Aakkosen etupäästä hyvä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Konemies, 10.5.2007.

  1. Konemies

    Konemies Gearhead

    Tarkoitus olisi saada aakkosesta suhteellisen hyvä ajettava ja haluaisin kokemukseen perustuvia vinkkejä etupäähän soveltuvasta rakenteesta. Tarkoitus olisi katsastaa jossain vaiheessa auto.

    Vaihtoehdot:

    1. Alkuperäistyylinen akseli dropattuna, lehtijousella ja iskareilla

    2. Alkuperäistyylinen akseli dropattuna, coilovereilla

    3. "Volvo" tyylinen etupään sovitus (tämä on se ruma vaihtoehto)

    4. Joku muu vaihtoehto??

    mitäs suosittelette? Itse olen ulkonäkösyistä 1 vaihtoehdon kannalla.
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    1. ehdottomasti. Josset nyt ratakilpuria tee.
     
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Laita siihen sellainen uusi keskeltä saranoitu ja erillisjousitettu I-beam, olis eka Suomessa...
    Sais katsastusmiehet raapia päitään... :rotfl:
     
  4. lincci

    lincci Gearhead

  5. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Muistanko väärin että eräässä 39 fordissa olis ollut moinen katkaistu putkietuakseli? Jopa kotimaista tuotantoa.
     
  6. jzl

    jzl 1st gear

    tuos melko uudes mobilistishan oli juttua allardista joissa oli tommonen keula no anyway...

    laita tuo vaihtoehto 1. , ja jos ei tunnu hyvältä niin lisää jälkikäteen siihen etuakseliin vielä panhard tanko.
     
  7. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    nyt enää topiccia hipoen, mutta kuinkas oletteko
    laittaneet A-fordiin tehostettua hammastankoa?
    Mulla on tuossa droppiakseli ja 1930 runko suoristetulla
    etupalkilla, ja olen aikonut laittaa hammastangon, eli
    onko joku euroauto tai joku muu elintenluovuttaja joka
    voisi löytyä lähimetsistä?
    Mustang II hammastanko speedwaysta kai on sitten
    se viimeinen jos "ilmaiseksi" ei löydy jostain purkuautosta.

    Mutta onko jollain kokemusta, fiiliksiä on varmaan turha kirjoitella.

    tuppu
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    Kuis toi mondeo-sierra mallin tehostettu hammastanko, nyky ford mallinen, on suht, kapeaa mallia ..

    Sopii ainakin läskilokarin moppen etuaisojen väliin, paljonko sulla on tilaa, voisin mitata tommosen hampi-tangon leveyden
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    En ole Aakkoseen hammastankoa asentanut joten menköön fiilistelyn puolelle mutta jokainenhan ymmärtää että auraus muuttuu jousituksen aikana kun jäykkä akseli liikkuu eri tahtiin hammastankoon nähden.
    Jos mä laittaisin jäykän akselin kanssa hammastangon vetäisin raidetangon vain toiseen pyörään ja toisen tangon pyörien välille ihan niin kuin simpukan kanssakin.
    Hammastankoja joissa päädyt kiinnitetään runkoon ja keskiosa liikkuu löytyy monestakin nykyautosta.
    Tässä Opelin versio:

    [​IMG]

    Vai mitä olet mieltä?
    8)
    - Jani -
     
  10. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    A-Ford

    Unisteer tekee yksipuolista hammastankoa. Täytyy laittaa myös panhardit samaan suuntaan ja saman mittaisena. Etu- JA taka-akseleille.

    Fiilis; en laittais omaani ollenkaan, minusta ehjä A on hyvä, aika moni porukasta on edellä tai perässä ajaneena nähnyt, miten tällä pääsee.
    Teen juuri omaani uusiksi, vaihtuu matala akseli, jousi, iskarit ym. mutta ohjaus (-31) jää, sitä en halua muuttaa. Meinaan, että se ei parane muuttelemalla yhtään.
     
  11. Konemies

    Konemies Gearhead

    Jatketaan samaan aiheeseen:
    Eli alkuperäistyyppinen akseli lehtijousella tulee mulle.

    Mites toi akselin tuenta, paljon näkyy käytettävän sellaista mallia missä on yhdestä pisteestä kiinni tungossa tuennat (3-link??, en tiedä mikä sen oikea nimi on), jokusia 4-link tuentoja on myös näkynyt.

    Onko käytännössä eroa tekeekö 3- vai 4-link tuennan?
    Onko tankojen pituudella väliä vai rittääkö että tekee sellaiset "sopivan mittaiset" 8) ?
     
  12. Otto

    Otto Gearhead

    Taidat tarkoittaa hairpin-tuentaa...
    Suosittelen kirjaa "How To Build Hot Rod Chassis", selviää moni asia ja pari ylimääräistäkin.
     
  13. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  14. mke77

    mke77 Gearhead

    eikait toi ny mikkään "uus" keksintö ole?? eikös traktorit(zetor/belarus) ole tommosia ollu aina :rotfl:

    mut pistä jäyttä tanko olkavarresta olkavarteen hammastangon tilaalle (niin kuin kanttiautoissa) mut laita siihen "reaktio-varren" mikä on hyttiin päin lähtevän olkavarren ja ohjauspylvään välillä, tilaalle tehostettu hammastanko auton suuntaan pitkittäin mistä jätät käyttöön vaan toisenpään mikä menee olkavarteen !!!!!!! semmosta ei olis kellään :eek:
     
  15. Konemies

    Konemies Gearhead

    Jatketaan tämän aiheen käsittelyä.

    Onko alkuperäinen v rauta etuakselin tuentana aivan tuhoon tuomittu ratkaisu. Vertauskohtana hairpin ja 4-link.
    Jos käyttää alkuperäistä rautaa niin mitä pitää huomioida.


    Ostin jo kuinka rakennat perinteisä hotrotteja kirjan mutta sen on englanniksi enkä ymmärrä siitä tekstistä paljoakaan :oops:
     
  16. lake ender

    lake ender Gearhead

    V-raudan takapää tuppaa tulemaan laatikon tielle, jos vaihdat jonkun uudemman laatikon sinne. Sitä varten keksittiin aikanaan pistää se takapäästä poikki, levittää vähän ja kiinnittää runkoon erillisillä nivelillä. Valmiita sarjojakin saa tohon hommaan ,en tosin muista saiko aakkosen v-tukeen splittaussarjaa.
    Jos säilytät alkuperäsen rungon keskituen, niin sittenhän tota orkkis v-rautaakin voi käyttää.
     
  17. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Ai kun hyvä keskustelu.

    Vaihtoehto 3 ja tehostetulla hammastangolla. Tulee mun autoon noin. Tosin sun voi olla ennen valmis, mutta tonne siitä sit kirjoitetaan kun päästään rakentamaan ens kesänä ehkä. Nyt kerätään vielä osia -> http://pikkis31.blogspot.com/
     
  18. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Eikös aakkosen V-tuki ole takapäästään kiinni kytkinkopassa vai vaihdelaatikossa eli jos laatikon vaihdat joudut joka tapauksessa muuttamaan V-tuen takakiinnitystä.
     
  19. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

  20. lake ender

    lake ender Gearhead

    Koita nyt sitte näitten jutuistä päättää... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!