kardaanin lyhennys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 69, 5.4.2007.

  1. 69

    69 Gearhead

    arvaisko tehdä itse. 57mm. tarvis lyhentää takapäästä, vetäis raakasti rälläkällä poikki siittä alkuperäisen hitsisauman kohdalta ihan päästä. lyhentäs sen 55mm. sitten hiomalla suoraks vielä ton 2mm. kattois hyvällä suorakulmalla vaikka kuudesta kohdasta että on suora.
    heppais ja hitsais kiinni.
    ei luulisi tasapainon kauheesti muuttuvan, kun samaan asentoon laittaa.

    onko hullun puheita :eek:
     
  2. Antti P

    Antti P Gearhead

    Mie olen käyttänyt tutulla sepällä. Sorvissa poikkaistu ja lyhennetty. Tais viimeks kympin ottaa ja itse hitsasin sit paikalleen. Oli helppoa ja onnistui hyvin.
     
  3. 69

    69 Gearhead

    joo sorvissa tulis takuulla suoraan.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kerran pakon edessä piti rälläköidä kardaani poikki.
    Kannattaa katkaista siten, että irrottaa sen takapään haarukan hitsauksen kohdasta siten että jää sisäohjuri ehjäksi.
    Kun hitsaa ensin kiinni yhdellä hepillä ja asentaa paikalleen auton alle, voi sitten alkaa pyörittelemään kardaania ja tarkastaa samalla sivuttaisheittoa siitä takapäästä, juuri katkaisukohdasta. Oikaisu vasaralla naputtelemalla. Sitten vaan kiinni pikkuhiljaa ja aina välillä tarkastaen. onnistuu aika hyvin.

    Lopulta tasapainottaminen klemmarimeneltelmällä, sekin onnistuu kun tietää periaatteen.

    Helppoa, edullista ja toteutuu tuo harrastamisen syvin olemus.
     
  5. Antti P

    Antti P Gearhead

    Klemmari tasapainotus tuli tutuksi aikoinaan ja saman värkin kardaaniakin just muokattiin. Liikkuu vieläkin tekele vaikka aikaa jo 15 vuotta..
     
  6. 69

    69 Gearhead

    klemmarrilla kun on paikka haettu ni kai sit vois laittaa pikku hepillä pelli painon, olis fiksumman näkönen.

    hitto kun on vähä leijonaa päässä, tulin just kaverilta saunomasta :rotfl:
     
  7. ´71 formula

    ´71 formula Gearhead

    Sitten varoituksen sana, kaveri lyhensi -90 luvun alussa ko. menetelmällä kardaanin huonolla menestyksellä, n. viiden km ajon jälkeen tf 904:n häntä katkesi, eli hommassa kotona on oltava todella huolellinen
    Itse olen aina lyhennyttänyt/jatkanut sorvaamossa, ei tarvi tasapainotella, eikä kuitenkaan ole kauhean hintavaa , mutta kotonakin varmaan onnistuu äärimmäisessä hätätilassa, kun on erityisen huolellinen.
     
  8. Buick55

    Buick55 Gearhead

    -80 luvun puolella vein kardaanin koneistamoon kun kuulin että siellä oli sälli joka oli tehnyt "paljon" pidennyksiä/lyhennyksiä,ei ihan mennyt putkeen homma sillä kertaa.Alle satasen vauhdin ei voinut pitää jalkoja lattiassa kun täristi niin pirusti ja ihmettelen vieläkin miten tässä kuitenkin ollaan elävien kirjoissa,myöhemmin sattuneen tapauksen johdosta,kun mennä paukahti vielä poikki(kardaani),tosin olihan tilanne hyvin pitkälti itse aiheutettu,johtuen hyvin hyvin lievästä ylinopeudesta,en vaan nyt jaksa muistaa ajettiinko me yksityis-vai yleisellä tiellä tai lentokentällä,sillä eihän kukaan aja yleisellä tiellä ylinopeutta nykyään.
    Tosiaankin varoituksen sana on paikallaan kun hommailee noiden putkien kanssa,jollei itsellä ole mahdollisuutta niin kyllä se koneistamossa yleensä pitäis onnistua.
    Haaverin jälkeen sorvasin putken sisään n.60mm:ä pitkän holkin, mielellään sellainen "naputustiukka"(vasaralla naputtaen ei emännän naputuksella),jolloin putket ohjautuu suoraan eikä tarvii tasapainoitella,välttämättä...mutta muista huolellisuus.
     
  9. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Juuri noin, oma kardaanini: ensin merkattiin viiva putken kylkeen kohdistusmerkiksi, sorvattiin poikki läheltä yokea( n75mm lyhennys) ja sorvattiin kardaanin sisälle tiukka ohjainholkki jossa keskellä laippa jotta holkki uppoaa molempiin kardaanin päihin yhtä syvälle, viivamerkit kohdakkain, TIG:llä hitsaus ja baanalle. Ei tarvinnut tasapainottaa, on testattu laittomillakin nopeuksilla :soosoo:
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    En itse alkaisi (vaikka kaikkea itse yritänkin säästön ja harrastamisen takia tehdä)...
    Ei tarvitse paljoa heittä painotus kun jo vaikuttaa ristikkojen ikään ja yleiseen kestoon.
    Jo pelkkä riittävän vahvan hitsauksen aikaansaanti epäilyttäisi jos itse tekisin...
     
  11. jortikka

    teetin turussa armasin nimisessä firmassa 75 ekee painotus olis maksanu saman verran,öljyt oli jo perässä en alkanu purkaa jokea.19senttiä lyhennettiin hyvä tuli.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja jos vaihteiston takahela on kulunut, täristää kardaani vaikka olisi kuinka suora ja tasapainossa.
     

Kerro tästä muillekin!