TH200 vaihto ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja iikkoo, 19.6.2007.

  1. iikkoo

    iikkoo 1st gear

    Moro!

    Olen vasta alkaja näiden ameriikan autojen kanssa (ennemmin ajellut lähinnä japanilaisilla ja neuvostoliittolaisilla :) )
    Eli ongelmia on oldsin latikon kanssa, ykköseltä kakkoselle vaihtaa tosi huonosti, vasta kun rupeaa olemaan vaihtia ja kierroksia reilusti niin kaasua nostamalla saa kakkosen silmään. muut vaihteet vaihtuu mielestäni kunnolla. Tuntuis että se menee vain huonompaan suuntaan. Elikkä mistäs rupeaisin vikaa etsimään jne.? Apuva :odroll:
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kaasuasentovaijerin säätö kannattaa tarkastaa ihan ekana. Se kuuluu olla lähtökohtaisesti täysin tiukalla kun kaasu on pohjaan painettuna. Sitten yksi pykälä kerrallaan löysemmälle tarpeen mukaan.

    Vaijerin säätimessä on räikkälukko, se antaa sopivasti periksi kun kaasun painaa pohjaan kun sen säätää ensin ihan tiukkalle. Säätö vapautuu siitä puoliympyränmuotoisesta peltilätkästä painamalla.
     
  3. iikkoo

    iikkoo 1st gear

    Joo, eli otan ilmanputsarin irti -> emäntä kaasupolkimen päälle -> ja missäs se vaijerin säätönamiska lienee? iltapäivällä jos ihmettelin huuli pyöreenä konepellin alla.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kuskinpuolella kaasuttimen sivussa. Alempi vaijeri.
     
  5. iikkoo

    iikkoo 1st gear

    Jep, johan helppas huomattavasti, nyt vaihtaa mukisematta 8) löysäsin sitä vaan innoissani 2 pykälää (oli melkosen kireellä). Mites sitä tiukennettiinkaan? Olis mukava koittaa sitä toiseksi kireintä. Sori ku oon aika noobie näiden kanssa :oops:
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Paina siitä metallipalasta ja vedä vaijerin kuorta taaksepäin (siitä kiinniytkappaleen takaa).
     
  7. L.P.

    L.P. Gearhead

    TH 200:

    Tapahtui tuossa sellaista, että kun lähdin illasta ajamaan (haalea moottori), niin ei laatikko suostunut vaihtamaan kakkoselta kolmoselle ollenkaan. Huomasin asian vasta kun olin melkein määränpäässä ja ajelin samantien perille asti. Viimeisissä mutkissa laatikko ei vaihtanutkaan enää edes 1-2. Tarkastin öljyt. Öljyn väri ja haju olivat normaalit, mutta öljyä näytti olevan aika reilusti liikaa. Vapaalla käyttäminen tai muut poppakonstit eivät auttaneet vaihtamiseen.

    Perillä auto seisoi noin 15 min, jonka jälkeen laatikko toimi täysin normaalisti. Olin myös ajellut aikaisemmin päivällä, jolloin ei ollut mitään ongelmaa.

    Olen silloin tällöin tarkastellut öljyjä, ja olen havainnut vähäistä ylitäyttöä. Öljyjä en ole itse vaihtanut. Ensimmäiseksi korjaukseksi ajattelin valuttaa ylimääräiset öljyt pois ja kunhan hankin suodattimet ja muut niin vaihdan öljyt.

    Mutta olisiko kenelläkään selitystä moiselle käyttäytymiselle ja itsekseen korjaantumiselle?
     
  8. L.P.

    L.P. Gearhead

    TV vaijeriin hienosäätöä tehty. Sivulla neuvottiin siirtämään säätöosa täysin sisään ja kääntämään käsin kaasuvipu pohjaan. Tällöin säätö-osan pitäisi liikkua oikeaan kohtaan. No minulla säätö-osa ei kyllä liikkunut mihinkään. Joko osa on jumissa tai sitten tajusin jotakin väärin.

    Otin laatikosta pois 0,5 litraa ylimääräistä öljyä. Nyt tuntuu toimivan ilman ongelmia.

    Olisin kyllä ymmärtänyt, jos laatikko olisi hajonnut - vanha romu kun on. Mutta kun korjaantuu itsestään... Löysin ristiriitaista juttua liiasta öljymäärästä. Toiset sanovat, että ei vaikuta mitään, toiset sanovat että ei toimi. Myöskin tukkeutunut suodatin voi kuulemma olla ongelma, joka kannattaa katsoa ennen suurempaa remonttia.
     
  9. L.P.

    L.P. Gearhead

    Lisätietona havaitsin, että näköjään ongelma ilmenee, kun painaa kaasua sen verran pohjaan että kickdown heittää pienempää pykälää silmään. Esimerkiksi alkumatkasta kaikki vaihteet toimii hyvin, mutta kun kiihdyttää isolle tielle runsaalla kaasulla, niin heittää kakkosta, muttei enää vaihda kolmoselle.

    Parkissa kokeilin TV-vaijeria ja oli aivan löysällä kun kaasuläppä oli kiinni. Olisiko nyt käynyt niin, että vaijeri tai venttiiliä käyttävä vipu laatikon sisältä olisi jäänyt jumiin, jolloin kickdown olisi koko ajan päällä.

    Pääsisikö öljypohjan avaamalla käsiksi TV-vaijerin käyttämään vipuun?

    EDIT: vastaanpa itselleni.

    Vian syy selvisi ja oli juurikin vaijerista. Vaijeri oli purkautunut kuoren sisällä noin 20 " matkalta ja jumiutui. Laatikon sisällä vipu toimi ongelmitta. Näköjään vaijeri on teoriassa mahdollista vaihtaa irrottamatta öljypohjaa, mutta ilman monttua ja kaveria varmasti tuskallista. Öljyt tuli kuitenkin vaihdettua samalla.
     

Kerro tästä muillekin!