Vanhan fordin taka-akseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Konemies, 27.4.2007.

  1. Konemies

    Konemies Gearhead

  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  3. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Ja Ranskanvoortissa (Vedette) on jo vakiona tommonen vanhaan panjoon käypänen muutossatsi avokatraanille. Popedassakin on samannäköinen mut osat tuskin sopii Fordin perään. Mut ne semmoset avokartaanit on niitä nykyajan hömpötyksiä! :soosoo:
     
  4. Konemies

    Konemies Gearhead

  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tästähän tuleekin mielenkiintoinen projekti! Mikäs toi tekniikka on? Sun pitää muuten nyt sitten muuttaa taka-akselin tuentaa alkuperäisestä kun putkikartaani ei enää tue perää. Mutta sen varmaan jo tiesitkin...
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Essex eli enkku-Fordin 3,0 V6?
     
  7. Konemies

    Konemies Gearhead

    taka-akselille ajattelin tehdä 4-link tuennan. Mut hyvä kommetti, muutenkin kun teen tätä ekaa rodia niin jos huomaatte että oon tekemässä jotain päin hel...vettiä tai unohtanut jotain niin kommentoikaa.

    Konevaihtoehdosta mut varmaan lynkataan :poff: se on saksan Fordin 2,8l V6 mekaanisella ruiskulla. Laatikko on 5 vaihteinen mut se varmaan muuttuu vielä jossain vaiheessa automaatiksi.
     
  8. Konemies

    Konemies Gearhead

    Taka-akselin tuentaa suunnittelen ja tälläisen kuvan löysin:

    [​IMG]

    Onko tollainen tuentamalli hyvä (ainakin on yksinkertainen)? Hyödyt/haitat?
    Vai kannataako tehdä 4-link tuenta?

    Millaisesta materiaalista olette tehneet tukivarsia?
     
  9. BBC

    BBC Guest

    Open drive kit / Ladders

    Se speedway open drive kit on HOT ROD WORKS`n tekemä ja siellä lähes 100usd halvempi. Itse tilasin sieltä ja laatu oli erittäin hyvä.

    Siihen jatkoksi joku vanha el caminon kardaani, jonka lyhensin ja keskitin sorvissa heittokelloilla suoraan ja a´vot ei tärise vaikka olen pitänyt n. 120km h matkanopeutta ja jo kohta 3000km takana muutaman viikon aikana.

    Kuvan ladderit näytti Socal malleilta. Tein semmoset itse ja jykevämmät kuin SoCal malli eli 3mm teräslevy putkien välissä koko välin ja tilasin vain Pete&Jakes ruostumattomat päät ja ajoin putkien päihin sorvissa jengat.

    4linkki on silloin ehdottomasti parempi kun joustoliike on paljon ja ajetaan esim.kilpaa, jolloin päästään tekemään alustakartta, painopisteen ja mm se piste missä tangonkojen suorat kohtaa suhteessa ns. Neutral lineen ratkaisee esim. katukiihdytysauton käyttäytymistä lähdössä jne jne.

    mutta hot rod, vähäinen jousto, pitkä ladder = sen liikerata verrattuna fourlinkiin on todella pieni joustoalueella. puhutaan alle 1mm erosta.
    Ja onhan orkkis tuet tai ladderit jotenkin silmälle paremmat ainakin edessä kuin etupäässä "rumasti" toteutetut, asennetut 4linkit.
    Piirrä paperille alustakartta rodista ladderilla ja päälle vertailuksi 4link niin näet että ero on niin pieni jotta ei väliä.

    Enemmän on väliä sillä että jos haluaa että auto ei ole semmoinen "heijari" kuten esim. omani meinaa olla, lisää eteen ja taakse panhard tangot niin loppuu se akselien sivuttaisheilunta montuissa, urissa,...


    AULIS
    http://www.auliz.fi

    Olen lomalla amerikanhommista 1.5. - 30.9., mutta kotona paljon kaikkea.
    Tekstiviestiä, jos tarvetta.
     
  10. Konemies

    Konemies Gearhead

    Millä tossa kaupanversiossa on lukittu toi kardaanin liitospalikka akseliin. Noiden kuvissa olevien osien perusteella terästapilla. Kestääkö se vai onko siinä joku juju?
     
  11. BBC

    BBC Guest

    YOKE

    Jaa tarkootatko Joukki?
    Joukki tulee samalla lukituksella kuin umpikardaanin booriholkki.
    Erittäin hyvä koneistusjälki oli Hot rod Works laipalla ja joukilla.
    Joukki aika timmi booritukselle ja mukana n. 40mm pitkä laakerirulla, joka työnnettin läpi pinionakselin ja Yoken ja päihin lukkoliimalla kuusiokololukitusruuvit, a´vot pelaa ku pistolapio ojankaivuussa.

    Toinen vaihtoehto on se että purkaa perän, sorvaa pinionin päähän reiäin ja tekee jengan ja panee Yoken kiinni uudempaan tyyliin pinionin päästä päin, mutta ainakin mulla nuo on kestänyt hemin perässä ja nyt tuon 409n perässä ja tosiasiahan on se että vetarit tuolta ekana katkiaa. Kokemusta on viimekesältä 3n katkaistun akselin verran. Siksi tilaankin syksyllä Ford 9" akselipaketin noihin vanhoihin kuoriin, jotta perä kestää ens talven Dough Hamptonin asennuksen.

    auliz
    kalafornia beach
     
  12. Konemies

    Konemies Gearhead

    Jatketaan tähän samaan ketjuun:

    Löytyykö jostain räjäytyskuvaa 29 Fordin perästä, pitäis tehdä remppa tohon mun perään.
     

Kerro tästä muillekin!