laahurinokka ja öljyjen luokitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KiRu, 27.2.2007.

  1. KiRu

    KiRu Gearhead

    mobilisti lehdestä taisin lukea että SM luokiteltu moottoriöljy ei sovellu laahaaville nokille (= ei rullanostajia)

    Eli luemma tuossa laahurinokan ja nostajan välillä pintapaine on niin kova että öljykalvo ei kestä -- > koska SM luokitelluista lisäaineistus on muutettu vastaamaan nykyaikaa.
    Otin oman öljyalan opukseni (painettu 1997) esille ja tulkitsin sen mukaan että
    SE, SF,SG,SH ja SJ olisivat vielä kelvollisia laahurinokalle (eli nuo ovat toisiaan korvaavia moottoritestien puolesta, haihtuvuus - fosforipitoisuus tms. vaatimukset vaan muuttuneet) - valitettavasti uudempia luokituksia siinä ei ollut. (SJ tullut 1996)

    Nykyisten öljyjen luokituksia kun katsoo niin noita SH ja SJ öljyjä taitaa vielä löytyä, mutta esim mobilin ralli formula on juuri tuota SM luokituksen öljyä? Eli EI sitten sitä?

    Onko joku perehtynyt näihin luokituksiin? eli mitä laahurinokalle öljyksi?
    vai onks ihan turha murhe?
     
  2. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

  3. HT

    HT Gearhead

    Löytysköhän joku lontoon kielen taitoinen suomantamaan jutun oleellisimmat asiat? Miten vakavasta "ongelmasta" onkaan kysymys?
     
  4. tapio

    tapio Gearhead

    Dieselmoottoreille tarkoitettu öljy on käypää tavaraa. Siinä on riittävästi lisäaineita (bensamoottoreissa on tätä nykyä katit ja ne ei siedä lisäaineita).

    Ongelma on todellinen eli jos aiot laahurinokalla ajella, niin suosittelen dieselmoottoriöljyä.
     
  5. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Mitens noi disukkaöljyt sopii bensakoneisiin noin yleensä? Meinaan ainoa moottorin jämähtäminen tms. tapahtui ratakaksseiskalla, jossa olin pari vuotta käyttänyt jotain traktorin moottoriöljyä.
     
  6. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Itse ajelin viime kesän Y-lohkolla Shellin X-100 20w-50 öljyillä. Tuo Y-lohko on kanssa jonkinsortin ronkeli noille öljyille nokan & nostajien suhteen Shellin X-100 20w-50 öljyillä. Y-lohko kuskit ei oo ronkeleita...

    http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... _super.pdf

    Tiedä sitten onko noissa kuitenkaan sitä lisäaineistusta mitä tarvitaan.

    Saako Suomesta noita Shellin Rotella öljyjä jostain yleensä ne jotain Rimuloita... :odroll:
     
  7. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Kaljapäissään ei osaa näköjään ees kirjoittaa... :eek:
     
  8. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Gulf:lta taitaa löytyä öljyä, joka sisältää edelleen sitä katalysaattoreille vahingollista sinkkiä (joha siis laahurinokaa tarvitsee). Sitten taitaa olla myös lisäainetta, jota voi kaataa öljyn sekaan (ei hajua mistä sitä saa)
     
  10. A.K

    A.K Gearhead

    Luin aikasemmin ton hot rodin jutun ja mun mielestä tämä aine,zinc dialkyl dithiophosphate (ZDDP) oli se mitä se laahaava nokka tarttee.On vissiin suomeksi sinkkialkyyliditiofosfaatti.Noissa dieselin öljyissä tuota näyttäs olevan,esim tossa shellin rotellassa mikä tossa jutussakin muistaakseni mainittiin.
     
  11. KiRu

    KiRu Gearhead

    luin myös nyt ton hod rod artikkelin, ja tuo zinc diakyl dithiophospate on se juttu lisäaineissa.
    ja näköjään sen mukaan aivan oikein luulottelin että tuo SM luokiteltu öljy on vähiten tuota ZDDP:tä sisältävä (= huonoin vanhoille moottoreille) myös SJ näyttäisi olevan huonoa.

    SH luokiteltu näyttäisi olevan lähellä tota suositeltua diesel öljyä (rotella T).
    mutta racing öljyt ehdottomasti parhaita.

    Racing öljyt ovat vaan moninkertaisen hintaisia, verrattuna dieselöljyihin? -eipä toi kyllä kokonaiskustannuksissa paljon näy..
    ohjekirjasta katsoin että 20W-50 öljyn käyttölämpötila on -6 C alkaen (jos nyt oikein muutin F -> C)
    Tuo periaatteessa riittää jossei joudu siirtämään autoa ulos talvella...vai onks toi liian paksua suomeen?
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    :rotfl: Ja yksikään öljy-yhtiö ei ole huomannut, että dieselin moottoriöljy on oikeasti parempaa bensakoneessa, kuin bensakoneeseen tarkoitettu öljy...
     
  13. 340cid

    340cid Gearhead

    V7:n viimevuoden vikassa nrossa (8/2006) on siellä alkupään "tuoteuutuuksissa" toi Gulf:in oili esillä.
    Gulf SL Zinc Plus 20W50 (API: SL)
    US-Parts sitä ainakin kauppaa 12,50e/l.

    Onks se paljon vai vähän :eek: , mutta oiskohan siitä öljyksi kulkineeseen?
    Vai oiskohan joku riisselifluidi yhtälailla käypää ja hiukan edullisempaa...vaikkakaan mitään halvinta nyt näillä ajoilla tarvii :)
     
  14. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    !2.50e x 4=50e,millä saa 20itr hyvää dieseliä.Siitä voi arvella mitä minä laitan koneesee,aina ajanu dieselillä,ja yksikään ei ole hajonnu.Jos ei sitte seuraavalla omistajalla.
     
  15. tapio

    tapio Gearhead

    Meinasin pudota tuolilta, kun luin ton V7-mainoksen. Olen aivan varma, että keskivertoharrastaja ryntää kauppaan maksamaan itsensä kipeäksi tosta Gulfin öljystä! Vastaavanlaista tavaraa (siis dieselöljyä) saa marketista murto-osalla.

    Eli maksakaa vaan jos siltä tuntuu, mutta viisas selviää vähemmällä.
     
  16. 340cid

    340cid Gearhead

    :rotfl: Keskivertoharrastaja, ei välttämättä aina niin kokemusrikas, katsoo aina ensin mitä Overdrivellä ollaan asioista mieltä ja vetää niistä omat johtopäätökset jatkotoimilleen. :p
    Ja jos luettuaan on vielä epäselvää niin kysyy lisää...
    ...mitä oilia Tapio käyttää (ja missä koneessa)?
     
  17. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Meikäläinenkin meinaa pudota tuolilta.. Siis nykyiset öljyt on tarkoitettu rullanokille vai? Onko kaikissa uusissa autoissa muka rullanokat? Kai katalysaattorit on yleistyny aiemmin ku rullanokat.. Jossain vaiheessa öljy-yhtiöt sitten varmaan päätti, että nyt alkaa olla enemmän katilla kuin laahurinokalla varustettuja autoja, joten siirrytään katalysaattoreille vahingollisesta öljystä nokka-akseleille vahingolliseen öljyyn. :odroll: Entä oliko joskus 50-70-luvulla jo sellaisia lisäaineita, että öljyjen pintapaineen kesto oli parempi kuin nykyöljyillä, joista lisäaineita on vähennetty?
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    Nykyöljyissä jotka on lisäaineistettu kattia silmälläpitäen, käytetään laahurinokalle tarkoitettuja sinkit sun muut korvaavia lisäaineita.

    Omaavatko paremmat/huonommat ominaisuudet on varmaan taas yksi ikuisuuskysymys, mutta joku kompromissi se jokatapauksessa on YMPÄRISTÖVIRANOMAISTEN, kulumiseneston, päästöjen ja hinnan välillä.

    Toi isolla kirjoitettu on mun mielestä huono virasto suunnittelemaan öljyjä, mut joka paikkaan ne näppinsä nykyään tunkee.

    Uudet lisäineet ovat kalliita ja niiden laatu ja määrä näkyvät suoraan öljyn hinnassa. Dieselöljyissä voidaan edelleen käyttää perinteisiä lisäaineita jotka maksavat murto-osan nykyisistä. Uudet täyssynteettiset moottoripyörille tarkoitetut öljyt on suunniteltu koville pintapaineille ja katalysattoreille ja hintakin on sen mukainen, kytkimen lisäaine ei enää paljon hinnassa näy.

    Sitten mennään MUTUosastolle:

    Sen olen henk.koht havainnut että öljyt joissa on laaja ja alhaalta alkava viskositeettialue esim. 0w40, on tapana muuttua 0w20 öljyiksi melko nopeasti kovat pintapaineet tekevissä moottoreissa.
    ilmeisesti viskositeetin laajentajina toimivat polymeeri"spiraalit" hajoavat nopeasti nokkien puristuksessa.
    Kuvittele että itse olet polyymeerispraali jonka tehtävä on toimia eristeenä pintojen välissä kun kuseksi kuumentunut öljy ei sitä tee.
    Syliisi heitetään 5kg säkki, näitähän voi heitellä koko päivän, sitten kaveris tekee käytännön pilan ja nakkaa 50kg syliisi, ruotohan siinä äijältä katkeaa ja säkki menee maahan. :rotfl:

    Kuulostaa vanhanaikaiselta, mut mä suosittelen vielä toistaiseksi käyttämään kapeaviskositeettialueista öljyä tehokaissa koneissa, eikä mitään Castrol XXXL Superperfomance 0W60 öljyä, toi alkaa olla pelkkää muovia.

    Voi olla että olen aivan väärässä, mut nää on mun kokemuksia ko asiasta.
     
  19. tapio

    tapio Gearhead

    No mulla on museo-Corveten 327-koneessa ihan tavallista mineraalipohjaista dieselöljyä, 15W-40. Syksyllä vaihdan, jotta talveksi tulee puhtaat öljyt koneeseen. Kilsoja kesässä vajaat 1.500 km.
     
  20. BDF

    BDF 1st gear

    ja diesel öljyssä on myös se hyvä puoli että se pitää koneen puhtaampana kun bensa koneen öljy.diesel öljy sisältää nokea iroittavaa lisäainetta jota vaaditaan diseleissä.
     

Kerro tästä muillekin!