Väänto vai Hevoset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mr powerslide, 28.8.2003.

  1. Mr powerslide

    Mr powerslide 1st gear

    Tässä olen pitkään pohdiskellut että minkä auton kulussa ratkaisee vääntö ja minkä hv:t. Käsittääkseni paikaltaan lähtö tapahtuu väännöllä paljolti ja huippuvauhdit hV:illä(tai jotain) näin karusti yksinkertaistettuna. Ja kaiketi jos auto on painava, vääntö on suuremmassa osassa tai että ei tartte kelata vaihteita niin paljoa. :???: Kertokaapa mielipiteitä/kovaa faktaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mr powerslide 2003-08-28 16:24 ]</font>
     
  2. Transam

    Transam 1st gear

    No yleisempiä kommentteja on ollut että väännöllä se auto liikahtaa :smile:
     
  3. Mr powerslide

    Mr powerslide 1st gear

    Niinhän olen kuulut puhuttavan(sanottavan) mutta ei kai niistä hevosista turhaan jatkuvasti jankata, kai niilläkin joku tarve on.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    No niillä hevosilla liikahtaa kyllä kärri, reki , vältti ja puimakonekin tarvittaessa. Mutta ei hirveen kovaa pääse..
     
  5. OpaS

    OpaS Gearhead

    Sanonpa mäkin tällä kertaa jotain tähän aiheeseen, josta taas kerran ollaan aloittamassa uutta keskustelua... Kun on tullut aihetta myös pohdittua joskus yön unettomina hetkinä. Toivottavasti ei tule liian tieteellisen tuntuista tekstiä, ei semmoista kukaan jaksa ajatuksella lukea...

    Eli.
    Hevoset on periaatteessa vääntö kertaa kerrokset. Eli mitä ylempänä sama vääntö on, sitä enemmän on tätä ns. tehoa.

    Vääntöä pitää saada välitettyä sinne tiehen, että päästään liikkeelle. No sehän tapahtuu vaihteiston ja perävälityksen kautta. Molemmista löytyy joku välityssuhde. Ja vääntöhän kertautuu välityssuhteen mukaan. Eli pyöriltä löytyvä vääntömomentti on kampiakselilta löytyvä vääntö kerrottuna voimansiirron kokonaisvälityssuhteella. (Noin siis huomattavasti yksinkertaistettuna, eli unohdetaan häviöt ja automaattivaihteiston momentinmuunnin jne...)

    Nyt päästään sitten siihen, että mitä korkeammilla kierroksilla se tietty teho on, sitä tiheämpää kokonaisvälitystä voidaan käyttää, että saavutetaan sama nopeus.

    Siis jos vääntöä on vaikkapa autossa A) 200 Nm 2000 kierroksella ja autossa B) 100 Nm 4000 kierroksella, tehot on samat, mutta jotta autot kulkisivat samaa nopeutta, autossa A) tulee kokonaisvälityssuhteen olla puolet siitä, mitä autossa B). Tällöin vääntöä välittyy pyörille saman verran kummassakin autossa.
    (jalkapaunat vois olla rennompia yksiköitä kuin newtonmetrit, mutta kun en nyt muista miten ne lyhennetään...)

    Eli periaatteessa tehot on vertailukelpoisia ilman että välityssuhde pitäisi erikseen ottaa huomioon.

    Mutta sitten taas mikä yleensä ymmärretään vääntäväksi moottoriksi, on sellainen, jossa vääntöalue on laaja. Jos noissa esimerkkiautoissa löytyy mainitut väännöt A) 1500-2500 RPM ja B) 3500-4500 RPM, on A):ssa vääntöalue suhteessa laajempi, eli tullaan toimeen vähemmillä vaihteilla ja ajeleminen on tavallaan mukavampaa, sellaista cruisailuhenkistä... :wink:
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Faktaa on, että puhutaan samasta asiasta.
    Jos tietää tehon jollain kierrosluvulla,
    voi sen laskea väännöksi varsin yksinkertaisesti, seuraavassa kaavassa
    viralliset yksiköt on korvattu kansanomaisilla: hv/(rpm*0,00014563) = vääntö Nm. Ja siis teho ei ole tietenkään parhaan vääntömomentin kierroksilla sama kuin huipputeho!
    "vääntökoneissa" etuna on kapean huipputehopiikin sijaan laaja tehoalue. Jos siis otetaan Cadillacin 500 cid vuodelta 74, niin kyllä siinä on varmaan se 200 hv käytössä melkein joka kierroksilla. Vastaavasti vaikka turboahdetussa 1,6-litraisessakin voi olla 200 hv, jyrkän tehokäyrän takia se on krantumpi välityksille. Mutta kun laskeskelin esim.
    2000-kiloisen auton painoa eri koneilla,
    sain seuraavia arvoja: 0-100 km/h

    Mooottori 1) 200hv/3600rpm, vääntö 528Nm/1600rpm, 3-vaihteinen, pitkä perä.
    9,81 s
    Moottori 2) 200 hv/7000rpm(vaihtokohta 7500 rpm), vääntö 229Nm/5000rpm, 4-vaihdetta käytössä 100km/h kiihdytyksessä, mutta
    arvo 9,86 s.
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    oho, tulipas vastattua samaan aikaan :smile:
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    ja siis laskeskelin kiihtyvyyksiä, enkä 2000-kiloisen auton painoa, pieni editointi ei tekisi kai pahaa ennen lähettämistä...
     
  9. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Ikuinen riidanaihe...täälläkin on asiasta kiistelty ainakin tuhat kertaa.

    Mutta siis aikasemmin vastanneet ovat aivan oikeassa. "Vääntökone" on siis sellainen jossa tehoa on paljon alakierroksilla. Tämä saadaan aikaan vain hyvällä väännöllä, siitä nimi.

    Auto kulkee takapyörien väänöllä, joka saadaan aikaan välityksellä ja konene teholla, ja teho taas saadaan moottorissa aikaan väännöllä ja kierroksilla. Aika monimutkainen juttu siis. Mutta kaksi samanlaista autoa joissa on yhtä paljon tehoa ja samanmuotoinen tehokäytä, mutta eri kierrosrekisterissä, kulkevat yhtä kovin.

    Eli jos toisessa autossa on käyttökelpoinen tehoalua 2000-4000 rpm ja toisessa 4000-8000 rpm ja kyseisillä väleillä autojen tehokäyrät ovat samanlaiset (siis skaalattuna tietenkin), ovat autot periaatteessa yhtä nopeita, kunhan molemmissa on välitykset viritetty koneen kierrosalueen mukaisiksi. Jälkimmäisessä koneessa on kuitenkin periaatteessa puolet vähemmän vääntöä.

    Mahtoikohan joku ymmärtää?
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Höyrykoneessa vasta onkin tautinen alakierrosvääntö.
     
  11. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    ...ja sähkömoottorissa jo paikallaan...
     
  12. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Väännöllä se auto kulkee :lol:
     
  13. ripe

    ripe 1st gear

    Nimenomaan.
    Väännöllä mikä on Vetävillä pyörillä, eli voimansiirron/perävälityksen jälkeen.
    Eli mitä enenpi kierroksia saa koneesta ulos, (vastaavasti peränvälitystä tiuhentaen) eikä moottorin vääntökäyrä paljoo laskis. Sitä enepi sitä vääntöö saadaan vetäville pyörille. Eli peränvälitystä tiuhentamalla vääntö vetävillä pyörillä kasvaa ja vastaavasti kierrosten kasvaessa nopeus pysyy silti samana.

    Pelkkää vetävien pyörien vääntöä voi kasvattaa lähes rajattomasti.
    Periaattessa 4hv ruohonleikkuri vois katkaista 60 Danan vetoakselin.
    Tosin ilman kieroksia sen nopeus olis tosi hidas. Jos tämä mootori olis kytketty tarpeeksitiuhaan laatikkoon, vetoakseli olis lukittu ettei se pyöris. Joutuis odotellessaan käymään kahvilla ennenkuin se vetoakseli menis poikki.

    Eli ei se pelkkä hirvee vääntö kauheesti sitä autoo liikuta...ilman niitä kierroksia :soosoo:
     
  14. RB-440

    RB-440 1st gear

    Voikos sitä vääntöökään loppujen lopuksi olla ilman tehoo? Tai päinvastoin? Kyllä niitä taitaa yleensä molempia olla yhtä aikaa, kun autolla kiihdyttelee.

    Taitaa olla koko vääntö/teho-kädenvääntö lähtöisin siitä, että alhaalta vääntävä, yleensä iso ja laiska "traktorimoottori" mielletään nk. vääntömoottoriksi ja kierrosherkkä kone taas mielletään nk. tehomoottoriksi, vaikka molemmilta moottoreilta voi vaikka mitata sekä teho- että vääntökäyränkin.

    Ei esimerkiksi nuo vanhat kuorma-auton moottorit mitään tykkejä olleet, vaikka tehoa ja vääntöä olikin veteleen toistasataatonnin tukkikuormia, kierrosherkkyys kun niistä yleensä puuttui, mutta kyllä sitten meno maittoi, kun vaan vauhtiin pääsi.
     
  15. HEMI

    HEMI 1st gear

    Kun haluu hyvän ralli koneen niin tekee sellasen mikä kiertää korkealle ja tuottaa paljon vääntöä...ne isot hevosvoima luvut tulee siinä kylkiäisinä...jos niistä nyt joku on kiinnostunut :wink:


    Kun puhutaan vääntö koneesta niin mä miellän sen sellaseksi jossa on kova vääntö oli kierros mikä hyvänsä...esim vaikka viper v10 on aika hyvä, se tuottaa jo 1200rpm ~400nm vääntöä (jos en väärin muista..pitää katsoa kirjasta kun joutaa) ja sitä vääntöä riittää koko kierros alueelle(ja enemminkin ku 400nm :lol: )

    Kun sitten vastakohta vois olla joku 2litranen turbo tai kireä vapari joissa ei välttämättä ole mitään vetoja alle 3000rpm ja vääntöalue on kapea.

    Ajatellaan vaikka näin:
    Kumman ottasitte? Moottorin jossa 400nm menee rikki 3000rpm:llä ja vääntö kestää ylin 400nm:etrin 6500rpm asti

    Vai jossa 400nm menee rikki jo 1200rpm:ssä ja kestää ylin 400nm 6500rpm:än

    Eli 3000-6500 vs 1200-6500

    Kuulostinkohan taas ihan idiootilta :poff:
     
  16. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tai sitte rakentaa moottorin, joka kiertää kovaa ja korkeelle ja tuottaa paljon tehoo, niin saa siinä sivussa paljon vääntöökin ja pääsee lujaa...
     
  17. HEMI

    HEMI 1st gear

    Niin ihan miten päin vaan :lol:
     
  18. janne88

    janne88 Gearhead

    nap! nap!

    Hevosvoimilla autoja myydään mut väännöllä voitetaan kisoja 8)
     
  19. Holley

    Holley Gearhead

    Kyllä näitä nykyautoja myydään väännölläkin, dieseleitä nimittäin. 400Nm, oo, ihmeellistä ja ennennäkemätöntä...
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mites olis moottori, jossa tehoa olisi paljon pienillä kierroksilla, mutta vääntöä vähän... :)

    Kuten jo tuossa aiemmin todettiin, niin jos vaikkapa 1000 rpm:llä on tietty määrä vääntöä, niin vastaava tehomäärä on myös tarjolla samoilla kierroksilla kaavan kautta laskemalla. Ei siis ole olemassa moottoreita, joilla samalla kierroksilla olisi eri määrä tehoa, mutta sama määrä vääntöä. Eli on ihan sama, onko moottori 11 litrainen vaiko 5 litrainen, jos vaikkapa 400 Nm irtoaa 1500 kierroksella kummastakin, niin tehokin on tarkalleen sama kyseisillä kierroksilla.
     

Kerro tästä muillekin!