4-Banger tietoutta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja AFTERBURNER, 11.11.2007.

  1. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Onko kellään kokemusta kyseisen moottorin tuunauksesta! mitä kaasareita,virranjakajia olette käyttäneet näissä? entä onko kukaan asentanut viisaampaa starttia kyseiseen putputtimeen!
     
  2. Tuumer

    Tuumer Gearhead

  3. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    joku kauppaili jokin aika sitten magneeto jakajaa mutta en löydä ilmoitusta mistään! :eek:
     
  4. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    no voin tunnustaa että mulla se oli, mutta myin ensimmäiselle
    ostajalle, kiitos vaan rahoista.

    Mulla on tuossa fourbangerissa GM HEI jakaja ja Dellorto kaksikurkkuinen
    kaasari. Lisäksi erittäin korkeapuristeinen kansi alkuperäiseen verrattuna.

    Tuolla setillä ryntää niin hyvin että ei meinaa kiilat pysyä takanavoissa
    paikallaan. Lienee jopa yli 50hv.
     
  5. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Magneetto& jakaja lienevät eri asiat? Saivartelua... Vertexin magneetto toimii hyvin. Vanhassa Primerissä oli kohtuullisen hyviä vinkkejä moisen korjaamisesta. Asennusohjeet löytyy netistä. Hinta uutena noilla on kova, muistaakseni yli 800 taalaa. Toimii ainakin minulla huomattavasti paremmin kuin täysin kunnostettu orkkisjakaja. Myös vanhan 99 Saabin (lue: Triumphin) jakajasta ja ainakin Escortin jakajasta saanee kohtuu työllä kelpo pelin.

    Kaasariksi käy vaikka Holleyn 94. Imu-pakosarjan kyllä joutuu sitten tekemään. Itselläni on päässä rakentunut kahdella yksikurkkuisella kuorrutettu mylly.

    Kansiakihan saa matalapuristeisia ym., mutta hiukan nekin maksavat.

    Mac´s & monet muutkin myyvät kardaaniylivaihdetta ja kansinenttiilisarjaa, mutta hintaa niilläkin on.

    Orkkis startti toimii modernimmin kuin alkuperäinen, kun pistää siihen erillisen starttisolenoidin, mutta jos muuttaa sähköt 6V-> 12V, voi varautua Bendixin jousen katkeiluun silloin tällöin. Kannattaa pitää työkalupakissa varajousta. Ei startti ihan huono voi olla- tiesitkö, että Bendix-osa Aakkosessa pitäisi olla vaihtokelpoinen V8-lätyskän vastaavan kanssa?

    Kyllähän näistä voi turistakin, soittele joskus.
     
  6. 3830

    3830 Gearhead

    Secrets of Speediä en voi liikaa kehua, lähes kaikki tietoni on sieltä ammennettua.

    (Huollettu) Vertex jyrää kuin hirvi. eli se siitä aiheesta. toisaalta jos laittaa 12 voltin sähköt, niin joku Malloryn jakaja on varmaan ihan hyvä ratkaisu. Vinkkinä huhu joka kantsii ehkä tarkastaa: Pikku Nashiin (Metropolitanko se on?) on Malloryllä jakaja jossa on myös kierroslukumittarin ulosotto!, ja se kuulemma sopii myös aakkosen koneeseen. Se kuinka paljon sorvausta jakaja vaatii (vai ei ollenkaan) on asia jota en tiedä.

    Kaasariksi laitoin Wanhan Weberin IDF 40:sen kun en jaksanut alkaa taas etsimään hyvää Srömppästä, ja sain oravannahkakaupalla tuon vanhan mutta käyttämättömän yksilön. Vielä kun pakosarjaan hitsasi paikan happianturille, pääsi todenteolla säätämään seoksia kohdalleen.

    Mulla on muuten muutama ylimääräinen imu/pakosarjan laippa leikattuna, voin myydä hintaan 15 eur. Samalla pahoittelut mahdollisille henkilöille joille lupasin sellaisen toimittaa joskus aikoinaan. Homma vähän venyi ja paukkui ja kun laipat olivat valmiit, olin hukannut listan joille olin sellaisen luvannut...

    Ajelin viime vuoden vakio koneella lisättynä noilla Vertexillä, Weberillä ja omatekoisilla imu-/pakosarjoilla, tuntui että potkua olisi ollut hieman enemmän, mutta se nyt on vain haihattelua. käynti ainakin parani kun ei ollut vanhaa / väljää jakajaa ja orkkiskaasaria kiinni.

    Aakkosen Startti on tehty sillä tavalla nurinkurisesti että startatessa bendix siirtyy "taaksepäin" jolloin rattaan etäisyys startin laakereihin kasvaa. Tämä tekee sen että akselia taivuttava momenttivarsi kasvaa ja parhaimmillaan saa taivutettua startin akselin jos ei mikään muu mene sitä ennen rikki. Lättäpääkasin startti on jo tehty toisinpäin, eli bendix siirtyy startatessa "eteenpäin" mahdollisimman lähelle startin takalaakeria. Lätyskän startin saa vaihdettua Aakkosen startin tilalle, mutta nyt en muista mitä koneistuksia se vaatii, voin selvittää jos kiinnostaa.

    Nyt on vihdoin monen vuoden syvässä hangessa tarpomisen jälkeen Virikone menossa kasaanpäin, mutta perinteisesti aina tulee takapakkia joista viimeisimpänä runkolaakeripukkienpultit joissa on nelikulmaiset kannat. Eipä tullut silloin purkaessa mieleen että milläköhän neliöhylsyllä tuonkin sitten kasausvaiheessa pistää momenttiin...
    Itse olen ajatellut pitää liikkuvien osien lukumäärän minimissään, joten kansiventtiilikoneistot on poissuljettu ratkaisu, silti sitä vihreää on kulunut enemmän kuin haluaa paljastaa veikkaisin että tollanen 350 heppanen Crate moottori olisi ollut halvenpi...

    Jos ne imu-/pakosarjan laipat kiinnostaa, niin voi soittaa.

    AB

    040 - 5176827
     
  7. kontra

    kontra Gearhead

    Itse olen ajellut muuten liki vakiokuntoisella nelosella, mutta kaasariksi laitoin Rochesterin 1-kurkkuisen ja virranjakajaksi Kent-Escortin vastaavan (pyörii vastapäivään) sekä "rallimallin pako-ja imusarjan". Noilla eväillä ja sähköisellä bensapumpulla kulku oli yllättävän reipasta. Motti jaksoi vetää suuretkin mäet mukisematta. Suurin haitta mun mielestä oli alkuperäinen synkronoimaton vaihdelaatikko...

    Koko tekniikka olisi myytävänä edullisesti moottorinvaihdon tieltä sisältäen moottorin apulaitteineen, vaihdelaatikon ja uuden jäähdyttimen letkuineen, eli todellinen bolt on-paketti.

    Laittele viestiä jos kiinnostaa?

    Kontra
     
  8. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Kiitoksia tiedoista! tuli hommattua tudori ja 4-bangeriä on käynnistelty mutta ei päästy haluttuun loppu tulokseen! syy väljä jakaja sekä kaasari. ja pariin otteeseen 12v katkaistu bendixin jousi pisti miettimään että onko näihin jotain parempia ratkaisuja olemassa!
     
  9. 3830

    3830 Gearhead

    Nyt tulee sitten opetus ettei kannata luottaa kaikkeen mitä lukee interneetistä: Kirjoittelin nimittain potaskaa tuosta Aakkosen startista ja sen bendixistä koska muisti teki kepposet.
    Eli asia on silleen että varaosamanuaalien mukaan bendix on sama 28-53 fordeissa. Starttimoottori on A:ssa omansa.
    Se miten tuon startin saa kestämään paremmin A:ssa toimii seuraavasti: Vaihdetaan Lättäpääkasin vauhtipyörä (en ole varma onko tämä pakollista, vai onnistuisiko A:n omalla, mutta ainakin on kevyempi), pendixi käännetään toisinpäin ja samalla startin päätyyn koneistetaan tilaa bendixin jouselle jolloin kun bendixin saa asennettua syvemmälle, akselin päähän jää pieni pätkä starttimoottorin akselia näkyviin. Ja homman juju tulee tässä: Koneistetaan kytkinkoppaan paikka laipalle jossa on tukilaakeriholkki! Tällöin startin akseli saadaan tuettua molemmista päistä ja startti kestää paremmin.

    UGH, olen kirjoittanut.

    AB
     
  10. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    A

    Potaskaa. 29up, ei 28, a-starttiin voi laittaa suoraan paremman bendixin, joita myy A-osakaupat jenkeissä.
    Perskohtasesti testatut yhdistelmät:
    vakio 29 tudorissa ja vakio 31 roadsterissa.
    29 myöhemmin Brumfield kannella, paljon enemmän puhtia.
    31 A6050B kannella ja sama peltisarjalla ja tublaweberillä.
    Nyt vakiokaasarilla ja pakarilla ja pitemmät välitykset.
    On myös suurennettu H&H A Ardun, 2x97, mankku jne. Pari kertaa sillä on ajeltu ja se on aika kiva aina 100 km kerrallaan, mutta sillä on huono karma. Laitan sen ehkä joskus vielä nippuun tai sit pidän vaan tilanhukkaajana.
     
  11. Rizhto

    Rizhto Gearhead

    Miten on noiden virikansien sopivuus T:n lohkoon? Pääsääntöisestihän myynnissä on A/B -kansia. Saako T-Fordiin korkeapuristeista kantta tällä hetkellä uustuotantona? Olis tuo puolivalmis T-hoppa tuolla tallissa odottamassa aikaa ja inspiraatiota.
     
  12. Rizhto

    Rizhto Gearhead

    Googlella löytyi yksi
     
  13. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Se taitaa olla parasta tuon T:n virittämisen suhteen pysyä vaan sytkän ja kaasarin modernisoinnissa? Joutuu muuten tekemään niin paljon muutoksia alakertaan, ettei siinä taida kovasti kannatusta olla. Vaihtaa miluummin sit A:n koneen, koska ei niiden koneiden ulkonäössä nyt niin kovasti eroja oo, mut kestävyydessä kyllä.

    Itellä on T-malliin tulossa kyllä orggis-tekniikka, mut mullapa ei ookkaan niin kiire minnekkään, et tarttis niitä lisäheppoja 8)
     
  14. Rizhto

    Rizhto Gearhead

    Juu B:n kampura ja veivithän niihin viri T-hoppiin yleensä laitetaan, ja alumännät. Mulla on kone täysin valmis ja käy nätisti, joten en minä sitä ala palottelemaan. Tuli vain mieleen, että josko siihen sais hieman "helppoja heppoja".
    Mitä tuohon ulkonäköön tulee, niin lohkot on kyllä A:ssa ja T:ssä samannäköiset, mutta vaihteistot ei. Eli ei ole aikomusta luopua planeetoista.
     
  15. BBC

    BBC Guest

    Fourbanger forever

    Kävin tuossa californiassa katsomassa kun pojjat rakensi 4-bangereita ja ahtoivatkin niitä. HH flatheadilla ainakin oli tietämystä ja tavaraa hyvin tarjolla ja jotain virikansia on sieltä tilattukin jne.

    Lisäksi kävin Rosemeadissa Jim Gordonin luona. Omisti ennen firman Gene Scott´n kanssa ja antoi pari luetteloakin 4-cylinder osista.
    Hänellä oli 8kpl ahdettuja 4-sylinterisiä valmiina katu ja speedway viritteisiä. Kuvia ois koneella yli 1000kpl ja tarjoskinkin alan pääjulkaisuun mutta kuulemma juttuja riittää eikä kiinnosta edellämainitut ja muut pajat joissa kävin,.....harmi, kun tuskimpa ne ammattilehdentekijät niihin paikkoihin menee kun eivät oo toijota varikseensa edes renkaita ite vaihtaneet, eli ei kiinnosta,...

    Auliz
     
  16. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Ensimäiset neliventtiili kannet T-Fordin lohkoon tuli jo vuonna 1919. En nyt äkkiseltään muista kannen valmistajaa (pitää kotona luntata kirjoista), mutta silloin puhuttiin "Peogeot style 4 valve" koneesta"

    Tässä Lawhon Special Racing engine
    [​IMG]
     
  17. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

  18. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Onkos kukaan tietoinen kuinka paljon 4-banger painaa?
     
  19. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

  20. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Ei ole tullut mitattua, mutta tuntuu painavan ihan riittävästi.
     

Kerro tästä muillekin!