Siirtolupakäytäntöön muutoksia 2.11.2007 alkaen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tomaso, 11.11.2007.

  1. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ajoneuvolain (11.12.2002/1090) viimeisempien muutosten tullessa käyttöön 2.11.2007 kumottiin samassa yhteydessä silloinen rekisteröintiasetus (18.12.1995/1598) jossa oli sääntöjä mm. siirtolupakäytönnöstä.

    Nyt uudessa asetuksessa - Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 893/2007 - on muutoksia myös siirtolupakäytäntöön. Mm. ajoneuvon kuormaamisesta ja vetoautona käyttämisestä. Ajoneuvon liikennekelpoisuusvaatimus myös muuttui.


    34 §
    Siirtolupa
    Ajoneuvolain 66 f §:n 2 momentissa tarkoitettu siirtolupa voidaan antaa hakemuksesta ensirekisteröimätöntä tai liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa varten seuraaviin käyttötarkoituksiin:

    1) ajoneuvon katsastukseen tai korjaamolle vienti;

    2) maahantuodun ajoneuvon siirto tuontipaikalta vientipaikalle tai muualle maahan;

    3) ajoneuvon tai siihen kiinteästi liittyvän tuotteen esittely;

    4) Suomessa rekisteröidyn ajoneuvourheilun valtakunnallisen keskusjärjestön kilpailukalenteriin kuuluva kilpailu;

    5) ajoneuvon käyttämiseksi liikenteessä, jos ajoneuvon autoverotusta koskevan asian käsittely on tullilaitoksessa kesken;

    6) muu erityinen syy ajoneuvon siirtämiseksi.

    Siirtolupa voidaan antaa myös liikennekäytössä olevaa ajoneuvoa varten ajoneuvon korjaamolle vientiin, vaikka ajoneuvo on käyttökiellossa, sekä ajoneuvon korjaamolle ja katsastukseen vientiin, vaikka ajoneuvo on ajoneuvolain 84 §:n nojalla määrätty ajokieltoon.

    Siirtoluvan antamisen edellytyksenä on, että ajoneuvoa varten on voimassa oleva liikennevakuutus ja että säädetty ajoneuvovero on suoritettu. Siirtolupa annetaan käyttötarpeen edellyttämäksi ajaksi. Lupaa ei ilman erityisen painavaa syytä saa myöntää seitsemää päivää pitemmäksi ajaksi. Erityisen painavana syynä voidaan pitää autoverotusta koskevan asian käsittelyn keskeneräisyyttä, mutta ei ajoneuvon kilpailukäyttöä.

    Siirtolupaan liittyvät siirtomerkit luovutetaan siirtoluvan antamisen yhteydessä.

    Siirtoluvan nojalla käytettävä ajoneuvo saa olla kuormattuna vain 1 momentin 1 - 3 ja 5 kohdan mukaisissa käyttötarkoituksissa ja kuorman tulee olla vain siirtoluvan haltijan henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettua. Siirtoluvan nojalla käytettävällä ajoneuvolla saa vetää perävaunua, jos molempien ajoneuvojen käyttötarkoitus on 1 momentin 1 - 3 kohtien mukainen. Jos vetävää ajoneuvoa käytetään siirtoluvan nojalla, myös rekisteröidyn perävaunun kuorman tulee olla vain siirtoluvan haltijan henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettua.



    Hmmm... Lasketaanko matkustajat kuormaksi?



    Syytä on myös huomioida, jos käyttää liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa siirtoluvalla, niin rekisterikilvet pitää poistaa tai peittää.

    36 §
    Siirtomerkki
    Jos siirtoluvan nojalla käytettävä ajoneuvo on poistettu liikennekäytöstä, rekisterikilvet tulee peittää tai poistaa ajoneuvosta käytön ajaksi.





    Aikaisemmassa laissa vaadittiin ajoneuvolta, että sen tulisi olla kunnoltaan, mitoiltaan ja massoiltaan liikennekelpoinen. Tällaistä kohtaa ei uudessa asetuksessa enään ole, vaan ajoneuvon tulisi olla Ajoneuvolain 4 §:ssä säädetyn mukaisesti ajoneuvolta yleisesti edellytettävien vaatimusten mukaisessa kunnossa.

    Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090
    4 §
    Ajoneuvon yleiset turvallisuusvaatimukset
    Ajoneuvon on oltava liikenteeseen soveltuva ja rakenteeltaan, varusteiltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen sekä ajoneuvoa koskevien säännösten mukainen. Ajoneuvon rakenne, varusteet ja ulkopuolinen muoto eivät saa aiheuttaa vaaraa.

    Ajoneuvon on oltava tavanomaisissa ajotilanteissa helposti hallittavissa. Hallintalaitteiden on oltava siten rakennetut ja sijoitetut, että niiden käyttö ajon aikana on helppoa ja turvallista. Hallintalaitteet, mittarit ja merkkivalot eivät saa poiketa muiden samaan luokkaan kuuluvien ajoneuvojen järjestelmistä siinä määrin, että siitä on haittaa tai vaaraa.




    Uuden rekisteröintiasetuksen kohdassa "Siirtoluvan antamisen edellytyksenä on, että ajoneuvoa varten on voimassa oleva liikennevakuutus ja että säädetty ajoneuvovero on suoritettu" tarkoitetaan ettei ole verorästejä, koska puolestaan Ajoneuvoverolaissa (30.12.2003/1281) sanotaan

    "4 a § (2.3.2007/235)
    Liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo
    Ajoneuvoveroa ei kanneta ajoneuvosta, joka on poistettu liikennekäytöstä ajoneuvolain 66 c §:n mukaisesti.
    Liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa saa käyttää ilman ajoneuvoveron maksuvelvollisuutta liikenteessä ainoastaan, jos:

    1) ajoneuvo siirretään katsastukseen sille erikseen varattuna aikana ja edelleen katsastuksesta paikkaan, jossa ajoneuvoa säilytetään tai jossa se voidaan tarkoituksenmukaisesti korjata;

    2) ajoneuvoa käytetään ajoneuvolain 66 c §:n nojalla säädetyn mukaisesti liikennekäytöstä poistopäivänä;

    3) ajoneuvoa käytetään ajoneuvolain 66 f §:n mukaisesti ja siinä on koenumerokilvet;

    4) ajoneuvoa käytetään ajoneuvolain 66 f §:n mukaisesti siirtoluvalla;

    5) ajoneuvoa käytetään ajoneuvolain 66 §:n 2 momentin nojalla säädetyn mukaisesti ja siinä on vientikilvet.
    69 §
    Voimaantulo
    2.3.2007/235:
    Tämä laki tulee voimaan 2 päivänä marraskuuta 2007"


    Ensirekisteröimätön, mihin myös ennen 2.11.2007 rekisteristä poistettu rinnastetaan, ei tietenkään ole ajoneuvoverovelvollinen koska se ei ole rekisterissä. Toki jälkimmäisissä tapauksissa voi olla ajoneuvoverorästejä takana.

    Lisättäköön, että liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa siirtoluvalla käytettäessä joutuu ottamaan erillisen liikennevakuutuksen Liikennevakuutuskeskukselta, koska liikennekäytöstä poistetun ajoneuvon oma liikennevakuutus on "jäissä".



    Lainaukset: Finlex - Valtion säädöstietopankki
     
  2. nash

    nash 3rd gear

    Noinhan toi on aina ollu :odroll:
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    Syytä on myös huomioida, jos käyttää liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa siirtoluvalla, niin rekisterikilvet pitää poistaa tai peittää.


    sama pätee ihan missä muodossa vaan.....eli on sitten autossa minkä maan kilvet tahansa!! täst oli oikeen kerran vääntöä kontuurilla ...ja hävisin!! mun mielest kun auto on tuotu esim. usasta ni ne usan kilvet on "romurautaa" kun kerta eivät ole "valtion omaisuutta" kuten suomessa, ja ett ne olis niinku "tarra/mainos" mut EI.... kyl ameriikan trukkiin sopeis hienosten esim. "the lonly star tsate TRACK" kilvet mut ei ni ei??

    eli tosiaan kilpi kuin kilpi ni, kaksois kilvittämäminen suomessa on kiellettyä!! tiedän jopa tapauksen kun käski "liikkuvat ruuvaamaan(/vääntämään vinoon) bemusta kilvet ett täyttää tieliikenne pykälät! viisasta!!
     
  4. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    No mitenkäs ne vanhat postinkeltaset Koekilvet, joilla joku tunnettu erään viljalajin nimen omaava autopurkausharjoittaja kuulemani ilkeämielisen huhun mukaan ajelee Nakkilan kirkon vaiheilla, kenties kauempanakin? Vaihtelee kilpiä autosta toiseen?

    Toinen nuuka ja Koe-kilvillä ajeleva oli Harjavallan Hiirijärvellä päin asusteleva ukko, jolla oli vanha 240:nen diesel-mersu. Oisko ollut nykyinen/entinen/eläkkeellä oleva autojop...kauppias? Ei varmana ajannu löpöllä... :rotfl:

    Nooh, pientä huumoria eli vitsinpoikasta pittää liikkeellä olla liikenteessäkin.
     
  5. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Oho, harrastetapahtumakilvet on määritelty vihdoinkin lakitekstiin. Hienoa.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Eihän toi nyt sitä tarkota vaikka siinä niin lukee. On toi tuotteen esittely aikaisemminkin ollu, mutta kun sillä perusteella joskus konttorilta kyselin niin ei kelvannu syyksi. Yllättäen vaihdoin sitte syyn korjaus siirroksi. Esittely oli muistaakseni vain uusia autoja, tms, varten, ei harrasteauton viemistä tapahtumaan.
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Kyllä tuon pitäisi koskea vanhaakin, jos siinä on kiinni joku tuote, jota esitellään..
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    3) ajoneuvoa käytetään ajoneuvolain 66 f §:n mukaisesti ja siinä on koenumerokilvet;

    ...... eihän koe kilpinen auto tartteolla edes suomeen verotettuedes!! tullattu kyllä.......koe kilvissä on "päiväkohtanen vero" .....nääs!

    millään muotoo toi ei tule"halvaksi" koe kilvet maksaa meitin firmalle n.600€/vuos!! ja tosiaan autossa täytyy olla diesiliä tankissa, ja muutenkin tieliikenne kelpoinen kuten artikla 66f nojaa......
     
  10. raggar

    raggar Gearhead

    Eikä noita keltasia koekilipiä ihan kelle vaan myönnetä...

    Ite sain männä keväänä siirtotarrat ihan vaan kokoontumisajon perusteella ku piti kruisinkiin päästä... Kaveri ei taas sitte samalla viikolla saanu tuolla samalla syyllä ku kävi eri konttorilta tarroja kyselemässä. Sanovat kuulemma
    että vaan pajalle tai leimalle saa ajaa...
     
  11. unknown

    unknown 3rd gear

    Eikö vanha lakiteksti ollut: "Esittely myyntitarkoituksessa", vai oliko se lain täsmennys/ohjeistus. puuhalappuja myntäville instansseille?
     
  12. sbc350

    sbc350 Gearhead

    siis hetkonen, pitääkö nyt rekisteristä poistetun auton siirtokilvittämiseen ottaa jatkuva liikkennevakuutus vai saako sen vakuutuksen konttorilta siirtoluvan yhteydessä niille päiville joina aikoo siirtää, eli aivan niinkuin ennenkin?
     
  13. Littlerocker

    Littlerocker 1st gear

    Nostetaampas aihetta esille, kun tuli ajankohtaseks itselle.

    Eli, olen ostamassa autoa joka on tällä hetkellä "vanhassa" seisontavakuutuksessa. Leima on mennyt vanhaksi joulukuussa, eli konttorilta saamani tiedon mukaan autolla ei saa ajaa muuta kun katsastukseen varatulla ajalla. Haluaisin auton kuitenkin ensin omaan talliin tarkasteltavaksi/mahd. korjattavaksi.

    Toimiiko asia näin, että teen autosta kaupat ---> konttorille siirtämään omiin nimiit ja ottamaan liikennevakuutus ----> konttorilta samalla siirtolupa "korjaamolle"ja ajella auto tallille?? Kun auto on katsastuskunnossa, soitto konttorille että tulossa ollaan ja auton omilla kilvillä katsastukseen??
     
  14. sbc350

    sbc350 Gearhead

    eikös auton saa siirtokilpiin milloin vaan, kunhan ei oo veroja maksamatta (tuli sekin ilmi kerran kun hain siirtokilpiä rekisteristä poistettuun autoon).
    nykyään antaa kyllä tosi huonosti noita kilpiä, piti viimeks kirjata että mitä aikoo tehdä kyseisenä päivänä siellä siirtopaikassa :odroll:
     
  15. Littlerocker

    Littlerocker 1st gear

    Tarkotus olisi kyl siirtää auto "korjattavaksi" pidemmäksi aikaa.

    Täytynee tarkistaa akelta noi mahdolliset verorästit... Luulis kyllä että on maksettu, kun auto on "vahhassa" seisonnassa, jolloin vero ei katkea seisonta-ajaksi ja erääntyy edellisen nykyisen ostopäivän mukaan alkuvuodesta.
     
  16. sbc350

    sbc350 Gearhead

    juu mulla oli rekisteristä poistettu auto jonko ostin, onneks oli vaan viiskymppiä maksuja niin sen ku kävi maksaa ni sai kilvet 8)
     

Kerro tästä muillekin!