Titletön auto rekisteriin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jalluvaari, 26.4.2007.

  1. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Mulla seisoo tallissa -88 Canadasta Suomeen tuotu 50-luvun pick-up, joka ei ole ollut Suomessa koskaan rekisterissä. Kaikki maahantuontipaperi on tallessa, vain Title puuttuu. Nyt laki on sellainen, että Title pitää olla. Autoa maahantuodessa ei sen aikaisten pykälien mukaan tarvinnut olla titleä, silti sai rekisteriin. AKE,ssa äijät pyörittelee asiaa toinen toiselle ja kukaan ei osaa sanoa miten pitäisi menetellä, että saisin auton Suomessa rekisteriin. Katsastuskonttorilla äijät ei voi hyväksyä papereita ja käskee pyytään AKE;lta päätöstä. Olen soittanut AKE;lle useita kertoja, aina sama lopputulos, ei minkäänlaista neuvoa tai kannanottoa. Varmaankaan autoni ei ole ainoa titletön auto Suomessa. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja kuinka ootte selvinnyt rekisteröinnistä. Osaisko kukaan neuvoa kuinka saisin pick-up;in rekisteriin! :( :( :(
     
  2. Joo ,vähän samansuuntaisia ongelmia täälläkin , mielestäni jos autosta löytyy tullauspaperit tuolta ajalta voitaisiin soveltaa sen ajan käytäntöä ja antaa kilvet tuon ikäluokan autoihin mutta nyt asutaankin kade-in finlandiassa..... :poff:

    Ei ole ainakaan vielä järki voittanut tässä asiassa ,virkamiehet kait pelkää että yli 50 vuotiaita autoja on kohta jokaisella , muissa maissahan tämänikäiset ovat kulttuurihistoriallisia esineitä ja niiden harrastusta jopa tuetaan kaikenmaailman vero yms helpotuksilla :lol:
    T :toinen Jallu
     
  3. B 49

    B 49 Gearhead

    Se on kyllä kummaa vääntämistä AKEssa näistä asioista.Tiedän ainakin kaksi vastaavaa tapausta parin viime vuoden aikana ja kilvet on kyllä tullut kauheen sotimisen jälkeen.Sitä mä en tässä ymmärrä,että jos yksi on saanut titlettömään autoon kilvet,mistä autovero on maksettu joskus 80 luvulla,niin miksei seuraava tapaus ole jo helpompi???
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Jep ja tulliin jäi kopio titlestä kun ne tullattiin aikoinaan. Se tullin kopio ei vittu nyt kelpaa kun ne haluu nähdä alkuperäisen mistä ne taas ottaa kopion ja arkistoi sen kopion.
     
  5. Usassa on osavaltioita joissa ei tietyn ikaiseen autoon lain mukaan edes saa titlea.
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kyllä sen titlen on aina tarvinnut! toin armonvuonna -88 autoja USA:sta ja kyllä silloinkin rekisteriote sekä kauppakirja tai kuitti ostosta vaadittiin. En usko että missään maassa saisi ulkomailta tuodun paperittoman auton rekisteriin :-? Tuskin niin vapaamielisiä ollaan Suomessakaan oltu koskaan :)
    Noihin aikoihin -89 -90 USA:ssa tuli tavaksi, ettei autoa päästetty maasta ulos ilaman että title oli näytetty USA:n tullille. Siis jonkimoinen rekisteriote siis on ainakin 90-luvulla tulleissa autoissa lähtiessä ollut olemassa.

    AKE:ssa virkamiehet vain noudattavat lakia. ei he voi minkään pärstä tai säälittävyys kertoimen mukaan päästää paperitonta autoa silloin tällöin välistä läpi.

    Mutta itse kysymykseen. Ainakin Californiassa ajoneuvon viimeinen rekisteriin merkitty omistaja voi tilata titlen Wehicle Departmentilta. Näin joskus piti tehdä yhdelle autoistani. Homma kesti kuukausia ja auto seisoi rahtarilla tämän aikaa. Hölmöyttäni ostin auton jossa ei ollut pinkkiä mutta myyjä lupasi sen järjestää.
    Joissain osavaltioissa saa vaikka vanhalle mummolle titlen toisissa ei saa ollenkaan... tiedä häntä.

    Ei muuta kuin soittelemaan sille -88 kaupat tehneelle myyjälle :D
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Tuli kyllä mieleen semmoinenkin mahdollisuus kuin museorekisteröinti.
    Entisöit auton, Esität kaikki tarvittavat selvitykset auton historiasta ja "meriselitykset" kadonneista papereista. SAHK:n museotarkastaja voi viedä asian teknisentoimikunnan käsiteltäväksi ja se voi puoltaa tai olla puoltamatta rekisteröintiä. Silloin homma ei tökkää konttorilla.
    Tätä mahdollisuutta voi ainakin kysyä museoasjoneuvotarkastajilta.

    Tätä tietä pääsee rekisteriin mm. suomiautot ja moottoripyörät joiden paperit ovat hävinneet eikä kantakorttiakaan löydy. Luotettava kertomus auton vaiheista usealta todistajalta on kuitenkin oltava mukana. Entisiä omistajia siis tarvitaan. Valehteleminen tai juttun sepittäminen ei muuten kannata = isomman luokan veropetos silloin kyseessä :) .
     
  8. DSoto

    DSoto 1st gear

    usassa on osavaltio mistä saa rekisteriotteen melkein mihin vaan maksaa 350
     
  9. B 49

    B 49 Gearhead

    Toisilla on varmaan sitten tosi säälittävä pärstäkerroin,kun saavat tittlettömän auton kilpiin???
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Jos se kikotin on joskus suomen tullilaitoksen listoilla ollut ja verotettu tai annettu veropäätös yms, varmaan saa kilpiin.

    Jos se on tullattu ja tuotu maahan, eikä verotettu jne, saa kilpiin siitä löytyy tullin dokumentti jossa todettu mitä, missä ja kuinka tuotu maahan.

    Mutta uitettu tai muualta tuotu auto josta ei tullin paperia, maahan tuonti jen, ei mitän joka osoittaa sen tulleen maahan, ja org, title, tai jonkin muun maan rekisteriote ko, autoon jolla sitä on ajeltu missä tahansa maassa, mielummin tietty eu-maassa, saa tällä otteella kilpiin.

    Jos ei ole mitään paperia, ja on todistetusti ollut suomessa, hallin vuokra kuitit, useita, luotettavien todistajien lausunnot jne, yli kymmeneltä kalenteri vuodelta, saattaa olla jotta saa kilpiin, ake tulee vastaan jos on ns, takuu varma suomi raato, verotuksen aikasista autoista on ekana aina se ongelma jotta onko autosta maksettu tullit, maksut ja verot, tulli on tämän takia välillä pahasti hukassa.

    No jos kaikki paperit on hukassa, ja on tuotu jostain muutaman vuotta takaperin, melkein on tekemätön paikka, tarviis selvittää koko auton historia, vaikka se selviääs, silti pitää löytää vähintään org titlen kopio viranomaisilta vaikka sieltä auton koti konnuilta jenkkilästä. Sen jälkeen saa tullaus päätöksen jahka auto on tullattu uudelleen, mahdollisesti tai jopa todennäköisesti saa kilpiin.

    Ameriikan titleä kannattaa ensin kysyä, jos tietää mistä päin se auto on, niin joko lähimmältä tax collector office:lta, tai countyn vastaavalta esim, oli joskus yksi cadillac joka oli tuotu -80 luvulla, kaikki eli joka ikuinen paperi hukassa, ake:lta apuja, he käänsi ensin tullille, jos tulli tekee autovero päätöksen ake laittaa kilpiin.

    Auto näytille, historiasta luotettava selvitys, kuitit kaupoista, hyvä mutta se org title puuttuu, vaikka vastaavista suomi autoista oli malli titlet ja suomi rekisteri otteet, kaksin kipalein.

    Tulli ei voi tehdä ko, tapauksessa veropäätöstä ennekuin title on löytynny, sitä metsästään, tässä tapauksessa löyty auton uutena myynyt liike, jonka jälkeen paikalinen county tax office, joka pitää lmm, istaa alueen autoista, jopa vin koodien perusteella, mutta kun on noin kauan ollut pois jenkkilästä on ko, vin ja muut title tiedot poistuneet vanhuuttaan ameriikan rekisteri järjestelmästä tällä tasolla.

    Vastaavasti national tasolla se saattaa vielä olla tallessa, kansallisessa aurkistossa ensin osavaltion arkistoon ja sitten liittovaltion tasolle, mistään ei löydy, het ja suoraan, mutta liittovaltion tasolla se on takuulla tallessa jos sen haluaa, Suomen usa lähetystöltä sai lisää vinkkejä, mutta kaikki maksaa, joka tunti, kun sitä haravoidaan tietokoneelta, hinta olis ollut sitä luokkaa arviolta jotta parin tonnin bilikan kanssa se ei kannata.

    Vielä on yksi tapa, eli jos se on tullut toisen maan kautta, ja sitä on jotain hajua, kannattaa kysyä vaikka ruottin kautta kulkeneen auton tullaus tietoja, eu-alueen tietoja saa myös suomen tullilta.
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niin en ymmärä mitä oikein ajat takaa sillä, kun joku on saanut niin muidenkin pitää saada. Eihän se missään mene näin :)

    Karva tuossa luettelikin tapauksia missä kadonnut rekisteriote voidaan hyväksyä ja joku "kauhea sotiminen" kuten asian ilmaisit on voinut olla juuri joku tällainen prosessi.
    Pitäsikö nyt sitten automaattisesti hyväksyä kaikki muut ilman tätä kauheaa sotimista tai todistelua? Jokainen tapaushan on eri juttu.

    Sitä en kiellä etteikö ilman rekisteriotetta (käytetään sitä suomennosta nyt titlestäkin) olisi autoja saatu kilpiin. Kyllä saa kaikki metsäautotkin, mutta
    todistelua se vaatii ja voi olla tässä kyseisessä tapauksessa ihan "kauhea maailman sota" kun sitä pitäsi Kanadassa asti käydä.
     
  12. State Motor Vehicle Registration ja Certificate of Title ovat kaksi eri asiaa.
     
  13. B 49

    B 49 Gearhead


    En nyt jaksa alkaa väittelemään kanssasi tästä asiasta.Tuossa aikaisemmin sanoit ,että tittlen on aina tarvinnut mutta kun niitä autoja on ihan oikeasti tullut tänne ilman tittleä ja autovero on silloin kelvannut valtiolle,niin kyllä se pitäisi myös saada rekisteriin tänäpäivänäkin.
     
  14. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tulli ei sitten säilytä tullausasiakirjoja hirveän montaa vuotta. 80-luvulta ei löydy enää kuin tilastotietoja. Kokemusta nimittäin on 80-luvun alussa maahantuodusta, täällä rekisteröimättömästä autosta, jonka tullauspapereilla auton maahantuonut henkilö yritti jälkeenpäin kiristää huomattavan summan rahaa. Tullilta ei enää löytynyt papereista minkäänlaisia kopioita.
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jep ja tuo registration riittää täällä.
     
  16. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niin... tulli, verottaja ja ajaoneuvohallinto ovat kyllä aivan eri valtion hallintoja. Jos tullille raha kelpaa niin auto ei välttämättä kelpaa katsastajalle.
    Tuo title, pink slipt... mitä nimiä sillä sitten onkaan, vastaa vissiin tätä meidän ilmoitusosaa useimmissa osavaltioissa.
    Kyllä Turun ja Helsingin tulli 80 ja 90 luvuilla, jolloin itse autoja toin, vaativat sen nähtäväkseen ihan varmistaakseen että autoa ei oltu varastettu jostain. Korivaihtoautot piti olla purettuina jolloin tullattiin vain pelkkä kori tai osia, silloin ei titlejä kyselty.

    Eikä tullaaminen ole tänäkään päivänä mikään tae siitä saako auton rekisteriin vai ei. Kyllä tulli verot kerää epäilemättä eikä tullin asia ole murehtia rekisteröintiä.

    Ja B49! ei meidän tarvitse kinata mistään. Kyllä minä uskon että tuhansista autoista joku on mennyt läpi puutteellisilla papereilla ja käytännötkin on 15 vuodessa muuttuneet. Viimeksi toin 2 autoa saksasta pari vuotta sitten ja kyllä silloinkin tarkkaan tutkitiin saksalaiset rekisteriotteet niin tullissa kuin katsastuskonttorilla.
     
  17. Karva

    Karva Gearhead

    Niin juu ... tosiaan :lol:

    Mitä sille, annas kun arvaan onko se tämä flower bilika, kuuluu nykyjänsä ???

    No, joka jannulla ja sussulla on omia kokemuksia, nyt se on vaan niin jotta tänä päivänä on vaikia saada paperittomasti aukotonta kikotinta kilpiin, se ei enään mäne niin jotta kaikki mistä veron saa kelpaa.

    Nykysellään se on valtiolle se ja tämä tuossa kuinka paljon noita jää veron piiriin, siis näitä epäselviä, joten on se nykyisellään vaikeampaa, ei käy kieltäminen, vanhat tullin paperit jos on tallessa jossa on heidän oma päätös ei pitääs olla mahdoton paikka, se näillä nurkilla opittiin kantapään kautta, jotta antaa paikallis kontturrien olla tullin ja aken puolella, niistä ei apuja juuri heru, se on mäntävä pääkallo-paikalle, no kymessä lpr:piiriin jossa tehdään verotus päätös, sen hlö:n joka moista päivittäin tekee, no hänen kanssa naamakkain istuen koko homma aukiaa, melkein vois laittaa vetoa notta tuossakin välissä on taas toisen kymmentä turhaa virka-hlö:ä välissä, henkilökohtainen tapaaminen on aina parempi kuinpaperien lähettely, jos ei pysty tai ei kerkiä, soittamalla ja juttelemalla selviää paljon, sitä vatyen heikäläiset palkkaa saavat, meikäläisten verovaroista,
     
  18. mhahto

    mhahto 1st gear

    Nyt on tyhmän :oops: pakko kysyä: "Mikä on title?"

    nimimerkillä tyhmyyttä ei voi opettaa...
     
  19. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    "Certificate of Title" on rekisteritodistus. Ainakin yks mikä mulla on pöytälaatikossa (NY) muistutta jonkin verran suomalaisen rekisteriotteen ilmoitusosaa.

    Ja Jalluvaarille tsemppiä, tappele Fargo Suomen kilpiin!
     
  20. auburn

    auburn Gearhead

    Mobilistissa oli joskus viime vuonna juttua muistaakseni Rahkosen tuomasta -48 Packardista, jonka nykyinen omistaja oli törmännyt tähän samaan Titlen puuttumiseen, asiaan luvattiin palata myöhemmin.
    Itse en ole ainakaan myöhempää artikkelia huomannut, vuodenvaihteessa sama Packard oli myytävänä mm. Overdrivella ja Nettiautossa katsastettuna.

    Omistajalla on nimimerkki myös Overdrivella, voisikohan hän valaista menettelytavoista.
     

Kerro tästä muillekin!