86 Capricen cruise...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kane, 23.6.2003.

  1. kane

    kane 1st gear

    86 mallinen Caprice stw, diesel kone vaihdettu 307 tilalle ja tietsikka heitetty jonkkaan...
    Samalla cruise modulikin oli hävitetty.
    Nyt on 86 mallin Camarosta moduli ja piuhat kiinni muttei toimi.
    Tarvinnee siis tietsikan apua VSS sensorille tms??
    Muistanko väärin että Capriceman tai joku sanoi että tarvii jonkun vastuksen (??) johonkin piuhaan joka menee VSS:lle...?
    Viiksi uusi ja cruisekortti paikallaan mutta jotain puuttuu...?! :???: :???:
     
  2. capriceman

    capriceman Gearhead

    Tässä neuvoja miten saat cruisen toimimaan:

    Nopeusmittarin takana on VSS yksikkö, sen C(purppura johto) nastalle tulisi tulla 12V. Jos ei tule niin mittariston sulake sökö.
    Vss yksikön nasta B tulee olla hyvin autonrungossa(Musta johto/valkoisella viivalla), tsekkaa ohmi mittarilla että vastusta ei ole enempää kuin 2ohmia .
    Vss yksikön C2(keltainen johto) tulee olla yhteydessä cruise control modulen D nastaan.(tsekkaa ohmi mittarilla kunto).
    VSS yksikön C2(keltainen) johtoon kytke 10k ohmin vastus keltaisen ja purppuran johdon väliin.
    Ole varovainen ettet oikosulje johtimia keskenään.
    Seuraavaksi kytke Vss yksikön A(ruskea) johtimen ja purppuran johtimen väliin myös 10k ohmin vastus. siis 1/4W vastus riittää...
    Seuraavaksi toiminnan testaus:(käytä digitaalista mittaria)
    Laita mittari V-alueelle.
    Mittarin - eli com johto auton runkoon.
    Mittarin + tulee C2(keltaiseen) johtoon.

    Laita virta päälle >> käynnistä >> aja eteenpäin ja mittarin jännite tulisi heilua
    1V-11V välissä, jos näin on niin cruise saa tiedon auton nopeudesta. 30Hz@54M.P.H
    Jos jännitettä ei näy niin irrota C2 johdin cruise controll modulesta ja testaa jännite
    uudelleen, jos jännite nyt näkyy niin cruisen ohjaus moduuli on vioittunut.
     
  3. kane

    kane 1st gear

    Ok, Kiitos! Tarvii lomilla alkaa kokeileen!
     
  4. capriceman

    capriceman Gearhead

    jos tulee probleemia niin pistä postia...
     
  5. kane

    kane 1st gear

    Kts. viesti
     
  6. kane

    kane 1st gear

    Do diin...lomat on lepo joten pitäis viritellä tätäkin probleemaa eteenpäin...
    Capriceman, ootko löytänyt mitään muuta kaaviota? VSS anturihan on pienehkö musta muovinen palikka ruuvilla kiinni mittarin takana...?! Liekö joku heijastava opto tms??
    No, piuhat oli siis punainen, vihreä ja musta.
    Ens viikolla alan vaihtaan Hydroboostin alipainetehostajan tilalle, tarvii katsella sitä kortti modulin piuhoitusta samalla.
     
  7. capriceman

    capriceman Gearhead

    No niin sitten mittailua.
    Laita virtaavaimesta virta päälle ja seuraavat jännitteet tulee löytyä johdoista:
    Mittaukset tulee tehdä digitaali mittarilla.
    Punainen = +12 V(11-13V)
    Musta = 0V GND( 0-0.3V )
    Vihreä = Float ( kelluva jännite 0 - 12V@10MR V-mittarilla)

    VSS anturissa on OPTO tekniikka ja pulssin leveys 50% ja referenssi 54MPH@30Hz.
    Kun nämä mittaukset on tehty mennään osioon rakentelu...
     
  8. kane

    kane 1st gear

    Do diin...nyt alko löytyyn faktaa. Mittailen vkl:na tuon jännitteen 2v tulevan jenkkiasentajan (poikani) kanssa.
    Kiitos ja ensi viikkoon...!
     
  9. capriceman

    capriceman Gearhead

    Tsemppiä mittailuun, seuraavaksi, kun VSS yksikkö on mitattu niin mitataan Cruise control module...
     
  10. kane

    kane 1st gear

    Terve!
    Hmmm... seurailin anturin piuhoja ne tosiaan päättyy vihertävään muovirasiaan jossa pikkasen komponenttejä. Tulokset oli turhauttavan yksitoikkoisia :???: eli:
    punainen 12v
    musta 12v
    vihreä 12v
    No, ei siis tasan 12 mutta akun jännitteen antaa...nämä siis mitattu piuha kerraallaan maata vasten...
    Taitanee sanoa että anturi kaputt??

    Rasiaan liitetään yksi keltainen piuha ja olikohan 4 muuta (pinkki, musta...jotain)
    Voisko joku muu häiritä...??
    Ei sullakaan sattuis lojuun yhtään ylimääräistä anturia...??
     
  11. capriceman

    capriceman Gearhead

    Öö, oliko 12V mustassakin johdossa ? jonka pitäsi olla maa ??
     
  12. kane

    kane 1st gear

    Jep, kaikissa. Eli mittasin jännitteen joka piuhasta auton runkoa vasten ja kaikki näyttivät samaa (en aukaissut sitä pikku boxia johon piuhat anturilta tulevat vaan neula piuhan eristeen läpi) Täytyy rasia avata ja vaikka mitata mustan olevan maissa...

    Nuo aiemmin mainitsemasi värit, keltainen, purppura jne. on muuten niitä tuolta pikku boxilta lähteviä piuhoja modulin suuntaan...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ChevySTW 6.2d 2003-08-20 14:57 ]</font>
     
  13. capriceman

    capriceman Gearhead

    Joo, eli mittaa siitä pikku boxin jälkeen ne jännitteet, onko ne kohdallaan .
    Ne sensor välijohdot voit unohtaa, kunhan tarkistat ne boxilta lähtevät johdot(keltainen, purppura jne....)
     
  14. kane

    kane 1st gear

    Liittimen ollessa (pinkki, mu/va, ru) rasiassa kiinni jännitteet: pi, mu/va +12V ja ru 0.02V.
    Jos irrottaa modulin => ei vaikutusta.

    Liittimen ollessa VSS rasiasta irti: pi 12V,
    mu/va ja ru 0.02V ja vastusta mitattaessa mu/va ja ru ääretön eli ei maadoitu.
    Mu/va piti olla maihin?
    Piuha sukeltaa hankalasti nippuun jotta vois seurata miksei maissa...
    Voiko muuten lukema vääristyä 12v:ksi opton kautta jos maadoitus puuttuu??
    Keltainen ok modulille D nastaan.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ChevySTW 6.2d 2003-08-21 12:49 ]</font>
     
  15. capriceman

    capriceman Gearhead

    Moikka,
    eli D linja ok, pinkki 12V ok.
    No niin vika on maan puutteesta, kytke mu/va johto maahan. Kun kytket mu/va johtoon maan tarkista ettei maa johdon jännite nouse yli 0.5V kun auto on käynnissä>> muuten cruise sekoilee ! Jos capricessa on ollut joskus ECM niin maahdotus tulee linjan G250 kautta, jossa rinnan ALCL liitäntä(A) ja neutral SW.
    G250 linja tulee (bensakoneen ETS(engine temperature sensor) vierestä, joten nyt kun kone on vaihdettu niin kytke VSS lootan mu/va johtoon maa vaikka ratin alta olevasta
    tuesta(muista tsekata maan stabiilisuus).
    Sitten kun olet saanut kytkettyä maan mu/va johtoon niin tarkista keltaisesta johdosta jännite, sen tulee heilua välillä noin 0.5- 11V kun takapyörät pyörivät.
    Seuraavaksi mitataan cruise controll servon(kalvo moottori tilassa) maahdotus eli C linjaan täytyy tulla maa. Sitten Cruise control modulen maa joka on nastalla J(täysin musta johto). Cruise control modulen jännite tulee mitata virran ollessa päällä ja vilkun viiksestä cruise "on" asentoon ja tsekkaa että A linjaan tulee 12V, cruisen liipaisu L liittimeen ja siihen täytyy tulla 12V kun painat viiksen päästä cruisen "set". R/A linjan jännitteen mittaat Cruise control modulen M liittimestä, 12V täytyy tulla jos painat "R/A"
     
  16. kane

    kane 1st gear

    Ok, maadoitus laitettu ja siltä osin ok mutta...
    Keltaisesta ei saa mitään lukemaa, mittasin anturille menevät punainen 3.8V, musta ~5V ja vihreä heiluu 0.5 - 5v kun pikkuisen liikuttaa autoa (tod. hitaasti) ja ajossa 1.8-2.1v koko ajan...?!! Vihreä ainoa jonka mittasin ajossa...!!!
    Hmmm...
     
  17. capriceman

    capriceman Gearhead

    VSS yksikkö joka on mittarin takana on ok.
    Se keltainen johto, irrota keltainen johto vihreästä boxisista(vss buffer),(keltainen johto vain cruisen boxin päässä kiinni) mittaa cruise päällä"on" ja virta päällä keltaisen johdon jännite sen tulisi olla 12V.

    Sitten VSS yksiköstä pitäisi lähteä ruskea johto, siihen pitäisi kytkeä 10k ohmin
    vastus (1/4W) pinkki johdolta (12V). Sitten kytke takaisin keltainen johto VSS bufferiin ja mittaa keltaisen johdon jännite sen tulee heilua kun virta on päällä ja takarenkaat pyörivät...
     
  18. kane

    kane 1st gear

    Roger...(kuittaa) :wink:
     
  19. capriceman

    capriceman Gearhead

    saitko toimimaan ?
     
  20. kane

    kane 1st gear

    Heh, no en ole ehtinyt mittaan. Tuli rakennettua pikku varasto ja vielä paria otsalautaa vaille...
    Vkl:na tarkoitus katsoa ja Hydroboostin asennus odottaa myös...
     

Kerro tästä muillekin!