Comp Cams XE274 / hyd. nostimet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fbird, 25.5.2007.

  1. fbird

    fbird 3rd gear

    Kertokaa Omakohtaisia kokemuksia tosta nokasta.!!!!

    Omakohtaiset kokemukset ovat seuraavat.

    Nostimet sealpower. Raksuttaa epämiellyttävästi koko kierros alueen.
    Preload 1/2 => todella paljon! 3/4 => raksuttaa 7/8 vaimea raksutus.

    Ovatko väärät nostimet kyseiseen nokkaan????
    (Rampithan ovat aika jyrkät)

    tyhjäkäynti huonohko! Ei saa vaihde päällä käymään tasaista 700-800rpm.
    Vaan aina meinaa sammua ja sammuu..

    Alipainen huonohko...

    Auttaisko vuotavien nostimien käyttö tässä tapauksessa?
    nenä loivenis mutta rupeeko nakuttaan?? Nostimet loiventas 6-10 astetta.

    Kone sbc 355, ed. rpm pipot, ruttu 10,5
    Crane rulla vipat 1:5

    Parempaa tyhjäkäyntiä on haettu uudella demonilla, MSD:llä, Mallorylla, taylor, Syttyä ja kaasaria veivattu edes takas. Tulppia vaihdettu yms.. Huom! Ei ole alipaine vuotoja.

    Niin nyt tulee epäilys että toi nenä on liiian jyrkkä katuautoon...?
    Voisiko loiventaa comp cams vuotavilla nostimilla vai rupeeko nakuttaan???

    Mikähän ois loivin nokka mikä toimis ton kombinaation kanssa!!??
    Taitaa toi ruttu olla se patti tilanne..

    Vai onko tätä kombinaatiota edes turha kuvitella saamaan tyhjäkäyntiä vaihdepäällä.....

    Kiitoksia vastauksista!
     
  2. Speedo

    Speedo Gearhead

    Itsellä on melko samat speksit: SBC355, 10.5 ruttu, Edelbrock RPM kannet ja imis, peltihormit, compin XE274, compin nostajat ja rullakärkikeinut (magnum), msd, 650 vac speed demon.

    Käy vaihde päällä 700 rpm tyhjäkäyntiä tasaisesti. Ääni on melko rytisevä, mutta kiekkamittari näyttää tasaisesti 700. Mitään nostajien raksutuksia ei ole, preloadia on 1/2 kierrosta.

    Mulla toi kone on painavassa autossa (Blazer) ja siihen kun yhdistää pitkähköt välitykset, niin kyseinen nokka on vähän liikaa. Compin XE262 oli tossa parempi.

    Oli jossain vaiheessa alipainevuoto imusarjan tiivisteessä nostajalaaksosta. Silloin käyttäytyi juuri kuvailemallasi tavalla.


    Tarkasta sytysennakko ja se, ettei anna keskipakoennakkoa tyhjäkäynnillä.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä se minustakin alipainevuodolta vaikuttais,meillä on suunnilleen vastaava nokka ja se kone käy ehkä liiankin tasaisesti,tosin puristus-suhde on hiukan matalampi eli n.10:1(mitattu)!
     
  4. fbird

    fbird 3rd gear

    Kime2 : Mites nostimien rallatus???

    Speedo : Mitkä nostimet?? Meillä on just sama kokoonpano koneessa!
    Joten kyllä pitäis sitten tyhjäkäynti löytyä munkin mottiin..
    Mitkä suuttimet Primary/Second. ? Oletko mitannu vacuumia?
    Paljonko tyhjäkäynti kiekat?
    Turbiini laatikos on 2400

    Niinhän toi tuntuu, että vika ois alipainevuodos. Mutta uudet tiivisteet
    laitettu tiivisteliiman kanssa. Siten tuntuu uskomattomalta.
    Ja mistä se nostajien raksutus tulee???? Johtuuko rullavipoista?
     
  5. paja1

    paja1 Double Gearhead

    rullavipathan raksuttaa aina jollain tapaa :eek: ainaki mulla on näin ollu.
     
  6. Speedo

    Speedo Gearhead

    Nostimina on comp camsin tolle nokalle suosittamat nostajat. Suuttimet on ensiöpuolelle #68 ja toisiopuolella #76, eli kummatkin 2 pykälää vakiota pienemmät. Powervalve on vakio, eli 6.5. Vakuumipodinjousen vaihdon kaksi pykälää löysempään ja toimii paremmin, mutta tyhjäkäyntiinhän tuo ei vaikuta.

    Tyhjäkäyntikiekat on vapaalla 1000 rpm ja vaihteella 700. Vacuumia en ole mitannut.

    Sitten vika-analyysiä:

    Tsekkasitko venttiiligeometrian ja työntötankojen pituudet? Edelbrockin ohjeissahan suositellaan muistaakseni 0.1" vakiota pitempiä työntötankoja, mutta itse sain kyllä paremman venttiilikoneiston geometrian lyhyemmillä tangoilla.

    Tarkasta käykö se kaikilla pytyillä. Sumupullolla vettä pakosarjoille ja katsot, että vedet haihtuu kaikilta pytyiltä yhtä nopeasti. Tolla selvisi itsellä se pytty, johon alipainevuoto imusarjasta meni. Kun kyseisen pytyn tulpan otti irti ja näki, että se oli ihan öljykarstassa niin homma oli selvä.

    Annoitko liiman kuivua? Jos kiristää märkänä, niin liima toimii paineen alla itseasiassa liukasteena ja tiiviste pursuaa helposti pois paikaltaan nostajalaaksoon.
     
  7. roku65

    roku65 Gearhead

    Käytössä kaks hieman miedompaa xe sarjan nokkaa molemmat compin nostajilla 3/4 preload. SBC suht hiljainen mekaaninen ääni, bbc raksuttaa ihan riittävästi...
    Hae piruuttain jenkkien Team Chevelle foorumilta hakua tyyliin "XE noise",
    moni vaihtanut nokkaa lunatin voodoo tai cranen z-sarjaan juuri ton rasittavan venttiilikoneiston äänen vuoksi.
    Paraneeko sun moottorin käynti jos kääntää vain reilusti lisää perusennakkoa? Tossa vois varmistaa karkeasti onko nokan ajotus oikealla tontilla esim 1ykk ja venttiilit overlap tilanteessa. Imuvena tulis olla hieman enempi auki. (ota huomioon nostajan painuma)
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei rallata nostimet ja ne on Cranen pakkaamat,kuten nokkakin ja edustaa juuri tuota Cranen z-sarjaa!
     
  9. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Mulla on kanssa tuo XE274 355 chevyssä, compin nostajilla ja magnum-rullapäävipoilla. Magnum-tönärit, RPM-alukannet ja VictorJr-imari jossa 8-pisteruisku. Rutistusta on noin 10.6:1. Käy vahvaa, "römpöttävää" tyhjäkäyntiä noin 600rpm. 800rpm alkaa olla jo kohtalaisen siistiä, vaikka se tietynlainen soundi on kyllä tallella. Ennakkoa mulla on jotain 20 astetta tyhjäkäynnillä, joka kyllä siistii sitä aika paljon. Alle kymmenellä asteella kyllä saa aikaan aika rumaa käyntiä.

    Mekaanista ääntä ei juuri kuulu niin, että siihen kiinnittäisi varsinaisesti huomiota. Jonkinverran raksuttaa kyllä. 3/4..1 kierrosta on venttiilinsäätö.
     
  10. fbird

    fbird 3rd gear

    Kiitos tiedoista!

    Roku65: Ennakkoa on tyhjäkäynillä 1000rpm 26
    ja vaihdepäällä 700-750rpm 20
    Eli todennäköisesti ennakkoa antavat jo limput ja alipaine.

    Speedo: Kyllä tönärit ovat ne pidemmät kuten suositellaan.
    Olen mitannu infralla lämpöjä. Ei suuria heittoja.
    tulpat ovat aina olleet tasaisen Mustat!!!
    Kyllä liima ehti kuivua sellaiset 3-4kk ennen käynnistystä.



    Nyt saa neuvoa!!!
     
  11. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Sama nokka mopessa DP650+ruttua 10 päälle, eikä ole pahaa sanottavaa. Nostajat ovat comp camsin omasta nokkasarjasta. Hyvät käyttöominaisuudet koko kierrosalueella. 11" turbiinilla vetää hyvin tyhjäkäynnilläkin joten sanoisin että tuo nokka on nimenomaan passeli katunokka. Vaikea sanoa mikä sinulla on ongelmana mutta aina pitää muistaa myös se pieni mahdollisuus että kun osia vaihtelee saattaa kohdalle osua kaksi viallista ja siksi ei ko. komponentin vaihto auttanut. Alipaineita ei olla mitattu mutta ainakin jarruista päätellen tuottaa ihan riittävästi.
     
  12. leipuri

    leipuri 1st gear

    mulla toi nokka tekee sen et kone kylmänä käy ku sukkasillaa mut sitte ku lämpiää rupee venakoneisto rallattamaa mut muuten hyvä nokka
     
  13. fbird

    fbird 3rd gear

    Do niin... compin nostajat tilattu ja Hyvät imusarjan tiivisteet.
    Kokeillaan löytyykö lääke.. ehkä jo parin viikon kuluttua ollaan viisaampia.. ehkä..
     
  14. fbird

    fbird 3rd gear

    no juu.. Compsin nostajat paikoillaan. Ehkäpä hieman pieneni raksutus
    nostajista. Enään ei ota korvaan muuta kuin rullavipojen kalkatus.

    no toinen ongelma ei vieläkään kunnolla parantunut.
    Tyhjäkäynti hyvin 1000rpm ja vaihdepäällä meinaa sammua
    ja sammuukin jollei välillä lipsuta kierroksia polkimella.

    Nytpä en enään tiedä mistä vikaa lähtis etsimään..
    taitaa toi keppi olla kuitenkin liian "jyrkkä" tyhjäkäynnille 700rpm
    vaihde päällä.

    Mutta jos jollain on hyviä ideoita, niin ei muuta kuin tänne vain!!!!!

    Kiitos!
     
  15. Selli

    Selli Gearhead

    Täytyy liittyä keskusteluun nyt ku melkeen samasta aiheesta painitaan. Kombinaatiot ei kaukaa liippaa. Ainut ero mulla on toi nenu XE284 ja Hollikka. Eli oman sain käymään tyhjiä vaihepäällä niin että alipainesäätäjästä säätö täysin auki. Jolloin pysyy tyhjiä 1000 ja vaihepäällä 700 suht tasaseen. Mutta paremmin minä sain toimii sen ilman koko letkua. Voihan toki mullakin olla sitä vuotoa vaikka just kasasinki yläkerran.
     
  16. martti-66

    martti-66 3rd gear

    mulla on mopessa kyseinen nokka ja käy tyhjää
    900rpm ja vaihdepäällä noin 650-700rpm,eikä ole
    sammumisesta tietoakaa.vähän kyllä rynkyttää,
    mutta nokka "herää" heti kun kiekat on yli 1000rpm.
    mun kokoonpanosta on jakajan alipaine poistettu,koska
    sillä auto ei toiminut juuri ollenkaan.
    mielestäni oikein hyvä katunokka.
     
  17. fbird

    fbird 3rd gear

    No mun kärry ei käy yhtään vaihde päällä ilman alipainesäätäjän letkua!
    Se sammuu heti! Tyhjäkäynnillä 1000-700 syttyennakko 42.
    Sillä käy tyhjää. Nyt tällä hetkellä Ilman letkua ennakko 22 ja käy tyhjää 1000 mutta sammuu heti vaihde päällä.

    Alipaine on letkupaikoillaan 1000rpm 14,5Hg 700rpm 9,5Hg

    Nokka on ajoitettu ja tarkistettu tehtaan antamiin asetuksiin.

    Imusarjan tiivisteet on vaihdettu ja liimattu.

    Niin.. sitten kun tyhjäkäynnin nostaa 1100 ja vaihde päällä on 800.
    Niin toimii hyvin! Ei sammumisesta mitään tietoa. Ja tyhjäkäynti on tasaista ja voimakasta, Ei ontuvaa. Mutta jotenkin tuntuu niin korkeilta kierroksilta....

    Ja vielä kun tietää että tolla nokalla pitäis saada se 700rpm tyhjäkäynti..

    En ymmärrä enään mitään... saa auttaa!!
     
  18. martti-66

    martti-66 3rd gear

    xe274:n LSA taitaa olla 110,ainakin sbm:ssa.
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Taitaa olla kaikki hydrauliset laahaavat extreme energyt 110 lsa:lla.
     
  20. fbird

    fbird 3rd gear

    Turbiini B&M 2400. Eli se mitä comppi suosittelee tolle kepille..

    Pitäis varmaan laittaa jokin timen boxi millä sais kiinteät ennakot..
    Ja lopettaa tolla vacuumilla pelleily.. kone kuitenkin tykkää ennakoista.

    Edit: vika oli vuotavissa venttiileissä!
    Ohje=> vaikka ostat uudet kannet, niin tarkista etteivät venttiilit vuoda!!
    Ameriikan Joen työ nyt sattuu olemaan mitä sattuu...
     

Kerro tästä muillekin!