Comp indeksit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja turbo, 22.4.2007.

  1. turbo

    turbo 3rd gear

    Kuulin Tampereen näyttelyssä, että compissa olisi talven aikana kabineteissa rukattu ineksit uuteen uskoon. Alteredeilla indeksiä on kiristetty 0,2 s ja dragstereilla 0,5 s :eek: . Mitä järkeä tässä on?

    Eikö se Compin oma indeksinkiristyssääntö CIC enää olekaan voimassa? Jostain foorumin viestistä luin, että sitä olisi päivitetty.

    Onko Horton tiimi ollut liian ylivoimainen viime vuosina ja nyt aletaan kampittamaan niitä? Nyt kun niille tulee uudet kuskitkin, niin tämä haisee, ei maistu hyvältä... :mad:

    Eikö tähän asti ole kisat ratkaistu radalla eikä kabinetissa?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei kai, mistä hevosmiesten tietotoimistosta tuo on peräisin?
    http://www.dragracing.se/ sivulta löytyy comppi indeksit, niiden mukaan muutamissa luokissa on indeksiä mutettu sääntömuutosten takia;
    As an agreement with all the involved countries.

    Due to the new technical rules in year 2006 the indexes for the following classes is changed.

    AB/D, BB/D, CB/D, DB/D, EB/D, FB/D, AB/A, BB/A, CB/A and DB/A,
     
  3. turbo

    turbo 3rd gear

    Nyt selkis tai sitten ei

    Tässä ei siis kampitettukaan Hortoa vaan Lehtimäki :oops:

    Onko toi oikeasti niin, että Lehtimäen indeksiä kiristettiiin 0,5 s ja muiden "vain" se 0,2 s vai onko tuossa painovirhe?

    Viittasit vuoden 2006 teknisiin sääntömuutoksiin. Mitä teknisiä sääntömuutoksia noissa ahdinluokissa tuli talven aikana? Ei ainakaan keskeisistä sääntömuutoksista osunut silmiini mitään ahdinhelpotuksia.

    Katuautoista pitäisi porukan nousta kisaluokkiin, mutta tällaisilla sääntöuudistuksilla kyllä pidetään ahdetut nelisylinteriset autot poissa varikolta.

    edit: Lehtimäki ei näköjään voittanut yhtään kisaa viime vuonna eikä saanut edes SM mitalia. Lahdella sama juttu. Horto on dominoinut Compia niin kauan kuin FHRA:n arkistoja riittää. Aina vaikeampi ymmärtää tätä muutosta... Toivottavasti kaikesta huolimatta nähdään tänäkin vuonna ahdettuja härpättimiä radalla.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mulla ei ole sääntöjen eikä muunkaan FHRA:n tai NDRS:n toiminnan kanssa mitään tekemistä, sen enempää kun muillakaan rivijäsenillä, joten en tiedä. 2006 sääntömuutoksiinhan tossa NDRS:n sivuilla viitataan. Noi centrifugaaliahdetuthan on täällä vielä aika uusi juttu, ja sitä kautta on mun mielestä ihan ymmärrettävääkin, että indeksit elää ajettujen tulosten parantuessa enempi. Ei se indeksin kiristäminen varmastikaan hyvältä tunnu, ja sille pitäis löytyä aika hyvät perustelut. Edelleen mua jaksaa ihmetyttää tän FHRA:n keskustelupalstan täydellinen boikotointi FHRA:n osalta? Monta ongelmaa sais varmaan oikaistuksi varsin helposti tietoa jakamalla, ni ei tarttis kaltaisteni luulottelijoiden täällä spekuleerata. Taidankin jättää tän kentän avoimeksi muille.
     
  5. turbo

    turbo 3rd gear

    juujuu

    Kyllähän minäkin tuon ymmärtäisin, jos ne kiristyisi niin kuin sääntökirjassa on kerrottu. Käsittääkseni Lahti on tahkonnut varttimailia jo useamman vuoden tuollaisen ahtimen kanssa, joten en kyllä ymmärrä miksi senkin indeksiin on kajottu. Ei se varmaankaan kaivannut ulkopuolista apua, kun ei ole saanut sitä itsekään kiristettyä.

    Ja Lehtimäkihän "pilasi" oman luokkansa indeksin jo viime vuonna ihan itse. Kiristyiköhän se peräti 0,4 s.

    Kun pudotuskisassa kuitenkin käytetään henkilökohtaisia indeksejä, niin mikä tuon indeksin merkitys nyt sitten viimekädessä on? Oma comebackini kuitenkin siirtyy ja siirtyy aina vain eteenpäin tällaisten mulkkausten johdosta.

    Ehkä asia on vain niin etten kuulu sisäpiiriin, jolle nämä asiat tiedotetaan asianmukaisesti vuoden vaihteessa sääntökirjan ilmestyessä, eikä vasta ekassa kisassa. Hatuttaa vaan, kun itsekin olen useamman vuoden haalinut osia kasaan ja nyt luulin tuon huhun perusteella asioiden helpottuvan, mutta kävikin aivan päinvastoin...

    Saisi FHRA sanoa suoraan, jos ei tahdo neloskoneita rataa rasvaamaan, etten turhaan haaveilisi joskus vielä ajavani.

    t. nimim. Talvella sain uuden koneen, männät tuli juuri kotiin ja keskipakoremmiahtimenkin ehdin jo huutaa... Onneksi sponssi tulee omasta takataskusta.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Samaa mieltä, FHRA saisi kertoa mihin asiat perustuu, ni ne olis ehkä helpompi ymmärtää. tiedä sitten onko joku muu vetänyt niillä euroopassa kovempaa, vai onko sitten jenkkien indeksit noiden suhteen ihan epäsuhdassa täkäläisiin verrattuna, mutta toivottavasti joku kertoo.
     
  7. turbo

    turbo 3rd gear

    Ei ole jenkkilän luokka

    Asia alkoi jo ihan periaatteen vuoksi sen verran kiinnostaa, että pöyhäsin sitä vähän syvemmältä.

    * Jenkkilässä ei ole tuollaisia luokkia.
    * Lehtimäki & Lahti kaksikko ovat ainoat löytämäni noissa luokissa viime kaudella Euroopassa kilpailleet.

    Lahdella indeksi kiristyi viime kaudella kuulemma yhden soololähdön seurauksena (= löysäillen oma enkka eli kellovirhe) ja Lehtimäki yritti lajittelupäivänä ajaa korkeilla paineilla ennätystä moottoreita poksautellen. Pudotuskisassa ei Lehtimäki ilmeisesti voinut vetää paineita yhtä korkealle ja indeksin alitukset eivät olleet niin suuria.

    Ehkä joku pelkää sitä, että Lehtimäki voittaisi neloskoneella edes yhden suomenmestaruuden. Sillä ei niitä taida vielä yhtään olla kuten ei Lahdellakaan.

    Tuota vaippajuttuakin kun tutkiskelin, niin taitaa nuo kisahaaveet jäädä omalta osaltani unholaan. Kyllä se vanha sananlasku "Tee se jo tänään, huomenna se voi olla laitonta" pätee tässäkin lajissa.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä nelipyttysillä on ennenkin suomenmestaruuksia compissa voitettu, ei mun mielestä mitään kauheesta salaliittoa tarvi aina joka asiassa epäillä. Luulis nyt kuitenkin, että tänne joskus eksyis joku niistä "yksimielisistä" indeksin kiristäjistä, joka osais tuota asiaa perustella. Vaippatouhu varmaan vaatii täsmentämistä vielä moneen suuntaan, millasena se toteutuu vai toteutuuko ollenkaan.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Nää asiat ei sitten tainnut ihan selkiytyä tossa talvitauon aikana. Olis kiva kuulla joku virallinen selvitys asiasta kun sitä ei vielä ole ehditty ilmeisesti antaa? Eli mihin tuo talven aikana tapahtunut indeksin kiristäminen perustui, miten compissa toimii noi indeksin kiristämisjärjestelmät ylipäätään? Mihin perustui indeksien rukkaaminen kesken kilpailun, ja uusintalähtöjen ajattaminen kun käytössä oli "väärät" indeksit, jotka ilmeisesti oli vielä lajitteluissa kelvanneet? Toi ei totisesti jättänyt kauheen hyvää kuvaa, ei kilpailijoille, eikä katsojille.
     
  10. SG440

    SG440 3rd gear

    No kyseisestä asiasta en mitään tiedä vaikka paikalla olinkin, mutta eikös compin indeksijärjestelmän idea ole, että kaikki viivalla oleva kalusto saadaan tasavertaiseksi moottorin tilavuuden / kokonaispainon perusteella.
    Kiristyminen sitten tapahtuu indeksiryhmän kehityksen mukaan.
     
  11. triniemi

    triniemi Gearhead

    Niin kai se pitäis mennä mutta ekassa viestissä kerrotaan muuta.
     
  12. Cata

    Cata 1st gear

    Minäkään en näistä Comp hommista juuri mitään ymmärrä, mutta aika huono kuva jäi sunnuntain touhusta kun sen verran minäkin ymmärsin että kaavio oli tehty eri säännöillä kuin millä ajettiin eliminaattori. Tai eliminaattoriakin alettiin ajaa samoilla säännöillä mutta siitä seurasi ilmeisesti protesti ja nämä kaksi lähtöä (Lahti & Lehtimäki) ajettiin uusiksi, tai eaglet ajoivat sitten yksistään kun ymmärrettävästi Timoja ei paljo enää kiinnostanu ajaa.

    Eli näin "lähestulkoon pelkän katsojan" (lue: tunnen sääntömielessä lähinnä moottoripyöräryhmät) silmissä jäi aika kyseenalainen kuva koko hommasta. Eikös kaaviokin olisi pitänyt uusia jos kerran indeksit oli väärin? Ja mikä oikeusturva kuljettajalla enää on jos säännöt voi muuttua kesken sunnuntaipäivän?

    Ihan hieno idea tuollaiset ajoneuvoryhmäkohtaiset indeksit joilla tasoiettaan eri tasoisten vehkeiden kisaa, mutta huonoksihan se homma menee jos lopputulos on että niitä käytetään yksittäisiä tiimejä vastaan, minäkin olen luullut että se indeksin kiristysjärjestelmä sinällään hoitaa sen asian ajan myötä jos joku kalusto on epäreilusti ylivoimainen indeksinsä johdosta?

    -Cata-
     
  13. TMO

    TMO Gearhead

    FHRA kiihdytysajon sääntökirja 2007 sanoo kohdassa sivulla 23,

    DR 2:3 INDEKSI JA INDEKSIN KIRISTYSJÄRJESTELMÄ
    Indeksi on kunkin luokan laskettu saavutettavissa oleva aika, joka perustuu suureen määrään saatuja aikoja. Kahden luokan indeksin ero on tasoitus (handicap) niiden välillä pudotusajon aikana.

    Competition Index Control (CIC)

    Jotta saataisiin aikaan niin oikea indeksi kuin mahdollista, on Comp -ryhmässä CIC systeemi. CIC korjaa indeksejä automaattisesti kuten ryhmän säännöissä on esitetty. Indeksin kiristys ON VOIMASSA SEURAAVASTA KILPAILUSTA LÄHTIEN. Indeksi kiristyy kaikissa Pohjoismaissa samanaikaisesti. Huom! Indeksi on pudotusajossa henkilökohtainen. Mikäli kilpailija alittaa indeksiä pudotusajossa enemmän kuin 0.500, kiristyy kilpailijan henkilökohtainen indeksi seuraavalla kierroksella 0.500 alittavan verran. Esimerkiksi jos alitus on 0.612, on uusi indeksi 0.612-0.500=0.112 tiukempi.

    Kuka tahansa kilpailija, joka pudotusajossa alittaa indeksinsä enemmän kuin 0.610, aiheuttaa luokkansa pysyvän indeksin kiristymisen. Esim: alitus 0.610-0.619 aiheuttaa CIC kiristymisen 0.01 sekuntia. Alitus 0.630-0.639 aiheuttaa CIC kiristymisen 0.03 sekuntia. Alitus 0.700-0.709 aiheuttaa CIC kiristymisen 0.10 sekuntia. saman luokan autot ajavat heads-up systeemillä, riippumatta mitkä ovat CIC´t.




    Tajutakseni tällä säännöllä ei ole mahdollista kiristää indeksejä muuten kuin ajamalla.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  15. turbo

    turbo 3rd gear

    uusintalähtö

    Spekuloidaan nyt, kun se on vapaassa Suomessa sallittua... Ilmeisestikin heitä kiinnosti enemmän se *miksi* pitäisi ajaa uusintalähtö. Ja ilmeisesti olivat eri mieltä sääntötulkinnasta, kun tekivät oman vastalauseen Eaglen vastalauseen jälkeen. Saattoivathan molemmat tiimit kokea mahdottomaksi tuosta vaan taikoa lisää vauhtia autoonsa tjms Eaglen autoille taisi riittää normaali huolto.

    Lehtimäen tiimiä ei kyllä tarvitse syyttää yrityksen puutteesta ja pyyhkeen kehään heittämisestä. Montakohan kertaa siellä on yötä myöten kasattu uutta moottoria pudotuskilpailua varten kun on ensin isoilla paineilla poksautettu aika-ajomoottori. Niillähän kulkee melkoinen verstas siinä nyssessä mukana. Siinä on itsellenikin tavoitetta kerrakseen saada tuollainen arsenaali edes omalle tallille. Joskus kun olen pyytänyt Lehtimäeltä apua, niin ei ole ollut sellaista kertaa etten olisi apua saanut. Siitä hatunnosto TIL Racingille ja syvä kumarrus perään. Toivottavasti joku tiimiin kuuluva lukee tämän ja vie terveiset perille.
     

Kerro tästä muillekin!