Drag Race:n syvin olemus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja valtope, 7.9.2007.

  1. valtope

    valtope Gearhead

    Poimittu eräältä suomalaiselta Drag race kuskin sivuilta

    Vaihtoehtoinen näkemys lajista
    Drag racing on yksinkertaisten ihmisten yksinkertainen moottoriurheilulaji, jossa ideana on siirtyä hyvän sään aikana varttimailin päähän. Siirtyminen tapahtuu kaksikaistaista asfalttirataa pitkin autoa tai mopoa enemmän tai vähemmän muistuttavilla laitteilla. Sateella siirtymisiä ei suoriteta, koska silloin rataa pestään harjakonetta apuna käyttäen. Radalle satavaa vettä myös lämmitetään suihkuturbiinista tehdyllä puhaltimella , koska lämmin vesi irrottaa paremmin likaa. Kun rata on pesty ja kuivattu, siihen ruiskutetaan pesuainetta valmiiksi seuraavaa sadetta ja pesukertaa varten.
    Itse kilpurit jakautuvat moneen ryhmään ja yhteistä niille on viritystapa. Niistä kaikista on sahattu pakoputket poikki, mikä onkin edullinen tapa virittää ja kuulostaakin tehokkaalle. Muita virityskonsteja ei juuri uskalleta käyttää, koska moottorit ovat vanhoja ja heikkokuntoisia. Monet tiimit käyttävätkin varakonetta, koska yksi moottori ei useinkaan kestä koko matkaa. Heikoimmissa käytetään myös koneen päällä pientä apumoottoria, jolla helpotetaan kampiakselin pyörimistä hammashihnan välityksellä. Toisin kuin luullaan, ei nopeudella aina olekaan juuri merkitystä, koska moniin ryhmiin on asetettu nopeusrajoitukset tieliikenteen malliin. Näissä autoissa saa myös käyttää cruise-controllia, ettei vauhti vahingossa nouse liikaa eikä kaasujalkakaan väsy.
    Myös kuskin matkustusmukavuuteen panostetaan, kestäähän kilpailusuoritus kerrallaan ainakin 5-12 sekuntia. Siksi renkaina käytetään pehmeitä matalapaine-slicksejä, jotka tasoittavat pienetkin epätasaisuudet. Joissakin autoissa käytetään myös jousitusta ja iskunvaimennusta, mutta säätäminen on tiimien on tiimien mukaan hyvin vaikeaa. Sen kyllä ymmärtää, koska nykyään radat ovat niin pahuksen tasaisia. Varsinkin hitaammissa autoissa käytetään kattoa, koska matkan aikana voi hyvinkin sade yllättää. Dragster-tyyppisissä kilpureissa ei ole kattoa eikä ovia, mutta askeettisuudestaan huolimatta ne sopivat erityisen hyvin kuskeille, jotka kärsivät tietynlaisesta alemmuuskompleksista. 8,5 metrinen putki onkin varsin leuhka miehisyyden jatke verrattuna johonkin katu-bemariin. Funny car on taas vastaavasti hauskojen kalamiesten auto paitsi, että ne muistuttavat isoa rapalan vaappua, ne myöskin kulkevat uistimen ketkuttelua mukaillen. Jotkut kuskit ovatkin erityisen taitavia leikkisästi vemputtamaan ratilla oikean liikehdinnän aikaansaamiseksi. Nitroautot sopivat hyvin eläkeläisille kuten nimikin jo kertoo. Jos varsinkin kuulo- ja hajuaistit ovat heikentyneet on siitä vain hyötyä. Dementiakaan ei ole esteenä, koska niissä ei ole vaihteita ja matka taittuu muutenkin niin sukkelasti, ettei ehdi unohtaa minne on menossa.
    Reikäpäät ajavat moottoripyörillä ja ainoa mitä nämä itsesuojeluvaistottomat kuskit pelkäävät yli kaiken ovat hyönteiset. Usein näkeekin kuinka prätkäkuski heiluu villisti pyörän sivulta toiselle väistääkseen ilmassa lentelevän pörriäisen. Junnuille on myös omat auto- ja prätkäryhmänsä. Yllättäen juuri nuoret ovat kuljettajina kaikkein taitavimpia eivätkä he tarvitse edes apupyöriä, joita taas isommat käyttävät jopa autoissaan.
    Laji sopii siis aivan kaikille, koska siinä ei tarvitse osata juuri yhtään mitään ja kuskeina on kyllä nähtykin jos jonkinlaisia mattinykäsiä ja muitakin renttuja. Uniapneetikotkin ovat ottaneet lajin omakseen ja varsinkin pudotusajoissa nämä raukat usein nukahtavat jopa lähtövaloihin. Lähettäjällä on onneksi käytössään melkoinen patteristo erivärisiä lamppuja, joita välkyttelemällä kuskit saadaan kuitenkin hereille ja matkaan.
    Reissun jälkeen vain harvat autot kykenevät omin avuin tulemaan takaisin ja useimmat joudutaan hinaamaan varikolle. Jos kuskilla sattuu olemaan jotain muistikuvia matkasta, hän silmät pyöreinä selittää kuinka on selvinnyt tästä omasta mielestään vaikeasta tehtävästä. Useimmiten todisteet matkan tapahtumista kaivetaan kuitenkin tietokoneelta, jota itseään jumalaakin viisaampana pitävä päämekaanikko tulkitsee itselleen sopivalla tavalla. Keskinäisen sättimisen jälkeen tiimi aloittaa kuitenkin vimmatun, usein tuntikausia, kestävän ruuvien ja muttereiden edestakaisen pyörittelyn. Vaikka tämän jälkeen moottori vielä sattuisikin käynnistymään, niin ennen uudelleen radalle menoa jatketaan päätöntä purkamista ja kasaamista vielä tovi. Näin jatketaan läpi viikonlopun ja jos oikein hyvin on mennyt saattaa tiimin yhteenlaskettujen kilpailusuoritusten kesto olla kisan aikana jopa yli puoli minuuttia.
    Tällaisen lajin ovat iloksemme kehittäneet tietenkin amerikkalaiset ja onneksi ovatkin, sillä missähän suolla me rämmittäisiin, jos joku sekopää suomalainen olisi sen keksinyt...
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ihan osuva kuvaus hyvästä lajista, tosta jo tyhmempikin tavallinen autoilija kyllä tajuaa mitä ja miks siellä radalla puuhataan :rotfl:
     
  3. Tea

    Tea 1st gear

    Ihan loistava juttu, selvis monta asiaa :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    Mulla on joskus varsin rajallinen toi huumorintaju, mutta tää oli kyllä jotain sanoinkuvaamatonta työpäivän keskelle :D
     
  4. OL550

    OL550 1st gear

    Juuri noin, tuo pitää näyttää työkavereille niin ne tajuaa mistä on kyse :rotfl:
     
  5. artsiss

    artsiss 1st gear

  6. jyrki201

    jyrki201 1st gear

    perusteellinen etten jopa sanois tyhjentävä selostus lajista :rotfl:




    Se ikkunalastan hinaaja 8)
     
  7. fairlane

    fairlane Gearhead

    ahahahahahaahahhhhhohohoh :rotfl: :rotfl:
     
  8. Achti

    Achti Gearhead

    :DDD :mad: 8) :lol:
     
  9. rocketman

    rocketman Gearhead

  10. Caddy Doc

    Caddy Doc 1st gear

    Oonkin joskus lukenu ton jutun kyseisen kuljettajan sivulta :D Täytyy sanoa että tarvii olla leikata aika hyvin ko tommosen väsää :lol: Hauskaa ja havainnollistavaa tekstiä.
     

Kerro tästä muillekin!