Neliveto ei mee ramissa päälle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja mhaapatie, 7.2.2007.

  1. mhaapatie

    mhaapatie 1st gear

    Kertokaas nyt viisaammat että mikä on kun oire on tämänlainen:
    Ensin alko nelivedon merkkivalo vilkkumaan kun ajelin tasaista nopeutta n. 80km/h sitten hyppäsi nelkkari pois päältä ei pitänyt mitään ääniä enkä sitä ees huomannut vasta kun ajoin mutkaan ja perä tuli vierelle.
    Sitten yritin saada sitä takasin päälle mutta ei millään vaikka pakittelin ja vedin jakolaatikon välillä vapaalle ym mutta ei millään.
    Voiko olla lämpötila syyllinen kun tapahtumahetkellä oli n. -25 C.
    Ennen kaikki on toiminut ihan ok.
    Voiko johtua kuluneesta siirtohaarukasta tms???

    T:MH
     
  2. freeride

    freeride Gearhead

  3. jylppy

    jylppy Gearhead

    Tuo nelivedon merkkivalo kun vilkkuu, niin sillon liikkuu se etuakselin yhteenkytkevä alipainehaarukka ja holkki edestakaisin siellä etuakselilla, hantinpuolella. Tsekkaappas sieltä jakoaskin päältä se alipainekytkin, voi olla letkut löysässä/murtunu/poikki, tai kytkin itsessään paskana. Seuraa niitä letkuja siihen etuakselin alipainekellolle. Liitoksiin saattais olla hyvä laittaa vaikka tiivisteliimaa, muttei niin että on röörit täys sitä!
     
  4. mhaapatie

    mhaapatie 1st gear

    kiitos vaan vastauksista. Katoin sinne jakolootan päälle ja sieltä ne letkut kyllä löytyi ja kyllä siellä vuotoakin on. Vien auton pajalle kun ei oo itelle sellasta nosturia millä ton sais ilmaan eikä oikeen kiinnosta tuolla -25 pakkasessa tehdä mitään.
     
  5. mhaapatie

    mhaapatie 1st gear

    Katoin sen alipainekellon ja sinne menee ne kaksi letku toinen imi ja toinen ei tehnyt mitään eli toimi varmaan niinkuin pitääkin mutta kuuluuko kellon pyöriä siinä ihan käsipelillä. Ruosteessa näytti olevan ne letkunipat ja koitin niitä tossa pihassa putsata ja lykkäsin letkut takas kiinni mutta ei ainakaan vielä ruvennut toimimaan. Täytyy ajaa se halliin sisälle ja tutkia paremmin.
    Onko paha homma vaihtaa se alipainekello siihen akselille.
    Sen 4x4 merkkivalon kykin on vissiin se siinä alipainekellon vieressä mihin tulee johdot, jos on niin silloinhan vika voisi olla hyvinkin kellossa koska valo ei pala eikä 4-veto mee päälle.
     
  6. jylppy

    jylppy Gearhead

    Kyllähän tuo kello melko löysässä siinä on. lukko renkaalla kuitenkin sisä puolelta kiinni ettei pääse karkaamaan.. Eikä vaihtokaan oo hankalaa. otappa se letku pois siitä kellolta, ja koita kumpi imee. Sitte lyöt nelikon päälle, ja koitat taas että kumpi imee. Pitäis imun vaihtua toisesta letkusta toiseen, ellei, niin sitte on katkasijassa jotain feelua.
     
  7. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Kokeileppa ennen suurempia remontteja laittaa nippusiteet jokaiseen liitokseen missä on ne kumitutit. Mulla auttoi, kun oli turvonneet niin paljon että eivät olleet tiivit. Siellä on liitos vaihteiston alla, rungossa etuakselin yläpuolella ja etuakselilla. Jos oikein muistan, niin kymmenen nippusidettä tarvitaan.
     
  8. mhaapatie

    mhaapatie 1st gear

    Laitoin joka liitokseen nippusiteet ja imu vaihtui letkusta toiseen kun veti kepistä. Ja sen tarkastin vielä että neliveto menee kyllä askista päälle kun kerran etukartaani lukittuu. Mutta ei oo vetoa etupäässä.
    Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kun uusi alipainekello.
     
  9. jylppy

    jylppy Gearhead

    ...Alipainekello, tai sitte siitä siirtohaarukasta on ne nailonpalat kuluneet pois. Se aiheuttaa sen ettei holkki pääse tarpeeksi pitkälle akseleitten päälle -> ei kytkeydy nelikko jouhevasti.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi 241jakotoosa on siitä hyvä laite että siinä on öljypumppu. Jos lootassa vaan on öljyä niin ne nailonit pysyy kunnossa ja pitkään! Niinkuin vissiin nytkin niin yleensä vika on jakolootan ulkopuolisissa osissa.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Miten se jakolaatikon öljy sinne etuakselin siirtoholkille pääsis??? Vähän kannattais harjoitella tuota sisälukutaitoa!!!!

    Ja osaa (alipainekalvoa) löytyy tuolta: http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=1563
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitä sää urpo höpötät :rotfl: sun tarttis opetella ymmärtämään lukemaasi :odroll: .
     
  13. mhaapatie

    mhaapatie 1st gear

    En kans oikeen ymmärrä et miten jakiksen öljy menee sinne etuakselin siirtohaarukalle mutta ei sen väliä joka tapauksessa vika oli rikkinäisessä kalvossa ja tilasin JAMANTilta uuden pitäs olla huomenna matkahuollossa. JAMANTtia suosittelen kyllä kaikille siellä on palvelu ja tietotaito aivan omaa luokkaansa ja osan toimitus nopeaa.
    Irrotus ei kovin vaikea ollut 4 pulttia auki ja sitten koko homma onkin jo kädessä ja takasin menee yhtä helposti kun muistaa mitenpäin haarukka siinä akselilla kuuluu olla.

    Kiitoksia kaikille vastanneille jokaisen vastauksesta löytyi jotakin...

    T:MH
     
  14. mhaapatie

    mhaapatie 1st gear

    Sori ihan oikeinhan tuossa lukee kun vaan osaa lukea.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Niin jakolaatikon nailonit pysyy kunnossa, mutta eihän tässä missään puhuttu jakolaatikon rikkoontumisesta vaan etuakselin "napalukon" siirtohaarukan nailonpaloista!!!!

    Mutta pääasiahan on että saatiin vika selvitettyä ja nelikko toimimaan :wink:
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se näköjään auennu vieläkään :poff: mutta hyvä että edes kysyjä ymmärsi 8) .
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Eikä se näillä putkiaivoilla aukeekkaan....... :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  18. mhaapatie

    mhaapatie 1st gear

    No nyt on kuitenkin auto kunnossa ja taas Dodge lippu korkeella.
     
  19. mhaapatie

    mhaapatie 1st gear

    Yks kysymys vielä tuli mieleen kun lueskelin foorumia että pitääkö haarukkapesään tosiaan laittaa öljyä ja jos pitää niin mitä???
     
  20. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei tarvitse lisätä, kyllä sitä kulkeutuu perästä, kun muistat vaan tarkistaa, että etuperässä on tarpeeksi ja lisätä tarpeen vaatiessa!!!
     

Kerro tästä muillekin!