Usasta ostetun auton paperit? Mitä kaikkea tarvitaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja BRC1, 15.4.2007.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Eli jos ostan auton(projektin) amerikan joelta ja tilaan sille rahdin ym että lähtee tänne päin niin täytyykö auton mukana kulkea mitään kopioita titlestä,kauppakirjasta,"luovarista" tai kuitista ??

    Ja mitä kaikkea mun täytyy pyytää myyjää lähettämään mulle himaan? Tietenkin title mutta mitä muuta ? Millainen kauppakirja täytyy tehdä?
     
  2. GT429

    GT429 3rd gear

    paperit

    Terve1 katso www.raysautomotive.net sieltä löytyy yhteystietoja haminan miehestä, se tietää kaiken näistä asioista. t,mika
     
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Title ja notarisoitu "Bill of sale".
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kiitos !!!
     
  5. Title riittaa Usan vientiselvitykseen ainakin Floridasta, Georgiasta, South Carolinasta ja Texasista. Bill of Sale tai dealer invoice tarvitset Suomessa. Bill of Sale ei tarvitse olla notarisoitu. Miami, Florida tarvitsee erikseen Export Power of Attorney'n joka puolestaan pitaa olla notarisoitu ja sen allekirjoittaa lahettaja.
     
  6. Niin, ja edelleen tietyn ikaiset autot tietyista osavaltioista eivat tarvitse ja niihin ei saa Titlea, silloin Bill of Sale riittaa Usan vientiselvitykseen. Silloin Miami esim. vaatii Bill of Salen notarisoituna, South Carolina ei vaadi notarisointia.
     
  7. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kiitos sinullekkin Cambriamotorsatlanta! Siinähän se tärkein tuli. Auto tulee tosiaan teksasista.

    Hienosti kyllä pelaa oodeessä YYA toiminta :D !!!!!!!!
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja jos title puuttuu niin registeration kelpaa yleensä myös.
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ostin New Jerseystä tuodun -54 pick-upin. Mukaan sain "CERTFICATE OF TITLE":n. Sen etusivulle on lyöty leima "US VEHICLE EXPORT" ja päivämäärä. Titlen takapuolella on luovutustodistuksen tapainen varustettuna myyjän ja ostajan allekirjoituksilla, myös kauppahinta on merkitty. Lisäksi löytyy jonkinlainen tulliselvitys ja suomalainen luovari maahantuojalta mulle. Maahantuonnin hoitanut henkilö kertoi, että tulli ja ALV on maksettu, mut ainakaan maallikko ei saa tullauspaperista tolkkua sitä vertaa, että vois olla varma. Vai lieneekö niin, ettei autoa saa edes ulos satamasta ennenkui ko. maksut on hoidettu. Onkohan näillä papereilla toivoa auton saamisesta Suomen rekisteriin?
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tullin kuitissa lukee maksetut summat ja prosentit. Autoa ei saa ulos tullihäkistä ennenkuin maksut on ok.
     
  11. pekkaV

    pekkaV 1st gear

    Ongelmia Suomen katsastuksessa

    Jep,

    Kävin juuri aloittamassa maahantuonti-rekisteröinti-katsastusta paikallisella K1-asemalla. Muuten meni mukavasti, mutta katsuri rupesi kyselemään auton edellistä rekisteritunnusta USAssa.

    Ei harmainta hajua... Eikös Title riitä?

    No titlessähän ei ole juuri muuta tietoa, kuin auton edellisen omistajan nimi ja osoite ja auton rungon numero. Katsuri soitti muutaman puhelun ja ilmoitti, että kyllä edellinen rek.nro on löydyttävä. Pitäisi vielä olla erillinen paperi siitä, että auto on ollut rekisterissä USAssa. Siitä merkittiin huomautus katsastuspapereihin ja rasti tehtävälistaan.

    Täytyy tänään rustata e-preivi myyjälle Illinois'iin ja kysyä, onko katsurin vaatimaa paperia edes olemassa USAssa.

    Onko muilla vastaavia kokemuksia?
    Muistan lukeneeni aiemmin tältä foorumilta, että Title riittää???
     
  12. lollipopchevy

    lollipopchevy Gearhead

    Eikös titlessä ole Plate Number kohdalla mitään? Vai onko tässäkin osavaltio kohtaisia eroja?
    Ca-titlessä ainakin kilpi on merkitty...
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Re: Ongelmia Suomen katsastuksessa

    Meilläpäin tuohon kohtaan merkitään titlen numero.
    Mulla ei ole ollut vielä yhtään autoa, jossa rek tunnus (tai sen tiedon puuttuminen)olis ollut este. Sentään toista sataa on näitä tullut.
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, taitaa olla syytä kertoa katsurille että etsii siihen itse numeronsa tai konttori vaihtuu.
     
  15. pekkaV

    pekkaV 1st gear

    Illinois'n titlessä ei ole edes kohtaa Plate number...
    Ainoastaan VIN, make, model, body style, mfg.year ja title nr.

    Löytyyköhän laista asetuksia, jotka vaativat katsurin pyytämiä asiapapereita, vai onko ihan konttorikohtaisesta tulkinnasta kyse?
     
  16. pekkaV

    pekkaV 1st gear

    Illinois'n titlessä ei ole edes kohtaa Plate number...
    Ainoastaan VIN, make, model, body style, mfg.year ja title nr.

    Löytyyköhän laista asetuksia, jotka vaativat katsurin pyytämiä asiapapereita, vai onko ihan konttorikohtaisesta tulkinnasta kyse?
     
  17. Kerro katsurille etta kilpi taalla on henkilokohtainen eika autokohtainen.
    Eli kilpi ei siirry auton mukana uudelle omistajalle vaan edellinenin omistaja pitaa kilven ja laittaa sen uuteen autoonsa tai palauttaa DMV:lle.
    Kilven numero siis ei yleensa ole Titlessa.
     
  18. pekkaV

    pekkaV 1st gear

    Ok, eli Title on ainoa ja pätevä todiste siitä, että auto on ollut kyseisen myyjän omistamana rekisteröitynä Valloissa, ymmärsinkö oikein?

    AKE:n tulisi siis merkitä edelliseksi rek.tunnukseksi Titlen numero, kuten Hai tuossa edellä kertoi Vantaalla tehdyn.

    Kiitoksia tiedoista kaikille keskustelijoille - Toivotaan, että katsuri ymmärtää selvän asian. 8)
     
  19. Title osoittaa etta auto on ollut omistuksessa,
    State Motorvehicle Registration lappu osoittaa etta auto on ollut rekisteroityna kyseiselle henkilolle ja kilvelle.
    Mutta kun ostaa auton niin ei ketaan kiinnosta se rekisterointi lappu koska silla ei ole mitaa tekemista omistuksen kanssa. Ja autohan voi olla rekisteroityna jollekin muulle henkilolle kuin omistajalle. Jos rahoitan auton, title on minulla, mutta Registration on auton haltijalla, niin ja tietty se kilpi on haltijan henk.kohtainen.
    Auto voi vaihtaa omistajaa dealer to dealer kauppana tai tulla rahoitusyhtiolta. Auto voi menna valilla 3 -4 ison wholesale dealerin kautta esimerkiksi. Aika mahdotonta silloin selvittaa edellisen haltijan kilven numeroa.

    Toivottavasti tama selventaa asiaa.

    ps. Itse ostamme yksityisasiakkaillemme tilauksesta autoja, jonka historian tunnemme. www.cambriaenterprises.com
     
  20. speedy

    speedy Double Gearhead

    Mulla on Kansasin Titlessä tällainen kohta kun Assigment of title jossa Myyjän ja ostajan allekirjoitukset , päiväys ja kauppahinta riittääkö tämä suomessa kauppakirjasta ??
     

Kerro tästä muillekin!