Normaali turbiinin luisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja HT, 12.7.2007.

  1. HT

    HT Gearhead

    Mitenkä paljon turbiini luistaa normaalisti ajettaessa matkanopeutta 500-1000 rpm tartuntanopeuden yläpuolella?
     
  2. HT

    HT Gearhead

    Juu-ei kukaan?
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jostain muistan lukeneeni että vakioturbiin luistaa jotain 3-5%.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Mun tiedon mukaan perinteinen turbiini luistais parhaimmillaankin 2%,eli hyvikin ollaan liki PauliP:n antamia arvoja!
     
  5. Ylli

    Ylli Gearhead

  6. HT

    HT Gearhead

    Laskennallisesti autossani 2905 rpm = 106 km/h.
    Nopeusmittaustauluun n. 2900 rpm = 103 km/h.

    Joten luokkaa 2-3 % on luisto maantiellä.
     
  7. HT

    HT Gearhead

    Laskennallisesti autossani 2905 rpm = 106 km/h.
    Nopeusmittaustauluun n. 2900 rpm = 103 km/h.

    Joten luokkaa 2-3 % on luisto maantiellä.
     
  8. onko lukkoturbiinit jotenkin huonompia hyötysuhteeltaan ? Omassa 62D+700 lavaromussa ei lukko toimi aina ja turbiini luistaa tällöin aika hemmetisti. Kulutus ei tosin nouse silti ihan älyttömästi, muutaman litran satasella.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Olen ymmärtänyt että lukkoturbiini luistaa enemmän kuin ei-lukollinen turbiini. Näissä myös muodostuu enemmän lämpöä silloin kun lukko ei ole päällä. Tämä ei ole tieto, on vaan muodostunut sellainen käsitys asiasta.

    Ainakin puolison '87 Buick STW:ssä on aika hemmetin suuri ero kierroksissa kun lukko putoaa pois esim. ylämäessä. Aivan kuin olisi yksi vaihde.
     
  10. capriceman

    capriceman Gearhead

    OD lootassa turbiinin kuormitus on suurin alakierroksilla ja OD-päällä, jolloin
    luistoa tapahtuu paljon, varsinkin jos on vielä traileri perässä>johan tulee lämpöä. Lämpöhän on huonoksi laatikolle :cry:
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Saattaa olla että lukkoturbiinissa on tehty momentinlisäys hieman suuremmaksi, jolloinka hyötysuhde vastaavasti hieman huononee.
    Enemmän taitaa kuitenkin vaikuttaa se että loikkarilaatikoissa on niin harvat välitykset ettei koneen kierrokset ole edes stalspeedin yläpuolella ja turbiinilukon vapautuessa kierrokset nousee reilusti.
    Kun ajaa kolmosella (th2004r) reilumpaa vauhtia ei mun mielestä ainakaan ero lukon kanssa ja ilman ole kovinkaan suuri.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ole olemassa lukkoturbiinia jossa olisi ihan omanlaiset sisukalut vaan niitä on ihan yhtä monella stallilla kuin lukottomiakin ja osat ovat ihan samoja. Jossain automallissa saattaa olla toistakymmentä eri stallia lukkolimpussakin riippuen koneen koosta ym.. Jos joku lukkolimppu tuntuu luistavan ilman lukkoa niin se johtuu autosta eikä siitä turbaanista.
    Tossa joskus kun oli varvikello kiisselissä niin kolmosella kun pisti lukon päälle niin sellaiset vajaa parisataa jenkaa putos mutta nelosella vaikutus oli ~400jenkaa.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Saattaapa hyvinkin olla kyse juuri tuosta pitkästä perävälityksestä että tuntuu isolta erolta lukko päällä ja ilman.
     

Kerro tästä muillekin!