Th-700 johdot/ilman tietokonetta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ASENTAJA, 14.1.2007.

  1. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    Tästä asiasta on kyllä ollut juttua ja paljon,mutta silti tuntuu askarruttavan(tajunta ei riitä) muutama juttu.Eli kyseessä on th-700 80-luvun alkupuolelta.Joka tulee vanhempaa autoon missä ei ole vielä johdon johtoa.Laatikon kyljessä on 4-napainen töpseli josta 3 on käytössä.Johdot menee seuraavasti.
    -Liittimeen tulee vihr/valk johto, joka menee suoraan laatikossa olevalle (paine kytkimelle)
    -Toinen johto liittimessä on musta/pun mikä menee laatikossa olevalle (solenoidille) jossa lukee BLK miinus.
    -Kolmas väriltään violetti(vaalean pun) kulkeen laatikossa toiselle (painekytkimelle) ja sieltä solenoidille jossa teksti RED +
    -Kysymys kuuluu kytkenkö esim.sulakerasialta 12v jarrupolkimen katkaisian kautta(tietokonemallin poljin ja katkaisiat) tavalliseen on/off katkaisiaa ja siitä suoraan laatikon punaiseen RED + liittimeen virran ?
    Jarrupoljinta painettaessa vapautuu lukko ja katkaisialta saa tarvittaessa lisäksi lukon pois,menikö oikein ?
    -Meneekö lukko automaattisesti päälle kun vauhtia on tarpeeksi ja 4-vaihde kytkettynä ja 12v tulee liittimelle?
    -Sitten tämä musta/pun johto, mikä kulkee laatikon solenoidille BLK -
    vedänkö maihin johonkin,vai ?
    -Vihr/valk johto(3 johto) joka kulkee suoraa toiselle laatikon painekytkimelle on myös hiukan epäselvä kykennän suhteen ?

    Toivottavasti joku asiantuntia jaksaa vielä vääntää tämän rautalangasta.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sun pitäs nyt ekana selventää itselles termit käämi ja solenoidi, sitten vielä
    opetella painekytkin. Sitten voitas kertoa mitä pitää tehdä.
     
  3. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    Nyt hiukan koitin opetella termistöä,jos hiukan selkenisi.
     
  4. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    Tässä vielä kuva aiheesta. (Toivottavsti saa jotain selvää)


    Laatikko
     
  5. Häkä

    Häkä 3rd gear

  6. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    No johan alkaa aukeamaan näin "sähkömiehellekkin". Hyvät sivut.
     
  7. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Muuten hyvä, mutta noita sisäisiä johdotuksia ja kytkentöjä on erilaisia noissa TH700R4 -laatikoissa. Noissa ohjeissa käsittääkseni puhutaan vaan yhdestä mallista. Itse olen nähnyt ainakin kolmea erilaista mallia, lähinnä siten että onko tietokoneohjattu, ei-tietokoneohjattu bensa, ei-tietokoneohjattu diesel ja eri vuosimallit päälle.

    Voihan se olla että ulkoinen kytkentä silti on sama. Itse aina ensin avaan öljypohjan ja katson painekytkimien, liittimien ja solenoidin kytkennät (yksi vai kaksijohtoinen). Siten ohjaus sen mukaan.

    Nyrkkissääntönä on se, että +12V pitää katketa tyhjäkäynnissä, jarrutettaessa ja reilulla kaasulla. Vaihteiston sisäisen kytkennän tulee hoitaa katkomalla plussaa ja/tai maadoituista eri painevaihteluiden (ajo-olosuhteet) mukaan.

    Lisäsin tuon tyhjäkäynnissä, se kannattaa olla myös että saa rullata vapaalla alamäet ilman kaasua ja ilman mottorijarrutusta (kuulemma vaikuttaa tähän)
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ton vuotisen laatikon lukon saa pelittämään ilman sähköäkin ja on aivan turvallinen lootalle vaikka jarruttaessa lukko ei irtoakkaan!!
     
  10. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    Kuinkas sen lukon saa menemään päälle ilman sähköjä,
    tässä laatikko versiossa ?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lukkosolenoidi irti ja sen sisälle 8mm kuula ja joku vastaava tulppa ja täts it!! Venakoneistoa ei välttämättä tarvii muokata mitenkään mutta sopivan lukonkytkeytymisnopeudenkin pystyy tarvittaessa säätämään jousia vaihtamalla!
     
  12. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Jos käytetään tuota 5/16" kuulaa tuolla solenoidissa, tulisi venakoneistossa olla venttiili "converter sift valve:lle" Jos sen paikalla on vain alumiiniholkki tai ei reikää olleenkaan niin tuota kuulakukkoa ei käsittääkseni voi käyttää.
    Tuo venttiili sijaitsee venakotelossa pidemmällä sivulla (jossa on venttiilejä) kolmantena TV-venttiilin puolelta laskettuna. Tuolla syrjällä koneistossa on 6 venttiiliä.

    Vanissani on käytössä vain tuo "kuulalukko". Ainoana huonona puolena siinä on se, että jos on todella herkät takajarrut niin liukkaalla jäällä jarruttaessa menee pyörä lukkoon ja kone sammuu, kun tuo lukko ei ehdi irroittaa.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos turbiinilukko ei kytkeydy pois päältä reilulla kaasulla (diesel-moottorilla) niin ei kannata syyttää vaihteiston heikkoutta jos turbiiniakseli katkeaa. Liikaa vääntöä/tärinää. Olen nähnyt katkenneen turbiiniakselin nappilukkosysteemillä varustetussa autossa.

    Lisäksi tuli sellainen perusjuttu mieleen, että jos on korkeammalla Stall Speedillä oleva turbiini dieselissä ja harva perävälitys, niin auto saattaa kulkea matka-ajossa liian matalilla moottorikierroksilla turbiinin Stalliin nähden. Etenkin jos turbiinilukko ei ole toiminnassa.

    Kaveri ainakin oli tyytyväinen kun vaihtoi 6.2 diesel-autoonsa oikean diesel turbiinin. Samoin oma bensa Cutlass 3.08 välityksellä kulkee TH200 4R:llä (OD:llä) noin 1300-1400rpm kierroksilla 80kmh. mitenhän vaikuttaa kun vaihdan sen 2050 Stall turbiinin? Luistaa ja kuumenee ilman lukkoa ylivaihteella, vai?
     
  14. MadMan

    MadMan Gearhead

    osta valmis setti ei tietokoneelliseen vehkeeseen maksaa n 90-100 eur

    Universal Lock-up Kit
    Installation of this kit makes retrofits into non-ECM 700R4 or 2004R vehicles a snap. System allows automatic operation of the TCC in 4th gear under stable engine operation, and disengages the clutch when accelerating or down shifting.
     
  15. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    TH700 ilman turbiinilukkoa

    Hetken ajelin raskasta Vania 2200rpm stall turbiinilla jossa ei likko toiminut(kitkapinta loppu?) voin vakuuttaa että takuulla lämpenee!!!
    Ja se lämpö = turhaa bensankulutusta, laita lukko toimimaan! Melutasokin laskee... Lisäjäähdytin ei ole haitaksi myöskään.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos joku akseli katkeaa niin se on tod.näk valmistus/materiaalivika eikä sähkönappulan.

    Sitten noilla maantiekierroksilla ja turbiinin stall-speedillä ei ole mitään tekemistä keskenään.

    Ja bensa ja dieselkoneessa pelaa ihan sama turbiini mainiosti!
     
  17. PauliP

    PauliP 1st gear

    Päähän on tosiaan joskus putoillut jotain, ja on sitä tullut kolhittuakin, autonkin alla. Toivottavasti niistä on jotain oppinut.:odroll:

    Eli jos on 2050 Stall turbiini, niin se ei luista ajossa jos kierroksia koneella on 1300rpm? Voi olla, sillonhan koneen kierrokset nousisi enemmän kun lukko ei ole päällä ja turbiini "luistaisi".

    En ole tuota kokeillut käytännössä ja saattaahan se kaverikin olla päänsä johonkin kopauttanut kun vaihteiston autoonsa vaihtoi ja kertoi että tältä vaikuttaa. :oops:

    Ja voihan sitä turbiinilukkoa pitää vaikka aina päällä, tuo kaveri jolla se oli katkennut, kehui että 6.5TD kiihtyy todella hienosti kun vedättää täydellä kaasulla lukko päällä, Toisesta askista hänellä katkesi turbiiniakseli, toinen hajosi muuten. Varmaan valmistusvikoja.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hyvä ettet ton kovempaa kolausta nytkään saanut :rotfl: . Jos turbiinin stalli jollain koneella on vaikkapa 4000 niin kyllä sillä voi silti päästellä pienemmilläkin kierroksilla ja toi sun esimerkki jos koneessa on 1300 rundia niin siitä voi päätellä vain että kone kiertää 1300rpm! 700 toosassa ei ole koskaan ollut mitään speciaali diesel turbiinia ja muistaakseni 6.5turbokikkaraa ei ole naitettu 700 toosan kanssa tehtaan toimesta??

    Turbodieselit tykkää matalasta stallista juu mutta toi vedättäminen täydellä kaasulla lukko päällä ei kyllä toteudu jos kaikki on kohdallaan mutta omalla nappulasysteemillä se on kyllä mahdollista jos ecuohjaus on täysin ohitettu.

    Olen itekkin nähnyt tasan yhden katkenneen 30 rihlasen akselin ja muutaman jenkalle menneen. Mulla oli kohtalaisen tehokkaan 6.2 turbokikkaran persiissä 27rihlainen akseli ja kaikkea muuta hajosi mutta se ei koskaan. Niitä muita oli kartaania ja vetaria ja jakoaskikin poiki muutaman kerran :rotfl: .
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Totta kai niistä koneen kierroksista voi päätellä sen, että jos moottorin kierrokset on 1300rpm ja nopeusmittarin näyttö 80kmh lukko päällä ylivaihteella niin se on vakio. Mikään ei luista.

    Mutta jos ilman lukkoa kierrokset nousee vaikka ylivaihteella 1600rpm ja nopeus on yhä sama 80kmh, niin jossain luistaa. Enkä väitä että ylimääräistä luistamista tapahtuu High Stall turbiinilla mutta sitä juuri kysyin, kiitos vastauksestasi, ei ollut tarkoitus ketään suututtaa :mad:
     
  20. Jasca

    Jasca 1st gear

    Kyseessä lienee uudemmat 4L60/4L60E laatikot, jotka nekin kantoivat "nimeä" TH700R4. E-malli on ECM:n ohjaama. Toi kysyjän loota on vanhempi TH700R4.

    - Jasca -
     

Kerro tästä muillekin!