rodin jarruongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja lake ender, 30.6.2007.

  1. lake ender

    lake ender Gearhead

    Ongelma on seuraavanlainen:etujarrut puuttuu käytännössä kokonaan.

    - pääsylinteri (uusi, Volvo 240) on ilmattu monta kertaa, ilmaa ei ole.
    - Satuloissa toisessa liikkuvat ulommat männät, muut ei liiku (240 volvo)
    - on ilmattu imurilla tuntitolkulla, ei ilmaa. Polkimella painamalla ei ilmausruuveista tule kuitenkaan mitään.
    - putket, liitännät ym. on tarkistettu ettei ole lytyssä tms.
    - etupiirissä on wilvoodin takaiskuventtiili. Mistä tietää onko se ok muuta kun kokeilemalla uutta?
    Takajarrut pelaa kun unelma. Kaikki jarrut pelasivat viime kesänä, mutta nyt uudelleenkasauksen jälkeen tällänen ongelma... :mad:
     
  2. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    Jarrut

    Oliskohan vika pääsylinterissä? Meinaan että etupiirin tiiviste päästää ohi eikä tee painetta. Toinen mieleen tuleva vaihtoehto on, että Wilwood RPV on väärinpäin.
     
  3. lake ender

    lake ender Gearhead

    pääsylinteri on ilmattu ja kyllä sieltä tavaraa tuntu tulevan. Mistä tietää onko paine riittävä? Out teksti on rpv:ssä jarruihin päin, tsekattu.
     
  4. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

  5. lake ender

    lake ender Gearhead

    ihan hyviä vinkkejä.
    Täytyy lähteä liikkeelle alusta, eli pääsylkkä pöydälle ja tarkistaa se.
    Huono rakenne noissa jarruissa on se, että pääsylinteri on lattian alla. Putket tekee lenkkiä ylöspäin ja sitte tulee takasin alas. Ovat tosi tuskalliset ilmata kun jää helposti ilmataskuja putkistoon.
     
  6. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Sulla on varmaankin uudet jarruletkut mutta joskus on näinkin käynyt et letku on mennyt rikki sisäisesti :eek: Eli paine pääse letkun kumikerrosten väliin ja turvottaa letkun umpeen... Eikä edes kovin harvinaista :wink:
     
  7. lake ender

    lake ender Gearhead

    teräspunosletkut, em. ei mahdollista.
    Nyt on rpv vaihdettu uuteen, pääsylkkä purettu, tarkastettu ja ilmattu penkissä: kaikki ok.
    Hillitömän ilmaamisen jälkeen ilmausruuveista tulee nestettä polkimen paineella, muttei kovinkaan paljoa. Ilmaa tuli ensin, mutta loppui sitten. Jarrut ottaa nyt vähän, muttei kunnolla vieläkään. Poljin painuu ihmeen vähän, kun avaa ilmausruuvin, pitäs kaiketi pamahtaa rajottajaan asti.
    Ainoa mahdollisuus mitä tulee mieleen on ,että jossain on pakko olla vielä ilmaa just sen verran, ettei jarruille asti tule kunnon painetta.
     
  8. jylhä

    jylhä 1st gear

    kuten just tohon toiseen kirjootin, uutteraa pumppausta vaan! ilma on ihmeellinen dieselin poltotoaineensyötössä ja auton jarruissa. ihan käsittämätöntä missä se ilma on ja miksi se ei tahdo tulla pois. reipasta ilmaamista vaan ja kyllä se siitä!
     
  9. rodhot

    rodhot Gearhead

    Onko takajarrut myös Volvosta? Omassa projektissa oli vastaava
    ongelma joka johtu liian pienistä takamännistä.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Usein se syy, minne se pirun ilma katoaa - on uuttera pumppaus. Kas kun ilmaa inokkaan raivokkaasti pumpataan tapahtuu limsasta ja oluesta tuttu luikeaminen suht kovassa jarrunesteen paineessa- Ilma menee mikrokuplamuotoon nesteen sekaan.. Siksi pumppaukset tasaisia ja harvoin. Välillä tuntien tauot. Nuoruuden innolla saa polkea viikon. Been there done that..

    Eli antakaa välillä sen ilman palata takaisin kuplamuotoon, jossa sen saatte helpoimmin pois..
     
  11. lake ender

    lake ender Gearhead

    takajarrut on hiacesta kuten peräkin. Takapiirissä on kanssa rpv (10p) ja säädettävä rajotinventtiili.
    Eikun tallille taas ilmaamaan....ja pumppaamaan maltillisesti
     
  12. bootsi

    bootsi Gearhead

    Mites satulan asennot.. onko ilmausproppu ylimmällä kohdalla ja onko noi satulat sellaiset joissa on alunperin kaks jarruputken tulopaikkaa?? :-?
     
  13. lake ender

    lake ender Gearhead

    satulat on just sellaset johon tulee 2 letkua. Etupään piiri on ensin jaettu kahtia per puoli ja sitten vielä molemmat puolet kahdeksi, joista letkut menee satuloihin. Satuloiden ilmausruuvit on yläviistoon.

    Nyt on ilmattu tuntitolkulla ja muutama litra nestettä on virrannut systeemin läpi. Ilman tulo on vähentynyt huomattavasti, mutta aina sitä pirulaista jostain ruuvin takaa löytyy. Täytyy vaan pysyä lujana uskossa ja jatkaa ilmaamista...
     
  14. bootsi

    bootsi Gearhead

    Ilmaa molemmat satulat myös niistä molemmista jarruputken tulo paikasta.
    Jos oot haaroittanut yhden jarruputken kahdeksi, niin jompaan kumpaan putkenhaaraan jää ilmaa normaali ilmaustavalla.
     
  15. lake ender

    lake ender Gearhead

    meinaako jari jotain erillistä volvon venttiiliä? Sellasta ei ole piirissä, ainoastaan toi rpv venttiili estämässä nesteen valumista takas säiliöön.

    Tolla tyylillä ilmausruuvit auki ja pumppaamaan alotinkin, mutta kun ei nestettä tullut edes ilmausruuveille asti. Nyt kun olen imurilla imenyt joka ruuvin takaa, ei ilmaa paljoakaan enää tule, mutta tulee kuitenkin.

    Perinteisellä tyylillä kokeiltiin kanssa, mutta pohkeista loppu puhti ennenkun ilma piiristä.

    Volvon satulassahan on kolme ruuvia, ei yks yhteinen molemmille puolille ja sitte eri puolien ruuvit, jotka kaiketi ottaa sitte viimiset ilmat pois männän takaa. Näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää.
     
  16. lake ender

    lake ender Gearhead

    dodiin...pikkuhiljaa on ilma poistunut ja jarrut rupeaa pelaamaan. Vielä tarttee hetki ilmailla, että varmasti on kaikki poissa. uskonpuutetta vaan oli aluksi.
     
  17. Fireball

    Fireball Gearhead

    Jos nuo vulvan satulat on käännetty levyn takapuolelta ristiin etupuolelle, saa kaiken ilman pois ainoastaan irrottamalla satula ja kääntämällä ylösalasin. Muuten se yks alaspäin tojottava ruuvi kätkee syylliset kuplat suojiinsa. Siitäkään ei tullu ilmaa enää, mutta kun otti irti ja pyöräytti niin simpsalabim olihan sitä happea siellä.

    Nimim. itekkin joskus 3 päivää ilmailleena :lol:
     
  18. lake ender

    lake ender Gearhead

    Eli sen sivulle sojottavan ruuvin täytyykin olla satulan yläpuolella?
    Mulla on satulat levyn etupuolella justiinsa... Kiitos vinkistä!
     
  19. terroristo

    terroristo 1st gear

    Mä laitoin kannssa kerran vahingossa Volvo 142 etusylinterit väärinpäin,eli oikean vasemmalle ja vas.oik ->ei muuten ilmaannu sitten millään,koska nipat oli väärässä asennossa. :cry:
     
  20. lake ender

    lake ender Gearhead

    fireballille tarjoon kaljat jos jossain törmätään! Näinhän se tietty oli kun omalla herneaivollaankin ajatteli asiaa... Eli satulat irti ja ilmaus väärinpäin, sit takas paikoilleen ja johan rupes toimimaan! Viime kesänä siellä onkin sit ollu ilmaa vaikka toimivatkin :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!