A-fordiin V8 kuinka?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja BORAT, 3.11.2007.

  1. BORAT

    BORAT 1st gear

    Elikkä onko Suomessa katsastettu A-fordia omalla rungolla ja papereilla veekasilla, jos on niin millä moottorilla? Vai onko kaikki kasilla liikkuvat A-fordit 32sen runko/ paperit?

    Yritin haulla etsiä aikaisempaa keskustelua aiheesta mutta en löytänyt.
     
  2. Konemies

    Konemies Gearhead

  3. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Kyllä niitä on montakin, mutta ne mihin on luvat haettu on poikkeusluvallisia ja tapauskohtaisia. Eli eroavuuksia saattaa olla. Mutta pääpiirteissään muutokset on ollut uudemmat nestejarrut joka nurkkaan, nelilinkki tuenta, päivitetty ohjaus ja rungon boksaus.
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kysy vaatimukset suoraan Akelta, älä täältä.
     
  5. lake ender

    lake ender Gearhead

    Tossahan toi jo edellä tulikin, mutta toistetaan vielä.
    Jokainen tollanen vehje on yksittäistapauksena hyväksytty. Eli jos jollain on tollanen, ei sillä perusteella sun autoa voida hyväksyä, vaan joudut kuitenkin kysymään jutut akesta ja hankkimaan heidän hyväksyntänsä.
    Ei se niin vaikeeta ole.
     
  6. TATU

    TATU Gearhead

    Eiks oo kiva kun pojat "neuvoo ja auttaa" tässä avoimessa rodin rakennus ilmapiirissä... se jolla onni on sen kätkeköön!
     
  7. lake ender

    lake ender Gearhead

    Älkää nyt heti vetäkö hernettä nenään (varsinkaan kirjottaja), mutta jos nimimerkillä on 2 viestiä aikasemmin kirjotettuna ja heti alkaa vihjailemaan autoista toisilla papereilla leimattuna niin....1+1=2
    OD kun ei edelleenkään voi lupia myöntää millekkään autolle, vaan sen tekee ake (harmi sinänsä).
     
  8. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    v8

    no hei nyt on mahtava topic.

    Mä tietenkin voin myöntää sen luvan sulle.(En tosin tieliikenteeseen)

    Eli jos ei mene jakeluun niin mennyt ei ole tae tulevasta,
    vaikka ake olisi myöntänyt miljoona lupaa, niin ennen omaa
    poikkeuslupaa ei ole lupaa A-fordin veekasiin.

    Siis ottaa ja tekee kuten aken sivuilla neuvotaan: Hae poikkeuslupa.

    Jos mennään vähän asiaan niin mulla on juuri tuollainen poikkeuslupahakemus
    meneillään akessa, mutta en ala sitä täällä ruotimaan,
    jos jollakulla on moinen rodi rakenteilla, niin voi soittaa
    speksit, koita tuossa kysyttiin. Ja jos ei ole niin jatketaan
    täällä virtuaalimaailmassa keskustelua, ja etenkin riitelyä ja
    huutelua, siitä tunnistaa virtuaalimiehet.

    Terveisin Tuomo Lehtimaki
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Voi sitä tehdä niinkin jotta puhein käteen ja soita jollekulle näistä herroista joka on jo saanut moisen kyhäelmän kilpiin, kyllä tässäkin maassa on paljon autoja kilvissä mitkä yleisesti on ns, "mahdottomia" rakentaa.

    Yleinen foorumi on yleinen foorumi, tänne ei kannata laittaa yksityiskohtaisia neuvoja, mutta lukemalla äijäin juttuja sieltä rivien välistä löytyy, ja puhelimella lisää ...

    Ake on yhä taho, joka toistaiseksi vieläkin myöntää jollekulle laitteella poikkeusluvat tai sitten ei, ja sitten toisin päin, yksinkertaistettuna sellaista autoa ei ole jota ei kilpiin saa, jos alusta vastaa koneen tehoja ja jarrut nykyaikaa, mikä ettei, Ake:lla on ihan sitä varten, ihmiset töissä jotta he vastaavat kysymyksiin, kokonaan toinen asia on kuinka sen asiansa esittää, hyvin esitettu ja spesifikoitu tapahtuma menee paremmin läpi kuin tupanki askin kanteen väännetty piirros.

    Vieläkin jostain käsittämättömästä syystä osa sakkia kyhjöttää nurkassa mumisemassa jotta miksi mie en, menkää ja kysykää, TATU, Ruutihattu tai joku muu, jo aika päivää sitten kaiken kokeillut ja jos jonkin sorttista pulkkaa kilvittänyt rakentaja mestari auttaa varmasti, jos ei muuten asevelihinnalla pientä korvausta vastaan, kaikki on helpompaa kun sitä harjoittelee, siitä vaan tee hiano bilika ....
     
  10. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    No hei, ei pidä huudella että älä täältä kysy :eek: Tämähän on keskustelupalsta? Ennemminkin pitää miettiä mitä vastaa ettei haavoita ketään, eli osoittaa sormella että se teki niin ja näin.
    Tottahan on että AKE:stakin ohjeistetaan , mutta kyllä niitäkin varmaan välillä V.tuttaa jos sinne soittelee esim. Veijo Virtuaalirakentelija ja kyselee niitä näitä autosta minkä vasta eilen näki Ebayssä ja uni ei tullut.
    Noihin Aakkosiin on lupia myönnetty eri kombinaatioilla, eikä ne pitäs oleman mitään HYS HYS valtiosalaisuuksia. Se on sitten kunkin oma asia kertooko omista lupa/katsastus metodeista julkisesti. Minä en voi, kun on toi diagnostoitu katsastusallergia...
    :wink:
     
  11. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Oli miten oli mutta mua kiinnostaa alkuperäinen aihe...
    Ja mikä on muuten isoin laillinen (tiettävästi) pata joka suomessa noissa '32 yms ollu?
     
  12. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Minä olen nähnyt yhden 34:n fordin näköisen missä oli mossen kone ja rekisterissä. Ihan oikeesti tuossa parinkymmenen kilsan päässä näin vuonna 2001
     
  13. B 49

    B 49 Gearhead

    Mä olen ollut parin Aakkosen rakentelussa mukana,joihin tuli luvallisesti "nykyaikaiset" v-koneet.Toisessa on Fordin 302 ja toisessa Letukan 305.Tehot todistettavasti 120-130 heppaa.Kummassakin autossa levyt edessä.Toisessa jopa takana.En tiedä onko levyt välttämättömiä.Saattais mennä rummuillakin,ehkä.Runko on boksattava ja jonkinlainen K-palkki tehtävä alkuperäisen keskipalkin tilalle.Näissä autoissa on nelilinkit edessä ja takana,ehkä hyväksyisivät alkeellisemmankin ripustuksen??Käytäntö tuntuu AKEn sisälläkin vaihtelevan,koska nämäkin luvat haettiin parin kuukauden sisällä toisistaan ja toiseen vaadittiin dyno lappu tehoista ja toiseen ei.Oli eri käsitteliät hakemuksilla.
     
  14. jorke

    jorke Gearhead

    :D .....
     
  15. Karva

    Karva Gearhead

    Eli, Temppu ja miten se tehdään, eräskin Kardaanin sukua oleva herra ajelee värkillä jossa on isoa ja komiaa konepellin alla, sekin on kilvissä ...

    Toinen mr A.K myi ruuhka-suomeen vastaavan, ford -34 kori sovitteen joka sekin oli kilvissä, ja isolla, siis todella sillä isoimmalla gm v8 tuottella, kilvissä. Molemmat autot ovat loistava esimerkki mitä sinnikkyys ja perään antamattomuus saa aikaan, mikään ei edelleenkään ole mahdotonta, jos se alusta vastaa huutoon, takuu varmasti 90 % poikkeusluvista tyssää siihen jotta ne on laatinut k16 tasolla hyyräävä talli-peikko jonka kaksi pää-lausetta sisältää sanat "tiäkkö ja todella", ne ei kelpaa perusteeksi, yhä edelleen kun katotte ympärillenne niin näjette jotta kaiken mailman kikotinta jota ei pitäis kulkia tiellä on kilpiin saatu ja saadaan yhä, menkää kysymään sillä se selviää.

    Tämä foorumi on täynnä äijää joka on tehnyt yhtä sun toista, menkää jutteleen, soittakaa tai kyselkää jossain tapahtumassa, bakkanaaleissa yms, varmana tulee apuja ja vihjettä.

    Eikö tämä jauhaminen ole aika turhaa ... hä ??
     
  16. BORAT

    BORAT 1st gear

    Oho.
    Kylläpäs tuli tallottua varpaita.... pahoittelen kaikki herneet. :eek:

    Mutta kiitos kaikista neuvoista, esim moottorin koosta. Olin itte ajatellut just jotain 305 tms, hyvä ettei tartte ruveta ettiin mitään Roveria tai Daimlerin kasia vaikka niitä löytyykin joka nurkasta. :p

    Oon ajatellut käyttää A-runkoa joten oli mukava kuulla että Suomessakin on katsastettu näitä. Huhujen mukaan kun tällainen yhdistelmä ei olisi ollut edes mahdollista.

    Ripustus-ratkaisu on vielä auki koska nelilinkki olis ehkä paras mutta ulkonäöltään ei meikäläisen makuun. Joten tätä pitää vielä miettiä. Kokemuksia saa mielellään jakaa (siis jos ne ei oo salaisuuksia).

    Jarrut tietysti sitten levy/rumpu.

    Eikö tämä olisikin ihan mahdollinen yhdistelmä saada lailliseksi autoksi?

    Huomenna auto pääsee talliin.... :rotfl:
     
  17. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Mä olen Jäpälän kanssa samoilla linjoilla.

    Kyllä näistä jutuista pitäisi voida täällä netissäkin jauhaa, ilman pelkoa mielivaltaisista seuraamuksista esim.katsastuksessa.
    Sitäpaitsi, jos luvat on myönnetty ja auto on lupien edellyttämässä kunnossa, niin ei kai niitä voi enää jälkikäteen peruuttaakkaan?
    Siis jos on poikkeusluvalla lupa haettu ja se on kirjallisesti hyväksytty.

    Eri asia on tietysti jos autossa on luvista poiketen isompi/tehokkaampi moottori tai jotain, niistähän ei tietenkään kannatta huudella. ei netissä eikä muualla.

    Aika tampio saa myös olla että sokeasti luottaa nettikirjoitteluihin ja alkaa niiden perusteella autoaan muuttelemaan. Fiksumpi tarkistaa asian AKE:sta, mutta tottakai sitä ensin tulee täältä kysyttyä neuvoa, miten muut on nämä asiat hoitaneet.
     
  18. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kunhan ei aleta kirjoitella tyyliin "Tänään Corolla leimattu isolohkolla ja ilman lattiaa", mä en nimittäin tohon omaan projektiin enää mitään mopoauton tekniikkaa laita vaikka nelilinkit jo vaihdoin ja sen takia meni iso osa jo hankituista osista uusiks. :mad:

    Nyt ei oo enää varaa ostaa edes lokasuojia! Muutenkin ihan tarpeeks hauskaa harrastamista kun ei tiedä rakentaako vaan kallista peltoautoa kun uusia sääntöjä satelee sitä mukaa kun joku keksii jotain kysyä! :mad:
     
  19. jzl

    jzl 1st gear

    No eikös lättäpää v8 oo niinku ihan melko järkevilläkin muutoksilla saatavissa a-fordiin rekisteriin. siitä en tiedä millaisia lupia tarvitaan, mutta kun vertailu teho 85hp niin luulisi rumpujarrut riittävän. verrattaisiin suoraan 32 fordiin.
     
  20. TATU

    TATU Gearhead

    Tiedossa on ainakin yksi aakkonen joka on pelkällä muutoskatsastuksella v8:tettu , neste rummut ympäriinsä ja sopivan heikko tehonen kone, eikä siitä sen enempää....
     

Kerro tästä muillekin!