Neon vaihteistossa nesteet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Antti P, 30.9.2007.

  1. Antti P

    Antti P Gearhead

    Meni kaverin autosta syyläri ja vaihteistosta tuli aika kirkkaat pakkasnesteet. Auto ei liikkunut omin voimin enää. Nyt laskettu öljyt ja nesteet pois ja uusi jäähdytin odottaa paikalleen asentamista. Onko kokemusta meneekö laatikko miten äkkiä?

    http://public.fotki.com/Antti-P/projekt ... v0363.html

    http://public.fotki.com/Antti-P/projekt ... v0364.html

    Onkos millaisia säätöjä nyt tehtävissä kun on pohja ja sivukoppa auki vaihteistosta?

    Öljyä 12 purkkia ja uus suodatin kokeillaan alkuviikosta saada koeajoon.
     
  2. Antti P

    Antti P Gearhead

    Jos tiedossa hyviä vinkkejä niin vastaan otetaan.
     
  3. BB Custom

    BB Custom 1st gear

    laatikko

    Kyllähän tuo melko äkkiä hajoaa. saattaa kulkea vielä jonkun sata kilometriä, mut sitten kitkalevyistä korkkaa kitkapinta irti...
     
  4. Antti P

    Antti P Gearhead

    Samaa itsekkin pelkäsin. Suosittelen siis auton vaihtoa jos ei vaihteisto remppa kiinnosta. Mut mistäs kännattaa kysyä levyjä? Saanekko sarjana vai yksitellen jos innostuu laittaa.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tässä vähän suuntaa antavaa hintaa. Olikohan Neonissa tuo A604/41TE
     
  6. Antti P

    Antti P Gearhead

    Mitenkäs tunnistan tuon laatikon?
    Ainakin tuo suodatin tuossa huutonetin ilmossa samalta näytti.
     
  7. Antti P

    Antti P Gearhead

    Auto siis vm 2000
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jos siellä on kiertänyt pakkasnestettä, niin huuhtelu kannattaa suorittaa huolella. Jos ei se loota ole luistanut, niin pelkkä huuhtelu vois riittää. Turbiini on melko suuri öljysäiliö, ja vaa öljyjä vaihtamalla sitä saa tehdä vaikka kuinka pitkään, se vaan laimenee toi pitoisuus. Me ollaan joskus huuhdeltu noita niin, että venttiilikoneistono imuaukkoon menee letku suoraan kannusta, ja sit "ajetaan" vaihteet läpi ilman öljypohjaa, iso kaukalo auton alla.
     
  9. Antti P

    Antti P Gearhead

    Ei ole tuttu mulle tuo Neon puoli, vissiin 3 ja 4 vaihteista automaattia ollu? Miten siis tunnistan vaihteiston?
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei ole Neon tuttu minullekaan mutta näitä siinä ilmeisesti on käytetty:

    Nelivaihteinen 41TE

    [​IMG]

    kolmevaihteinen 31TH

    [​IMG]

    Edit: Mainitsit aiemmin että autossa on autostick, sit loota on tod.näk. 41TE
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joop, ilman tiptronikkiia olevat laatikot ovat 3 vaihteisia.
    Legenda, myytti, mikä lie aiankin Saksan maalla oli että Chryslerissä pitää käyttää Chryslerin (moparin) omaa automaattiöljyä. Siis muun merkkistä jos käyttää niin laatikkovaurio tulee ennen pitkää koska niistä puuttuu joku lisäaine.
    No öljykauppiaat väittää toista. Tiedä häntä, me ollaan kuitenkin käytetty sitä kalliimpaa eli omaa öljyään eikä ole ollut ongelmia.
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ostin keväällä 41TE lootaan öljyt varaosa kauppiaalta mutta hain sitten kuitenkin Moparin liemet varmuuden vuoksi. Usein vaivan aiheuttaa kuitenkin väärät öljyt. Klik
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei kai tuo niiinkään ole öljyn merkkikysymys, vaan öljyn luokittelukysymys. 3+ ja 4+ öljyjä ei viimeks kun utelin ollut kovin monella öljymerkillä tarjolla. Ite oon myös käyttänyt suositusten mukaista öljyä, ja vieläpä moparin omaa litkua, koskei se oo sen pahemman hintaista kun muutkaan ja vierestä saatavilla.
     
  14. Antti P

    Antti P Gearhead

    Öljyjä olen minäkin ottanu sen mukaan mikä pitää olla se luokitus. Moparin omaa ollu helppo paikallisesta merkkiliikkeestä hakea silloin kun tarvii. Nyt otin samasta firmasta öljyn kuin uuden jäähdyttimen, oli halvempi se syyläri ja samalla rahdilla sit sitä öljyä ja muuta.
    En usko että haittaa olis jos kerta purkissa oikea luokitus vaikka ei omaansa oliskaan.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu niin tietty, jäi siis sanomati että Moparin ATF +4:sta laitoin omaan pulkkaan.

    Haynesin oppaasta: Mopar automatic transaxle fluid ATF type 7176 or equivalent.
     
  16. Antti P

    Antti P Gearhead

    No niin nyt on auto laitettu. 3 vaihteinen oli kuitenkin.. Tuntuu toimivan niinkuin pitää. Öljyä vaan menny 20l ja vielä kerran taidetaan vaihtaa. Samalla tuli jakoremmi sekä kiristin ja vaihteiston pantojen säätö.
    Niin ja jäähdytysjärjestelmän puhdistus.
     
  17. Antti P

    Antti P Gearhead

    Tänään kaveri soitti ja laatikko alkanut temppuilla. 3 menny ekaks ja sit vielä kulkenu kakkosella kunnes joutunu pysäyttää. Nyt ei toimi kuin pakki ja ykkönen.
    Ei ihan kymppitonnia päässy mut melkein.
    Nyt on sitten sekin testattu :D
     

Kerro tästä muillekin!