns. tietoa löytyy joka suusta eikä kukaan suostu uskomaan kun joku jotain mopareista tietävä (esim. Mopeman) asiaa oikaisee. En väitä olevani expertti millään alalla mutta tämän asian väitän tietäväni hyvin.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    v8.ssa oli juttu noista aspeneista ja siinäkin väitettiin että noi se-mallit on suomessa osittain uudelleen verhoiltu, mistähän tää juttu on saanut alkunsa.
     
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "v8.ssa oli juttu noista aspeneista ja siinäkin väitettiin että noi se-mallit on suomessa osittain uudelleen verhoiltu, mistähän tää juttu on saanut alkunsa."

    Arvaus
    Suomalaiset ovat nirsompia sisustusmateriaalia kohtaan ja maahantuoja lienee korjannut asian. Nahkaan ei ole varaa ja vinyyli ei kelpaa????
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se tieto mikä mulla oli noista verhoilumuutoksista on peräisin noiden autojen koeajoartikkeleista TM:ssä ja Tuulilasissa silloin kun ne on olleet uusia. Niissä mainittiin, että verhoilua ja niiden toppauksia on maahantuojan toimesta työstetty, mutten nyt muista varmasti mitä varustetasoja toi koski. Mulla oli ihan perusaspeni, ja sen verhoiluun ei taatusti maahantuoja ollut koskenut.
     
  14. Simo

    Simo 1st gear

    Joo, kyllä ihmetyttää ylläolevan kaltaiset "asiantuntija" kirjoittelut! Noista Aspenin maahantuojan versioista löytyy faktaa lukemalla esim. alkuperäisiä Aron myyntiesitteitä. Niistä löytyy tietoja erivuosien Special, SF, Suomi SE ja aidoista SE malleista. Niin ja mm. lisäähintaan saatavana olevasta Suomi verhoilusta.
    Ei muutakuin lukemaan, niin ei tarvitse arvailla eikä esittää arvailuja faktoina...

    Simo
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on aito SE Aspen vm-79, 4 d. 318 cid. koneella, varusteita: sähköpenkki, metalliväri, tehostimet, ilmastointi, tiltti, sähkölasit joka kulmassa ja muistaakseni stereotkin ollut uutena vakiona? Vinyylikatto ja Special edition merkit lokareissa (jotka joku mulkku syksyn hämärissä varasti!). Sisustus on vaalean ruskeaa plyyssiä mikä sopii ruskeaan autoon hyvin. SE merkki vielä nokalla. Siitä olen varma, että tuota vinyylikattoa ei ole Aro virittänyt suomessa paikalleen, joten tämä on "aito" jenkki SE malli. Montakohan löytyy suomesta?
     
  16. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Hyvin on Aspenisi varusteltu.Autossasi on varmaankin myös puu jältelmä paneelit sisällä ja kaksi asentoinen taustapeili.
    Eikös nuo Special Edition merkit ole takatolpissa ja etulokasuojissa on Aspen teksti?
     
  17. Kyllähän noita SE-herkkumalleja on.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Unohtui tuosta listasta vakionopeudensäätäjä, sähköantenni ja erikoisvanteet.
     
  19. Simo

    Simo 1st gear

    Onko Aspeniin saanut sähköantennia? Siis tehtaalta. Mielestäni ei.


    Onko autosi 79 mallinen vai käyttöönotettu? Aro yhtymän tuomien jenkkien käyttöönottopäivä ja auton todellinen vuosimalli saattavat erota toisistaan vuosia..... Eli VIN numeron alkuosa helpottaa tuossa.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Simo 2003-12-15 08:28 ]</font>
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kävin viikonloppuna eräällä autopurkaamolla tonkimassa Ramblerin ja Aspenin raatoja. Etsin Aspenin antennia, mutta ainut Dodge jonka löysin oli kaikkein köyhin karvalakki-malli (taisi olla 76-77), joka oli kokonaan osistaan riisuttu... paitsi antenni, joka oli alkuperäinen sähköantenni :smile: Tunnistin siitä kiinnityksestä. Eli on Aspeniinkin tuommoista näköjään saanut.
     

Kerro tästä muillekin!