cutlass -81 perän vaihto, apuva !

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kalhu1969, 15.3.2007.

  1. kalhu1969

    kalhu1969 1st gear

    mistä kaikista gm malleista sopii perä tuohon cutlasiin ja jos ei mistään niin mitkä leveytensä puolesta jos taikinoi noi kierrejousien patit päälle.
    moottori on hankala ajettavaksi tuolla dieselin välityksellä ja se todellakin menee reilusti yli 100km/h ykkösellä. APUVA !!!
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    78-88 takavetoiset malibu, cutlass, 442, hurst/olds, monte carlo, el camino, grand am, regal, gn, t-type, skylark, lemans ja muut sisarmallit mitkä jäivät mainitsematta.

    Perä on 7.5" 10-bolt, paitsi turbo-buickit, hurst/olds sekä 442 joissa 8.5" 10-bolt joko lukolla tai ilman.
     
  3. kalhu1969

    kalhu1969 1st gear

    kiinalainen persvaon näyttävä kumarrus, nyt siis peräjahtiin :)
     
  4. kalhu1969

    kalhu1969 1st gear

    ostetaan GM perä !

    elikäs tuosta tarjoamaan perää cutlasin alle (-81), kaikki bensan välityksillä olevat kelpaa kun alla dieselin. lehtijousien kiinnikkeet ei este koska nuo kierrejousien tötteröt kyllä saa siirrettyä helposti.
    kaikki perät huomioidaan minkä arvelet alle menevän, mittaan vielä tänään jarrukilpien välin.
     
  5. kalhu1969

    kalhu1969 1st gear

    oho perkules, kun mä sen tänne sain :D
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Sun ongelma on ylätukivarsien takapuslien korvakkeet jotka on valettu valurautaiseen banjoon ja oikeassa asennossa olevat löytyy vain noista malleista. Autoon saa kyllä ylätukivarsia joilla esim 64-72 a-bodyn perän saa ylätukivarsien osalta sopimaan.

    mulla olis täysin rempattu ajamaton 7.5" perä 3.73+lukko:
    -uusi välitys
    -uusi lukko
    -uudet laakerit+stefat+pultit
    -uudet jarrukilvet
    -uudet jarruosat (ihan kaikki)
    -moser vetarit+arp pyöränstudit+uudet c-clipit (minimaalinen päittäisvälys)
    -dieselmallien yoke isommalla ristikolla
    -kierrejousien kupit tehty uusiksi ja vahvistettu
    -akseliputket hitsattu banjoon
    -akseliputkiin hitsattu u-palkit taakse
    -perän koppa tehty teräslevystä, kopassa u-palkkeihin kiinnittyvät korvat joilla estetään akseliputkien sivuttainen vääntyminen (kiihdytys, jarrutus). tyhjennys-, ja täyttöproppu kopassa
    jne yms. Jos kiinnostaa laita YV, mutta tämä ei ole halpa.
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    GTO:sta ja buick specialista sopii sitten myös tuosta 64->

    Ja sinne ei sit sovi 73-77 caminosta/malibusta oleva akseli,ainakaan vakiotukivarsilla noissa kun on ylätukivarsien korvakkeet huomattavasti leveämmällä!
     
  8. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Höpö höpö.

    Nämä GTO ja Buick Special mihin viittaat on ensimmäisen a-korimallin (1964-72) autoja. Näiden runko-, ja pyöränripustusgeometria on erilainen '78 esiteltyyn A(myöhemmin G-) koppaan. Se mitä sä väität on että 64-72 chevelle, malibu, el camino, f-85, cutlass, 442, Hurst/Olds, special, skylark, tempest, lemans, monte carlo jne taka-akseli sopisi suoraan 78-88 g-koppaseen, mikä ei ole totta.

    Se että sulle joku on survonut alle vanhanmallisen perän ei tarkoita sitä että se olisi bolt on homma tai että geometria olisi oikea takaripustuksessa sun tapauksessa. Voihan se olla, että se on riittävän lähellä jotta sitä ei alkoon mennessä ja varsinkaan tullessa huomaa, mutta oikea se ei ole.

    P.S mulla on tallilla 64-72 ja 78-88 autot ja voin mitata nämä erot jos se jää jollekin epäselväksi.
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Loppuhuomautuksena vielä se että jenkillä alkoon ajo on kuin rahaa laittaisi pankkiin, auto vie tunnissa enemmän kuin kuski :rotfl:
     
  10. kole

    kole 3rd gear

    Mut Rockimies täytyy sanoa tämmöisenä vanhana juoppona että koskaan alkoon meno ei ole jenkillä maksanut niin paljon kun se "lasti"mitä sieltä on tulut ostettua :rotfl: Joko kauppa on ollut aina niin lähellä tai sittten ei ole ollut Kunnon jenkkiä käytössä :poff:
    Asiaan palatakseni rockimies on kyllä pilkun tarkkaan oikeassa kommenteissaan, erittelemättä niitä sen enemmän. Uskokee kerpele
     
  11. kalhu1969

    kalhu1969 1st gear

    kunha leveys ja merkki on oikein niin loput menee heittämällä. oon alkuperäiseltä ammatiltani laivalevyseppähitsaaja ja sen jälkeen korjaamoyrittäjä. kyselen kun se on arpomista halvempaa ja tämä on eräänlainen sosiaalisen kanssakäymisen muoto :)
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Eipä oo höpö höpö,mulla oli tuollainen gto:sta napattu akseli -80 caminon alla ja nyt on buick specialin alta otettu akseli,et silleen!

    Pikkusen oli nuo yläkiinnikkeet leveämmällä,mut kyllä se sinne istui ja mun mielestä se oli kyllä aika lailla bolt on homma,toki tästä ekasta perän vaihdosta on jo 15v aikaa et en nyt ihan tarkasti enää jokaista pultin kiinnittämistä muista!

    En muuten tiedä sitä et millainen taka-akseli ihan tarkalleen on noissa 64-72 chevyissä oleva 10bolt perä,kun en ole sellaisen kanssa koskaan pelannut mut eikös se ole kuitenkin erilainen kuin nk.bop-perä?

    Saattaahan se olla et kardaanin kulma hiukan muuttui,mut hyvin siellä nivel kesti 454:nkin aiheuttaman vääntörasituksen ja on näitä laittaneet muutkin caminoidensa alle!
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Leveys se tärkein juttu tuossa oikeastaan on,meillä on juuri -78 Malibun alle menossa kavennettu fordin 8" akseli,tai onhan se putki siellä jo mut murikka on vielä pöydällä!
     
  14. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mittaa ihmeessä ja kerro paljonko on eroa. mulla on 65 chevellen alla joku uudempi 8.5 tuumainen kymppipulttinen vaikka mulle on kerrottu ettei sen pitäisi sopia sinne. Kaikki kiinnikkeet ja tukivarrret näyttää kuitenkin alkuperäisiltä eikä puslatkaan ole mitenkään väännöllä.
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kun puhutaan saman korisarjan GM-autoista niin:

    Eikös kyse ole nimenomaan siitä että 64-76 sopii kohtalaisen hyvin keskenään, murikan yläkorvakkeet on kohtalaisen samoja. Joitain eroja ylätukivarsien pituuksissa (64-65). Leveys ja sisärakenne toki on erilainen eri versioissa. 72-lähtien kaikki on ns. Corporatio-periä Chevy tyyppisillä laakerinneilla (C-lukko).

    Sitten 77 lähtien Down Size malleissa on erilainen yläkorvakkeiden kiinnitysmitoitus. Niissäkin on sitten eri leveyksiä lähinnä sen mukaan onko STW, lavamalli vai sedani.

    Tuohon 80-luvun Cutlassin perään voi asentaa 80-luvun 7,5" Camaron lukon ja välityksen. Jossain vaiheessa muuttuu pinionin laakerointi (81?), mutta murikka on sama. Siitäkin selviää vaihtamalla myös pinioniin sopivat laakerit swapin yhteydessä. Olen laittanut 79 Cutlassiin Camaron lukkomurikan ja välityksen (ja alumiiniset jarrurummut :odroll: ). Voin tuon perän myydä jos rahaa mättää tarpeeksi jonoon. Siinä on kaikki uutta. On vielä se diesel-perä tallessa. Tai vaikka koko auton ('79 2D) rullaavana ja/tai hyvin toimivalla TH200 4R lootalla (muokattu ko. käyttöön). Kuvia linkissä, vaatii kirjautumisen, muttei kerhon jäsenyyttä.

    http://oldsmobi.asiakkaat.sigmatic.fi/c ... 1154513861
     
  16. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Joo, toi 7.5" pinjonin laakerointi on muuten jännä juttu. Ton perän kuoret mitkä käytin akselia rakentaessa pitäis olla vm '78, jos perä oli alkuperäinen autoon, ja ostin siihen uuden välityksen ja 81-> asennussarjan joka kävi sinne heittämällä. Oliskohan niin, että orkkisvälityksen pinjoni on erimittainen laakeroinniltaan (en mitannut vanhaa välitystä vaan kiskaisin olan yli romukasaan) mutta banjon laakeripesät on samanlaiset ja samalla kohtaa.
     

Kerro tästä muillekin!